شرایط نصب آسانسور در آپارتمان

یکی از مشکلات آپارتمان نشینی، ناتوانی در مدیریت ساختمان است که این روزها در بسیاری از آپارتمان ها دیده می شود. مشکلاتی مثل عدم پرداخت شارژ، نظافت ساختمان، نگهداری از آسانسور در آپارتمان، هزینه تعمیر انشعابات و از این قبیل مشکلات در آپارتمان ها بیداد می کند. امروز میخواهیم به یکی از این مشکلات که در آپارتمان های فاقد آسانسور است بپردازیم. همانطور که طبق قانون تملک آپارتمان ها ذکر شده، آپارتمان های بالی 4 طبقه می بایست آسانسور داشته باشند و اگر ندارند باید اقدام به نصب آسانسور در آپارتمان کنند. در این مقاله زومیلا به شرایط نصب آسانسور در آپارتمان می پردازیم.

آسانسور در آپارتمان

شرایط نصب آسانسور در آپارتمان های قدیمی

در آپارتمان های کمتر از 4 طبقه حتما الزامی به نصب آسانسور وجود ندارد مگر اینکه خود ساکنین و اهالی آپارتمان احساس کنند که آسانسور نیاز دارند و با همکاری یکدیگر در آپارتمان شان آسانسور نصب شود. اما طبق قوانین ساخت و ساز آپارتمان ها باید سازنده ساختمانی بیش از 4 طبقه، آسانسور نصب کند به طور کلی طبق قوانین نظام مهندسی، سازندگان موظفند تا برای ساختمان های بیش از 4 طبقه، آسانسور پیش بینی و اجرا کنند. که به دنبال نیاز آسانسور در آپارتمان های قدیمی، می بایست مدیر ساختمان و اهالی آپارتمان شروع به استعلام قیمت نصب و اجرای آسانسور، تحقیق برای مکان نصب آسانسور را انجام دهند.

مخالفت بعضی از اهالی آپارتمان با نصب آسانسور

یکی از مشکلات بزرگی که در نصب آسانسور در آپارتمان های قدیمی پیش می آید، مخالفت ساکنین آپارتمان، بخصوص اهالی طبقه اول آپارتمان با نصب آسانسور است. خب طبیعتا کسی که در طبقه اول زندگی می کند خیلی نیاز مبرم به آسانسور ندارد و احتمال زیاد هم با نصب آسانسور مخالفت میکند و طبق قانون تملک آپارتمان نشینی باید تمامی اعضای ساختمان هم در اجرای آسانسور و هم در پرداخت سهم خود برای هزینه ی نصب و راه اندازی آسانسور همکاری کنند.

نوع دیگری از مخالفت در نصب آسانسور در آپارتمان های قدیمی

بعضی از مواقع این مخالفات فقط به علت برداشتن هزینه از روی دوش اهالی طبقات اول آپارتمان است، اما گاهی ممکن به علت فرسوده بودن آپارتمان و نداشتن جای آسانسور، نصاب آسانسور پیشنهاد دهد بخشی از واحدهای هر خانه به مکان آسانسور اختصاص بیابد که در این صورت نیاز به تخریب بخش مورد نظر برای آسانسور هستیم که مخالفت و اعتراض بعضی از مالکین منطقی است و باید به دنبال راه حل اساسی باشیم یا اینکه بتوانیم مالکین را راضی به این کار نمود.

آسانسور در آپارتمان

راه حل چیست؟

اگر در آپارتمانی 4 طبقه، اهالی سه طبقه به جز طبقه اول در نصب آسانسور موافق باشند و مجموع مساحت این سه واحد، بیش از واحد طبقه اول باشد،  اعتراض مالک معترض که ساکن طبقه اول است رد می شود و مالکین با مراجعه به مراجع قضایی حکم اجرای آسانسور را می گیرند و نهایتا خسارت طبقه اول از سوی مالک طبقات 2 و 3 و 4 پرداخت می شود.

 

 

3 نظرات

  1. سلام ببخشید من یک پرونده در مورد نصب اسانسور دارم با خانم سهرابی چگونه میتونم ارتباط داشته باشم. 09101120602

  2. سلام
    من در يك واحد هشت واحده و چهارطبقه يك خونه خريدم كه ساختش سال ٩١ بوده و پايان كار ٩٢ و آسانسور نداره

    ميخواستم بدونم آيا سازنده تخلف كرده آسانسور نگذاشته؟

    • سلام دوست عزیز ممنونیم که مطالب ما رو خوندید طبق تاریخ اعلام شده وجود آسانسور جزو قوانین حتمی محسوب میشه و عدم وجود آن باعث شده پایان کار نگیره و تخلف متوجه سازنده است.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید