دربند تهران ؛ خوش آب و هوا ترین محله منطقه 1

دربند تهران

شیوه خوش‌گذرانی و تفریح هر فرد متفاوت است؛ برخی از افراد برای تفریح، سفرهای خارج از کشور را ترجیح می‌دهند و برخی دیگر دلشان می‌خواهد در کنار خانواده و دوستان خود باشند. در این میان، گردش در هوای آزاد و صرف غذا بیرون از محیط یکنواخت خانه، از سرگرمی‌های مورد پسند همه است. صحبت از تفریح و خوش‌گذرانی که می‌شود، بسیاری از افراد دربند تهران را در ذهن خود مجسم می‌کنند؛ تفریحگاهی در شمال تهران که کوهستانی زیبا و سرسبز را در دل خود جای داده است. برای آشنایی بیشتر با این تفریحگاه فرح‌بخش، با زومیلا همراه شوید.

دربند تهران

تاریخچه دربند

دربند که امروزه جزوی از محله‌های منطقه 1 تهران محسوب می‌شود، در گذشته قسمتی از ناحیه شمیرانات بوده است.
قدمت این محله به 200 سال پیش برمی‌گردد. این منطقه را دو فرد طالقانی (محله‌ای در قزوین) که به دربند مهاجرت کرده بودند تأسیس کردند. زبان مردم محله دربند در گذشته تاتی بوده است و اهالی روستای پس قلعه (روستایی بالاتر از محله دربند) هنوز هم به این زبان صحبت می‌کنند.
از آنجا که دربند از آب و هوایی عالی برخوردار است، بسیار مورد توجه بزرگان و پادشاه بوده است و از این منطقه به عنوان تفرجگاه ییلاقی آن‌ها استفاده می‌شده است.
در دوران قاجار، شاهزاده الله‌وردی میرزا و ابولملوک کیومرث میرزا در این مکان زندگی می‌کردند. در سال 1265 و پس از گشت‌وگذار ناصرالدین‌شاه در دربند و روستای پس قلعه، عمارت ناهارخوری دربند به این منطقه اضافه شد.
از مهم‌ترین ساختمان‌های تاریخی دربند می‌توان به یک حمام و چندین آب انبار در خانه‌های مختلف اشاره کرد. علاوه بر این‌ها، یک قنات، یک حسینیه، دو مسجد و دو قبرستان تاریخی یادگار گذشته‌های دور این منطقه هستند.
محله‌های قدیمی دربند عبارت‌اند از کلاغ پر، سربند، کنار محله و مرغ محله.
اهالی این منطقه از گذشته تا به امروز به دعانویسی معروف بوده‌اند. مشکلی که امروزه این محله را تهدید می‌کند این است که فاضلاب‌ها به داخل رودخانه‌ها راه پیدا کرده‌اند و این امر باعث آلودگی بسیاری شده است. همچنین روزهای آخر هفته ترافیک سنگینی این منطقه را فرا می‌گیرد که پاسخگوی نیازهای مردم نیست.

بافت محله دربند چگونه است؟

اختلاف اجتماعی در این منطقه باعث عدم همکاری و مشارکت افراد با یکدیگر شده است. عده‌ای در بافت‌های قدیمی و عده‌ای در بافت‌های تازه‌ساخت زندگی می‌کنند. قسمت‌های جنوبی به دلیل نزدیک بودن به تجریش دارای کوچه‌های پهن بوده و از بافت نوساز برخوردار هستند؛ اما هر چه به قسمت شمالی نزدیک‌تر می‌شویم بافت خانه‌ها قدیمی، کوچه‌ها تنگ و باریک و خیابان‌ها از نظم کمتری برخوردار است.
محله دربند که درگذشته مکانی بسیار سرسبز بوده امروزه به محلی بسیار تنگ با کوچه‌های باریک تبدیل شده است. به دلیل تنگ بودن کوچه‌ها پل بزرگی را در رودخانه تأسیس کرده‌اند. در کنار این پل، تندیس کوهنورد به جذابیت‌های این منطقه افزوده است.

دربند تهران

خیابان‌های مهم

برخی از خیابان‌های مهم این محله عبارت‌اند از مژده، بوکان و نخجوان. این سه خیابان به دلیل نزدیکی به محله نیاوران، از گران‌ترین نقاط دربند محسوب می‌شوند. سایر خیابان‌ها نیز فنا خسرو، جعفرآباد و ظهیرالدوله نام دارند.

محله دربند از میدان تجریش شروع می‌شود و میدان سربند پایان این محله است.

مراکز خرید دربند تهران

پاساژ منظریه دربند: بزرگ‌ترین پاساژ طلا و جواهر منطقه.
پاساژ تندیس: در نزدیکی میدان تجریش واقع شده است. این مرکز شامل 5 طبقه اداری و 4 طبقه تجاری است.

دربند تهران

مکان‌های تفریحی دربند تهران

هتل دیپلمات

یکی از آبرومندترین و قدیمی‌ترین هتل‌های تهران است که محل پذیرایی مهمانان خارجی بوده است.

کاخ سعدآباد

شامل 18 کاخ کوچک و بزرگ است که محل استقرار تابستانی شاهان قاجاری بوده است.

رود دره دربند

دارای موقعیت طبیعی و مصنوعی است که مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است.

پارک‌هایی نظیر پارک ارم که در میدان تجریش قرار گرفته است.
از بهترین مکان‌های پذیرایی و مهمان‌سراها می‌توان فشم، لواسان و درکه را نام برد.
اگر به کوهنوردی علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم به قله توچال و کوهستان البرز این محله بروید.

دربند تهران

دلایل محبوبیت محله دربند تهران برای زندگی

به دلایل زیر خرید خانه در دربند متقاضیان زیادی دارد:

  • محله دربند با قرار گرفتن در کوهپایه‌های البرز یکی از زیباترین قطب‌های توریستی و تفریحی در سطح منطقه و بین‌المللی است که دارای دو رودخانه نیز می‌باشد.
  •  آب‌وهوایی خنک و کوهستانی، وجود درختان سرسبز
  • گسترش شهرنشینی در این منطقه باعث ادغام این منطقه با تهران بزرگ شده است.
  • وجود کاخ سعدآباد در این منطقه باعث شده که آپارتمان‌های سر به فلک کشیده کمتری در این محله ساخته شود و باعث شود دربند چهره گردشگری خود را حفظ کند.
  • محله دربند دارای فعالیت‌های مشاوه ای، آموزشی و حمایتی می‌باشد و از موقعیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خاصی برخوردار است.

دربند تهران

نرخ خرید خانه در دربند تهران چقدر است؟

به دلیل ساخت انبوه خانه‌ها در طی چند سال اخیر، قیمت خانه‌ها در این محله با افزایش چشمگیری مواجه شده است. در بخشی از منطقه دربند که آبک نام دارد به دلیل عدم تردد خودرو و نبود امکانات رفاهی مناسب، نرخ خانه‌ها بسیار ارزان است. به عنوان مثال آپارتمان 57 متری در آبک متری 7 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. گران‌ترین خانه‌های ای محله در مناطقی نظیر گلاب دره قرار دارد که متراژ خانه‌ها بین 18 تا 22 میلیون تومان می‌باشد.

نتیجه‌گیری

اگر قصد شما سکونت و زندگی در محله دربند تهران است بهتر است بدانید خرید خانه در محله دربند ریسکی را به دنبال نداشته و می‌توانید در این محله با خیالی آسوده سرمایه‌گذاری کنید. هم‌چنین، جهت یافتن منزل مورد علاقه خود در محله دربند، می‌توانید به وب‌سایت زومیلا که موتور جستجوی آنلاین ملک در سراسر کشور است مراجعه کنید.
از سری مقالات زومیلا در مورد آشنایی با محله‌ها می‌توانید  مقاله محله فرحزاد تهران ؛ محله با طراوت و فرح انگیز منطقه ۲ را مطالعه فرمایید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

نویسنده: رویا سهرابی

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید