فرق خانه های شمالی و جنوبی ؛ کدام خانه بهتر است؟

فرق خانه های شمالی و جنوبی

از نکات مهم قبل از خرید خانه که باید به آن توجه کنید وضعیت نورگیری خانه است. برای بررسی میزان نورگیری خانه، لازم است موقعیت خانه را از لحاظ شمالی و جنوبی، شرقی و غربی بودن آن بسنجید. در این مقاله از زومیلا قصد داریم در مورد فرق خانه های شمالی و جنوبی و همچنین فرق خانه‌های شرقی غربی و شمالی جنوبی صحبت کنیم.

نحوه تشخیص شمالی و جنوبی بودن ساختمان

برای تشخیص این دو نوع ساختمان از هم، موارد زیر را در نظر داشته باشید.

خانه‌های شمالی

به خانه‌هایی گفته می‌شود که قبل از ورود به خانه باید از حیاط آن عبور کرد و بعد وارد خانه شد. این نوع از خانه‌ها از یک سمت به حیاط و از سمت دیگر به خانه مجاور ختم می‌شوند. خانه‌های شمالی نسبت به خانه‌های جنوبی از نور کمتری برخوردار هستند. تنها راه ورود نور طبیعی به خانه‌های شمالی فقط از طریق حیاط امکان‌پذیر است. اکثر معماران برای کشیدن نقشه خانه‌های شمالی یک حیاط خلوت در پشت ساختمان طراحی می‌کنند تا آن ساختمان از نور کافی برخوردار شود. بیشتر افراد ساکن در خانه‌های شمالی به دلیل نبود نور کافی در خانه، در طول روز از لامپ استفاده می‌کنند.

فرق خانه های شمالی و جنوبی

فرق خانه های شمالی و جنوبی

خانه‌های جنوبی

به خانه‌هایی گفته می‌شود که ورودی آن مستقیما به داخل ساختمان هدایت می‌شود و حیاط این‌گونه از خانه‌ها در جنوب ساختمان قرار دارد. این نوع خانه‌ها از هر دو طرف از نور کافی برخوردار هستند؛ زیرا از یک سمت به حیاط و از سمت دیگر به بیرون منزل منتهی می‌شوند. خانه‌های جنوبی چون به نصب نورگیر نیازی ندارند فضای داخل خانه‌ها نسبت به خانه‌های شمالی بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. قیمت خانه‌های جنوبی نسبت به خانه‌های شمالی کمی گران‌تر است.

فرق خانه های شمالی و جنوبی

فرق خانه های شمالی و جنوبی

 

خانه شمالی بهتر است یا جنوبی؟

در ادامه فرق خانه های شمالی و جنوبی را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

امنیت

مهم‌ترین فرق خانه های شمالی و جنوبی در امنیت خانه است. خانه‌های جنوبی نسبت به خانه‌های شمالی که دارای حیاط پشتی می‌باشند از امنیت بالاتری برخوردار هستند؛ زیرا اکثر افراد سارق برای ورود به خانه از راه‌های فرعی مانند حیاط پشتی اقدام می‌کنند. همچنین حیاط خانه‌های جنوبی اغلب در حصار خانه‌های اطراف قرار دارد و امنیت این خانه‌ها بالا است.

گردوغبار

این موضوع برای خانم‌ها به دلیل تمیزی خانه اهمیت زیادی دارد. در خانه‌های شمالی واحدهای روبه حیاط نسب به واحدهای پشتی بیشتر در معرض گردوغبار قرار دارند. در این مورد برای جلوگیری از ورود گردوغبار توصیه می‌شود که از پنجره‌های دوجداره استفاده شود.

بودجه

خانواده‌هایی که در طول روز مشغول کار و فعالیت هستند و از بودجه کافی برای خرید خانه برخوردار نیستند پیشنهاد می‌شود که به خرید خانه‌های شمالی اقدام کنند.

فرق خانه های شمالی و جنوبی

منظور از پنجره جنوبی چیست؟

بیشترین اشعه خورشید در طی 24 ساعت از پنجره‌های جنوبی قابل دریافت است. گیاهانی که به نور خورشید نیاز دارند با قرار گرفتن در این مکان، امکان رشد سریع آن‌ها فراهم می‌شود. در پنجره‌های جنوبی هوا به آسانی گرم می‌شود و برای گیاهان آپارتمانی مقاوم از جمله گیاهان مقاوم به گرما مانند کاکتوس محل مناسبی است؛ زیرا این گیاه می‌تواند گرما را به خوبی تحمل کند.

خانه‌ شرقی غربی بهتر است یا شمالی جنوبی؟

  • اگر در یک کوچه رو به شمال جغرافیایی بایستیم ساختمان‌هایی که در سمت راست قرار گرفته‌اند ساختمان شرقی و ساختمان‌هایی که در سمت چپ وجود دارند ساختمان‌های غربی نامیده می‌شوند.
  • ساختمان‌های شرقی غربی در مقایسه با ساختمان‌های شمالی جنوبی تابستان‌هایی گرم‌تر و زمستان‌هایی سردتر خواهند داشت.
  • ساخت خانه بیشتر در قسمت جنوب و جنوب شرقی مناسب است؛ زیرا تابش شدید آفتاب به داخل ساختمان را در بعد ظهر به حداقل می‌رساند.

فرق خانه های شمالی و جنوبی

مزایای خانه‌های شرقی غربی

  • اتاق نشیمن این‌گونه خانه‌ها بیشتر در قسمت غربی ساخته می‌شود زیرا در هنگام عصر از آفتاب طولانی برخورداراست.
  • نحوه قرارگیری اتاق‌خواب بیشتر در قسمت شرقی است؛ زیرا هنگام صبح با طلوع خورشید اتاق‌خواب روشن می‌شود و امکان بیدار شدن در اتاق روشن بسیار آسان‌تر است.
  • پنجره‌های غربی دارای نور طبیعی هستند و نگهداری گیاهان در این مکان‌ها بسیار مناسب است.
  • برای کنترل نوری که از پنجره‌های غربی وارد می‌شود می‌توان از پرده‌های ضخیم استفاده کرد یا با کاشت درخت از سایه طبیعی درختان بهره‌مند شد.

نتیجه گیری

در شهرهای بزرگ به دلیل جمعیت زیاد، آپارتمان‌های چند طبقه و چند واحدی ساخته می‌شود و همه واحدها از نور کافی برخوردار نیستند. افراد لازم است دقت کافی را داشته باشند و واحدی را انتخاب کنند که دارای نور کافی باشد. نور مناسب در خانه تأثیر زیادی در روحیه فرد و سلامت وی دارد. امروزه نورگیری ساختمان یک امتیاز مهم در انتخاب خانه محسوب می‌شود که اکثر مشاوران املاک بر این موضوع بسیار تأکید می‌کنند.
از سری مقالات زومیلا می‌توانید بهترین طبقه آپارتمان برای زندگی کدام طبقه است؟ را مطالعه کنید. شما عزیزان هم‌چنین می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را در پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

5 نظرات

  1. درود دوباره ، اگر آپارتمان حیاط نداشته باشد چطوری دریابیم که جنوبی یا شمالی هست؟سپاسگزار خواهم شد پاسخ را با پست الکترونیک برایم بفرستید. پایدار باشین

  2. سلام نیمای عزیز برای تشخیص شمالی یا جنوبی بودن آپارتمان باید قبل از هرچیزی با جهات اصلی جغرافیایی آشنا شوید. باتوجه به اینکه خورشید از شرق طلوع کرده و در غرب غروب می‌کند می‌توان جهت کوچه را نیز شناسایی کرد. معمولاً در کوچه‌ها دو ردیف خانه ساخته می‌شود. هنگامی که شما در کوچه‌ای از سمت شرق بایستید و دید شما به سمت شمال کوچه باشد. خانه‌های سمت شمال کوچه، شمالی و خانه‌های سمت جنوب کوچه، خانه‌های جنوبی خواهند بود.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید