محله آجودانیه تهران ؛ محله خوش آب و هوای منطقه یک

محله آجودانیه تهران

آجودانیه یکی از محله‌های شمالی منطقه یک تهران است که در ناحیه 5 واقع شده است. آجودانیه جزو بالا شهر تهران محسوب می‌شود و بسیار خوش آب و هوا است. وجود بزرگراه صدر و بزرگراه امام علی باعث شده‌اند دسترسی آجودانیه به سایر محله‌های تهران آسان باشد. از آنجا که آجودانیه در دامنه رشته‌کوه‌های البرز واقع شده است، خیابان‌هایش شیب زیادی دارد و این شیب در زمستان‌ها مشکل‌ساز است. نبودن آلودگی و آب و هوای خوب آجودانیه را به یکی از بهترین و پرطرفدارترین محله‌های تهران برای زندگی تبدیل گرده است. اگر قصد سکونت، خرید ملک یا اجاره ملک در محله آجودانیه تهران را دارید بهتر است بدانید قیمت آپارتمان در این محله بالا است.

تاریخچه

آجودانیه متعلق به آقا رضاخان اقبال السلطنه، وزیر قورخانه ناصرالدین‌شاه بوده است. قورخانه به زبان ترکی به معنای کارخانه اسلحه سازی است. آجودانیه به دست افراد زیادی دست به دست شده است. در ابتدا آقا رضاخان زمین‌های آجودانیه را خرید و آن را به یک باغ بزرگ تبدیل کرد و اسم چاله باغ را روی آن گذاشت. پس از آن، زمین‌های آجودانیه به دست میرآخور، پسر عضد الدوله افتاد. او باغ را از بین برد و زمین خالی را به لشکر فیروز و ارباب جمشید بخشید. پس از میرآخور نیز زمین‌های آجودانیه به دست فردی به نام چیت ساز افتاد. در اوایل دوره پهلوی، آجودانیه جزو یکی از محله‌های تهران شد و بعد از انقلاب نام خیابان سباری را روی آن گذاشتند. امروزه محدوده آجودانیه، محله اقدسیه تا محله دارآباد را شامل می‌شود.

مرزبندی محله آجودانیه

محله آجودانیه تهران از شمال به خیابان پور ابتهاج، از جنوب به بزرگراه ارتش و خیابان موحد دانش، از شرق به خیابان شهید صمیع در دارآباد و از غرب به خیابان سپند در محله کاشانک منتهی می‌شود. در واقع چنین می‌توان گفت که آجودانیه محدوده‌ای ما بین دارآباد و کاشانک است.

محدودیت ترافیکی آجودانیه

در آجودانیه هیچ نوع محدودیت ترافیکی زوج و فرد یا طرح اصلی وجود ندارد و با استفاده از اتومبیل شخصی، جابجایی در این محله بسیار ساده است.

دسترسی‌های محله

از طریق اتوبوس، تاکسی و مترو می‌توان به محله آجودانیه تهران دسترسی داشت.

دسترسی از طریق اتوبوس و تاکسی

اگر در آجودانیه سکونت دارید و می‌خواهید از اتوبوس‌های تندرو استفاده کنید، بزرگراه ارتش در جنوب این محله دارای ایستگاه اتوبوس تندرو خط ۶ (پایانه لاله-پایانه افشار) است. نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به محله آجودانیه، ایستگاه اتوبوس کاشانک است که در خیابان پور ابتهاج (شمال محله کاشانک) واقع شده است. در مرز شمالی و جنوبی آجودانیه، اتوبوس‌های عادی ایستگاه دارند.

نزدیک‌ترین پایانه تاکسیرانی به محله آجودانیه، پایانه تاکسی نوبنیاد است. از طریق این پایانه می‌توان به بیشتر محله‌های تهران رفت و آمد کرد.

دسترسی از طریق مترو

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به محله آجودانیه، ایستگاه متروی نوبنیاد است که خط سه متروی قائم آزادگان می‌باشد. ایستگاه نوبنیاد در جنوب محله آجودانیه قرار دارد.

امکانات محله آجودانیه تهران

از مهم‌ترین امکانات این محله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آثار تاریخی

از آثار تاریخی آجودانیه می‌توان آثار تاریخی موجود در محله دارآباد و محله کاشانک را نام برد:

کاخ مظفرالدین شاه

به دلیل مشکل تنفسی مظفرالدین شاه، پزشکان توصیه کرده بودند که در جای خوش آب و هوایی مانند دارآباد، مدتی استراحت داشته باشد. آب این کاخ از قنات تأمین می‌شد که بسیار زلال و دارویی بوده است.

عمارت فخرالدوله

عمارت فخرالدوله نیز از آثار تاریخی این محدوده است که جنب کاخ مظفرالدین شاه ساخته شده بود.

محله آجودانیه تهران

 

سیمین قلعه

سیمین قلعه ازلحاظ باستان‌شناسان بسیار باارزش بوده و در آن کاوش‌های باستان‌شناسی هم صورت گرفته است. این قلعه در شرق محله آجودانیه قرار دارد.

موزه تاریخ طبیعی دارآباد

موزه تاریخ طبیعی دارآباد نیز با آنکه بعد از انقلاب به موزه تبدیل شد، به‌نوعی از آثار تاریخ طبیعی ایران محسوب می‌شود که در مرز شمالی محله آجودانیه قرار دارد. این موزه در یکی از کاخ‌های شمس پهلوی، بعد از انقلاب بنا شده است. این کاخ فقط برای میهمانان خارجی ساخته شده بود ولی هیچ‌گاه مورداستفاده قرار نگرفت. پس‌ از انقلاب اسلامی ایران، برای ساخت موزه با محوریت طبیعت، تغییراتی روی ساختمان آن انجام شد و موزه‌ای در سال ۱۳۷۲ ساخته شد که هدف آن آشنایی با میراث فرهنگی و حفاظت از محیط زیست و اهمیت آن بود. البته موزه عظیمی از حیات‌وحش هم در آن در نظر گرفته شده است که اکثر بازدیدکنندگان برای بازدید از این موزه به محل آن می‌روند.

اماکن مذهبی

از مهم‌ترین اماکن مذهبی آجودانیه می‌توان به مسجد جامع اقدسیه امام جعفر صادق اشاره کرد.

اماکن فرهنگی

از مهم‌ترین اماکن فرهنگی آجودانیه می‌توان به کتابخانه پارک شطرنج اشاره کرد.

 مراکز بهداشتی درمانی

از مهم‌ترین مراکز بهداشتی درمانی آجودانیه موارد زیر را می‌توان نام برد:

درمانگاه فوق تخصصی آجودانیه

درمانگاه فوق تخصصی آجودانیه با امکانات زیر، توانسته است کل احتیاجات درمانی بهداشتی محله آجودانیه را پاسخگو باشد. امکاناتی از قبیل خدمات تخصصی ویزیت عمومی، خدمات تزریقات و سرم تراپی در محل کار و منزل، کلینیک‌های متخصصان داخلی، مشاوره تغذیه و روانشناسی، پوست، مو و زیبایی، زنان و زایمان و نازایی، مغز و اعصاب، ارتوپدی، فیزیوتراپی، چشم‌پزشکی و بینایی‌سنجی، گوش و حلق و بینی، نورولوژی، قلب و عروق، لیزر جوان‌سازی بانوان (مونالیزا تاچ) و غیره.

  • بیمارستان مسیح دانشوری
  • بیمارستان فوق تخصصی محک در دارآباد
  • بیمارستان نیکان در بلوار ارتش
  • بیمارستان باهنر در منظریه
  • بیمارستان فرمانیه
  • بیمارستان چیذر

بوستان‌های محله آجودانیه

بوستان شطرنج واقع در حدفاصل خیابان‌های 13 شرقی و 12 شرقی انتهای خیابان سباری (آجودانیه)

محله آجودانیه تهران

 

مراکز خرید محله آجودانیه تهران

مراکز خرید آجودانیه در کل محله پراکنده‌اند ولی برای خرید همراه با تفریح و گردش بهتر است به نیاوران، تجریش و اقدسیه که از دیگر محلات تهران و هم‌جوار با محله آجودانیه هستند، سفر کنید.

قیمت آپارتمان در آجودانیه

برای مشاهده آگهی‌های خرید آپارتمان در آجودانیه می‌توانید به وب سایت زومیلا مراجعه کنید.

نتیجه گیری

بر اساس آنچه در این مقاله گفته شد، محله آجودانیه یکی از محله‌های گران تهران است که آلودگی ندارد و بسیار خوش آب و هوا است. اگر قصد دارید در مورد محله‌های منطقه یک بیشتر بدانید پیشنهاد می‌کنیم مقاله در مورد محله‌های منطقه یک تهران چه میدانید؟ را از دست ندهید. هم‌چنین می‌توانید نظرات و پیشنهادهای خود را در پایین همین مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده: رؤیا سهرابی/تیم تحریریه وب سایت زومیلا

4 نظرات

  1. “بیمارستان نورافشار”واقع در خیابان خداوردی کوچه صادقین رو فراموش کردید بنویسید!! و اینکه مترو محلاتی در مینی سیتی هم فعاله.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید