مقدار آهن مورد نیاز برای ساختن خانه مسکونی

مقدار آهن مورد نیاز برای ساختن خانه مسکونی

با توجه به نوسانات بازار فولاد و تغییرات روزانه قیمت آهن آلات اعم از قیمت روز میلگرد ، تیرآهن، ورق و سایر محصولات فولادی، هزینه ساخت ساختمان های مسکونی به یکی از بزرگ ترین دغدغه های افراد فعال در این حوزه تبدیل شده است و پیش از شروع ساختمان سازی لازم است برآورد دقیقی از میزان آهن آلات مصرفی در سازه و هزینه های موجود داشته باشند. از این رو آگاهی از برآورد میلگرد و سایر محصولات مصرفی بیش از پیش جهت صرفه جویی در هزینه ها توصیه می گردد. در این مقاله قصد داریم شما را با محاسبات سرانگشتی میزان آهن آلات مصرفی برای سازه های اسکلت فلزی و بتنی و در نتیجه محاسبه وزن کل آهن آلات مصرفی آشنا سازیم.

محاسبات سرانگشتی آهن آلات در اسکلت های فولادی

سازه های فولادی به دو دسته اسکلت فلزی و بتنی تقسیم بندی می شوند و از جهاتی با یکدیگر متفاوتند. برای مثال هزینه ساخت سازه های بتنی نسبت به سازه های فلزی متفاوت است، همچنین از لحاظ نوع اجرا، شکل پذیری، اتصالات، نحوه طراحی، میزان وزن سازه و رفتار اسکلت به هنگام وقوع زلزله تفاوت هایی دارند. این تفاوت ها در میزان آهن آلات مصرفی نیز خود را نشان داده که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

در سازه هایی با مهاربندی هم مرکز چنانچه وزن آرماتور سقف را در نظر نگیریم وزن آهن آلات مصرفی به طور کلی بین 70-45 کیلوگرم بر متر مربع خواهد بود ولی در سازه هایی با مهاربندی غیر هم مرکز اگر وزن آرماتور سقف را در نظر نگیریم این مقدار به 75-50 کیلوگرم بر متر مربع خواهد رسید.

در سازه هایی با قاب خمشی متوسط و معمولی بدون احتساب وزن آرماتور سقف به 105-65 کیلوگرم به متر مربع خواهد رسید ولی در سازه هایی با قاب خمشی ویژه و معمولی بدون احتساب وزن آرماتور این میزان 115-70 کیلوگرم بر متر مربع خواهد بود.
ساختمان های اسکلت فلزی مقاومت بیشتری نسبت به نوع بتنی داشته و در دهانه های بزرگ سوله ها و ساختمان های مرتفع مورد استفاده می باشند. همچنین این ساختمان ها دوام بیشتری داشته و اگر در نگهداری آن ها دقت شود برای مدت های طولانی قابل استفاده خواهند بود. بتن خاصیت شکنندگی دارد ولی فلزات شکل پذیری بالایی داشته و در برابر نیروهای دینامیکی و ضربه ای تحمل بالایی را از خود نشان می دهند. بنابراین شما بایستی با توجه به نیاز خود و موقعیت ساختمان نوع اسکلت آن را مشخص نمایید.

محاسبات سرانگشتی آهن آلات در اسکلت های بتنی

وزن آهن آلات در این سازه ها با قاب خمشی و دیوار برشی در صورتی که وزن آرماتور سقف را محاسبه نکنیم 60-35 کیلوگرم بر متر مربع خواهد بود، همچنین در سازه هایی با قاب خمشی ویژه نیز بدون احتساب وزن آرماتور سقف 70-45 کیلوگرم بر متر مربع می باشد.

محاسبات وزن آرماتور سقف

مقدار آهن آلات مصرفی برای سقف کامپوزیت 12-8 کیلوگرم بر متر مربع، برای سقف تیرچه بلوک 7-5 کیلوگرم بر متر مربع و برای سقف دال بتنی توپر 16-10 کیلوگرم بر متر مربع محاسبه خواهد شد.

محاسبات وزن کل سازه

همان طور که گفتیم مقدار آهن آلات مصرفی در سازه های فولادی به دو بخش تقسیم می شود. بخش نخست وزن آهن آلات در اسکلت سازه بوده و بخش دوم وزن فولاد مصرفی در سقف می باشد که محاسبات جداگانه ای دارد. به دلیل افزایش قیمت پروفیل ساختمانی اعم از قیمت روز میلگرد و سایر محصولات لازم است برآورد دقیقی از میزان پروفیل مصرفی ساختمان داشته باشیم از این رو با ارائه فرمول زیر و محاسبات ذکر شده می توانید به عدد دقیقی در خصوص وزن آهن آلات مصرفی دست پیدا کنید.

آهن آلات ساختمان
Wt=((W1+W2)*A)+W3
W1 وزن متر مربع فولاد مصرفی در اسکلت
W2 وزن فولاد مصرفی در سقف
W3 وزن فولاد مصرفی در فونداسیون
Wt وزن کل فولاد مصرفی در سازه
A مساحت کل سازه با احتساب مساحت کل بنای ساختمان حتی خرپشته

متره چیست

به محاسبه مقدار مصالح اعم از آهن آلات، میلگرد و یا پروفیل های مصرف در یک سازه متره می گویند. این واژه همان طور که از نامش پیداست از متر کردن آمده و به علم اندازه گرفتن میزان مصالح به کار رفته در یک سازه گفته می شود. به غیر از آهن آلات مصرفی، میزان گچ، سیمان و سایر محصولات به کار رفته در سازه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین بایستی پیش از ساخت سازه در خصوص میزان مصرف هر یک و قیمت تمام شده آن نیز اطلاعات لازم را کسب نماییم. به افرادی که این محاسبات را انجام می دهند مترور گفته می شود.

ما با محاسبات سرانگشتی تنها می توانیم برآوردی از میزان آهن آلات لازم داشته باشیم و سپس با اطلاع از قیمت روز میلگرد و سایر آهن آلات میتوانیم محاسبات اولیه لازم را انجام دهیم ولی برای محاسبات دقیق تر لازم است از افرادی که علم این موضوع را داشته و به اصطلاح مترور نامیده می شوند راهنمایی بگیریم. مترور با محاسبات دقیق مصالح مورد نیاز و مراجعه به فهرست بها می تواند اطلاعات کاملی را در خصوص میزان هزینه ساخت ساختمان مسکونی موردنظر در اختیار شما قرار دهد.

پس از محاسبه میزان آهن آلات مصرفی بایستی نسبت به خرید آنها اقدام نمایید. پیش از خرید لازم است در خصوص مشخصات هر یک از محصولات اطلاعات کافی را داشته باشید تا علاوه بر خرید کالای با کیفیت، در هزینه های مصرفی نیز صرفه جویی کنید. در خصوص آهن آلات می توانید به یکی از مراکز خرید آهن معتبر مراجعه نموده و پس از استعلام قیمت و مقایسه با قیمت سایر بنگاه های آهن فروشی، نسبت به خرید اقدام نمایید.

پیش از خرید می توانید با کارشناسان فروش آن مرکز تماس گرفته و تمامی آنچه لازم است در خصوص آهن آلات مصرفی ساختمان خود بدانید پیش از خرید بپرسید. همچنین توصیه می کنیم برای صرفه جویی در هزینه های مصرفی از کیفیت کالای خریداری شده غافل نشوید و پیش از خرید تمامی برندهای موجود در بازار را مقایسه کنید. با توجه به نوسانات ارزی و مسائل سیاسی قیمت پروفیل های ساختمانی روز به روز در حال افزایش می باشد بنابراین مهم است که فرصت را از دست ندهید و در بهترین زمان ممکن خرید نمایید.

منبع : مرکزآهن

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید