خرید خانه در محله گمرک تهران

محله گمرک تهران

میدان گمرک یا میدان رازی کنونی، یکی از محله‌های منطقه ۱۱ تهران است که مابین بزرگراه نواب و محله خانی آباد از سمت غرب به شرق و حد فاصل خیابان قزوین و محله جوادیه در ناحیه شمالی-جنوبی جای گرفته است. محله‌های اطراف میدان گمرک قدیم را محله گمرک میگویند. گمرک نام یکی از محله‌های قدیمی تهران است که بافتی فرسوده و قدیمی دارد. قدم زدن در کوچه‌ها و مغازه‌های این محله، شما را متوجه ساختمان‌ها و مغازه‌های با قدمت طولانی می‌کند. در محله گمرک تهران می‌توانید کالاهای نایابی را پیدا کنید که تقریبا در هیچ جای دیگر قابل دسترسی نیستند. از جذابیت‌های سکونت در این محله می‌توان به واقع شدن در مرکز شهر و در دسترس بودن حمل و نقل عمومی اشاره کرد.

تاریخچه محله گمرک تهران

 میدان گمرک در ابتدا دقیقا در غربی‌ترین نقطه تهران قرار داشت و یکی از دروازه‌های تهران قدیم به همین اسم در آنجا بنا شده بود. پس از اینکه شهر گسترش پیدا کرد، دروازه گمرک تخریب شد و زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها به قطعات مختلف تقسیم شدند.

علت نام‌گذاری این میدان به گمرک به زمان قدیم برمی‌گردد. از آنجایی که یکی از دروازه‌های ناصری شهر تهران این دروازه بود و افرادی که با خود اجناس مختلف جهت داد و ستاد وارد شهر می‌کردند موظف به پرداخت عوارض بودند، اسم گمرک روی این بخش از تهران گذاشته شد.

موقعیت جغرافیایی محله

محله رازی یا همان گمرک تهران کنونی در ناحیه مرکزی شهر تهران و در منطقه ۱۱ شهرداری قرار گرفته است که از شمال به خیابان قزوین، از جنوب به محله جوادیه، خیابان شوش و میدان راه آهن، از شرق به خیابان وحدت اسلامی و از غرب به بزرگراه نواب محدود می‌شود.

بافت محله

بیشتر بافت اطراف این میدان قدیمی و فرسوده است. البته شهرداری تهران طرح‌های تشویقی مختلفی برای این محدوده و منطقه از تهران در نظر گرفته است ولی صاحبان مشاغل و مالکان زمین‌های فرسوده ترجیح می‌دهند دست به ساختمان‌های خود نزنند و به همان ترتیب قبلی به فعالیت خود ادامه دهند.

دسترسی‌های محله گمرک تهران

پنج خیابان اصلی به این میدان می‌رسند. خیابان مولوی و خیابان کارگر و خیابان جوادیان و خیابان هلال احمر و خیابان رباط کریم این خیابان‌ها هستند. از طرف دیگر خیابان ولیعصر و شوش نیز به این میدان نزدیک هستند.

دسترسی به محله گمرک تهران از طریق مترو

خط ۳ مترو آزادگان – قائم و خط ۷ مترو میدان کتاب – بسیج از نزدیکی این میدان عبور می‌کنند. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به میدان گمرک ایستگاه مترو مهدیه است.

دسترسی از طریق اتوبوس

اتوبوس تندرو خط میدان آزادی – پایانه خاوران و اتوبوس تندرو خط راه‌آهن – تجریش در خیابان ولیعصر و در نزدیکی این میدان ایستگاه دارند. همچنین اتوبوس‌های عادی سایر خطوط نیز از میدان رازی عبور می‌کنند.

امکانات محله رازی تهران

از مهم‌ترین امکانات این محله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مراکز درمانی

ساکنین محله جهت دستیابی به مراکز درمانی در محله می‌توانند به بیمارستان بهارلو واقع در خیابان کارگر جنوبی خیابان بهداری، بیمارستان فارابی واقع در ضلع جنوب غربی میدان قزوین، بیمارستان کودکان شهید فهمیده واقع در خیابان هلال احمر نرسیده به بزرگراه نواب و یا بیمارستان پارسا در تقاطع خیابان ولیعصر و میر کاظمیان مراجعه کنند. همچنین تعدادی درمانگاه نیز در محله وجود دارد که جهت موارد جزئی می‌توان به آنجا رفت.

بیمارستان بهارلو محله گمرک تهران

بوستان‌های محله

از جمله بوستان‌های محله می‌توان به بوستان عارف در خیابان انبار نفت، بوستان الزهرا در خیابان خطیب، بوستان قبله در خیابان تفنگچیان و بوستان بزرگ رازی حد فاصل میدان قزوین و میدان رازی اشاره کرد. بوستان رازی یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های تهران با مساحت بیش از ۲۵ هکتار بوده و در سال ۱۳۷۶ احداث گردید و شامل امکانات متنوعی مانند شهربازی، دریاچه مصنوعی، کتابخانه، پردیس سینمائی، باشگاه ورزشی، فرهنگسرای رازی و … می‌باشد.

آثار تاریخی محله گمرک تهران

از آثار تاریخی محله علاوه بر ساختمان‌های سنتی و قدیمی می‌توان به مدرسه و مسجد مشیرالسلطنه واقع در خیابان مولوی خیابان تشکری موحد اشاره کرد. در بالای مسجد برجی به نام برج ساعت وجود داشته که ۱۲۰ سال قبل و در دوره قاجاریه ساخته شده است و از اولین ساعت‌های شهری تهران محسوب می‌شود.

مسجد مشیرالسلطنه محله گمرک تهران

 

فروشگاه‌ها و مراکز خرید محله

یکی از خصوصیات منحصر به فرد محله گمرک این است که هر کالایی که در مکان‌های دیگر قادر به تهیه آن نیستید اینجا در دسترس شماست. انواع کالاهای وارداتی مانند کفش کتانی، کوله، لباس سربازی، سرنیزه، چاقو، شلوار، کاپشن، موتور سیکلت، لوازم یدکی موتور، وسایل طبیعت گردی و بسیاری چیزهای دیگر به فروش می‌رسد. انواع سفره خانه‌های سنتی، رستوران و فست فودها نیز جهت ارائه خدمات به کاسبان و بازاریان محله و کارگران وجود دارند. همچنین تعداد زیادی مغازه و سوپرمارکت جهت تهیه لوازم و احتیاجات روزانه در نزدیکی شما وجود داشته که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

محله گمرک تهران

قیمت خانه در محله گمرک

برای اطلاع دقیق قیمت خانه و آپارتمان به وب سایت زومیلا مراجعه کنید.

محله گمرک تهران

نتیجه گیری

همان‌طور که گفته شد، گمرک یکی از محله‌های جنوبی تهران است که بافتی قدیمی ساز و فرسوده دارد. سطح قیمت خرید خانه در این محله متوسط است.

3 نظرات

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید