با محله درکه تهران آشنا شوید

محله درکه تهران

آیا می‌دانستید محله درکه تهران یکی از محله‌های منطقه 2 است که قدمتی 800 ساله دارد؟ به دلیل بافت قدیمی، قیمت خانه‌های این محله گران نیست. با زومیلا همراه شوید تا شما را با این محله بیشتر آشنا کنیم.

تاریخچه محله درکه و علت نام‌گذاری آن

محله درکه یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین محله‌های تهران است که از شمال به رشته‌کوه توچال، از جنوب به اوین، از شرق به دانشگاه شهید بهشتی و از غرب به کوه توچال منتهی می‌شود. وجود رودخانه درکه در این محله باعث شده است که این محله دارای آب‌وهوای مطلوبی باشد. درگذشته بیشتر ساکنان این محله کشاورز و باغبان بودند که گذشت زمان و وجود امام‌زاده درکه باعث افزایش جمعیت این محله شد.

علت نام‌گذاری این محله به درکه به علت وجود درهایی بود که در بالای محله قرار داشت. همچنین اهالی درکه به دلیل ارادت ویژه‌ای که به ساحت مقدس اهل‌بیت دارند، به درکه محله سادات نیز میگویند. مشترک بودن آب رودخانه و ازدواج‌های بین محله‌ای پیوند مقدسی بین محله درکه و محله اوین به وجود آورده است. شغل بیشتر اهالی این محله مداحی، مرغ داری، باغداری و کارگری معدن می‌باشد.

محله درکه تهران

بافت محله درکه چگونه است؟

با وجود ساخت‌وساز خانه‌ها در این منطقه، درکه هنوز بافت قدیمی خود را حفظ کرده است و یکی از مسیرهای اصلی کوه‌پیمایی تهران محسوب می‌شود. این محله دارای کوچه‌هایی تنگ و باریک می‌باشد که به دلیل شیب زیاد باید با کفش‌های مناسب به این محله وارد شد. خانه‌های جدیدی نیز در حال شکل‌گیری در این محله هستند که بافت جدید و نوسازی دارند.

خیابان‌های مهم محله درکه

از مهم‌ترین خیابان‌های درکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خیابان احمد پور

خیابان کوهسار

خیابان تفنگ‌سازان

مراکز خرید محله درکه

از مهم‌ترین مراکز خرید درکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بازار میوه و تره‌بار درکه

این بازار در ابتدای بوستان درکه قرار دارد و شامل 7 غرفه می‌باشد. تمامی اجناس با قیمت مصوب شهرداری به مردم ارائه می‌شود.

بیشتر مغازه‌های این محله لواشک، ترشک، گردو و بلال می‌فروشند.

رستوران‌های این محله نیز بیشتر در مسیر کوهپایه‌ها قرار دارند و دارای غذاهای متنوعی هستند.

محله درکه تهران

مکان‌های تفریحی محله درکه تهران

از مهم‌ترین مکان‌های تفریحی درکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بوستان درکه

این پارک نرسیده به خانه معلم درکه است. بوستان درکه تعدادی وسایل بازی کودک و وسایل ورزشی دارد که مردم به علت معدود بودن این وسایل استقبال چندانی از آن نمی‌کنند.

ورزشگاه شهدای درکه

این ورزشگاه در خیابان شهید احمد پور قرار دارد و دارای 64 مترمربع است. ساخت این ورزشگاه به کمک مردم خیر در سال 88 انجام شد. از امکانات این ورزشگاه می‌توان به پیست دوچرخه‌سواری، زمین فوتبال، زمین فوتسال و میدان تیر اشاره کرد.

پارک کوهسار

این پارک در خیابان شهید میر اسماعیلی قرار دارد و در سال 82 تأسیس شده است.

سرای محله درکه

این سرا که در خیابان شهید موسوی واقع شده است، در سال 90 تأسیس شد و شامل کتابخانه و سالن بدن‌سازی است.

جنگل کارا

به علت وجود تراکم زیاد درختان، این جنگل دارای آب‌وهوایی سرد است.

پناهگاه پلنگ چال

یکی از پناهگاه‌های کوهنوردی که در مسیر قله‌ی توچال واقع شده است و دارای خوابگاهی به ظرفیت 70 نفر می‌باشد. زمان حرکت از میدان درکه تا این پناهگاه دو ساعت و نیم طول می‌کشد.

چرا محله درکه طرفداران زیادی دارد؟

وجود امام‌زاده سید محمد والی در این منطقه باعث شده است افراد زیادی برای زیارت به این محله بیایند. این موضوع سبب شده است محله درکه به مکانی گردشگری و محل کسب درآمد برای ساکنین محله تبدیل شود. همچنین این محله با وجود کوهپایه‌هایی که دارد سبب جذب گردشگران به این محله شده است.

محله درکه تهران

نرخ خرید خانه در درکه تهران چقدر است؟

نرخ خرید خانه در این محله به دلیل حفظ بافت سنتی خود بالا نیست و بیشتر افراد بومی در این محله زندگی می‌کنند؛ بنابراین، خریدوفروش در این محله تقریباً به صورت راکت می‌باشد. بیشتر ساخت‌وسازهایی که در این محله انجام می‌گیرد به صورت واحدهای دارای اتاق‌های زیاد است. افرادی که برای تفریح و زیارت به این محله می‌آیند اتاق‌هایی را برای دو تا سه روز اجاره می‌کنند.

نتیجه‌گیری

اگر قصد شما سکونت و زندگی در محله درکه است بهتر است بدانید خرید خانه در محله درکه بالا نیست و هزینه زیادی را به دنبال ندارد. هم‌چنین، جهت یافتن منزل مورد علاقه خود در درکه، می‌توانید به وب‌سایت زومیلا که موتور جستجوی آنلاین ملک در سراسر کشور است مراجعه کنید.

از سری مقالات زومیلا در مورد آشنایی با محله‌ها می‌توانید مقاله چرا خرید خانه در محله دهکده المپیک متقاضیان زیادی دارد؟ را مطالعه فرمایید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این‌که تا پایان همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

نویسنده: رویا سهرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید