5 مورد از روش‌های پرداخت پول در معاملات مسکن

روش‌های پرداخت پول در معاملات مسکن

از پرطرفدارترین روش‌های سرمایه گذاری بین مردم می‌توان به بازار مسکن اشاره کرد. از مهم‌ترین معامله‌های بازار مسکن می‌توان خرید و فروش ملک، رهن و اجاره، مشارکت در ساخت، پیش فروش و غیره را نام برد. در معامله‌های خرید و فروش، افراد با سرمایه‌ای که در دست دارند نسبت به معامله ملک اقدام می‌کنند. در چنین مواقعی یکی از پراهمیت‌ترین موارد نحوه پرداخت پول است. به دلیل اهمیت این موضوع، در این مطلب قصد داریم در مورد روش‌های مختلف پرداخت پول در معاملات مسکن صحبت کنیم.

1-چک عادی

یکی از روش‌های پرداخت پول در معاملات مسکن، استفاده از چک عادی است. منظور از چک عادی، چک‌هایی است که صاحب حساب جاری صادر می‌کند و به طلبکار خود یا برای خرید اجناس مختلف ارائه می‌دهد.

این چک ممکن است به نام شخص طلبکار یا در وجه حامل صادر شود. این گونه چک‌ها به خودی خود اعتباری ندارند و از صاحب حساب اعتبار می‌گیرند. معامله با چک‌های معمولی خطراتی دارد که باعث می‌شود استفاده از آن‌ها در معاملات مسکن رواج کمی داشته باشد.

اگر چک به هر دلیلی پاس نشود، شما دچار دردسرهای فراوانی خواهید شد. برگشت زدن چک و انجام اقدامات قانونی لازم، وقت بسیاری می‌خواهد و در نهایت ممکن است نتوانید مبلغ را دریافت کنید.

در معاملات مسکن تنها افرادی که به هم اطمینان کامل دارند، از چک شخصی استفاده می‌کنند یا اگر خریدار یک تاجر معتبر باشد، معمولا در معاملات از چک شخصی خود استفاده می‌کند و فروشندگان نیز مشکلی با این مورد نخواهند داشت. به هر حال استفاده از چک شخصی در معاملات مسکن توصیه نمی‌شود.

این مطلب را از دست ندهید: بهترین و تاثیرگذارترین کلمات تبلیغاتی برای فروش خانه

2-کارت به کارت

یکی دیگر از معمول‌ترین روش‌های پرداخت پول در معاملات مسکن، انتقال با کارت به کارت است. دلیل محبوبیت کارت به کارت این است که به راحتی قابل انجام است و در دسترس عموم مردم قرار دارد. با توجه به سیستم‌های بانکی و محدودیت‌های اعلام شده، افراد تنها قادر به پرداخت مبالغ کمتر از 3-5 میلیون تومان هستند و برای مبالغ بالاتر باید از روش‌های دیگر استفاده کنند. به همین دلیل این روش برای مبالغ کم و یا به عبارتی برای پرداخت مبلغ بیعانه و در مواردی اجاره ماهانه قابل استفاده است.

لازم به ذکر است که انتقال وجه از طریق کارت به کارت می‌تواند مشکلاتی را برای افراد به دنبال داشته باشد؛ به همین دلیل باید با دقت بیشتری این روش را انتخاب کنند و در صورت عدم اعتماد به فرد مقابل به سراغ سایر روش‌ها بروند.

روش‌های پرداخت پول در هنگام خرید مسکن

3-چک بانکی تضمین شده

چک بانکی تضمین شده یکی دیگر از روش‌های پرداخت پول در معاملات مسکن است. چک بانکی تضمین شده همانطور که از اسمش پیداست تضمین شده بانک است؛ به این معنی که در صورت ورشکستگی و یا حتی فوت شخص صاحب حساب چک نقد خواهد شد و شما می‌توانید با مراجعه به یکی از شعبه‌های بانک مورد نظر مبلغ را دریافت کنید.

در صورت مفقود شدن چک، شخص دریافت کننده باید سریعا به بانک صادر کننده چک اطلاع دهد و جلوی پرداخت آن را بگیرد. در غیر این صورت یابنده، چک را به یکی از شعب بانک صادر کننده برده و می‌تواند آن را نقد کند.

4-چک بین بانکی تضمین شده

تضمین پرداخت مبلغ این نوع چک نیز به عهده بانک است، با این تفاوت که در این نوع، چک به نام طرف معامله و با شماره حساب او صادر می‌شود. به این ترتیب هیچکس جز شخص دریافت‌کننده چک قادر به دریافت مبلغ نخواهد بود. این نوع چک را فقط می‌توان به حساب واریز کرد و قابلیت دریافت به صورت نقدی ندارد. بسیاری مواقع در معاملات مسکن از چک بین بانکی تضمین‌شده استفاده می‌شود اما این نوع چک نیز مشکلاتی دارد.

برای مثال اگر معامله به هر دلیلی به هم بخورد، خریدار باید به بانک مراجعه و چک را به حساب بخواباند. سپس مبلغ را به فروشنده بازگرداند. این کار افراد را دچار دردسرهای فراوانی خواهد کرد و اگر خریدار قصد آزار فروشنده را داشته باشد، به راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد.

پرداخت پول در معاملات ملکی

5-انتقال وجه از طریق دستگاه کارت خوان (دستگاه پوز)

در برخی موارد، افراد مبلغ بیعانه را از طریق دستگاه کارت‌خوان موجود در بنگاه پرداخت می‌کنند. در این حالت بنگاه تضمین می‌کند مبلغ را به حساب شخص فروشنده واریز کند. در مواردی نیز خریدار هنگام انتقال سند در محضر، باقی‌مانده مبلغ معامله را از طریق دستگاه کارت‌خوان موجود در محضر پرداخت می‌کند. در این حالت نیز محضر متعهد می‌شود پول را به حساب فروشنده واریز کند. در واقع می‌توان گفت در مواردی که فروشنده با صاحب بنگاه یا محضر آشنایی دارد و اعتماد کامل وجود داشته باشد اقدام به این عمل می‌کند اما باید در نظر داشت که این روش نیز امنیت لازم را برای پرداخت پول در معاملات ندارد.

این مطلب را از دست ندهید: چگونه آپارتمان پیش فروش بخریم؟

سخن پایانی

پس از آگاهی با نکات و روش‌های پرداخت پول در معاملات مسکن افراد می‌توانند هر یک از آن‌ها را انتخاب کنند، اما باید توجه داشته باشند که اعتماد بیجا در بسیاری از معاملات دردسرهای بسیاری را برای افراد رقم زده است. لذا توصیه می‌شود نکات مربوط به هر یک از روش‌ها را در نظر داشته و از اعتماد بیجا خودداری کنند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید