محاسبه سن ساختمان بر اساس چه معیارهایی صورت می‌گیرد؟

محاسبه سن ساختمان

قبل از هر توضیحی لازم میدانیم در خصوص کاربرد محاسبه سن ساختمان توضیح مختصری داشته باشیم. محاسبه سن بنا در دو مورد بسیار پرکاربرد است:

  • درصورتی‌که ملکی کلنگی بوده (ساختمان‌هایی که عمر مفید بیش از 20 سال و در برخی موارد 12 سال دارند) و مالک خواستار نوسازی آن باشد، با محاسبه سن ساختمان می‌تواند از وام و تسهیلات بانکی بهره‌مند شود.
  • درصورتی‌که مالکی مراحل اخذ سند تفکیکی و پایان کار را به‌منظور بهره‌مندی از حداکثر قیمت هنگام فروش ملک به تأخیر بیندازد، محاسبه سن ساختمان می‌تواند جلوی این سوءاستفاده را بگیرد.

بنابراین، دانستن سن دقیق ساختمان قبل از اقدام به خرید بسیار مؤثر است.

محاسبه سن ساختمان

معیارهای محاسبه سن ساختمان

هر ساختمان از سه سن مختلف تشکیل‌شده است که شامل سن واقعی ساختمان، سن بهره‌برداری ساختمان و سن سندی می‌شود. در زیر به‌طور خلاصه به توضیح هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.

از خواندن این مقاله نیز غافل نشوید: مبایعه‌نامه املاک چیست و مواد قانونی آن کدامند؟

سن واقعی ساختمان

از پارامترهای مهم برای محاسبه سن واقعی یا عمر ساختمان می‌توان به تاریخ صدور جواز یا پروانه ساختمانی اشاره کرد. سن واقعی ساختمان معمولاً موردتوجه بانک‌هاست. سن واقعی ساختمان را از زمان پی‌ریزی و تشکیل فونداسیون محاسبه می‌کنند.

سن بهره‌برداری ساختمان

از پارامترهای مهم برای محاسبه سن بهره‌برداری ساختمان می‌توان به تاریخ نصب کنتور اشاره کرد. سن بهره‌برداری ساختمان را از زمان نصب تأسیسات ساختمانی و زمانی که امکان سکونت برای یک ملک فراهم می‌شود محاسبه می‌کنند.

سن سندی ساختمان

از پارامترهای مهم برای محاسبه سن سندی ساختمان می‌توان به صدور سند قطعی ملک اشاره کرد.

هنگام قیمت‌گذاری و اعلام قیمت ملک به خریدار، سن بهره‌برداری و سن سندی ساختمان مبناهایی هستند که باید موردتوجه قرار بگیرند.

چرا تشخیص سن ساختمان مهم است؟

سن ساختمان اولین پارامتری است که هنگام خرید یا رهن و اجاره خانه باید موردتوجه قرار بگیرد. عمر مفید یک بنا در ایران 30 سال است و پس‌ازاین مدت، ساختمان جزو بناهای کلنگی و فرسوده محسوب می‌شود.

از خواندن این مقاله نیز غافل نشوید: وام تعمیرات مسکن

محاسبه سن ساختمان

از دلایل اهمیت سن بنا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تأثیر سن ساختمان بر قیمت آن

طبیعی است که اکثر افراد دوست دارند در ساختمان‌های نوساز سکونت داشته باشند، اما افرادی که توان مالی کافی برای خرید خانه نوساز ندارند، به دنبال ساختمان‌هایی می‌گردند که سن ساختمان از ده سال کمتر باشد؛ زیرا در این صورت قیمت خانه کمتر خواهد بود. درنتیجه در بازار مسکن به ساختمان‌هایی که سنی 10 الی 15 ساله دارند توجه ویژه‌ای می‌شود. به‌طورکلی چنین می‌توان گفت ساختمان‌هایی با عمر ده الی پانزده‌ساله، 20 تا 30 درصد نسبت به ساختمان‌های نوساز ارزان‌تر هستند؛ یعنی هر مترمربع حدود یک الی سه میلیون تومان. به عقیده برخی از مشاورین املاک، با گذشت هر یک سال از عمر مفید ساختمان، قیمت هر مترمربع از آن صد الی سیصد هزار تومان کاهش پیدا می‌کند.

تأثیر سن ساختمان در دریافت تسهیلات بانکی

جهت بهره‌مندی از وام و سایر تسهیلات بانکی، سن بنای موردنظر باید در برخی موارد زیر 15 سال، در برخی موارد زیر 20 سال و در برخی موارد دیگر زیر 35 سال باشد. در دریافت تسهیلات بانکی سند واقعی ساختمان محاسبه می‌شود. 

به‌عنوان نکته پایانی لازم به ذکر است که اگر با قوانین بازار مسکن آگاهی ندارید، لازم است قبل از امضای هر تعهدی با یک وکیل خبره مشورت کنید.

نویسنده: رویا سهرابی/تیم تحریریه وب‌سایت زومیلا

1 نظر

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید