درب اتاق خواب را چه رنگی کنیم؟

درب-اتاق-خواب-را-چه-رنگی-کنیم؟

برای اینکه بتوانید انتخاب مناسبی برای رنگ درب اتاق خواب داشته باشید؛ باید قوانین مربوط به این انتخاب را بدانید. در این مقاله در مورد همین قوانین توضیحات تکمیلی را ارائه کرده‌ایم.

بر خلاف باور عموم، درب بخشی از دکوراسیون داخلی ساختمان است و تاثیر چشم‌گیری روی دیزاین و برداشت بیننده دارد. درست است که درب‌های داخلی عمدتا با هدف جداسازی و ایمن‌سازی فضاهای خصوصی طراحی شده‌اند؛ اما جدا از عملکردهای معمول، این درب‌ها دارای جنبه تزئینی نیز هستند. به همین دلیل، اگر می‌خواهید خانه خود را بازسازی کنید و نمای ظاهری فضای داخلی آن را بهبود دهید کافیست که درب اتاق خواب یا سایر درب‌های داخلی را تعویض کنید. اما معمولا انتخاب رنگ درب اتاقی برای کسانی که تصمیم دارند به طور مستقل دکوراسیون خانه خود را تغییر دهند؛ یک کار چالش‌برانگیز و استرس‌زا است. چرا که این افراد تصوری از چیدمان رنگ‌های پیشنهادی در کنار سایر لوازم خانه خود ندارند. بنابراین ممکن است برای انتخاب دچار سردرگمی شوند.

چطور رنگ درب اتاق خواب را انتخاب کنیم؟

تنها توصیه فنی و کارشناسانه‌ای که می‌توانیم به شما ارائه دهیم این است که هنگام انتخاب رنگ درب‌های داخلی برای یک ساختمان نوساز که هنوز چیدمان نشده است؛ نباید به هیچ حد و مرزی پایبند باشید. زیرا هیچ قانون سختگیرانه‌ای برای این انتخاب وجود ندارد. اگر قصد دارید برای یک ساختمان تازه ساز درب اتاق خواب بخرید؛ اصلا نیازی به رعایت هیچ استانداردی ندارید. می‌توانید هم از رنگ‌های فانتزی و هم از رنگ‌های کلاسیک استفاده کنید.

در این شرایط فردی که قرار است در آن ساختمان زندگی کند باید وسایل خانه را با درب انتخابی شما هماهنگ کند. اگر قصد دارید درب قدیمی خود را رنگ یا با یک درب داخلی جدید تعویض کنید و قرار نیست سایر اجزای خانه مانند کفپوش، رنگ دیوارها، مبلمان، فرش، پرده‌ها، تخت خواب و اکسسوری‌هایی از این دست را تغییر دهید؛ بهتر است در انتخاب رنگ درب اتاق خواب دقت کنید. در ادامه دو رنگ متداول را به شما معرفی و کاربردهای هر کدام را نیز تشریح کرده‌ایم.

چطور-رنگ-درب-اتاق-خواب-را-انتخاب-کنیم

سفید، کاربردی‌ترین رنگ درب اتاقی

رنگ سفید جزو رنگ‌های خنثی است که با هر شرایطی قابل تطبیق است. استفاده از این رنگ برای درب‌های داخلی موجب می‌شود که فضای خانه بزرگ‌تر به نظر برسد. علاوه بر این، ست کردن سایر وسایل با رنگ سفید آسان است. اگر چارچوب درب شما چوبی و قهوه‌ای است و کفپوش‌های خانه نیز به همین رنگ است؛ نگران تغییر رنگ درب اتاق خواب نباشید.

چرا که سفید هماهنگی جذابی با رنگ قهوه‌ای دارد. نیازی نیست کفپوش را تعویض کرده و یا چارچوب را نیز رنگ‌آمیزی کنید. البته این نکته را نیز در نظر بگیرید که این درب‌ها، بیشتر از درب‌های تیره رنگ کثیف می‌شوند و نیاز به تمیزکاری بیشتری دارند.

قهوه‌ای، بهترین رنگ برای استفاده در فضاهای روشن

قهوه‌ای رنگی است که از آن برای نامیدن طیف وسیعی از سایه‌های تیره و مختلف قهوه‌ای از جمله شکلاتی تیره، مارونی، قهوه‌ای تیره، نسکافه‌ای تیره، گردویی، بلوطی و… استفاده می‌شود. درب‌هایی که با این رنگ‌های بعضا تیره رنگ‌آمیزی می‌شوند؛ برای استفاده در اتاق‌های بزرگ و دارای نور کافی مناسب‌تر هستند. فراموش نکنید که طبق قوانین دکوراسیون داخلی، هر چقدر بتوانید بیشتر از کنتراست قوی‌تر تیره و روشن در دیزاین داخلی استفاده کنید؛ فضا جذاب‌تر می‌شود.

سازگاری رنگ کفپوش با رنگ درب اتاق خواب

انتخاب رنگ درب اتاقی بر اساس رنگ کفپوش آن، رویکردی است که اکثر متخصصان طراحی داخلی برای ایجاد جلوه‌ای بهتر در فضا از آن استفاده می‌کنند. این قانون باید برای سایر بخش‌های خانه نیز اجرا شود. اما اتاق خواب به دلیل داشتن فضای کمتر نسبت به سایر قسمت‌ها، بیشتر تابع این اصل است.

بهترین رنگ برای پوشش درب اتاق خواب رنگی است که سایه‌ای از رنگ کفپوش را در خود جای داده است. در واقع رنگ درب داخلی باید تابعی از رنگ کفپوش باشد. اگر رنگ کفپوش اتاق با رنگ کفپوش سایر بخش‌های خانه یکی نیست؛ بهتر است برای جلوگیری از ایجاد بی‌نظمی ظاهری، درب اتاق را از داخل به رنگی نزدیک به رنگ کفپوش اتاق خواب و از خارج به رنگی نزدیک به رنگ کفپوش سالن در بیاورید.

تناسب رنگ دیوارها با رنگ درب

هنگام انتخاب رنگ درب‌های داخلی، ابتدا باید میزان هماهنگی رنگ انتخابی با رنگ دیوارها را ارزیابی کنید. درب‌های سفید به خوبی با دیوارهای رنگی که حاوی سایه‌های مختلف سفید هستند هماهنگ می‌شوند.

سایه‌های خنثی مانند سفید، خاکستری و کرم جزء شیک‌ترین رنگ‌هایی هستند که در اروپا نیز ترند بازار می‌باشند. تزئینات درب و قرنیز نیز بهتر است در این شرایط هماهنگ با رنگ درب و تا جای ممکن همرنگ با آن باشند.

تناسب-رنگ-دیوارها-با-رنگ-درب

چند توصیه مهم برای انتخاب رنگ درب اتاق خواب

هنگام انتخاب رنگ درب‌های داخلی ترجیحا باید از رنگ غالب در خانه خود استفاده کنید. به عنوان مثال اگر رنگ مبلمان و کفپوش نسکافه‌ای است اما دیوارها سفید هستند؛ رنگ‌هایی که در طیف رنگی کفپوش هستند مانند قهوه‌ای و گردویی مناسب‌ترند. به طور کلی بهتر است رنگ درب اتاق خواب را با توجه به رنگ غالب در اتاق نشیمن یا همان سالن انتخاب کنید. سبک چیدمان راهرو منتهی به اتاق یا ورودی آن نیز باید در نظر گرفته شود.

درب‌هایی که با رنگ‌های موجود در طبیعت رنگ‌آمیزی شده‌اند با هر سبکی مطابقت دارند. از طرفی رنگ‌های گرم آرامش ایجاد می‌کنند و اغلب به طور خاص برای فضاهای داخلی که به سبک کلاسیک چیده شده‌اند مناسب هستند. رنگ تیره چوب بهترین و در عین حال پرطرفدارترین رنگی است که برای همخوانی با سبک کلاسیک مناسب و تقریبا با تمام رنگ‌ها سازگار است. به طور کلی فضاهای داخلی چیده شده برمبنای سبک کلاسیک، هم با رنگ‌های روشن و هم با رنگ‌های تیره قابل ست شدن هستند.

اما اگر از سبک کانتری برای دکوراسیون داخلی استفاده کرده‌اید؛ بهتر است برای انتخاب رنگ درب اتاق خواب از سبک آنتیک و طبیعی استفاده کنید. این سبک‌ها جزو بی‌نقص‌ترین سبک‌های معماری هستند که تمایز زیادی به محیط می‌بخشند.

برخی از افراد به دلیل ویژگی‌های خاصی مانند سادگی ترجیح می‌دهند که اتاق خواب‌های کوچک خانه خود را به سبک مینیمالیسم دیزاین کنند. درب‌هایی که با رنگ‌های سرد و تیره رنگ‌آمیزی شده‌اند؛ متقابلا مکمل این سبک از دکوراسیون داخلی هستند. در نهایت نیز رنگ‌هایی مانند قرمز، مشکی و آبی تیره بیشتر برای دکوراسیون داخلی طراحی شده بر مبنای سبک مدرن مناسبند.

سایر نکات مهم در انتخاب رنگ درب داخلی

علاوه بر موارد ذکر شده؛ در زمان انتخاب رنگ درب اتاق خواب باید به نکات زیر نیز توجه کنید:

  • کفپوش‌های تیره می‌توانند به خوبی با رنگ‌های روشن و براق مانند سفید ست شوند. درب‌هایی که فاقد طرح برجسته هستند و به صورت همسطح با دیوار نصب شده‌اند؛ بهتر است با رنگ سفید پوشیده شوند.
  • الزامی وجود ندارد که رنگ درب اتاق خواب با رنگ مبلمان مطابقت داشته باشد.
  • می‌توانید رنگ درب را متضاد با رنگ کفپوش نیز انتخاب کنید.
  • می‌توانید هر رنگ غیرمتعارفی را برای درب خود انتخاب کنید به شرطی که رنگ منتخب در سایر عناصر موجود در اتاق مانند قاب پنجره، قرنیز یا تزئینات دیگر وجود داشته باشد.
  • بهتر است با همان رنگی که درب را پوشش می‌دهید؛ قاب پنجره را نیز رنگ‌آمیزی کنید.
  • درب‌های حاوی قاب شیشه‌ای برای اتاق‌هایی که نور طبیعی ندارند یا حاوی نور مصنوعی کمی هستند مناسب می‌باشند. این درب‌ها بهتر است با رنگ‌های روشن رنگ‌آمیزی شوند.

منبع : https://www.sahanddarb.com/

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید