شهر ری کجاست

شهر-ری-کجاست

شهر ری یکی از قدیمی‌ترین و با سابقه‌ترین شهرهای ایران است که زمان پدید آمدن به دوران آریایی‌ها باز می‌گردد. بسیاری از ما تا به حال بارها و بارها نام این شهر را شنیده‌ایم اما به طور دقیق نمی‌دانیم شهر ری کجاست و چه ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. برای آشنایی با این شهر و تاریخچه آن، تا انتهای این مطلب از زومیلا ما را همراهی کنید.

شهر ری کجاست ؟

شهر ری در جنوبی‌ترین منطقه تهران، یعنی در منطقه 20 واقع شده و فاصله آن تا ترمینال جنوب، چیزی در حدود 17 کیلومتر است. مساحت این شهر تاریخی که پیشینه مذهبی و سیاسی نیز دارد، 2996 کیلومتر مربع محاسبه شده است. این شهر به ایستگاه‌های فعال مترو و علاوه بر این به اتوبان آزادگان و قسمت جنوبی شهر تهران نیز دسترسی خوبی دارد.

تاریخچه شهر ری

شهر ری در طول تاریخ نام‌‌های بسیاری را به خود گرفته است که راکس، راگز، رغه، ارشکیه، ری شهر، ام البلاد و… از جمله این اسامی تاریخی هستند. بر طبق نوشته‌های موجود در اوستا، شهر ری را سیزدهمین شهری می‌دانند که در جهان ساخته شده است و سکونت انسان‌ها در آن به حدود هشت هزار سال پیش از پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد.

در دوران ایران باستان یا همان پیش از اسلام، شهر ری یکی از شهرهای مهم و تاثیرگذار ایران به حساب می‌آمد اما هیج وقت به عنوان پایتخت ایران انتخاب نشد. شخصی به نام ابن حوقل نقل می‌کند که شهر ری، علی رغم بزرگ‌تر بودن نیشابور، پس از بغداد دومین شهر آباد در مناطق شرق محسوب می‌شده است. در کتب تاریخی و میان مورخان، بر سر بنا کننده شهر ری اختلافات زیادی وجود دارد.

در این رابطه بخوانید : بهترین محله های تهران برای زندگی کدامند؟

آثار-تاریخی-شهر-ری-کجاست

آثار تاریخی شهر ری کجاست ؟

شهر ری را می‌توان تنها منطقه باستانی استان تهران دانست که درواقع به قطب توریستی-مذهبی این استان بدل شده است. آثار تاریخی این شهر قدمت باستانی زیادی دارد و از مهم‌ترين آن‌ها می‌توان به آتشکده بهرام، چشمه علی، باروی ری، دژ رشکان و استودان گبرها اشاره کرد.

در کوه سرسره که چشمه علی از پای آن جاری می‌شود نیز نقوش برجسته و کتیبه‌های شکار شیر فتحعلی شاه قاجار دیده می‌شد که سال‌ها پیش به علت استخراج سنگ معدن، توسط کارخانه سیمان ری تخریب شد. این نقوش در ابتدا متعلق به تصویر پادشاهان ساسانی بوده است که بعدها به دستور فتحعلی شاه محو و تصویر خودش جایگزین آن شد.

از دوران پس از اسلام نیز آثار تاریخی ارزشمندی در شهر ری باقی مانده است، من جمله بازار ری، کاروان سرای شاه عباسی، برج طغرل، زندان هارون، کوه نقاره خانه، گنبد امیر اینانج، کاروانسرای کنارگرد، قلعه گبری و قلعه کاسنی ری.

مکان‌های مذهبی و آرامگاه‌ها

پیش از آنکه بگوییم امکان مذهبی شهر ری کجاست، خوب است بدانید که در حال حاضر شهرت این شهر به خاطر وجود اماکن مذهبی و متبرک آن است. مهمترین مکان مذهبی شهر ری را می‌توان آستان مقدس حضرت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) دانست.

علاوه بر این، اماکن مذهبی و آرامگاه‌های معروف دیگری نیز در شهر ری وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به آرامگاه ابن بابویه، آرامگاه بی بی زبیده، آرامگاه بی بی شهربانو، آرامگاه امام زاده عبدالله، آرامگاه امام زاده حمزه، آرامگاه جوانمرد قصاب، آرامگاه امام زاده ابوالحسن، آرامگاه امام زاده طاهر، آرامگاه امام زاده هادی، مسجد فیروزآبادی، مسجد افضلیه، آرامگاه جلال آل احمد، آرامگاه علامه علی اکبر دهخدا، آرامگاه غلامرضا تختی، آرامگاه میرزاده عشقی و… اشاره کرد.

بازارهای شهر ری کجاست ؟

علاوه بر اماکن مذهبی و تاریخی، بازارهای بسیاری نیز در شهر ری وجود دارد که برای گردشگران و مسافران جذاب هستند. برخی از معروف‌ترین این بازارها شامل بازار چهارسوق، بازار باب الجبل، بازار دهک نو، بازار ساربانان، بازار نرمه، باب هشام، باب سین و… می‌شوند.

در این رابطه بخوانید : بهترین محله‌های جنوب تهران

بازارهای-شهر-ری-کجاست

آب و هوا و پوشش گیاهی

شهر ری یکی از شهرهای معتدل و خشک ایران محسوب می‌شود که در بعضی روزهای تابستان حداکثر دمای آن 42 درجه سانتی گراد اندازه گیری شده است، در حالی که پایین‌ترین دمای محاسبه شده در این شهر به منفی 9 درجه سانتی گراد نیز می‌رسد. میانگین بارش‌های سالانه باران در شهر ری چیزی در حدود 250 میلی لیتر اندازه گیری شده است.

این شرایط آب و هوایی موجب شده تا شهر ری از پوشش جنگلی طبیعی برخوردار نباشد اما در عین حال جنگل‌های دست کاشت آن در حدود 387 هکتار وسعت دارد و با وجود مراتع نسبتا غنی، رتبه چهارم را در میان دوازده شهرستان استان تهران، بعد از فیروزکوه، ساوجبلاغ و دماوند، به خود اختصاص داده است. در شهر ری گیاهان دارویی بسیاری مانند گل گاو زبان، خاکشیر، کرچک، کاسنی و پونه یافت می‌شود.

دسترسی‌ها و مسیرها

تا اینجا که متوجه شدیم شهر ری کجاست و چه ویژگی‌هایی دارد، حال می‌خواهیم بدانیم چطور از تهران به شهر ری برویم؟ اگر از تهران به مشهد یا بالعکس با قطار سفر کرده باشید، در مسیر خود از شهر ری نیز گذر کرده‌اید. علاوه بر این شهر ری در مسیر راه آهن تهران – بندرترکمن نیز قرار دارد.

دیگر دسترسی‌ها و مسیرهای عبور و مرور در شهری ری به شرح زیر است:

  • اتوبان از سمت جنوب غربی که از درياچه قم می‌گذرد و از شهر ری تا قم حدود 130 کیلومتر فاصله دارد.
  • اتوبان از جنوب شرقی به طول 40 کیلومتر که در نهایت به ورامين متصل می‌شود.
  • اتوبان آزادگان (اتصال شرق و غرب تهران)
  • اتوبان امام علی
  • اتوبان شهید رجایی
  • اتصال اتوبان نواب و چمران تا شمیران
  • اتوبان شهید هاشمی

مراکز آموزشی و فرهنگی

شهر ری برای تحصیل دانشجویان و هنرجویان رشته‌های مختلف نیز امکانات مناسبی دارد. دانشگاه پیام نور واحد مرکزی شهر ری، دانشگاه آزاد واحد یادگار امام و فرهنگسرای ولا از جمله مهمترین مراکز علمی و فرهنگی شهر ری هستند.

در این رابطه بخوانید : ارزان ترین خانه های تهران در کدام محله ها هستند؟

مراکز-آموزشی-و-فرهنگی-ری

سخن پایانی

شهر ری که از شمال به تهران، از جنوب به قم، از شرق به پاکدشت و ورامین و از غرب به رباط کریم و اسلامشهر و زرندیه محدود می‌شود، از سطح دریا در حدود 1062 متر ارتفاع دارد و فاصله آن تا مرکز تهران 10 کیلومتر برآورد شده است. براساس تقسیمات کشوری، این شهر دارای سه بخش اصلی فشاپویه، کهریزک و مرکزی است و علاوه بر این، 6 دهستان و 130 روستا نیز در محدوده شهر ری قرار می‌گیرند. در این مقاله از زومیلا سعی کردیم اطلاعات گوناگونی در اختیار شما بگذاریم تا بدانید شهر ری کجاست و چه ویژگی‌هایی دارد. امیدواریم مطالب بیان شده مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید