آشنایی با مراحل گرفتن سند برای املاک بدون سند

آشنایی-با-مراحل-گرفتن-سند-برای-املاک-بدون-سند

شاید تاکنون وب‌سایت‌های بسیاری را برای آشنایی با مراحل گرفتن سند برای املاک بدون سند جستجو کرده‌اید، اما سردرگم هستید و نمی دانید از کجا شروع کنید، نگران نباشید ما در زومیلا تصمیم گرفته‌ایم به صورت خلاصه و بدون حاشیه مراحل این کار را به ترتیب به شما توضیح دهیم، توصیه می‌کنم به نکات مهمی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم توجه کنید.

طبق قوانین  سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شما موظف هستید برای املاک بدون سند خود سند قانونی تهیه کنید، برای این کار نیاز است تا مدارک لازم را به نهاد مربوطه ارائه دهید. بنابراین در صورتی که مدارک خود را نادرست ارائه دهید، در مراحل گرفتن سند  مشکل ایجاد می شود و برای تکمیل کار، مدارک به شما ارجاع داده می شود.

با این حال، برای شما هوشمندانه است که اسناد مهم را در دسترس داشته باشید و به موقع آنها را به سازمان ثبت اسناد کشور ارائه دهید، به خصوص اگر بخواهید در مدت زمان کوتاهی سند ملک خود را تهیه کنید.

ما سعی کرده ایم مراحل گرفتن سند برای املاک بدون سند را برای شما ساده کنیم. از این راهنمای مفید استفاده کنید تا به شما کمک کند تا در هنگام گرفتن سند ملک با مشکلات حقوقی روبرو نشوید.

 

هنگام اقدام برای دریافت سند ملک، بررسی صحیح بودن مدارک زیر ضروری است :

الف- در صورتی که ملک شما قولنامه ای باشد برای درخواست سند به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • ارائه قولنامه ملک یا قولنامه هایی که ثابت می کند شما صاحب ملک هستید
  • کپی سند اولیه یا همان سند مالکیت ملک

ب – در صورتی که ملک شما دارای سند مشاعی باشد برای درخواست سند به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • سند مشاعی متقاضی
  • ارائه وکالتنامه در صورتی که سند مالکیت به اسم شخص نباشد

مراحل گرفتن سند برای املاک بدون سند ؟

  • مرحله اول

ارائه مدارک اصل و کپی ملک به سازمان ثبت اسناد کشوری

 

  • مرحله دوم

مهمترین مرحله به شمار می رود و شما باید در این مرحله نقشه ملک با مختصات (UTM) را به سازمان ارائه دهید، اگر نقشه UTM موجود نباشد باید برای تهیه آن اقدام کنید. البته باید فایل مربوط به آن را نیز به سازمان ارائه دهید.

برای تهیه نقشه UTM می توانید روش های مختلفی را انتخاب کنید برای مثال، شما می توانید از کارشناسان رسمی نقشه کشی دادگستری، مهندسین نقشه کش نظام مهندسی و یا مهندسان اداره ثبت کمک بگیرید.
اگر می خواهید با کمترین تعرفه و با کیفیت بالا نقشه UTM ملک خود را تهیه کنید، بهتر است با کارشناسان مجموعه مپ اسکیل تماس بگیرید. شما میتوانید هزینه نقشه utm را با مراجعه به سایت شرکت نقشه برداری مپ اسکیل به نشانی www.mapscale.com مشاهده کنید.

بعد از تهیه نقشه UTM شما می توانید فایلی مورد نظر را که مورد تایید سازمان ثبت است را در اختیار متقاضی قرار دهید.

تهیه-نقشه-UTM

  • مرحله سوم

در این مرحله متقاضی می بایست برای تهیه عکس با پسوند jpg یا png و با حجم ۱۵۰ کیلوبایت اقدام کند و مدارک زیر را نیز به سازمان ارائه دهد.

۱ – اصل کارت ملی و شناسنامه تقاضا کننده سند

۲ – ارائه اصل و کپی همه قولنامه های استنادی

۳ – کپی از سند مالکیت اولیه یا قولنامه ملک

۴ – ارائه اصل سند مالکیت و همچنین ارائه اسناد مشاعی به نام متقاضی (بهتر است شما کپی صفحات اول تا سوم و نیز کپی صفحه حدود ملک همراه با توضیحات و صفحات انتقالات را نیز به سازمان ارائه دهید.)

۵ – تهیه و ارائه مختصات UTM تایید شده

۶- تهیه و تکمیل گواهی تعیین مختصات ملک

۸ – پرداخت فیش بانکی (بابت تقاضا سند، به حساب بانکی سیبا)

بهترین راه برای این کار مراجعه به یک دفترخانه و یا یک کافی نت است تا تمامی مدارک گفته شده را اسکن و در یک لوح فشرده و یا یک فلش قرار دهد.

 

  • مرحله چهارم

بعد از انجام مراحل گرفتن سند برای املاک بدون سند نوبت به ارائه فرم درخواست پذیرش و گرفتن شماره ورود به سامانه است. برای این کار بهتر است به دفاتر اسناد رسمی و یا کافی نت ها مراجعه کنید تا فرم درخواست پذیرش را برای شما پر کنند.

 

  • مرحله پنجم

بعد از این که فرم درخواست پذیرش را پر کردید باید وارد سامانه شده و درخواست خود را تکمیل کنید؛ برای این کار باید شماره درخواست و کد ملی خود را وارد کنید. برای ثبت درخواست می توانید از افراد متخصص نیز کمک بگیرید.

 

  • مرحله ششم

در مراحل پایانی شما باید مدارک خود را به واحد ثبتی ارسال کنید. (مدارک مربوط به تکمیل درخواست شما است که در مراحل قبل انجام داده اید). شما باید در این مرحله مدارک موجود را به صورت پستی به واحد ثبتی سازمان ارسال کنید. (سعی کنید کد رهگیری ۲۰ رقمی را دریافت کنید زیرا در مراحل بعدی به آن احتیاج خواهید داشت).

 

درخواست سند ملک

  • مرحله هفتم

در این مرحله شما باید با کمک شماره ورود و کد ملی وارد سامانه شده و شماره رهگیری ۲۰ رقمی را در اختیار سامانه قرار دهید.

  • مرحله نهایی

با انجام مراحل بالا شما باید از سامانه شماره پرونده خود را دریافت کنید و منتظر نتیجه نهای از سوی سازمان ثبت باشید.

 

تهیه سند ملک

همچنین بهتر است قبل از شروع هر کاری به نکات زیر توجه کنید

۱. پیروی از قوانین نوشته شده، تعیین تکلیف ساختمان های ثبتی و اراضی فاقد سند (معمولا ساختمان های احداثی را تحت پوشش قرار می دهد).

۲. بر اساس قوانین موجود، اراضی کشاورزی و باغات و نیز ساختمان هایی که برای آنها اقدام به تهیه سند می کنید، باید سابقه ثبت داشته باشند (پلاک ثبتی مشخص شده).

۳. برای این که بتوانید درخواست سند بدهید باید حداقل یکی از وراث یا خود مالک حضور داشته باشد؛ زیرا سازمان مربوطه قبل از انجام این کار از ثبت احوال استعلام می گیرد.

۴. شما در هر زمان می توانید بعد از ساخت ساختمان برای سند درخواست دهید، زیرا مهلت و مدت انقضایی برای اخذ سند وجود ندارد.

سخن آخر

مراحل گرفتن سند برای املاک بدون سند زیاد سخت و دشوار نیست و تنها با صرف مقداری وقت می توانید به راحتی و در کوتاه ترین زمان ممکن برای املاک بدون سند، سند معتبر دریافت کنید. ضمن این که می توانید برای تهیه نقشه UTM از شرکت مپ اسکیل کمک بگیرید.کارشناسان نقشه برداری مپ اسکیل متخصص در زمینه های مختلف هستند، بنابراین می توانند در زمینه های مختلف به شما کمک کنند.  در انتها پیشنهاد میکنیم مقاله مراحل فروش ملک و سند زدن را نیز از طریق لینک داده شده مطالعه کنید چرا که ممکن است بعد از گرفتن سند برای ملک بدون سند خود قصد فروش آن را داشته باشید و این مقاله به شما کمک می کند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید