نکاتی که باید هنگام خرید و ساخت املاک کلنگی بدانید!

خرید و ساخت املاک کلنگی

به چه خانه هایی کلنگی میگویند؟ آیا از نکات مهم در زمان خرید یک ملک کلنگی آگاهی دارید؟ این روزها عده زیادی از مردم به خرید و ساخت املاک کلنگی روی آورده‌اند. اگر شما هم از افرادی هستید که به این کار علاقه دارید باید قبل از هر فعالیتی نکات مهم معاملاتی و ساخت و ساز این نوع از املاک را بدانید. پس با زومیلا همراه باشید تا نکات مهم در خرید خانه کلنگی را برای شما به زبان ساده شرح دهیم.

خانه کلنگی چیست؟

هرچه از زمان ساخت یک ملک می گذرد، سطح کیفیت آن پایین می آید تا جایی که کم کم فرسوده می شود. هنگامی که از سال ساخت بنا زمان زیادی بگذرد سکونت در آن خانه دشوار می شود و به تعمیرات اساسی نیاز پیدا می کند، این مسئله روی قیمت ملک تاثیر خواهد داشت. در اصطلاح به خانه هایی با این شرایط کلنگی گفته می شود.

در هنگام خرید و ساخت املاک کلنگی توجه به نکات زیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است:

ابعاد زمین ملک کلنگی

اولین چیزی که قبل از خرید یک ملک کلنگی باید بدانید این است که ابعاد زمین ملک مورد نظر چقدر است. علاوه بر آن باید بدانید که با توجه به ابعاد و متراژ زمین، اجازه ساخت و ساز چند طبقه و چند پارکینگ به آن داده می شود.

موقعیت ملک کلنگی

مورد بعدی که باید در هنگام خرید ملک گلنگی به آن توجه کنید این است که موقعیت آن چگونه است؟

موقعیت ساختمان ها و املاک به موارد زیر تقسیم بندی می شود:

  • ساختمان شمالی
  • ساختمان جنوبی

ساختمان های شمالی: از مهم ترین ویژگی های این ساختمان ها این است که حیاط دارند و هنگام ورود به این خانه ها، ابتدا وارد حیاط شده و پس از گذشتن از حیاط به داخل ساختمان می رسید. علاوه بر این، خانه های شمالی در سمت شمال گذرگاه واقع شده اند.

ساختمان های جنوبی: خانه های جنوبی امکان دارد حیاط داشته باشند یا نداشته باشند. در  هنگام ورود به این خانه ها از همان ابتدا وارد ساختمان خواهید شد و حیاطی جلوی راه شما نیست. خانه های جنوبی اگر مجهز به حیاط باشند، حیاط پشت ساختمان قرار خواهد گرفت. این خانه ها در سمت جنوبی گذرگاه واقع هستند.

موقعیت جغرافیایی یک ملک کلنگی، در متراژ زیر بنای خانه نقش مهمی را ایفا می کند. برای مثال اگر ملک مورد نظر شما شمالی باشد مساحتی بیش از 5 درصد زمین برای نورگیر باید در نظر گرفته شود. پس این مسئله بسیار مهم است.

برای آن که بهتر این موضوع را متوجه شوید یک زمین 200 متری شمالی را در نظر بگیرید. در هنگام ساخت این زمین بیش از 11 متر آن باید به نورگیر اختصاص داده شود. این مسئله سبب می شود شما در هر طبقه حدود 11 متر مربع کمتر از زمین جنوبی با همین متراژ داشته باشد.

پس نکته جالب و مهم این است که متراژ مفید یک زمین جنوبی بیشتر از زمین شمالی می باشد.

خرید و ساخت املاک کلنگی

منطقه شهری ملک کلنگی

ساختمان سازی یک اقدام پر هزینه تلقی می شود و لازم است پول زیادی در این زمینه خرج شود، پس قبل از آن که مبلغی برای ساخت و ساز خرج کنید مطمئن شوید محلی که قصد دارید در آن خانه بسازید منطقه مناسبی است.

تراکم های ساخت در این زمینه موضوع بسیار مهمی است. توجه به این مسئله می تواند سود زیادی برای شما داشته باشد. 

مثلا بعضی از نقاط شهر تهران مانند صادقیه دارای مجوز تراکم بالا هستند و سرمایه گذاری در این محله سود زیادی برای سازنده ملک خواهد داشت.

چه عواملی بر خرید و ساخت املاک کلنگی موثرند؟

از عواملی که بر معاملات املاک کلنگی تاثیر گذار است می توان به سه مورد زیر اشاره کرد:

1- قیمت ملک کلنگی

از عواملی که شما ترغیب می کند خانه کلنگی خریداری کنید یا نه، قیمت آن ملک است. در معاملات مربوط به خانه های کلنگی معیار سنجش قیمت ملک، ارزش زمین است. موقعیت قرارگیری زمین نقش مهمی در قیمت آن دارد. از مواردی که روی قیمت ملک کلنگی تاثیر گذار است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

متراژ ملک کلنگی: این مورد بر قیمت ملک تاثیر دارد به ویژه متراژ بعدی از ساختمان که به معبر وصل است.

بر ملک کلنگی: خیابان‌های اطراف ملک و راه های دسترسی ملک به محله های اطراف مسئله مهمی می باشد.

ورودی ملک: عرض ورودی اصلی ملک برای سنجش میزان تردد اهمیت زیادی دارد.

کاربری ملک کلنگی: نوع کاربری ملک در هر شهر بر قیمت ملک تاثیر دارد.

محل قرارگیری ملک کلنگی: موقعیت ملک از نظر شمالی،جنوبی، شرقی و غربی مهم می باشد.

مجوز تغییر کاربری کلنگی: مجوز داشتن برای تغییر کاربری ملک روی قیمت آن تاثیر دارد.

سند مالکیت کلنگی: وجود یک سند برای اثبات مالکیت مهم می باشد.

بررسی پیشینه و موقعیت ملک کلنگی در آینده: مطئن شدن از این که ملک در لیست طرح های توسعه و عمرانی قرار دارد یا ندارد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

موقعیت زمین کلنگی: محل قرار گرفتن زمین در محدوده شهر روی قیمت زمین موثر است.

2- هزینه ساخت و ساز خانه کلنگی

پیش از آن که شروع به ساخت و ساز ملک کلنگی کنید حتما از افراد متخصص و فنی راهنمایی بخواهید تا به شما در برآورد هزینه ها کمک کنند. همچنین باید بدانید که انتخاب نوع سازه برای ساختمان، از اهمیت ویژه ای در برآورد هزینه ها برخوردار می باشد.

از جمله هزینه ها برای ساخت املاک کلنگی می توان موارد زیر را نام برد:

  1. فراهم کردن تجهیزات
  2. بررسی مشخصه های زمین محل احداث ساختمان
  3. اجرای پروژه
  4. سرپرستی و نظارت
  5. صادر کردن اسناد جداگانه
  6. فراهم کردن اسباب و لوازم مورد نیاز
  7. تامین نقشه‌های اجرایی
  8. مدلسازی
  9. اجرت و …

3- خانه نوساز بخریم یا ملک کلنگی؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا لازم است بدانید که خرید خانه نوساز یا ملک کلنگی هر کدام ریسک خاص خود را دارد.

چیزی که در این مسئله مهم است بررسی موقعیت ملک یا زمینی که می خواهید بخرید می باشد، زیرا هزینه کردن در مناطق نامناسب برای سرمایه گذاری اصلا مناسب نبوده و با ضرر و زیان مالی بسیاری همراه خواهد بود.

برای نمونه مردم به زندگی در مناطقی که به مراکز تجاری نزدیک است، یا دسترسی راحتی به مترو دارد، علاقه نشان می دهند. پس سرمایه گذاری برای خرید خانه در آن محل سود زیادی دارد. زیرا هم قیمت آپارتمان بالا می رود و هم ارزش زمین آن منطقه بالا خواهد رفت.

اما این نکته را باید به خاطر داشته باشید که خرید یک آپارتمان نوساز با گذشت زمان باعث کاهش سرمایه شما می شود چون سن بنا به مرور زیاد می شود و از قیمت آن کم می شود. پس در مناطقی که دسترسی مناسبی به امکانات شهری ندارند یا بافت بسیار قدیمی دارند، قطعا خرید یک خانه نوساز برای سرمایه گذاری فکر اقتصادی نخواهد بود.

از راهکار های ساخت و ساز بی دردسر و ساده برای املاک و خانه های کلنگی ، مشارکت در ساخت و پیمان مدیریت هستند. که لازم است در این مشارکت با شرکای قابل اعتماد، متخصص و دریافت مشاوره از کارشناسان حقوقی و ملکی اقدام به عقد قراردادهای مشارکت و پیمان مدیریت نمود.

جمع بندی

1- ابعاد زمین در ساخت ملک کلنگی اهمیت ویژه ای دارد.

2- درساخت و ساز خانه های کلنگی ، متراژ مفید یک زمین در موقعیت جنوبی بیشتر از زمین در موقعیت شمالی است.

3- پیش از ساخت و ساز ملک کلنگی از متخصصین فنی و حقوقی راهنمایی بگیرید.

4- از راه های خوب برای افزایش ارزش ملک کلنگی مشارکت درساخت و پیمان مدیریت می باشد.

مقاله پیشنهادی

از سری مقالات زومیلا می توانید مقاله اضافه کردن به طبقات ساختمان را مطالعه فرمایید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، از شما همراهان گرامی سپاسگزاریم.

نویسنده: فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

6 نظرات

  1. با سلام
    اگر شرایط خرید یک ملک کلنگی بدون سند داشته باشیم چجوری می تونیم باخیال راحت خرید کنیم
    باید به چه نکاتی توجه کنیم که به دردسر نیفتیم؟

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید