زندگی در اردبیل ؛شهری پر از جاذبه های طبیعی!

زندگی در اردبیل

زندگی در اردبیل : اردبیل، شهری با قدمت بیش از 1500 ساله، مرکز استان اردبیل و از سردترین شهرهای شمال غربی ایران است. این شهر جاذبه های طبیعی و غذاهای سنتی زیادی دارد. با ما همراه شوید تا شما را با دیدنی های اردبیل، غذاهای سنتی اردبیل و سوغاتی های اردبیل آشنا کنیم. 

دیدنی‌های اردبیل

از مهم ترین جاهای دیدنی اردبیل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل از جاذبه‌های طبیعی این شهر است که قدمت آن بیش از دریاچه ارومیه است. این دریاچه در داخل شهر اردبیل در خیابان دانشگاه قرار دارد و دارای امکانات تفریحی، ورزشی و فرهنگی بسیاری است. این دریاچه از مناطق شکارممنوع اردبیل است که به منطقه نمونه گردشگری شورابیل تبدیل خواهد شد.

زندگی در اردبیل

خانه آقازاده(اردبیل)

عمارت آقازاده در مرکز شهر (میدان عالی‌قاپو) ازجمله نمادهای معماری این شهر می‌باشد.

این خانه در اردبیل و در عصر ناصری در زمینی مستطیل شکل به مساحت تقریباً هزار و چهارصد مترمربع در دوطبقه و بخشی از آن در سه‌طبقه (دو بام) بناشده است. این خانه تنها عمارت از هفت عمارت حاج اسماعیل آقااُف تاجر سرشناس دوره قاجار می‌باشد که از آسیب حوادث و گذر زمان جان سالم بدر برده، آقااُف با مناطق آسیای میانه و قفقاز دادوستد می‌کرده که در یکی از سفرهای تجاری‌اش به کشور روسیه، نقشهٔ این عمارت را تهیه‌کرده و به ایران آورده است.

زندگی در اردبیل

گردنه حیران

شاید بارها اسم این گردنه شگفت‌انگیز که اغلب در بیشتر روزهای سال مه دارد به گوشتان خورده باشد اما هنوز فرصت گردش در آنجا پیش نیامده باشد، گردنه حیران در فاصله 51 کیلومتری اردبیل و مسیر ارتباطی بین آستارا و اردبیل قرارگرفته است. سرسبزی و دره‌ای قشنگ که در انتهای آن رودخانه‌ی زیبای آستاراچای عبور می‌کند چشم هر بیننده‌ای را برای تماشا تشویق می‌کند.

زندگی در اردبیل

روستای پلکانی

یکی از جاذبه‌های زیبای شهر اردبیل که هنوز گردشگران زیادی آن را کشف نکرده‌اند روستای پلکانی کزج است که در روستا کزج در 15 کیلومتری شمال غربی هشجین واقع‌شده است، بافت سنتی معماری خانه‌هایش، قرار گرفتن آن‌ها بر روی کوهپایه، طبیعت بکر و زیبا، جاری شدن رودخانه قزل‌اوزن از بین باغات این روستا همه و همه باعث وجود آمدن جاذبه‌های توریستی در این روستا شده است.

زندگی در اردبیل

غذاهای سنتی اردبیل

شیر پلو (سوتی پلو)

شیر پلو معمولاً در چهارشنبه‌سوری درست می‌شود و همراه آن خوراکی‌های دیگری مثل خرما و کشمش هم خورده می‌شود تا ارزش غذایی‌اش به بالاترین حد ممکن برسد. مواد لازم برای درست کردن این غذای خوش عطروطعم برنج، شیر، روغن، گلاب و هل است که با داشتن چنین مواد متنوعی در ماه رمضان و در وعده‌های سحر و افطار هم زیاد درست می‌شود. خیلی‌ها این پلو را به همراه خورشت‌های شیرینی مثل خورشت هویج، خورشت خلال بادام و یا فسنجان می‌خورند.

زندگی در اردبیل

آش دوغ

آش دوغ مشهورترین آش اردبیل محسوب می‌شود و طرفداران زیادی هم دارد. در این آش از نخود، برنج، دوغ محلی و ترجیحاً ترش، سبزی‌ها شامل تره، گشنیز و برگ سیر تازه، ماست و … استفاده می‌شود و برخی به آن قلقلی های گوشت نیز می‌افزایند. این آش در روزهای سرد زمستان و در شب‌نشینی‌ها سرو می‌شود و اعضای خانواده از خوردن آن لذت می‌برند. جالب است بدانید که شهرها و روستاهای بسیاری در ایران آش دوغ مخصوص به خود را دارند.

زندگی در اردبیل

آش یارما (آش بلغور)

اردبیل آش‌های لذیذ زیادی دارد یکی از آن‌ها آش بلغور است که به دلیل داشتن بلغور فراوان خواص زیادی دارد. برای درست کردن این غذا از موادی مثل بلغور، گوجه‌فرنگی، لوبیا قرمز، سبزی آش، عصاره گوشت، پیاز، زعفران و آب‌غوره استفاده می‌شود که طعم دل‌چسبی را برای این غذا رقم می‌زنند.

زندگی در اردبیل

سوغاتی‌های اردبیل

سرشیر و کره

گویی این استان شگفت‌انگیز طعم لذیذ بسیاری از خوراکی‌هایش را مدیون طبیعت و موقعیت جغرافیایی‌اش است. دامنه‌های سبلان و تپه‌های بسیار اردبیل، سبب گشته‌اند تا دام‌پروری در این استان به رونق برسد و به‌تبع آن محصولاتی که از دام‌ها به دست می‌آیند، کیفیت مثال‌زدنی و منحصربه‌فردی داشته باشند.

کره و سرشیر اردبیل عمدتاً هنگام صبح در کنار عسل قرار می‌گیرند تا صبحانه‌ای کامل بسازند؛ اما باید در مصرف آن‌ها احتیاط نمود. سرشیر یکی از مشتقات لبنیات با حدود ۶۰ درصد چربی است و در کنار مواد مغذی بسیاری که دارد، به‌هیچ‌وجه به افرادی که چربی خون یا مشکلات عروقی دارند پیشنهاد نمی‌شود.

زندگی در اردبیل

عسل سبلان

از بین استان‌های مختلف ایران که دستی در تولید عسل دارند، استان اردبیل و به‌خصوص نواحی سبلان، بهترین عسل کشور را به متقاضیان ارائه می‌کنند.

عسل سبلان به علت تنوع پوشش گیاهی و گل‌هایی مثل گون، آویشن و بابونه موجود در دامنه سبلان از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. عسل بنا به خاصیت شفابخشی که دارد دستگاه گوارش را ضدعفونی کرده و باعث التیام زخم معده می‌شود، همچنین در درمان بیماری‌هایی چون عصبی، قلبی، استخوانی مفید است.

عسل همچنین می‌تواند بهترین جایگزین برای قند و شکر باشد و طعم شیرینی را به لحظاتتان بدهد.

زندگی در اردبیل

حلوای سیاه یا قره حلوا

حلوا سیاه یکی از لذیذترین انواع حلوا است که در استان اردبیل درست می‌شود. طبع گرم و ارزش غذایی این حلوا کاملاً برای هوای سرد این استان است.

در زبان ترکی رنگ سیاه را “قره” می‌گویند و پخت این نوع از حلوا بیش از یک قرن است که میان مردم اردبیل رواج دارد. برای طبخ قره حلوا از آرد جوانه‌ی گندم استفاده می‌شود و هنگام پخت علاوه بر کره، گردو و کنجد نیز بر آن می‌افزایند. علت رنگ تیره‌ی این حلوا شیره‌ی انگوری است که در انتها به آن اضافه می‌کنند. این حلوا افزون بر طعم لذیذش خواص درمانی بسیاری ازجمله کمک به هضم غذا و التیام درد کمر دارد.

زندگی در اردبیل

نتیجه گیری

اردبیل شهری است با مردمان خونگرم و مهمان نواز. زندگی در اردبیل از بسیاری لحاظ از جمله جاذبه های گردشگری و سطح امنیت عالی است. در اردبیل خانه هایی با رنج قیمت های متفاوت وجود دارد. برای مشاهده آگهی های املاک میتوانید به صفحه خرید آپارتمان در اردبیل مراجعه کنید. 

تهیه کننده: رویا سهرابی/ تیم تحریریه وب‌سایت زومیلا

9 نظرات

  1. شهری بهتر از اردبیل تو جهان نیست ونخوهد بود

    از آب و هوای این استان تو جهان فقط دو تا هست که ثبت هم شده
    یکی کشوری تو سوئیس و دیگری اردبیل

    یاشاسین ترک لار

  2. شهری بهتر از اردبیل تو جهان نیست ونخواهد بود

    از آب و هوای این استان تو جهان فقط دو تا هست که ثبت هم شده
    یکی شهری تو سوئیس و دیگری اردبیل

    یاشاسین ترک لار

  3. سلام
    خیلی ممنون که در مورد استان عزیزمون اردبیل اطلاعات میدین.
    من تهران زندگی میکنم و چندین ساله ارزو دارم در شهر اردبیل زندگی کنم و متاسفانه فقط به علت ضعف اقتصادی هنوز نتونستم برنامه ریزی کنم برای مهاجرت.
    امیدوارم روزی برسه از ظرفیت های ویژه استان اردبیل استفاده بشه تا افرادی امثال من بتونن در محل مورد نظر خودشون ساکن بشن و زندگی کنن.
    زنده باد ایران

    • دهاتی هفت جد آبادته بیشرف پدرسگ خجالت نمیکشی به جماعت توهین میکنی امثال تو باعث میشن که هر روز وضع این کشور بدتر و بدتر بشه اردبیل یکی از بهترین جاها برای تفریحه من خودم اردبیلیم زر زیادی بزنی سلاخیت میکنم

  4. همه استانهای کشور دهات دارند، جالب اینجاست که دهات استانها و شهرهای دیگه چندبرابر شهر و استان اردبیل هستش، بهتره دیدگاهتو وسیع و علمی کنی و اطلاعاتتو بیشتر کنی، نکته مهم اینکه رعایت آداب و فرهنگ شهرنشینی خیلی خیلی واجبه که این مورد بازم شامل مردم همه شهر ها و استانهای کشور ایران میشه و همچنین مردم کل جهان.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید