منطقه ۱۹ تهران ؛ منطقه قدیمی جنوب شهر

منطقه ۱۹ تهران

منطقه ۱۹ که یکی از مناطق قدیمی است در جنوب شهر تهران واقع شده است. این منطقه با منطقه ۱۶، منطقه ۱۷، منطقه ۱۸ و منطقه ۲۰ تهران هم‌جوار است و دارای ۵ ناحیه و ۱۳ محله است. قیمت خرید خانه در منطقه ۱۹ تهران در محله‌های مختلفش متفاوت است. به طور کلی چنین می‌توان گفت که گران‌ترین محله‌های منطقه ۱۹ شامل بهمنیار و خانی‌آباد شمالی و ارزان‌ترین آن‌ها شامل شهید کاظمی و نعمت‌آباد می‌شوند.

معرفی منطقه ۱۹ تهران

مساحت منطقه ۱۹ معادل ۷۶٫۲ کیلومترمربع است و سابقه شکل‌گیری آن به سال ۱۳۴۰ برمی‌گردد. بر اساس آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ انجام شد، جمعیت این منطقه ۲۵۵، ۵۳۳ نفر است؛ به این معنا که ۶۴٫۲۹۹ خانوار در این منطقه از تهران زندگی می‌کنند. منطقه ۱۹ یکی از مناطق بسیار متراکم و مهاجرپذیر تهران است.

محدوده جغرافیایی منطقه ۱۹

منطقه ۱۹ تهران از شمال به اتوبان جوانه، از جنوب به اتوبان آزادگان، از شرق به اتوبان نواب و خیابان بهمنیار و از غرب به اتوبان آیت‌الله سعیدی محدود می‌شود؛ به عبارت دیگر، این محدوده از شمال با منطقه ۱۶ و ۱۷، از شرق با منطقه ۱۶، از غرب با منطقه ۱۸ و حریم تهران و از جنوب با منطقه ۲۰ و حریم تهران همسایه است.

محله‌های منطقه 19 تهران

همان‌طور که در بالا اشاره شد، منطقه نوزده ۵ ناحیه و ۱۳ محله دارد. گران‌ترین محله‌های این منطقه در شرق و ارزان‌ترین آن‌ها در غرب قرار گرفته‌اند. این محله‌ها عبارت‌اند از:

  • ناحیه یک: بهمنیار، خانی‌آباد نو و خانی‌آباد جنوبی
  • ناحیه دو: شریعتی شمالی، شریعتی جنوبی، عبدل‌آباد و شکوفه
  • ناحیه سه: نعمت‌آباد، شهید کاظمی، دولت‌خواه شمالی، دولت‌خواه جنوبی و اسماعیل‌آباد
  • ناحیه چهار: در حریم این منطقه با مساحت ۴۹٫۵ کیلومترمربع
  • ناحیه پنج: در حریم این منطقه با مساحت ۳۲٫۷ کیلومترمربع.

منطقه ۱۹ تهران

امکانات منطقه نوزده

از مهم‌ترین امکانات این منطقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امکانات تفریحی

در منطقه ۱۹ تهران ۶۳ بوستان وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پارک یا بوستان ولایت، امام، حافظ، شادی، مرجان، چنارستان، ساوالان و بهمنیار اشاره کرد. همچنین سه شهربازی شهروند، شادی تماشا و زمین بازی مکانیزه پارک شقایق، محیط مناسبی را برای کودکان فراهم کرده‌اند. سینمای پردیس کیان، تنها سینمای منطقه ۱۹ است که به پخش فیلم‌های روز سینمای ایران می‌پردازد.

منطقه ۱۹ تهران

 

امکانات پزشکی منطقه ۱۹ تهران

منطقه ۱۹ هیچ بیمارستانی ندارد اما تعداد ۱۷ درمانگاه، به مراجعه‌کنندگان خدمات پزشکی ارائه می‌دهند.

امکانات آموزشی

از مهم‌ترین امکانات آموزشی منطقه ۱۹ تهران می‌توان به مجتمع پردیس بین‌المللی دانشکده دندان‌پزشکی، دانشکده فنی شریعتی و دانشگاه شاهد اشاره کرد.

امکانات مذهبی

از مهم‌ترین امکانات مذهبی منطقه 19 تهران می‌توان به مرقد مطهر حضرت امام خمینی (ره) و امامزاده قاسم اشاره کرد.

امکانات رفاهی

از مهم‌ترین امکاناتی که اهالی منطقه بتوانند مایحتاج زندگی خود را تهیه کنند می‌توان بازار احسانی و میوه و تره‌بار مرکزی شهر تهران را نام برد.

مسیرهای دسترسی به منطقه ۱۹ تهران

هرچقدر امکانات حمل و نقل عمومی در یک منطقه بیشتر باشد مسلما افراد بیشتری به خرید یا اجاره خانه در آن منطقه علاقه‌مند می‌شوند.

منطقه نوزده تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست و از نظر اتوبوس، مترو و خطوط تاکسیرانی غنی است.

دسترسی از طریق اتوبوس

خط ۱۰ اتوبوس تندرو شهری از این منطقه عبور می‌کند. خط ۱۰ مربوط به دانشگاه آزاد علوم تحقیقات به پایانه آزادگان است. این خط راستایی شمالی – جنوبی دارد و ایستگاه‌های پایانه آزادگان، مترو آزادگان و مترو نعمت‌آباد در این منطقه قرار دارند.

خطوط اتوبوس‌رانی درون شهری نیز در این منطقه با پراکندگی مناسب در حال جابجایی مسافران در سطح منطقه و فرا منطقه است.

دسترسی به منطقه ۱۹ تهران از طریق مترو

خط ۳ و خط ۱ مترو تهران نیز از این منطقه عبور می‌کند. ایستگاه‌های مترو زمزم، شهرک شریعتی، عبدل‌آباد، نعمت‌آباد و آزادگان از خط ۳ و ایستگاه‌های باقر شهر، شاهد، حرم مطهر امام خمینی (ره)، کهریزک و نمایشگاه شهر آفتاب از خط ۱ در این منطقه توقف دارند.

دسترسی از طریق تاکسی

خطوط تاکسیرانی نیز در این منطقه برای حمل و نقل بهتر شهروندان وجود دارد. در این منطقه یک پایانه تاکسی‌رانی در حال فعالیت است. پایانه تاکسیرانی مترو شاهد در اتوبان تهران-قم، روبروی حرم امام (ره)، جنب ایستگاه مترو شاهد قرار دارد.

منطقه ۱۹ تهران

 

قیمت خرید خانه و آپارتمان در منطقه نوزده تهران

میانگین قیمت خرید خانه در منطقه ۱۹ تهران ۶٫۷ میلیون تومان است این عدد باعث شده خرید خانه در منطقه ۱۹ یکی از گزینه‌های مناسب برای خریداران خانه باشد.

با توجه به ویژگی‌های خاصی که هر منطقه دارد، در محله‌های مختلف آن تفاوت قیمت دیده می‌شود. میانگین قیمت خانه در محله بهمنیار و خانی‌آباد شمالی از دیگر محله‌های منطقه 19 تهران بیشتر است. قیمت هر مترمربع در محله بهمنیار ۷٫۹ میلیون تومان و در محله خانی‌آباد شمالی به ۷٫۷ میلیون تومان رسیده است و در زمره محله‌های گران منطقه ۱۹ محسوب می‌شوند.

محله شریعتی شمالی با قیمت متری ۷٫۶ میلیون تومان و محله شریعتی جنوبی با ۷٫۲ میلیون تومان در رتبه‌های بعدی محله‌های گران منطقه ۱۹ دیده می‌شوند. محله‌های گران منطقه 19 تهران با محله‌های ارزان منطقه ۱۹ تفاوت قیمتی ۳٫۷ میلیون تومانی دارند.

میانگین قیمت خانه در محله شهید کاظمی و نعمت‌آباد از دیگر محله‌های این منطقه کمتر است. قیمت هر مترمربع در محله نعمت‌آباد به ۴٫۲ میلیون تومان و در محله شهید کاظمی به ۴٫۲ میلیون تومان رسیده است و جزو محله‌های ارزان منطقه ۱۹ محسوب می‌شوند. محله دولت‌خواه جنوبی با ۴٫۵ میلیون تومان و دولت‌خواهی شمالی با ۵ میلیون تومان در رتبه‌های بعدی محله‌های ارزان منطقه ۱۹ دیده می‌شوند.

کلام آخر

مساحت منطقه ۱۹ تهران معادل با ۷۶٫۲ کیلومترمربع است و جمعیتی ۲۵۵، ۵۳۳ نفری دارد. در آذرماه ۱۳۹۸ حدود ۷۵ درصد معاملات در منطقه ۱۹ برای خانه‌های کمتر از ۸۵ مترمربع بوده است. این موضوع نشان می‌دهد بیشترین تقاضای خانه در این منطقه برای خانه‌های کوچک است.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید