محله بریانک تهران ؛ محله ای با بافت فرسوده!

محله بریانک تهران

بریانک از محله‌های قدیمی تهران با قدمتی 80 ساله است و در جنوب شرقی تهران واقع شده است. محله بریانک از شمال به خیابان کمیل، از جنوب به خیابان قزوین، از غرب به بزرگراه نواب و از شرق به خیابان‌های دعوتی، عرب و اسلامی منتهی می‌شود. با این محله بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه محله بریانک و علت نام‌گذاری آن چیست؟

محله بریانک در منطقه 10 تهران واقع شده است. این محله درگذشته بخشی از شهر ری بوده است که با توسعه شهر تهران، به یکی از محله‌های این شهر تبدیل شد است. بریانک شامل دو بخش شرقی و غربی بوده است که با ایجاد بزرگراه نواب ارتباط بین این دو بخش قطع شد.

در این محله کباب‌های بسیاری بریان می‌شده است و نام بریانک به این دلیل برای این محله انتخاب شده است.

در این محله قومیت‌های مختلفی از جمله طالقانی، تویسرکانی و خالدآبادی زندگی می‌کنند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بریانک، وجود خیابان‌های مقاوم است؛ به طوری که این خیابان‌ها بار سنگین تریلرها و اتومبیل‌های پرتردد را تحمل می‌کنند.

بافت محله مرزداران چگونه است؟

حدود 70 درصد خانه‌های بریانک دارای بافت فرسوده می‌باشند.

درگذشته بیشتر این منطقه را زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها پوشانده بود و رفته‌رفته گسترش شهرنشینی باعث تغییر بافت این منطقه شد؛ به گونه‌ای که باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی جای خود را به ساختمان‌های سر به فلک کشیده داد و روزبه‌روز بر تعداد این ساختمان‌ها افزوده شد.

خانه‌های پشت امام‌زاده معصوم به علت بافت بسیار قدیمی خود، باعث نشست قسمتی از این محله شده است و این محله دیگر قابل سکونت نمی‌باشد. همچنین به علت فرسایشی بودن خاک محله بریانک، ساختمان‌های نوسازی که در این منطقه ساخته می‌شوند شروع به کج شدن کرده‌اند.

دیوارهای خانه‌هایی که در کنار مترو قرارگرفته‌اند، به علت فرسودگی زیاد و با عبور زیاد مترو از این منطقه، شروع به ریزش کرده‌اند.

بافت‌های سنتی محله‌هاشمی باعث ایجاد نقاط ناامن و کور بسیاری در این منطقه شده است و سبب شده این منطقه محل توزیع و مصرف مواد مخدر شود.

محله بریانک تهران

خیابان‌های مهم محله بریانک

از مهم‌ترین خیابان‌های این محله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خیابان کمیل: به دستور شهرداری سطح معابر این خیابان با کاشت درختان و گل‌ها پوشیده شده است.

خیابان خوش: به تازگی یک پارکینگ طبقاتی در این خیابان احداث شده است.

خیابان حسام‌الدین

خیابان عرب

مراکز خرید محله بریانک

مهم‌ترین مرکز خرید بریانک، مرکز خرید نواب است که در ضلع غربی این منطقه قرار گرفته است و زیورآلات، پوشاک و لوازم‌آرایشی و بهداشتی عرضه می‌کند.

فروشگاه‌ها و مغازه‌هایی نیز در خیابان سلیمانی قرار دارند که مردم منطقه نیازهای روزمره خود را از این مراکز تأمین می‌کنند.

محله بریانک تهران

مکان‌های تفریحی محله بریانک تهران

از مهم‌ترین مکان‌های تفریحی این محله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پارک نیلوفر: در ضلع شمالی بریانک قرار دارد.

پارک هفت‌چنار: دارای موزه حیات‌وحش بزرگی است. به دلیل عدم رسیدگی، تعدادی از چنارهای آن خشک شده است. این موزه متعلق به دوره قاجاریه می‌باشد.

پارک نور: یکی دیگر از پارک‌های وسیعی است که در نزدیکی بلوار بریانک قرار گرفته است.

موزه شهیدان اقبالی: دارای بخش‌هایی مانند دارالقرآن و یادواره شهدا است.

رستوران شبکده: یک رستوران سنتی که در بلوار این منطقه قرار دارد.

رستوران پاپریکا: دارای غذاهای فست فودی می‌باشد که در منطقه هفت‌چنار واقع شده است.

سینما کارون و سینما جی نیز از مکان‌های تفریحی بریانک محسوب می‌شوند.

مراکز فرهنگی بریانک

مهم‌ترین مراکز فرهنگی بریانک شامل خانه فرهنگی هنری عطار، مجموعه فرهنگی هنری شهید غنی پور و فرهنگ‌سرای قرآن می‌شوند.

آیا خرید خانه در محله بریانک مقرون‌به‌صرفه است؟

وجود بزرگراه نواب در این منطقه و وجود ایستگاه متروکه از ورزشگاه تختی آغاز و تا مناطق شمالی تهران ادامه دارد بر ویژگی‌های این منطقه افزوده است. حتی اگر افراد این منطقه شروع به بازسازی خانه‌های خود کنند چون خاک این محله فرسوده است، ساخت این خانه‌ها مقرون‌به‌صرفه نیست. شهرداری منطقه وظیفه دارد که این زمین‌ها را از ساکنان منطقه خریداری کند تا افراد جای دیگری را برای سکونت انتخاب کنند.

نرخ خرید خانه در بریانک تهران چقدر است؟

نرخ خرید خانه در بریانک به علت وجود درصد بالای خلاف‌کار و نزاع‌های خیابانی متوسط به پایین می‌باشد؛ اما باز بسته به موقعیت ملک، متراژ و امکانات خانه نرخ قیمت‌ها متفاوت است. به عنوان مثال آپارتمانی 70 متری در خیابان هاشمی بریانک 280 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. در منطقه هفت‌چنار، به علت تنگ بودن کوچه‌ها، بافت مسکونی خانه‌ها و دوری از خیابان اصلی، نرخ خرید خانه نسبت به مناطق دیگر ارزان‌تر است.

نتیجه‌گیری

اگر قصد شما سکونت و زندگی در محله بریانک تهران می‌باشد بهتر است بدانید خرید خانه در محله بریانک به علت فرسودگی بیش‌ازحد خاک منطقه، ریسک بزرگی را به دنبال دارد.

از سری مقالات زومیلا در مورد آشنایی با محله‌ها می‌توانید مقاله در مورد محله کاشانک تهران چه میدانید؟ را مطالعه فرمایید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این‌که تا پایان همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

نویسنده: رویا سهرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

4 نظرات

  1. اصلا به هیج وجه انطور که شما می گویید نزاع خیابانی یا معتاد در این منطقه وجود ندارد من دو سال پیش در این منطقه یک اپارتمان 14 ساله خریدم که خیلی خوب ساخته شده و مشکلی به خاطر فرسایش خاک ندارد من هم می ترسیدم در این منطقه امنیت نباشد بنابراین ان را اجاره دادم امسال که به این منطقه امدم بسیار راضیم من هیچ اراذل و اوباش یا معتاد خیابانی یا نزاع خیابانی در این محله ندیدم تمام همسایه های ما تحصیلات عالی دارند هیج صدایی از همسایه ها نشنیدم هیج درگیری در کوچه یا خیابان ندیدم حتی من خانم هستم و ساعت ده شب به بعد می ایم هیچ کس حتی لفظی من را ازار نمی دهدو کاملا امنیت دارد لطفا اول خودتان سری به مناطق بزنید بعد درباره انها نظر منفی بدهید برعکس در این منطقه امکانات فراوانی وجود داردهر مغازه ای که بخواهید هست پارک هست مرکز خرید هست و دسترسی بسیار اسان به مترو بریانک و بی ارتی در اتوبان نواب را دارد زندگی در این محله بسیار راحت هست

    • سلام سرکار خانم… ممنون از این که وقت گذاشتین و مقاله تیم ما رو با دقت خوندین … نوشته های ما بیشتر جمع آوری اطلاعاتی هست که در فضای آنلاین وجود داره و به همین دلیل در آخر از خوانندگان درخواست داریم که نظراتشوون را با ما درمیون بذارن که هم به اطلاعات ما و هم به اطلاعات خوانندگان گرامی افزوده شود… 🌺🌺🌺

    • لطفا اگه اطلاعاتی ندارید سیاه نمایی نکنید و محله ای را با نگارشتان تخریب نفرمایید،من پنج سال هست بریانک ساکنم واز همه لحاظ درارامش،بیشتر دقت کنید

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید