محله جوادیه تهران

پل-جوادیه-تهران

در شهر تهران محله‌های گوناگونی وجود دارد که برخی از آن‌ها شاید حتی برای خود ساکنین این شهر نیز ناشناخته باشد. محله جوادیه تهران یا محله‌ی لوطی‌ها و داش مشدی‌ها تهران قدیم یکی از معروف‌ترین محلات جنوبی تهران است که دیدن آن خالی ‌از لطف نیست. این محله قدمت زیاد و تاریخچه مهمی دارد. برای اینکه بیشتر با این محله آشنا شوید تا انتهای این مقاله از زومیلا با ما همراه شوید.

موقعیت مکانی محله جوادیه تهران

این محله در جنوب غربی میدان راه‌آهن تهران واقع شده بنابراین در جنوب تهران و در منطقه 16 قرار گرفته است.

این محله مانند یک پنج‌ضلعی است که از جنوب غربی و غرب به بزرگ‌راه نواب، از جنوب به بزرگ‌راه تندگویان، از شرق به بلوار دشت آزادگان و از شمال به خط راه‌آهن منتهی می‌شود.

به دلیل دسترسی مناسب به بزرگراه‌های اصلی می‌توان به‌راحتی به قسمت‌های دیگر تهران دسترسی داشت.

مساحت این محله در حدود 99.2 کیلومترمربع و جمعیتی در حدود 500 هزار نفر دارد که معادل 1200 خانوار است.

در این رابطه بخوانید: راهنمای خرید خانه در محله های منطقه ۱۶ تهران

محلات-قدیمی-تهران

دسترسی‌های محله

برای دسترسی به این محله با مترو باید از خط 3 استفاده کرد. ایستگاه‌های مترو جوادیه، راه‌آهن و شوش بهترین دسترسی را به این محله ایجاد می‌کنند.

خیابان‌های بیست متری جوادیه و بلوار دشت آزادگان دو مورد از معروف‌ترین خیابان‌های این محله هستند.

بلوار دشت آزادگان نیز بزرگراه بعثت و نواب را به یکدیگر متصل می‌کند و دسترسی خوبی برای این محله ایجاد کرده است.

بررسی تاریخچه و شکل‌گیری محله

قدمت این محله به 70 سال پیش برمی‌گردد. در گذشته شهرت این محله به لوطی‌ها و بزن بهادرهایی بود که در کل تهران پرآوازه بودند. شهرت دیگرش هم به جوانانش بود که برای کار به ژاپن می رفتند. حالا دیگر در این محل نه نشانی از آن لوطی‌های بامرام و داش مشدی‌ها است و نه خبری از آن تب فراگیر کار در ژاپن.

در آن روزگار محله‌های اطراف جوادیه مانند نازی‌آباد وجود داشتند اما این محله زمین زراعی بوده است. مالک این زمین‌ها نیز فردی به نام جواد فردانش بود که این زمین‌ها از پدرش به او به ارث رسیده بود. بعد از گذشت مدتی جواد فردانش به فکر آبادانی و اسکان مردم افتاد به همین دلیل بسیاری از این زمین‌ها را به مردم فروخت و بخشی از آن‌ها را نیز بین مردم تقسیم کرد. همچنین مصالح رایگان برای آبادانی و ساخت‌وساز بیشتر در اختیار مردم قرار داد.

در این رابطه بخوانید : محله نازی آباد ؛ نوسازترین منطقه جنوب تهران!

کوچه-های-جوادیه-تهران

در ابتدا به این دلیل که بیشتر مردم این محله به زبان ترکی صحبت می‌کردند به آن ترک آباد گفته می‌شد اما پس از مدتی به‌پاس خدمات جواد فردانش نام این محله از نام کوچک او گرفته شد. این محله اکنون با نام جوادیه شناخته می‌شود و یکی از بخش‌های شهری تهران است.

محله جوادیه تهران در دوره پهلوی دوم و با گسترش تهران وارد محدوده شهری شد و اقوام زیادی به‌ویژه از آذربایجان وارد آن شدند. بیشتر این افراد در انبار غله، کارخانه قند و شکر و کشتارگاه تهران واقع در میدان بهمن کار می‌کردند.

امکانات محله جوادیه تهران

یک پل معروف و قدیمی در این محله وجود داشت که با نام پل جوادیه شناخته می‌شد. به طوری‌که بچه‌های این محله از قدیم با افتخار خودشان را «بچه سر پل جوادیه» معرفی می‌کردند. این پل بعد از 50 سال کار برچیده شد و جای خود را به پل شهدای جوادیه داد. این پل در نوع خود یک سازه زیبا و البته مقاوم در برابر زلزله و آسیب است. پل شهدای جوادیه در سال 1389 افتتاح شد و حدود 210 متر طول دارد و سومین نماد معروف تهران بعد از برج آزادی و برج میلاد به شمار می‌آید.

در این رابطه بخوانید: منطقه ۱۹ تهران ؛ منطقه قدیمی جنوب شهر

امکانات-محله-جوادیه

یکی دیگر از امکانات مناسب در این محله سرای محله جوادیه تهران است که برنامه‌های فرهنگی و علمی زیادی برای خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان فراهم کرده است. علاوه بر این، کلاس‌های مهارت‌آموزی مختلف در این سرا برگزار می‌شود.

مورد بعدی، بیمارستان بهارلو است که در سال 1318 تأسیس شد و نام اولیه آن بیمارستان راه‌آهن بود. این بیمارستان در حال حاضر 330 تخت دارد.

بیمارستان امیرالمؤمنین نیز یکی از بیمارستان‌های این محله با 147 تختخواب است که بخش‌های مختلفی مانند کودکان، چشم‌پزشکی، جراحی، اورولوژی و عفونی دارد.

این دو بیمارستان دقیقاً درون خود محله نیستند اما در نزدیکی آن قرار دارند و ساکنین می‌توانند از آن استفاده کنند.

یکی دیگر از بهترین امکانات این محله فرهنگسرای بهمن است که برای توسعه فرهنگی در سال 1370 تأسیس شد. در حال حاضر در این مرکز بخش‌های زیادی مانند تالارهای مختلف، سونا و جکوزی، نگارخانه، تماشاخانه، سالن‌های ورزشی، قسمت ورزش مخصوص معلولین و … دارد.

 

دیگر امکانات محله

بوستان شهید محسن حججی و بوستان جوادیه دو مورد از بوستان‌های این محله هستند.

علاوه بر این، بوستان ولایت نیز در مجاورت این محله قرار گرفته که دارای امکانات مناسبی است و ساکنین این محله می‌توانند از آن استفاده کنند.

چیزی که در این محله زیاد به چشم می‌خورد جگرکی‌های مختلف به‌ویژه در اطراف میدان بهمن است. علاوه بر این کبابی‌های زیادی در این محله مشغول به کار هستند.

در این رابطه بخوانید:  بهترین محله‌های جنوب تهران

جگرکی‌های-تهران

اماکن مذهبی زیادی نیز در این محله وجود دارد که دو مسجد معروف از مهم‌ترین آن‌ها هستند. اولین مورد مسجد فردانش با 600 مترمربع مساحت است که در خیابان 10 متری اول قرار دارد. دومین مورد نیز مسجد جوادیه با مساحت 1200 مترمربع است که توسط جواد فردانش ساخته شد.

جوادیه به برگزاری ماه محرم‌های پرشور معروف است و پایگاه بسیاری از هیات‌ها و مداحان معروف کشور نیز در تهران، همین محله است، به طوری‌که خیلی از مردم و حتی چهره‌های مشهور و فوتبالیست‌ها از مناطق مختلف تهران در ماه محرم برای دیدن و شرکت در این شور عزاداری به این محله می‌آیند.

بررسی مشکلات محله جوادیه تهران

شاید بتوان بزرگ‌ترین مشکل محله جوادیه تهران را بافت قدیمی و فرسوده آن دانست. زمانی که جواد فردانش زمین‌ها را به افراد مختلف می‌داد تا در این محله ساکن شوند بیشتر تمرکز او بر روی اسکان این افراد بود. به همین دلیل توجه زیادی به خیابان‌کشی نبود و هم اکنون قسمت‌های زیادی از این محله مشکلات مختلف دارند. از جمله این مشکلات می‌توان به کم بودن عرض خیابان‌ها و کوچه‌ها، نامنظم بودن آن‌ها، کوچه‌های تودرتو، خانه هایی کهنه ودرهم رفته و بن‌بست‌های فراوان اشاره کرد.

  در این رابطه بخوانید : محله تهران ‌نو و هر آنچه که باید درباره این محله بدانید!

امکانات-محله-جوادیه-تهران

در سال‌های اخیر روند اصلاح زمین‌ها توسط شهرداری و ساخت آپارتمان‌های مدرن باعث شده تا شکل محله اصلاح شود و خانه‌های ضعیف با خانه‌های مقاوم و با امکانات جایگزین شوند. علاوه بر این، به دلیل نزدیک بودن این محله به بزرگراه‌های اصلی ازیک‌طرف و تراکم جمعیتی بالای خود این محله از سوی دیگر، ترافیک زیادی در جوادیه وجود دارد. همین موضوع باعث آلودگی آب‌وهوای این منطقه شده که برای ساکنین آزاردهنده است.

یکی دیگر از مشکلات نبود فضای کافی برای دست‌فروش‌ها در بازارچه معروف جوادیه در خیابان بیست متری و نبود جا برای پارک ماشین است. این موضوع باعث شده تا علاوه بر ترافیک شاهد سد معبر هم باشیم که مشکلات زیادی برای رفت‌وآمد ایجاد می‌کند.

در این رابطه بخوانید: مناطق ارزان تهران برای اجاره کجاست؟

بازارچه-معروف-جوادیه

آپدیت شده در تاریخ 30 فروردین 1403

قیمت خانه در محله جوادیه

با توجه به اینکه محله جوادیه جزو محله‌های جنوب شهر تهران به حساب می‌آید، با بودجه‌ای کمتر نسبت به دیگر نقاط تهران می‌توان خانه‌دار شد.برای خرید خانه و یا  اجاره آپارتمان و اطلاع از قیمت ها به سایت زومیلا مراجعه کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله زومیلا یکی از کهن‌ترین محله‌های تهران به نام محله جوادیه بررسی شد. بعد از آشنایی با این محله قدیمی تهران وگذشته جذاب و جالب توجهش علاقه برای رفتن به این محله و دیدن کوچه پس کوچه‌های قدیمیش دوچندان می‌شد. شاید بتوان سری به قهوه‌خانه‌های به جامانده از قدیم زد و نشانی از تک و توک لوطی‌های بامرام قدیم پیدا کرد و پای صحبت‌های و مرور خاطراتشان نشست.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید