محله اکباتان تهران ؛ بزرگترین شهرک مسکونی کشور

محله اکباتان تهران

یکی از محله های خوش نام واقع در غرب پایتخت محله اکباتان تهران نام دارد. این محله در منطقه 5 تهران قرار گرفته و عده بسیاری از مردم خواهان زندگی در آنجا هستند. آیا می دانید علت محبوبیت شهرک اکباتان چیست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد این محله، با زومیلا همراه باشید.

تاریخچه شهرک اکباتان

اکباتان در منطقه ۵ شهرداری تهران و در سمت غربی این شهر قرار دارد. این شهرک دارای ۳ فاز مسکونی است که ساخت آن در سال ۱۳۴۵ توسط مهندسان آمریکایی آغاز شد و اتمام آن ۱۰ سال طول کشید.

اکباتان برای تامین مسکن نظامیان طراحی و اجرا شد و اولین گروهی که در این شهرک ساکن شدند، خانواده‌های کارمندان دولت بودند.

پس از پیروزی انقلاب، ادامه ساخت و ساز این شهرک به شرکت عمران و نوسازی محیط واگذار شد. سپس شرکت عمران و نوسازی اکباتان مسئولیت ادامه اجرا و واگذاری واحدها به مردم را برعهده گرفت.

شهرک اکباتان ۳۳ بلوک دارد که شامل ۱۵۶۷۵ واحد آپارتمانی مسکونی می شود.

محله اکباتان تهران یکی از برترین و خاص ترین نمونه‌های معماری در نوع خودش به حساب می آید که حتی در زمان ساخت، نمونه مشابه آن در خاورمیانه وجود نداشت. این شهرک بزرگ‌ترین شهرک مسکونی ایران به شمار می آید و تقریبا ۶ میلیون کیلومترمربع مساحت دارد.

محله اکباتان تهران

 

موقعیت جغرافیایی محله اکباتان تهران

محله اکباتان از سمت شرق به کوی بیمه و شهرک آپادانا، از شمال به اتوبان تهران کرج، از غرب به نمایشگاه صنایع هواپیمایی و از جنوب به بزرگراه شهید لشگری منتهی می‌شود.

معرفی فازهای مختلف شهرک اکباتان

این شهرک ویژگی های مثبت زیادی دارد. یکی از ویژگی‌های خوب این محله رعایت استانداردهای معماری و شهرسازی است به صورتی که واحدهای آن در برابر زلزله تا ۹ ریشتر مقاومت دارند.

همان‌طور که گفتیم محله اکباتان دارای سه فاز مسکونی است که در ادامه در مورد فازهای آن بیشتر توضیح می‌دهیم:

فاز یک اکباتان

فاز یک دارای دو قسمت است که یکی از آن ها ۶ و دیگری ۴ بلوکه است، یعنی جمعا ۱۰ بلوک دارد. دو قسمت شدن این فاز به علت وجود استادیوم پاس و استادیوم راه‌آهن است. اهالی این شهرک بلوک‌های بالای استادیوم‌ها را بلوک بالا و قسمت دیگر را بلوک پایین می نامند. بلوک‌های این فاز با حروف بزرگ انگلیسی و اعداد مشخص می‌شوند. بلوک‌های A و B در فاز یک ویژگی های خاص خود را دارند.

فاز دو محله اکباتان

فاز دو بزرگ‌ترین فاز مسکونی محله اکباتان تهران است. این فاز ۱۹ بلوک زوج و فرد دارد. بلوک‌های این فاز به صورت شمالی و جنوبی به شکلی استاندارد ساخته شده‌اند. واحدهای دوبلکس و شیکی در این فاز یافت می شوند.

فاز سه اکباتان

این فاز از ۴ بلوک تشکیل شده که با حروف انگلیسی E و D و شماره‌های ۱و ۲ نام‌گذاری می‌شوند. این فاز کوچک‌ترین و جدیدترین فاز مسکونی این محله است. فاز سه در سال ۱۳۷۰ در دسترس عموم مردم قرار گرفت. واحدهای تجاری زیادی در این فاز وجود دارند به طوری که می توان گفت تعداد آن ها بیشتر از دیگر فازهای مسکونی اکباتان است و تعداد آن‌ها به ۴۰ واحد می‌رسد.

امکانات فازهای شهرک اکباتان

تمام فازهای مسکونی محله اکباتان تهران دارای امکانات برجسته‌ای از جمله موارد زیر هستند:

  1. مقاومت در برابر زلزله تا ۹ ریشتر
  2. تأسیسات و رایزرهای با کیفیت
  3. شوتینگ‌های استاندارد
  4. پارکینگ‌های بسیار بزرگ
  5. دو سری پله فرار عریض
  6. سرانه فضای سبز زیاد
  7. نورگیری مناسب
  8. بلوک ۵ فاز ۲ دارای استخر، سونا و جکوزی

محله اکباتان تهران

دسترسی‌های محله اکباتان تهران

شهرک اکباتان در غرب پایتخت واقع شده است و از نظر دسترسی به سایر نقاط شهر، از موقعیت بسیار خوبی برخوردار است.

ساکنان این محله می توانند از طریق بزرگراه‌های زیر به سادگی در شهر تردد داشته باشند:

  • بزرگراه شیخ فضل‌الله
  • بزرگراه باکری
  • بزرگراه لشکری
  • بزرگراه ستاری

در میانه این محله، ایستگاه مترو شهرک اکباتان برای رفاه حال ساکنان احداث شده است که خط ۴ مترو از این ایستگاه عبور می‌کند.

همچنین ایستگاه مترو ورزشگاه آزادی نیز در این محله واقع شده اند.

امکانات شهرک اکباتان

شهرک اکباتان در ابتدای ساخت، امکانات کمی داشت، اما با گذشت زمان امکانات بسیار گسترده‌ای برای رفاه ساکنین خود مهیا کرد. امکانات این شهرک در حدی است که اهالی آن نیازی نیست برای تامین مایحتاج خود به محله های دیگر مراجعه کنند.

 

  • اکباتان دارای مدارس و مراکز آموزشی زیادی است که به همین دلیل، خانواده ها نگران مدرسه فرزندان نخواهند بود.
  • دو کتابخانه عمومی و یک مرکز فرهنگی برای دوست داران کتاب ساخته شده است.
  • بیشترین سرانه فضای سبز در میان دیگر محله‌های شهر متعلق به اکباتان تهران است و در نقطه به نقطه آن می‌توانید انواع بوستان‌ها را ببینید.
  • بازار روز، مراکز خرید و مراکز تجاری بسیاری از جمله مگامال به منظور رفاه حال ساکنان، در این شهرک وجود دارند.
  • پارکینگ‌های وسیع و خیابان‌های عریضی در شهرک اکباتان وجود دارند که ساکنان را از نظر جای پارک با مشکلات کمتری روبرو می‌کنند.

محله اکباتان تهران

آپدیت شده در تاریخ 2 اردیبهشت 1403

مراکز درمانی شهرک اکباتان

  • بیمارستان فوق تخصصی صارم یکی از معروف ترین کانون های درمانی ناباروری وزایمان در ایران است که در فاز3 شهرک اکباتان قراردارد.
  • مجتمع تخصصی و فوق تخصصی مهر مادر
  • کلینیک پوست و مو ایده آل
  • کلینیک چشم پزشکی سلامت غرب
  • کلینیک دندان پزشکی زاگرس
  • مجموعه کلینیک زیبایی ایران نوین
  • داروخانه گیاهی طاها

لیست مساجد شهرک اکباتان تهران

  • مسجد بعثت: فاز1 اکباتان
  • مسجد امام خمینی : فاز2 اکباتان
  • مسجد امام رضا: فاز3 اکباتان

قیمت خرید آپارتمان در محله اکباتان تهران

قیمت‌های خرید و فروش واحدهای مسکونی در محله اکباتان به عوامل گوناگونی مانند متراژ، موقعیت بلوک، امکانات آن و قرارگیری در فازهای مختلف مسکونی آن بستگی دارد. همچنین چون قدمت واحدهای موجود در این شهرک زیاد است، برخی واحدها اقدام به بازسازی داخلی و نوسازی کرده‌اند که این مسئله روی قیمت خانه تاثیرگذار بوده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت قیمت خرید آپارتمان در شهرک اکباتان بسیار متغیر است. 

جمع بندی

همانطور که گفته شد محله اکباتان بزرگ‌ترین شهرک مسکونی ایران به حساب می‌آید. این شهرک دارای سه فاز مسکونی، ۳۳ بلوک آپارتمانی و ۱۵۶۷۵ واحد مسکونی است. هر کدام از این فازهای مسکونی، امکانات و دسترسی‌های متفاوتی دارند که همین امر سبب شده قیمت‌ خانه در نقاط مختلف اکباتان متغیر باشد. این شهرک از نظر تأمین امکانات رفاهی برای ساکنان خود موقعیت خوبی دارد. محله اکباتان تهران از نظر معماری و گستردگی پروژه در نوع خودش، برترین نمونه خاورمیانه در زمان احداث این شهرک بوده است.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید