راهنمای خرید انواع ساندویچ پانل

ساندویچ-پانل-چیست

اگر فکر می‌کنید که به منظور پوشش دیوار و سقف مکان‌های مختلف، همانند گذشته از انواع آجرها، سیمان، سفال و دیگر مصالح سنتی استفاده مي‌شود، در اشتباه هستيد. با افزایش تقاضای ساخت و ساز و پیشرفت فناوری در علم عمران برای اجرای عملیات ساختمان‌سازی، مصالح سنتی جای خود را به مصالح به‌روز و مدرن‌تري داده‌اند كه ساندويچ پانل نامیده می‌شوند؛ با توجه به قیمت مناسب و کارایی بالای ساندویچ پانل‌ها، روز به روز افراد بیشتری خواهان خرید انواع ساندویچ پانل‌ها برای کاربردهای مختلف هستند. اگر شما هم برای مجموعه خود قصد دارید از ساندویچ پانل‌ها استفاده کنید، در ادامه ما را همراهی کنید تا شما را برای خرید این مصالح جذاب راهنمایی کنیم.

ساندویچ پانل یکی از بهترین مصالح نوین ساختمانی برای جایگزین شدن با مصالح سنتی است. ساندویچ پانل‌ دارای دو نوع ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی است. ساندویچ پانل‌ها برتری های زیادی دارند که عبارتنداز: مقاوم در برابر زلزله-عایق بسیار خوب سرما و گرما-نصب سریع آسان و ارزان و قابلیت جابجایی، اگر نیاز به ساندویچ پانل درجه یک و با کیفیت دارید، از ساندویچ پانل‌های ما دیدن کنید.

 

ساندویچ پانل چیست؟  

ساندویچ پنل‌ ها یا ساندویچ پانل‌ ها، از مصالح ساختمانی می‌باشند که ابتدا در کارخانه‌ها تولید شده و بصورت آماده به محل نصب منتقل می‌شوند و به منظور ایجاد پوشش مناسب و مدرن برای انواع سقف‌ها و دیوارها به کار می‌روند.

انواع-ساندویچ-پانل‌ها-در-بازار-  

بیشتر ساندویچ پانل‌ها بصورت 3 لایه‌ای در انواع مدل ساخته می‌شوند؛ لایه‌های بیرونی که از جنس یک ماده سخت و سفت مانند فولاد و ورق گالوانیزه هستند و به هر یک از آنها یک هسته سبک‌وزن متصل شده‌است، به عنوان نمای طراحی ساندویچ پانل گنجانده می‌شوند؛ این دو لایه، در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی ساخته می‌شوند.

لایه وسطی هم بیشتر نقش عایق کامپوزیت را بین دو لایه بیرونی ایفا می‌کند و همچنین ساندویچ پانل را از نظر ساختاری، استحکام زیادی می‌بخشد. این لایه، دارای یک عایق سبک‌وزن از جنس موادی مانند پشم شیشه، پشم سنگ، پلی اتیلن، پلی اورتان و غیره می‌باشد که ساندویچ پانل‌ها را به گزینه مناسبی برای عملیات ساختمانی مختلف تبدیل می‌کند.

 

تاریخچه‌ای از ورود ساندویچ پانل‌ها به عملیات ساختمانی

در ابتدا ساندویچ پانل‌ها، به منظور ساخت، تجهیز و پوشش در وسایل نقلیه مانند هواپیماها و قطارها به کار می‌رفتند؛ حدودا از سال 1930 به بعد، به دلیل قابلیت نصب ساندویچ پانل‌ها در انواع سازه‌های صاف و مسطح یا دارای خم و منحنی، استفاده از آنها در عملیات ساختمان‌سازی در مکان‌های مختلف رونق گرفت.

انواع ساندویچ پانل‌ها در بازار   

از آنجاییکه لایه‌های سه‌گانه ساندویچ‌ پانل‌ها بسته به نوع کاربرد و مکان نصبی که برایشان درنظر گرفته شده است، در انواع و جنس‌های مختلف ساخته می‌شوند، دسته‌بندی‌های مختلفی را برای ساندویچ پانل‌ها می‌توانیم ذکر کنیم.

از نظر نوع ماده عایقی که در لایه میانی ساندویچ پانل‌ها به منظور عایق‌بندی و استحکام به کار می‌رود، این مصالح به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • ساندویچ پانل‌ها با عایق صوت
  • ساندویچ پانل‌ها با عایق حرارتی
  • ساندویچ پانل‌ها با عایق رطوبت
  • ساندویچ پانل‌های اتاق تمیز

این نوع، برای محیط‌هایی مانند کارخانه‌های داروسازی شیمیایی که از لحاظ کاری باید کاملا ایزوله و تمیز بمانند، کاربرد دارد.

هم‌چنین از نظر کاربرد ساندویچ پانل‌ها و نوع پوشش، می‌توانیم دسته‌بندی زیر را ارائه کنیم:

ساندویچ پانل‌ سقفی Roof Sandwich Panel پوششی برای سقف است و به صورت دو لایه ورق که میان آن‌ها فوم عایق تزریق شده است ساخته می‌شود. این پانل‌ها به صورت دو رو ورق، یک رو ورق یک رو فویل، یک رو ورق یک رو نایلون و یک رو ورق یک رو کاغذ تولید می‌شوند. ورق‌های این ساندویچ پانل‌ها به صورت کرکره‌ای، طرح سفال، طرح ذوزنقه‌ای و شادولاین قابل تولید هستند.

ساندویچ پانل‌ سقفی Roof Sandwich Panel پوششی برای سقف است و به صورت دو لایه ورق که میان آن‌ها فوم عایق تزریق شده است ساخته می‌شود. این پانل‌ها به صورت دو رو ورق، یک رو ورق یک رو فویل، یک رو ورق یک رو نایلون و یک رو ورق یک رو کاغذ تولید می‌شوند. ورق‌های این ساندویچ پانل‌ها به صورت کرکره‌ای، طرح سفال، طرح ذوزنقه‌ای و شادولاین قابل تولید هستند.

چرا از ساندویچ پانل‌ها برای پوشش در عملیات ساختمانی استفاده می‌شود؟

همانطور که اشاره کردیم، قیمت نسبتا مناسب ساندویچ پانل‌ها و کارایی زیاد آنها، اصلی‌ترین مزیت برای ترغیب مدیران ساخت و ساز و مهندسین عمران به خرید انواع ساندویچ پانل‌ها محسوب می‌شوند. از ديگر مزايايي كه اين مصالح مدرن نسبت به مصالح سنتي دارند، مي‌توانيم به موارد زير اشاره كنيم:

  • استحكام بالای ساندويچ پانل‌ها، سازه‌های استفاده کننده از آنها را در برابر زلزله، سیل و غیره مقاوم‌تر می‌کنند.
  • نصب و بهره‌برداری از آنها نسبت به مصالح سنتی، بسیار آسانتر است.
  • به منظور پوشش محیط‌های خاص که لازم است ایزوله بمانند، کاربرد زیادی دارند.
  • وزن سبک ساندویچ پانل‌ها، باعث کاهش وزن سازه‌هایی با متراژ بالا و بزرگ می‌شود.

ساندویچ پانل‌ها در کدام مکان‌ها قابلیت نصب دارند؟

مزایای متعدد نصب ساندویچ پانل‌ها و تنوع تولید آنها در طرح‌های مختلف، تردید مدیران مجموعه‌های مختلف را در خرید انواع ساندویچ پانل‌ها از بین برده است؛ تقاضای خرید ساندویچ پانل‌ها در بین افراد، همواره در حال افزایش است.

از جمله مکان‌های مهمی که ساندویچ پانل‌های سقفی و دیواری قابلیت نصب در آنها را دارند، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سازه‌ها در مناطق مسکونی مختلف
  • کانکس‌های ویلایی، کانکس سیار و کانتینرها
  • پوشش سقف کاذب در مکان‌های سرپوشیده
  • پوشش سقف و دیوار ویلاها مخصوصا در کنار دریا
  • پوشش سقف انبارها و سالن‌ها
  • مناطق خصوصی و عمومی
  • مدارس و بیمارستان‌ها
  • درمانگاه سیار

نحوه انتخاب و خرید ساندویچ پانل مناسب

با توجه به تنوع موجود در ساندویچ پانل‌ها، شما بسته به نوع کاربرد مدنظرتان، با انتخاب‌هاي مختلفي روبرو خواهيد شد؛

برای اینکه بتوانید یک ساندویچ پانل مناسب برای سازه مدنظرتان انتخاب کنید، باید مشخصات کامل سازه مانند مکان احداث، متراژ سازه، کارایی سازه، پوشش دیوارها، سقف‌ها یا هردو و عوامل دیگر را در نظر بگیرید.

پس از تعیین مشخصات سازه، احتمالا باز هم با تنوعی از ساندویچ پانل‌ها برای خرید مواجه می‌شوید که باید با توجه به ویژگی‌های ساختاری خود ساندویچ پانل‌ها که در ادامه ذکر می‌کنیم، خرید مناسبی را انجام دهید.

  • جنس ورق استفاده شده در ساختار ساندویچ پانل

ورق گالوانیزه و ورق آلوزینک می‌توانند انتخاب خوبی باشند.

  • نوع فوم ماده عایق در لایه میانی ساندویچ پانل

اکثر فوم‌های موجود در بازار ایران، فوم xps محسوب می‌شوند.

  • دستگاه و شرکت تولیدکننده ساندویچ پانل

یکی از مهم‌ترین موارد توجه به شرکت تولیدکننده ساندویچ پانل از نظر سابقه و کیفیت محصولات تولیدی است.

  • گارانتی و تضمین تولیدکننده ساندویچ پانل

اکثر فروشندگان، یک تضمین با زمان معلوم را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند تا در صورت وجود مشکل در کارایی ساندویچ پانل‌ها، به رفع آن اقدام کنند.

ساندویچ پانل‌ها، مصالح به روز و مدرنی برای پوشش سقف و دیوار محسوب می‌شوند که در انواع طرح‌ها تولید می‌گردند. علاوه بر موارد ذکرشده، مراجعه به یک مشاور ساخت و ساز هم کمک شایانی در خرید انواع ساندویچ پانل‌ها محسوب می‌شود.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید