محله سعد آباد تهران ؛ محله‌ای با 18 کاخ بزرگ و کوچک!

محله سعد آباد تهران

اگر قصد خرید یا اجاره خانه در محله سعد آباد تهران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم فقط یکبار از مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های تاریخی این محله بازدید کنید تا شیفته آنجا شوید. در این مقاله از زومیلا قصد داریم به محله سعد آباد بپردازیم.

تاریخچه محله سعد آباد تهران

سعد آباد محله‌ای در شمال تجریش است و در منطقه 1 قرار گرفته است. قدمت این محله 100 ساله به دوران ناصرالدین‌شاه برمی‌گردد. محله سعد آباد از محله‌هایی است که با شنیدن نامش بی‌اختیار یاد پادشاهان قاجار می‌افتیم. به دستور ناصرالدین‌شاه کاخی در این محله ساخته شد و بر ارزش و اعتبار این محله افزود. در گذشته بیشتر قسمت‌های محله سعد آباد، زمین‌های کشاورزی بوده است که به تدریج و با گذشت زمان حالت مسکونی پیدا کردند.

موقعیت جغرافیایی محله

موقعیت جغرافیایی این محله به شرح زیر است:
از شمال به کاخ موزه سعد آباد، از جنوب به خیابان ولیعصر، از شرق به خیابان جلال وند و از غرب به خیابان جاودان منتهی می‌شود.

اطلاعاتی در مورد کاخ سعد آباد

محله سعد آباد دارای 18 کاخ کوچک و بزرگ است که این کاخ‌ها از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین موزه‌های ایران بشمار می‌آیند. قدیمی‌ترین کاخ سعد آباد کاخ کوشک نام دارد که مربوط به سلطنت احمدشاه است. جدیدترین کاخ مربوط به کاخ لیلا پهلوی دختر محمدرضا پهلوی است. موزه مینیاتوریست حسین بهزاد در داخل موزه این کاخ قرار دارد. برای بازید از این 18 کاخ لازم است بلیط های جداگانه تهیه کرد؛ با یک بلیط نمی‌توان از همه کاخ‌ها دیدن کرد.

محله سعد آباد تهران

بافت محله سعد آباد چگونه است؟

آن‌قدر که خیابان و محله‌های تهران در حال تغییر و تحول است، نمی‌توان مطمئن بود که اگر بعد از چند سال، باز به همان کوچه یا خیابان بروی، بافت و شکل قدیمی خود را حفظ کرده باشد. هرقدر زمان می‌گذرد سلیقه افراد نیز تغییر می‌کند که این خود عامل تعیین کننده در تغییر بافت شهری محسوب می‌شود؛ اما در این میان، هنوز خانه‌هایی در برخی از محله‌ها وجود دارند که بافت قدیمی و سنتی خود را حفظ کرده‌اند. محله سعد آباد از جمله همان محله‌هاست و بیشتر دارای بافتی قدیمی و توریستی است. قدیمی بودن بافت سعد آباد، سبب جذب افراد به این منطقه شده است.

مراکز خرید محله سعد آباد

مجتمع تجاری ارگ: از بزرگ‌ترین و معتبرترین مراکز خرید محله سعد آباد که در غرب این محله واقع شده است.
وجود فروشگاه‌هایی نظیر سپه، گجت و علی سبب شده است تا مردم بیشتر اقلام مصرفی و روزانه خود را از این مکان‌ها خریداری کنند.

مکان‌های تفریحی محله سعد آباد

از مهم‌ترین مکان‌های تفریحی این محله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رستوران اردک آبی

از رستوران‌های معروف محله سعد آباد که دارای غذاهای متنوع ایرانی و خارجی است.

موزه تماشاگه زمان

مکان جالبی برای گذراندن اوقات فراغت مسافران است.

محله سعد آباد تهران

موزه اتومبیل‌های سلطنتی

اتومبیل‌های مورد استفاده خاندان سلطنتی در این موزه بازسازی و مورد استقبال هم‌وطنان قرار گرفته است. ماشین‌هایی که در این موزه قرار دارند شامل بنز، کادیلاک، رولزرویس و غیره هستند.

بوستان تجریش و ارم

چرا خرید خانه در سعد آباد متقاضیان زیادی دارد؟

  • افرادی که قصد دارند در محیطی بدون هیاهو و خوش آب‌وهوا زندگی کنند سعد آباد محل مناسبی است. وجود کاخ سعد آباد در این منطقه سبب تبدیل این محله به مکانی توریستی و گردشگری شده است.
  • باز بودن بازار در ایام تعطیل (به علت وجود مکان‌های گردشگری محله) بر محبوبیت این محله افزوده است.
  • نبود طرح ترافیکی زوج و فرد: دسترسی افراد به دو بزرگراه چمران و بزرگراه صدر موجب سرعت بخشیدن به روند جابجایی روزانه شده است.

همه این عوامل و امکانات سبب جذب افراد زیادی به این محله شده است. این محله به علت توریستی بودن، کسب درآمدی برای افراد محله محسوب می‌شود. بیشتر افراد درآمد خود را از خرده‌فروشی در بازارهای اطراف به دست می‌آورند.

نرخ خرید خانه در سعد آباد تهران چقدر است؟

امروزه خانه‌های آپارتمانی نسبت به خانه‌های ویلایی، به دلیل متناسب بودن قیمت، بین مردم طرفداران بیشتری دارد. در بین آپارتمان‌ها نیز واحدهایی با متراژ 60 الی 70 متری بسیار پرفروش هستند. نرخ قیمت خرید آپارتمان در محله سعد آباد بین متری 30 تا 75 میلیون تومان است که بسته به متراژ، موقعیت و امکانات ملک نرخ قیمت‌ها متفاوت است.

محله سعد آباد تهران

نتیجه‌گیری

اگر قصد شما سکونت و زندگی در محله سعد آباد است و پول کافی در اختیار دارید بهتر است بدانید خرید خانه در محله سعد آباد ریسکی را به دنبال نداشته و می‌توانید در این محله با خیالی آسوده سرمایه‌گذاری کنید.
از سری مقالات زومیلا در مورد آشنایی با محله‌ها می‌توانید مقاله محله شهرک ولیعصر تهران ؛ از پرجمعیت‌ترین شهرک‌های پایتخت! را مطالعه فرمایید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

نویسنده: رویا سهرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید