محله یافت آباد تهران ؛ محله ای پر از خانه‌های اوقافی

محله یافت آباد تهران

آیا میدانید نام دیگر محله یافت آباد، تهرانیه است؟ محله یافت آباد تهران از اصلی‌ترین بازارهای خرید مبلمان است که در جنوب غربی پایتخت و منطقه 18 واقع شده است. یافت آباد دارای بافتی قدیمی است و اکثر خانه‌هایش اوقافی هستند. اگر قصد دارید این محله را برای سکونت انتخاب کنید پیشنهاد می‌کنیم با زومیلا همراه شوید تا شما را با بخش‌ها و مراکز مختلف این محله آشنا کنیم.

یافت آباد؛ بازار مبل ایران

نام یافت آباد اکثر ما را به یاد بازار مبل می‌اندازد. یافت آباد یکی از قدیمی‌ترین محله‌های منطقه 18 تهران است. در اواخر 1330، پس از ساخت کارخانه شیر پاستوریزه، یافت آباد موقعیت اقتصادی مناسب‌تری را تجربه کرد. بعد از این کارخانه، کارخانه‌های دیگری در این محله شروع به فعالیت کردند و همین امر بر رونق و محبوبیت محله یافت آباد تهران افزود.
از مهم‌ترین شهرک‌های یافت آباد می‌توان به شهرک امام خمینی، ابراهیم آباد، ترک آباد، سعید آباد، عرب آباد، ارشد آباد، کوی نسترن، شهرک مسلمین و …اشاره کرد.
از محله های خوب یافت آباد میتوان به الغدیر و میدان معلم اشاره کرد.

محله یافت آباد تهران

بافت محله یافت آباد تهران

اگر از سمت بزرگراه آزادگان به طرف یافت آباد حرکت کنید متوجه تغییرات بافتی خواهید شد؛ چرا که بافت کلی محله از بافت نوساز به سمت بافت قدیمی در حرکت است.

تاریخچه

در گذشته یافت آباد یکی از توابع شهرستان ری بوده است که بخش مرکزی آن را غار می‌نامیده‌اند. غار دارای دو بخش شرقی و غربی بوده است که بخش غربی آن همان یافت آباد است که به تهرانیه هم معروف بود؛ اما سوال اینجاست که چرا اسم این محله را یافت آباد گذاشته‌اند؟

در دوران قاجار و پس از فوت محمد شاه قاجار، حکومت به ناصرالدین‌شاه رسید. یک روز که او در حال گذر از این محله بود از آنجا خوشش آمد و زمین‌های آنجا را که خالی از سکنه بودند یکجا تصاحب کرد و فریاد زد: یااااااافتم! یافتن او همان شد و آبادی آن محل همان.
هنوز هم که هنوز است آثاری از دوران ناصرالدین‌شاه در یافت آباد به چشم می‌خورد؛ مثلا بنای حمامی ک در جنوب شرقی یافت آباد وجود دارد.
شاید برایتان جالب باشد که چرا اکثر محله‌های یافت آباد به «آباد» ختم می‌شوند؟ زیرا در آن محل آبادی وجود نداشت و مردم برای ماندگار شدنِ آبادی تأکید داشتند خود کلمه آبادی در اسم محله‌ها بیاید. به عنوان مثال، عرب آباد محله‌ای دیگری است که با بزرگراه آزادگان هم‌جوار است. این محله ابتدا محل زندگی عشایر عرب بود و آنان بودند که رونق و آبادانی را با خود به آنجا آوردند بنابراین برای آن محل عنوان عرب آباد را انتخاب کردند.

محله یافت آباد تهران

دسترسی

برای استفاده از مترو یافت آباد می‌توان از نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به یافت آباد تهران یعنی محله عبدل آباد و ایستگاه مترو آزادگان استفاده کرد.
در نزدیکی بازار مبل یافت آباد، ایستگاه اتوبوس‌های تندرویی است که از پایانه آزادگان به سمت دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در حرکت هستند.

قیمت آپارتمان‌ محله یافت آباد تهران

قرار گیری محله در بخش جنوبی شهر تهران، قدیمی بودن بافت منطقه و اوقافی بودن اکثر سندهای این محله باعث شده تا قیمتی کمتر از متوسط تهران داشته باشد.

امکانات آموزشی و فرهنگی یافت آباد

از مهم‌ترین امکانات آموزشی و فرهنگی یافت آباد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدرسه‌های آزادی، قدس، شهید فهمیده و فدک
  • هنرستان حضرت مریم
  • دانشکده فنی انقلاب اسلامی شماره 4(برادران شهید بهرامی)

محله یافت آباد تهران

مراکز خرید یافت آباد

از مهم‌ترین مراکز خرید محله یافت آباد تهران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازار مبل و محل نمایشگاه دائمی مبلمان ایران
  • ساختمان بازار موبایل شماره دو
  • انواع مراکز مورد نیاز مردم (نانوایی، سوپر مارکت و غیره)

مراکز دولتی یافت آباد

از مهم‌ترین مراکز دولتی یافت آباد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دادسرای عمومی
  • مرکز معاینه فنی الغدیر (خودروهای سبک)
  • مرکز تعویض پلاک الغدیر

مساجد و حسینیه‌های یافت آباد

از مهم‌ترین مساجد و حسینیه‌های یافت آباد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسجد الغدیر
  • مسجد 14 معصوم
  • مسجد المهدی

مراکز درمانی یافت آباد

از مهم‌ترین مراکز درمانی یافت آباد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیمارستان شهدای یافت آباد
  • مجتمع توان‌بخشی رعد الغدیر
  • درمانگاه‌های فرمانیان و امیر کبیر

محله یافت آباد تهران

اماکن تفریحی و ورزشی یافت آباد

از مهم‌ترین اماکن تفریحی و ورزشی یافت آباد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بوستان قائم
  • بوستان مینا
  • بوستان شهدای یافت آباد
  • سالن ورزشی برادران شهید اسماعیلی
  • سالن ورزشی شهید ناطق نوری
  • زورخانه مسلم ابن عقیل

نتیجه گیری

بر اساس آنچه گفته شد، یافت‌آباد محله‌ای قدیمی در جنوب غربی شهر تهران در منطقه ۱۸ است که با توجه به بافت قدیمی این محله و اینکه بیشتر سند ملک‌ها سند اوقافی است. این محله دارای محدوده قیمت کمتری نسبت به قیمت محله‌های هم‌جوار است و همین موضوع سبب کنار هم قرار گرفتن اقشار مختلف جامعه در جوار یکدیگر شده است. اگر قصد داشتید به محله‌های هم‌جوار یافت آباد سری بزنید، شهرک ولیعصر را فراموش نکنید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

نویسنده: رویا سهرابی/تیم تحریریه وب سایت زومیلا

1 نظر

  1. ما پارسال خونه پدریمو بعد از ۴۵ سال از میدون پژوتن فروختیم اومدیم میدون الغدیر ولی من تو خونه جدید افسردگی شدید گرفتم درست از لحظه ای که امضا دادیم و خونه رو فروختیم به خریدار من کاملا از لحاظ روانی بهم ریخته شدم و یه ادم دیگه ای شدم از اون ادم سرحالی که تو اون خونه رودم تبدیل شدم به یه افسرده دل که از هیچی لذت نمیبره😔 تو اون خونه یه دو سه سالی بود که بعد از مبتلا شدن به بیماری اعصاب و بستری شدن تونطته لودم با زور و زحمت زیاد و دارو به یه ادم معمولی با یه زندگی طبیعی تبدیل بشم از کارهای روزمره مثل خرید کردن آشپزی پیاده روی فیلم دیدن کار کردن با گوشی موبایل و کامپیوتر لذت میبردم از ته دل میخندیدم میرقصیدم خیلی انرژی داشتم ولی از وقتی اسباب کشی کردیم به این خونه من دیگه اون ادم قبل نشدم دیگه از اون کارها لذت نمیبرم فکر و خیالم زیاد شده دائم تو فکر اون خونه و خاطراتی که توش داشتیم هستم اطرافیانم میگن اون خونه قدیمی و کلنگی بود به چی اون دل بستی ولی من اونجا خیلی با نشاط تر بودم از چیزای کوچیک لذت میبردم و هر لحظه به اونجا فکر میکنم و گریه میکنم دست خودمم نیست😢😢😞

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید