قیمت کابینت آشپزخانه به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت کابینت آشپزخانه به چه عواملی بستگی دارد

این روزها خرید کابینت آشپزخانه یا سفارش ساخت آن مثل خرید هر کالای غیر مصرفی دیگری هزینه های بالایی در پی دارد. خرید یخچال، اجاق گاز و هر قلم دیگری شبیه این ها هزینه های سرسام آوری داشته و قدرت خرید مردم برای تهیه این محصولات کاهش پیدا کرده است، اما چاره ای نیست جز اینکه به هر ضرب و زوری، تمام تلاش خود را برای خرید این اقلام بکنیم. در این مطلب به عنوان یک راهنمای خرید قصد داریم همه عواملی که می توانند در قیمت کابینت آشپزخانه تاثیرگذار باشند را روی میز بیاوریم تا اگر قصد دارید کابینت خود را سفارش دهید با آگاهی بیشتری نسبت به انتخاب ویژگی های آن اقدام کنید.

قیمت کابینت آشپزخانه چطور محاسبه می شود؟

اگر بخواهیم به طور کلی این موضوع را بررسی کنیم باید از چند فاکتور مثل جنس مواد اولیه، محل و موقعیت استفاده کابینت، طرح و مدل، کیفیت ساخت و مونتاژ و حتی قیمت ارز صحبت کنیم، اما قرار نیست کلی گویی کنیم و قصد داریم در این مطلب اطلاعات کاربردی به شما ارائه دهیم تا در هنگام سفارش ساخت یا خرید مستقیم کالا در مقابل فروشنده تنها به نشانه تایید سر و شانه تکان ندهید.

هزینه های خرید کابینت آشپزخانه در واقع به 3 بخش اصلی تقسیم می شود. هزینه مواد اولیه، هزینه تهیه یا همان اجرت و هزینه ارسال یا نصب. اگر از مورد آخر چشم پوشی کنیم، می توانیم دو مورد اول را به خوبی در این مطلب پوشش دهیم. در این مطلب قرار نیست قیمت ارائه دهیم، چرا که قیمت ها لحظه ای در حال تغییر هستند، اما می توانیم مواد اولیه را با هم بررسی کنیم و برای سفارش ساخت کابینت شما را راهنمایی کنیم.

مواد اولیه برای ساخت کابینت شامل چه مواردی است؟

مواد اولیه اقلامی است که برای ساخت یک کابینت از صفر تا صد مورد استفاده قرار می گیرد. در میان این موارد کیفیت پنل چوبی (ورق ام دی اف، نئوپان یا …)،  جنس و مدل روکش چوب، یراق آلات، نوارهای دور  و چسب مورد استفاده برای روکش کردن کابینت نسبت به باقی موارد اهمیت بیشتری دارند.

ورق ام دی اف یا نئوپان؟

در ساخت کابینت های آشپزخانه عموما از این دو نوع چوب استفاده می شود. انتخاب در این مورد واضح است، در صورتی که روکش ام دی اف انتخاب شما باشد با کیفیت بسیار بالاتر، روکش های زیباتر و با کیفیت تر و البته قیمت بیشتر روبرو خواهید بود. ورق نئوپان اما از نظر قیمت بسیار به صرفه تر است، اما نمی توانید کیفیت ام دی اف را از آن انتظار داشته باشید. البته یک کابینت نئوپان نیز در صورتی که خوش ساخت باشد پاسخگوی نیاز بسیاری از خانواده ها خواهد بود، اما بدون شک کابینت های ام دی اف ارزش هزینه کردن را خواهند داشت.

در کابینت های نئوپان یا ام دی اف عموما از روکش های پی وی سی برای پوشش دادن سطح پنل ها استفاده می شود و برای پوشاندن لبه ها نیز کابینت سازان از نوار لبه پی وی سی استفاده می کنند. البته خرید نوار پی وی سی با کیفیت هزینه چندانی به قیمت نهایی کابینت اضافه نخواهد کرد، اما کیفیت آن تاثیر زیادی در زیبایی و کیفیت محصول نهایی خواهد داشت.

در مجموع پوشش دادن ورق های ام دی اف و نئوپان با روکش های پی وی سی ضعف های این ورق های چوبی را تا حد زیادی پوشش می دهد و ورق های چوبی را به محصولاتی کاربردی و البته جذاب برای ساخت کابینت استفاده می کنند. در ادامه به روکش ها می پردازیم.

مواد اولیه برای ساخت کابینت شامل چه مواردی است؟

روکش کابینت را چطور انتخاب کنیم؟

در این مورد نیز بهتر است قبل از سفارش یا خرید کابینت تصیمیم خود را گرفته باشید. روکش های پی وی سی و غیر پی وی سی که برای پوشش دادن ورق های چوبی کابینت استفاده می شوند انواع مختلفی دارند و هر کدام از این ورق ها مزایا، معایب و قیمت خود را دارند. در این مطلب نمی توانیم به طور مفصل این موارد را توضیح دهیم؛ برای توضیح بیشتر می توانید در گوگل عبارت «انواع روکش MDF» را  جستجو کرده و مجله وارناسا که اولین نتیجه است را مطالعه کنید. اما در ادامه توضیح مختصری در مورد این روکش ها ارائه می دهیم.

روکش ممبران

روکش ممبران یکی از مشهورترین انواع روکش کابینت است بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این روکش با کیفیت ساخت بسیار بالا، زیبایی و قابلیت ایجاد طرح های سه بعدی در کابینت، ضد آب بودن و … به عنوان یکی از بهترین انواع روکش کابینت شناخته می شوند. البته قیمت این روکش نسبت به برخی دیگر از روکش ها کمی بالاتر است، اما همواره یکی از پرطرفدارین انواع روکش کابینت محسوب می شود.

روکش هایگلاس

روکش هایگلاس با قیمت کمتر، پوششی براق، ضد آب بودن یکی از رقبای اصلی روکش ممبران محسوب می شود. هر دو ان روکش ها از جنس پی وی سی هستند و کیفیت ساخت بالایی دارند. هایگلاس با قیمت به صرفه  و ظاهری جذاب، در برابر خط و خش مقاوم تر است، اما در مقابل نور مستقیم آفتاب ضعیف خواهد بود، بنابراین امکان استفاده آن در هر آشپزخانه ای وجود ندارد. اگر قصد استفاده از یک کابینت براق و شیک را در آشپزخانه خود دارید، به شما پیشنهاد می کنیم بدون شک به سراغ استفاده از بهترین ورق هایگلاس برای روکش کابینت خود بروید.

روکش یو وی

به دلیلی که در بند قبل توضیح دادیم، نسخه تقویت شده روکش هایگلاس که با عنوان روکش یووی UV شناخته می شود در اختیار کابینت سازان و مصرف کنندگان نهایی قرار گرفته است، اما این محصول قیمت بسیار بیشتری نسبت به برادر ناتنی خود یعنی روکش هایگلاس دارد.

روکش های دیگری هم مانند روکش ملامینه، روکش HPL، روکش آکریلیک و … نیز مورد استفاده قرار می گیرند که هر کدام ضعف و قوت های خود را دارند، اما 3 مدل از پراستفاده ترین انواع روکش کابینت مواردی بود که به آن ها اشاره کردیم.

روکش کابینت را چطور انتخاب کنیم؟

تاثیر استفاده از بهترین برندها و بهترین کشورهای سازنده

توجه کنید که هر کدام از روکش های ممبران، هایگلاس، یووی و انواع دیگر روکش ها در برندها و کیفیت ها مختلف موجود هستند. برندهای چینی، آلمانی، کره ای و حتی ایرانی در حال و فروش هرکدام از این روکش ها بوده، اما کیفیت آن ها لزوما به کشور ساخت آن ها بستگی ندارد. ضمنا قیمت رول روکش وکیوم کاملا در قیمت نهایی کابینت تاثیرگذار خواهد بود.

در برخی موارد ممکن است روکش ایرانی یا چینی که برند معتبری دارند از برندهای گمنام یا غیر معتبر خارجی کیفیت بالاتری داشته باشند. حتی در برخی موارد کیفیت روکش های ممبران و چسب های ممبران با قیمت بسیار کمتر، قابلیت رقابت با نمونه های خارجی را دارند. در این مورد می توانید با کمی جستجو و تحقیق اطلاعات بیشتری کسب کنید.

چسب مورد استفاده در کابینت های چوبی

برای ساخت کابینت های چوبی و چسباندن روکش ها بر روی پنل های خام چوبی، ازدستگاه ها و چسب های مخصوصی استفاده می شود. به یاد داشته باشید که چسب های مورد استفاده نیز در کیفیت ها و برندهای مختلفی وجود دارند و حتی این عامل نیز می تواند در قیمت نهایی کابینت آشپزخانه تاثیرگذار باشد.

یراق آلات نیز در قیمت کابینت تاثیرگذارند!

استفاده از یراق آلات در ساخت کابینت ضروریست و این مورد نیز در قیمت نهایی کابینت تاثیرگذار است. انواع یراق آلات با طرح ها و جنس های مختلف در بازار وجود دارند که هر کدام قیمت های متنوعی دارند. از دستگیره کابینت تا لولا و ترمز درب های کابینت در ساخت کابینت مورد استفاده قرار می گیرند، بنابراین در نظر داشته باشید که انتخاب یراق آلات لوکس می تواند قیمت نهایی کابینت شما را بالاتر ببرد.

در مورد اجرت کار

مورد آخر ، اما یکی از موارد پراهمیت در هزینه ساخت کابینت و قیمت نهایی آن، اجرت کاری است که شخص یا کارگاه سازنده کابینت از شما دریافت می کند. در این مسئله موارد زیادی تاثیرگذار است. زحمتی که در اثر انتخاب مواد اولیه برای سازنده ایجاد می شود، طبقه بالا یا پایین بودن کابینت، دشواری یا آسان بودن نصب، محل نصب و استفاده کابینت و … مواردی هستند که در هزینه نهایی کابینت آشپزخانه تاثیرگذارند.

در این مورد و به عنوان آخرین نکته، تنها توصیه ای که می توانیم بکنیم این است که سعی کنید تا جای ممکن سفارشات ساخت کابینت خود را به کارگاه  های کابینت سازی در مراکز صنعتی همون شهرک صنعتی چهاردانگه بسپارید.

با سفارش ساخت کابینت به این کارگاه علاوه بر حذف واسطه، امکان استفاده از مواد اولیه با کیفیت را برای خود فراهم می کنید. کارگاه های موجود در این مناطق به دلیل هزینه های کمتر و عدم وجود واسطه معمولا محصول نهایی را با قیمت کمتری به دست مصرف کننده نهایی می رسانند.

در این مطلب نکاتی را توضیح دادیم تا با استفاده از آن ها بتوانید خودتان طراحی سفارشتان را انجام داده و تنها اجرای آن را به مجری متخصص بسپارید تا در هزینه های خود صرفه جویی کنید. لطفا نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید