خرید خانه در محله راه آهن تهران ؛ محله‌ای قدیمی در جنوب پایتخت

محله راه آهن تهران

شناخت مناطق و محله‌های شهر می‌تواند به تصمیم گیری برای انتخاب محل سکونت به شما کمک شایانی کند. ما در این مقاله قصد داریم به برسی محله راه آهن تهران که محله ای دوست داشتنی و قدیمی در پایتخت است بپردازیم. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که به دنبال خرید خانه در این محله اید، با زومیلا همراه باشید تا در مورد محله راه آهن بیشتر بدانید.

محله راه آهن تهران

راه آهن در منطقه 16 تهران واقع شده و از طرف شمال به خیابان مختاری، از سمت جنوب به خیابان شوش، از شرق به خیابان وحدت اسلامی و از طرف غرب به خیابان کارگر محدود می شود.

به طور کلی می توان گفت منطقه راه آهن بخشی از محله جوادیه می باشد.

بافت محله راه آهن

محله قدیمی راه‌آهن و اطراف آن از گذشته تا به امروز بافت بسیار سنتی خود را حفظ کرده و نقاط فرسوده در آن زیاد دیده می شود.

وضعیت اقتصادی بیشتر مردم این منطقه سبب شده ساختمان های کم دوام در آن زیاد دیده شود.

کوچه های این محله بافتی متراکمی داشته و از عرض کمی برخوردار است.

بیشتر سطح محله از ساختمان های مسکونی تشکیل شده به طوری که می توان گفت بیش از ۵۰ درصد مساحت محله شامل ساختمان های مسکونی می شود.

سطح دسترسی محله راه‌آهن

لازم است بدانید که این نقطه از پایتخت به علت نزدیک بودن به ایستگاه راه آهن، یک منطقه شلوغ با ترافیک بالا می باشد. چون هر روزه عده ای زیادی مسافر از این محل به سایر نقاط کشور جا به جا می شوند.

محورهای اصلی منطقه راه‌آهن پایتخت از طرف شمال – جنوب به وسیله خیابان مختاری به سایر نقاط شهر راه پیدا می کند ولی محورهای شرقی – غربی اکثرا شامل کوچه های بن بستی می شود که به بیرون محله راه ندارند.

تاریخچه منطقه راه آهن پایتخت

ایستگاه راه‌آهن تهران در میدان راه آهن واقع شده است و علت اصلی نام گذاری این منطقه وجود همین بنا در آن می باشد.

در دوره حکومت ناصرالدین شاه قاجار برای اولین بار بحث ساخت راه آهن در ایران مطرح شد. پس از آن نخستین خط آهن کشورمان ازمرکز دارالخلافه تهران به شهر ری کشیده شد. این خط از دروازه پل راه آهن در شرق دروازه شاه عبدالعظیم عبور می کرد و به بهبود حمل و نقل کمک فراوانی کرد.

بعد از آن با روی کار آمدن رضا شاه، در مهرماه ۱۳۰۶ کلنگ ساختمان راه آهن در محل کنونی زده شد.

در نتیجه به زبان ساده می توان گفت ساختمان فعلی خط آهن تهران مربوط به دوره پهلوی اول می باشد که در جنوب میدان راه‌آهن تهران واقع شده است.

محله راه آهن تهران

این بنا در تاریخ بیستم اسفند ماه در سال ۱۳۷۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی کشور جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسید.

امکانات محله راه آهن تهران

خیابان های وحدت اسلامی،ولیعصر و کارگر جنوبی که از خیابان های مهم پایتخت به حساب می آیند در روند بهبود سطح کیفیت این محله بی تاثیر نبوده اند. اما در این میان مهم ترین دلیلی که سبب شده این محله روی زبان ها باشد، استقرار راه آهن و ساختمان مرکزی آن در این نقطه از شهر است.

این محله به ایستکاه مترو مجهز است و ساکنین برای رفت و آمد در سطح شهر با مشکلی رو به رو نیستند.

مساجد مهم محله

  • مسجد توحید
  • مسجد شارعی
  • مسجد صاحب الزمان
  • حسینیه عباسیه

اماکن مهم محله راه‌آهن

  • شهرداری ناحیه ۴ متعلق به منطقه ۱۱
  • اداره راه آهن
  • هتل پیروز
  • سقاخانه واقع در کوچه رحمانی
  • کانون فرهنگی حر

این منطقه به خاطر اینکه به ایستگاه راه آهن نزدیک است و هر روزه مسافران زیادی وارد این منطقه از شهر می شوند، هتل ها و مسافرخانه های متعددی دارد.

علاوه بر مسافرخانه و هتل، رستوران های معروف زیادی مانند رستوران آذری در این منطقه واقع هستند.

مراکز خرید محله

  • پاساژ گنجینه
  • مجتمع تجاری گنجینه، مرکز عرضه ظروف یکبار مصرف
  • فروشگاه شهروند
  • پاساز دریانی واقع در میدان راه آهن کوچه بیگی

محله راه آهن تهران

قیمت خرید خانه در محله راه آهن تهران

قیمت خرید خانه و آپارتمان در بخش‌های مختلف این محله بسیار متفاوت می باشد. اگر قصد خرید آپارتمان های قدیمی را دارید باید به شما بگوییم که قیمت خرید این گونه خانه ها از متری ۴ تا ۱۰ میلیون تومان متغیر است. اما اگر به دنبال خانه های نوساز هستید، قیمت آن ها از متری ۸ میلیون تومان شروع شده و تا متری ۱۰ میلیون تومان ادامه دارد.

نتیجه گیری 

اگر به دنبال خرید خانه در تهران هستید و بودجه متوسطی دارید، ما به شما محله راه آهن تهران که در جنوب این شهر واقع شده است را پیشنهاد می کنیم. قیمت خرید خانه و آپارتمان در این محله متوسط بوده و خانه های قدیمی و نوساز زیادی در آن می توانید پیدا کنید.

مقاله پیشنهادی

از سری مقالات زومیلا می توانید مقاله محله نازی آباد ؛ نوسازترین منطقه جنوب تهران! را مطالعه فرمایید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، از شما همراهان گرامی سپاسگزاریم.

نویسنده: فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید