آشنایی با رایج ترین مشکلات خانه های قدیمی

مشکلات خانه های قدیمی

در دنیای امروز عده زیادی از مردم ترجیح می دهند از زندگی در مجتمع های مسکونی فرار کرده و مانند گذشته در خانه های ویلایی زندگی کنند. خانه های ویلایی و حیاط دار، اصطلاحا کلنگی خوانده می شوند. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که به دنبال خرید یک خانه قدیمی می‌گردید لازم است با رایج ترین مشکلات خانه های قدیمی آشنا شوید. به شما پیشنهاد می کنیم برای خواندن نکاتی در این زمینه، با این مقاله از زومیلا همراه باشید.

مشکلات خانه های قدیمی

امروزه با مهاجرت عده زیادی از مردم به شهرها و کلان شهرهای کشور، اوضاع زندگی نسبت به گذشته تغییر کرده است و همین مسئله سبب شده چشم‌هایمان به دیدن ساختمان‌های بلند بیشتر عادت کند و خانه های قدیمی حیاط دار کم کم از یادمان بروند. با این حال برخی افراد ترجیح می‌دهند که به جای زندگی در مجتمع‌های مسکونی و آپارتمان های چند واحدی و پر رفت و آمد، در خانه‌های ویلایی مستقل و حیاط دار زندگی کنند.

باید این نکته را بگوییم که زندگی در خانه‌های ویلایی قدیمی یا اصطلاحا کلنگی در کنار برخی از ویژگی های مثبت خود، مشکلاتی هم دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با مهم‌ترین مشکلات موجود در خانه‌های قدیمی آشنا کنیم و به شما راهکارهایی هوشمندانه در جهت بهسازی آن‌ها ارائه دهیم تا با خیالی آسوده به زندگی خود برسید.

نم زدگی؛ یکی از مشکلات خانه‌های قدیمی

نم زدگی و بوی نامطبوع آن، مشکلی است که بیشتر ساکنین خانه‌های قدیمی با آن رو به رو هستند. این مسئله اغلب در سقف و دیوارها خود را نشان می‌دهد و در صورت بی‌توجهی، به مکانی برای تجمع حشرات تبدیل می شود. علاوه بر آن احتمال سست شدن و حتی ریزش سقف و دیوار هم وجود دارد.

مشکلات خانه های قدیمی

 

 

دلایل نم زدگی در اکثر مواقع شامل دو مورد زیر می شود:

1- پوسیدگی و نشتی لوله‌ها

در برخی موارد می‌توان علت نم‌زدگی را به نشتی لوله‌ها ربط داد، مانند موارد زیر:

  • وقتی دو شیر آب را همزمان باز می‌کنید و فشار آب در شیر دوم کم می‌شود.
  • زمانی که تمام شیرهای ساختمان بسته است عدد روی کنتور آب را بخوانید اگر بعد از نیم ساعت این عدد تغییر کرده بود، می‌توان حدس زد که نم‌زدگی دیواره‌ها بر اثر نشتی لوله‌های آب است.

البته باید بگوییم که امروزه با دستگاه‌های نشتی‌یاب به سادگی می توان نشتی لوله ها را تشخیص داد.

2- عایق بندی نامناسب دلیل دیگر نم زدگی

نفوذ آب بارانی که در پشت‌بام قرار دارد، گاهی اوقات دلیل اصلی نم‌زدگی سقف خانه است. در این جا بهترین راه‌حل، استفاده از ایزوگام و عایق‌کاری مناسب برای رفع نم‌زدگی ساختمان است.

عدم وجود امنیت در برخی خانه‌های قدیمی

از بزرگترین مشکلات خانه های قدیمی می توان به امنیت بسیار پایین آن‌ها اشاره کرد.

بیشتر خانه‌های قدیمی فونداسیون و پایه قابل اطمینانی ندارند که در بیشتر مواقع نوع ساخت آن‌ها نیز به گونه‌ای است که در مقابل زلزله مقاومت خوبی از خود نشان نمی دهند. بهتر است قبل از اجاره یا خرید خانه‌های قدیمی به کمک کارشناسان قابل اطمینان و با تجربه از میزان مقاومت و استحکام آن خانه اطمینان حاصل کنید.

نوسانات برق

سوسو زدن نور لامپ، مبالغ بسیار بالای قبض های برق و ضعیف شدن یا افت ناگهانی جریان برق در خانه از نشانه‌های مشکلات در سیم‌کشی برق ساختمان است.

به شما پیشنهاد می‌کنیم، پس از خرید یا اجاره خانه‌های قدیمی، علاوه بر بررسی ساختمان توسط یک برق‌کار مجرب، برای لوازم برقی خود حتما از محافظ برق استفاده کنید تا وسایلتان سالم باقی بمانند.

نداشتن پارکینگ مناسب

در گذشته چون تعداد ماشین ها کم بوده فضای زیادی هم برای پارک ماشین در نظر نمی گرفته اند.

اگر شما هم مشکل جای پارک ماشین خود را دارید و نگران به سرقت رفتن آن هستید، لازم است ماشین خود را به دزدگیرهای پیشرفته‌ مجهز کنید یا خانه‌های حیاط‌دار شمالی را با فضای کافی انتخاب کنید.

مشکلات خانه های قدیمی

 

وجود حشرات آلوده و موزی

حشراتی مثل موریانه، سوسک‌ ها و موش‌ها در خانه‌های قدیمی به وفور دیده می شوند.

علل اصلی ظاهر شدن این مهمانان ناخوانده موارد زیر هستند:

  1. کمدهای چوبی پوسیده
  2. پر بودن چاه‌های فاضلاب
  3. وجود رطوبت

موش‌ها و سوسک‌های فاضلاب علاوه‌ بر ایجاد آلودگی می‌توانند ناقل بسیاری از بیماری‌ها باشند.

انجام موارد زیر می تواند شما را از شر این حشرات و جانوران خلاص کند:

  •  سمپاشی
  • تخلیه چاه‌های فاضلاب
  • استفاده از سرپوش برای چاه‌ها
  • مسدود کردن حفره‌های در و پنجره‌ها

عقب نشینی؛ یکی دیگر از مشکلات خانه های قدیمی

ممکن است قسمتی از خانه‌های قدیمی یا کل آن‌ها در طرح‌های عمرانی شهرداری قرار داشته باشند و همین مسئله سبب شود خانه مقداری عقب‌نشینی داشته ‌باشد.

البته شهرداری خسارت‌های جانبی طرح‌های خود را پرداخت می کند، اما تخریب بخشی از خانه، جدای ضرر مالی آن، برای مالک تجربه دشواری خواهد بود.

به شما توصیه می کنیم برای عدم رویارویی با این مشکل، حتما از کارشناسان مربوطه، همسایگان و مشاور املاک درباره احتمال عقب نشینی خانه مورد نظرتان پرس و جو کنید.

پنجره های قدیمی و اتلاف انرژی زیاد

پنجره خانه‌های قدیمی جلوه و زیبایی خاص خود را دارند، اما باید بگوییم ساختار نامناسب این نوع پنجره ها باعث انتقال سرما و صدای بیرون به داخل خانه خواهد شد.

استفاده از پرده‌های ضخیم، گرفتن درزها و استفاده از پنجره‌های دو جداره می‌تواند به بهینه سازی مصرف انرژی در خانه‌های قدیمی کمک شایانی کند.

نامناسب بودن سیستم گرمایش و سرمایش

در بیشتر خانه‌های قدیمی شاهد آن هستیم که سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، از استانداردهای خوبی برخوردار نیستند.

هدر رفتن انرژی و مصرف بالای این سیستم‌ها، ساکنان خانه را وادار به پرداخت هزینه‌های اضافی خواهد کرد.

شما می توانید برای حل این مشکل از سیستم های جدید مانند شوفاژ، پکیج، کولرهای آبی جدید و اسپیلیت برای گرم کردن و سرد کردن خانه استفاده کنید.

سخن پایانی

حتی یک خانه قدیمی جذاب و زیبا که در یک محله دنج و آرام با همسایگانی صمیمی قرار گرفته است، احتمال داشتن هر یک از مشکلات بالا را دارد. هرگاه اقدام به خرید خانه‌ای قدیمی کردید و تصمیم داشتید تمامی مشکلات آن را حل کنید، هزینه‌ قابل توجهی را باید برای آن بپردازید. اگر تصمیم داشتید به طور خلاصه بعضی از مشکلات را رفع کنید، در قیمت فروش یا هزینه تعمیرات خانه با صاحب ملک گفتگویی داشته باشید. در نهایت مساله مهم، سلیقه و توانایی مالی شماست.

1 نظر

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید