آیا می دانید لاکچری ترین محله در ایران کجاست؟!

شهرک باستی هیلز

آیا نام باستی هیلز تا به حال به گوشتان خورده است؟ آیا می دانید لاکچری ترین خانه های ایران کجا هستند؟ خانه ای سوپر لاکچری با ۲۰۰ متر ارتفاع و ویوی ۳۶۰ درجه‌ای را تصور کنید که منظره ای چشم نواز رو به سد لتیان دارد و استخر بزرگی روی پشت بام این ویلا تعبیه شده است. اینجا صحبت از یک ویلای سوبلکس در شهرک باستی لواسان می باشد. این شهرک سوپر لاکچری، تحت تدابیر شدید امنیتی بوده و با دیوارهای بلندی محافظت شده است. برای خواندن مطالب بیشتر در مورد شهرک باستی هیلز ؛ با زومیلا همراه باشید.

شهرک باستی هیلز کجاست؟

در شهر لس آنجلس ایالت کالیفرنیای آمریکا شهرکی به نام بورلی هیلز وجود دارد که از گران قیمت ترین محله های آمریکا محسوب می شود و بسیاری از بازیگران و خواننده های مشهور هالیوود در این محله ساکن هستند. خانه ها در این محله سوپر لاکچری بوده و از قیمت بسیار بالایی برخوردار هستند.

جالب است بدانید که در ایران هم شهرکی شبیه به بورلی هیلز آمریکا ساخته شده و ثروتمندان خوش نشین تهرانی در این شهرک ساکن هستند. نام این شهرک باستی هیلز می باشد که در لواسان تهران واقع شده است. این محله نزدیک احمد آباد و توک مزرعه قرار گرفته و معماری خیره کننده ویلاها با سنگفرش ها و دکوراسیون فوق العاده آن، باعث شده اشرافی ترین دهکده ایران نامیده شود.

شهرک باستی هیلز

این منطقه سوپر لاکچری بسیار وسیع بوده و نزدیک به ۳۵۰ هکتار زمین دارد. تدابیر شدید امنیتی برای محله باستی هیلز در نظر گرفته شده به طوری که دور تا دور این محله دیوار کشی شده و هرکسی اجازه ورود به آن را ندارد. برای داشتن مجوز ورود به این شهرک باید ساکن یکی از ۳۶ ویلای لاکچری در آن باشید یا باید یکی از اهالی ساکن در این شهرک به شما اجازه ورود را بدهد.

شهرک باستی هیلز گرانترین محله ایران

روی ویلاهای ساخته شده در این شهرک عبارت BASTI HILLS درج شده و این ویلاها از امکانات ویژه ای نظیر سونا، استخرهای روباز روی پشت بام، جکوزی، سالن ورزشی و… برخوردار هستند.

شهرک باستی هیلز

قیمت ویلا ها در این شهرک بسیار بالا بوده و از 60 میلیارد تومان رو به بالا است. برای مثال یکی از لاکچری‌ترین ویلا‌های باستی هیلز که پارسال ساخت آن به اتمام رسیده است حدود دو هزار و ۵۰۰ متر زیربنا دارد و قیمت گذاشته شده روی آن 150 میلیارد تومان گزارش شده است.

ساخت و ساز غیرقانونی در باستی هیلز لواسان

لواسان نام منطقه اعیانی نشین در تهران است که خرید و فروش املاک در آن با قیمت های نجومی و سرسام آور صورت می گیرد. محله لوکس و حفاظت شده باستی هیلز در این منطقه واقع شده است. این محله به دلایل زیر غیرقانونی بوده به تازگی با پیگیری نمازگزاران شهرستان لواسان گیت ورودی این شهرک برداشته شده است.

دلایل غیرقانونی بودن باستی هیلز:

    • ساخت و سازهای غیر مجاز: این شهرک خارج از محدوده شهری بوده و معلوم نیست طرح جامع لواسان٬آن را تایید می کند یا خیر.
    • کوه خواری: ساختمان سازی در بالاترین نقطه لواسان باعث شده در بعضی نقاط برای پیاده کردن طراحی عجیب ویلاها لازم شود کوه بریده شود.
    • اضافه بنای ویلاها: ساخت ویلا در این محله از محدوده قانونی خارج شده و از حاشیه سد لتیان تا دامنه کوه ادامه دارد.

باستی هیلز لواسان و محرمانه هایش

داستان ساخت و سازها در محله باستی هیلز از این قرار بود: در بیست و سوم خرداد سال 1380 توافق نامه ای بین آقای «غ. م» که مالک ۱۲۸ هزارمتر مربع زمین در محله باستی لواسان بود با شهردار این منطقه نوشته شد. دراین توافق نامه ذکر شد نوع کاربری این زمین بر اساس طرح مصوب شهر، قسمتی برای باغداری و قسمتی که ضلع شرقی آن جنگل بوده به سمت غرب انتقال یابد. همچنین در توافق نامه، مالک این زمین از شهرداری خواست مجوز تفکیک و ساخت 50 قطعه سه هزار متری را صادر کند.

در قسمت دیگری از توافق نامه ذکر شد مالک در ازای صدور مجوز فوق، شش دانگ سند مالکیت زمینی به مساحت 8590 متر مربع و سه میلیارد و 300 میلیون ریال را برای کمک به اجرای طرح های عمرانی شهرداری پرداخت می کند. این توافق نامه پس از امضا بین مالک و شهردار لواسان، به تایید شورای شهر هم رسید.

با ثبت این توافق نامه که از لحاظ قانونی به ظاهر مشکلی نداشت ارزش این زمین ها چندین برابر شد.

پس از ثبت این موافقت نامه اعتراضات شروع شد. از جمله سازمان های معترض سازمان حفاظت محیط زیست بود.

ماجرای زمین های باستی هیلز

امام جمعه لواسان هم این زمین ها را غیرقانونی اعلام کرد زیرا این زمین ها از محدوده شهری خارج بوده و با موافقت مسئولان، این زمین به یکی از لوکس‌ترین شهرک‌های اشرافی اطراف تهران تبدیل شده است.

سازمان بازرسی بعد از نوشتن این توافق نامه، پرونده آن ها را مورد بررسی قرار داد و پس از تحقیقات شهردار لواسان برکنار شد، شورای شهر این شهر منحل شد و تفکیک کردن زمین‌ها هم ممنوع اعلام گردید. در نهایت دادگاه هم بر غیرقانونی بودن این اقدام حکم خود را اعلام کرد.

چندی بعد با اعمال ماده ۱۸ ، قطعه بندی‌های این زمین صورت گرفت. مجوز‌ها برای ساخت و ساز در این محل صادر شد و ویلاهای اشرافی در این محل یکی پس از دیگری ساخته شدند. برای جلوگیری از ورود عموم به این شهرک یک گیت برای ورودی آن در نظر گرفته شد.

مستندی برای این شهرک ساخته شده که در آن گفته می شود: زمینی که این شهرک در آن بنا شده٬ کاملا خصوصی بوده و به همین دلیل ورود به این زمین٬ مانند ورود به ملک شخصی است. ادعایی که با واقعیت٬ همخوانی ندارد.

جالب است بدانید که در هیچ کدام از این مراحل که به ظاهر قانونی بودند، استعلامی از اداره محیط زیست استان گرفته نشده بود و مالکان ویلاهای این محل همگی افرادی سرشناس هستند.

در نهایت در تاریخ هجدهم تیر ماه سال 1398 با پیگیری نمازگزاران شهرستان لواسان و به دستور رییس حوزه قضایی این شهر، گیت ورودی این شهرک برداشته شد.

شهرک باستی هیلز

نتیجه گیری

اگر چند کیلومتر از شهر تهران دورتر شوید. بعد از گذشتن از چند پیچ گردنه قوچک به لواسان و محله باستی هیلز خواهید رسید. ورود به این محله فوق لاکچری فقط برای ساکنان و مهمانان ویژه آن‌ ها امکان پذیر خواهد بود. شهرک باستی هیلز در بالاترین نقطه لواسان تهران قرار دارد و محله ای سوپر لوکس و لاکچری تلقی می شود. محله باستی هیلز تا چندی پیش به صورت ویژه ای حفاظت می شد به طوری که اطراف آن را دیوارهای هفت متری احاطه کرده بودند. ساخت این شهرک از لحاظ قانونی غیرمجاز بوده و خارج از محدوده لواسان برپا شده است. سرانجام با پیگیری های مردم لواسان و دستگاه های دولتی مربوطه، گیت ورودی این شهرک برداشته شد و ورود برای عموم مردم آزاد شد.

لطفا نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، از شما سپاسگزاریم.

نویسنده: فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید