خرید ویلا در گیلان بهتر است یا مازندران؟ برنده رقابت کیست؟

گیلان بهتر است یا مازندران

شمال کشور همیشه برای ما مقصدی دلچسب و جزء اولین انتخاب‌هایمان برای سفر بوده است. ترافیک جاده‌های منتهی به شمال در آخر هفته‌ها و ایام تعطیل، گواه این موضوع است. البته محبوبیت شهرهای شمالی کشور فقط محدود به بحث سفر و گذراندن تعطیلات چند روزه با دوستان و خانواده نیست؛ بلکه خیلی از افراد با قصد سرمایه‌گذاری و خرید زمین و ویلا، شمال را بهترین جا می‌دانند. دقیق‌تر بخواهیم بگوییم دو استان گیلان و مازندران به خاطر موقعیت جغرافیایی و آب‌وهوای مطبوعی که دارند همیشه مورد توجه افرادی هستند که قصد خرید ویلا دارند که به‌خصوص در تابستان هم این مساله پررنگ‌تر می‌شود. اما در این راستا یکی از مهم‌ترین سوالاتی که همواره مطرح می‌شود این است که بهترین استان برای خرید ویلا و سرمایه‌گذاری کدام است؟ خرید ویلا در گیلان بهتر است یا مازندران و علت چیست؟ در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

خرید ویلا در گیلان یا مازندران

چرا در شمال ویلا می‌خریم؟

قبل از پاسخ دادن به این سوال که کدام استان، گیلان یا مازندران، برای خرید ویلا بهتر است، ابتدا به این پرسش جواب بدهیم که انگیزه خرید ویلا در شهرهای مختلف این دو استان چیست. در واقع ما دو دلیل برای خرید ویلا در شمال داریم. دلیل اول این که می‌خواهیم به دور از هیاهوی شهر و آلودگی مدتی را به استراحت و خوش‌گذرانی مشغول شویم و چشمان‌مان را از سرسبزی و طبیعت سیراب کنیم که در این صورت اقامت برای چند روز کوتاه یا مدت طولانی (مثلا چند ماه از سال) انجام می‌گیرد. دلیل دیگر بسیاری از افراد، سرمایه‌گذاری در زمینه خرید ویلا یا زمین و کسب سود است و به همین خاطر می‌خواهند بدانند خرید ویلا در گیلان بهتر است یا مازندران و بر اساس آن تصمیم بگیرند.

کمی درباره استان گیلان بدانیم

استان سرسبز و زیبای گیلان با مرکزیت شهر رشت از شمال به دریای خزر، از شرق به مازندران، از جنوب به زنجان و قزوین و از شرق به اردبیل محدود می‌شود. تالش، بندر انزلی، رودبار، رودسر، رشت، فومن، لاهیجان، صومعه سرا و ماسال از معروف‌ترین شهرهای استان گیلان هستند. فاصله تهران تا رشت حدود ۳۲۰ کیلومتر است. در تعطیلات عید و سایر تعطیلات رسمی و همچنین آخر هفته‌ها شهرهای گیلان با ترافیک زیادی روبه‌رو هستند و اغلب پر از مسافر و گردشگر می‌شوند. ضمن این که گیلان استان پربارشی بوده و مسیر ییلاقات آن در اکثر موارد خاکی و دارای جاده‌هایی نامناسب است.

سواحل دریای گیلان، تالاب انزلی، روستای پلکانی ماسوله، قلعه رودخان، ماسال، آبشار لاتون، شیطان کوه، جنگل گیسوم، آبشار دودوزن و… از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری گیلان هستند.

در این رابطه بخوانید : چگونه در گیلان ویلای اقساطی بخریم؟

خرید ویلا در گیلان یا مازندران

اگر بپرسید بهترین مناطق گیلان برای سرمایه‌گذاری کجاست باید بگوییم این مناطق را می‌توان در حوالی رشت به سمت انزلی و زیباکنار یافت؛ زیرا روبه‌رشد هستند و جای پیشرفت و متقاضیان زیادی دارند.

کمی درباره استان مازندران بدانیم

برای دانستن این که خرید ویلا در گیلان بهتر است یا مازندران باید درباره این استان‌ها به خوبی تحقیق کنید. در این بخش می‌خواهیم به طور مختصر و مفید شما را با مازندران آشنا کنیم.

مرکز مازندران شهر ساری است که از تهران ۲۶۰ یا ۲۸۰ کیلومتر (با توجه به مسیر انتخابی) فاصله دارد. مازندران مانند گیلان طبیعت و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی دارد و برای خرید ویلا در این استان باید این را در نظر بگیرید که ییلاقات مازندران به لحاظ وضعیت جاده شرایط بهتری نسبت به گیلان دارند و البته آب‌وهوای آن‌ها سردتر است. معروف‌ترین شهرهای مازندران که اغلب افراد هم برای خرید ویلا سراغ آن‌ها می‌روند عبارت‌اند از: چمستان، نور،آمل، نوشهر،محمودآباد، بابلسر،چالوس،کلاردشت،رامسر، ساری و… همچنین شهرهای توریستی و نوپای مازندران سرخ‌رود، نویان و ایزدشهر برای سرمایه‌گذاری بلندمدت بسیار مطلوبند و آینده خوبی دارند. مازندران در مقایسه با گیلان امکانات رفاهی و اقامتی بیش‌تر و بهتری دارد و به همین دلیل بعضی از افراد آن را گزینه بهتری برای خرید ویلا نسبت به مازندران می‌دانند.

جاذبه‌های گردشگری مازندران بی‌شمار است؛ اما معروف‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: دریاچه چورت ساری، جنگل دالخانی رامسر، ییلاق گرسماسر، دریاچه سد لار، روستای فیلبند، جنگل‌های دوهزار-تنکابن و…

در این رابطه بخوانید : بهترین شهرهای مازندران برای خرید ویلا کدامند؟

 

خرید ویلا ارزان در شمال

بالاخره خرید ویلا در گیلان بهتر است یا مازندران؟

تا این‌جا که ویژگی‌های هر دو استان را ذکر کردیم متوجه شدید که هر کدام از آن‌ها جذابیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری و خرید ویلا و زمین دارند اما خب حتما می‌پرسید بالاخره خرید ویلا در گیلان بهتر است یا مازندران و برنده این رقابت کیست؟ حقیقت این است که این بستگی به سلایق و معیارهای شما دارد و در نهایت شما تصمیم‌گیرنده هستید؛ اما در این قسمت دوباره دقیق‌تر به مقایسه این دو استان می‌پردازیم تا به شما کمک کنیم که بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

طبیعت مازندران یا گیلان؟

هر کدام از استان‌های گیلان و مازندران دارای مناظر و چشم‌اندازهای بی‌نظیری هستند که این امر مقایسه بین این دو را دشوار می‌کند. در واقع نه ما و نه هیچ‌کس دیگر نمی‌تواند در این مورد پاسخ دقیقی به شما بدهد و بگوید طبیعت مازندران زیباتر است یا گیلان. برخی از افراد گیلان را ترجیح می‌دهند و عده‌ای مازندران را بیش‌تر دوست دارند. تنها چیزی که می‌توان با اطمینان گفت این است که طبیعت هر دو چشم‌نواز و روح‌نواز و به لحاظ جاذبه‌های گردشگری غنی است. به لحاظ دسترسی اما می‌توان مقایسه کرد؛ برای دسترسی به جنگل‌ها و ییلاقات گیلان باید از راه‌های سختی عبور کنید ولی دسترسی به ییلاقات مازندران آسان‌تر است.

در این رابطه بخوانید : بهترین زمان خرید ویلا در شمال چه موقعی است؟

قیمت ویلا در شمال رو به دریا

 

آب و هوا

مازندران و گیلان هر دو استان‌های پربارشی هستند و از آلودگی نیز کاملا دور مانده‌اند؛ پس اگر به لحاظ آب‌وهوایی بخواهید بررسی کنید که خرید ویلا در گیلان بهتر است یا مازندران باید بگوییم که تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند. البته این را در نظر بگیرید که ییلاقات مازندران نسبت به گیلان آب‌وهوای سردتری دارد.

فاصله از تهران

شما از هر شهری ممکن است قصد خرید ویلا در شمال کشور را کنید؛ اما چون اغلب تهرانی‌ها خریداران ویلا در دو استان مازندران و گیلان هستند، فاصله این دو استان از تهران را بررسی می‌کنیم. فاصله شهر رشت (مرکز گیلان) تا تهران ۳۲۰ کیلومتر و فاصله ساری (مرکز مازندران) از تهران با توجه به مسیری که انتخاب می‌کنید (هراز یا فیروزکوه) حدود ۲۶۰ یا ۲۸۰ کیلومتر است. در این‌جا مشخص می‌شود که خرید ویلا در مازندران به لحاظ مسافت گزینه مناسب‌تری است.

مقایسه امکانات رفاهی و اقامتی

وضعیت امکانات اقامتی و خدماتی در مازندران بهتر از گیلان است. اگر برای سفر به شمال کشور بروید متوجه می‌شوید که پیدا کردن محل اقامت برای اسکان، در مازندران راحت‌تر از گیلان است. علت چیست؟ طی سال‌های اخیر خرید ویلا در شهرهای استان مازندران روند افزایشی داشته و همین باعث شده گردشگری در این استان رشد بیش‌تری داشته باشد و در نتیجه پیشرفت و امکانات بهتر و بیش‌تری هم نصیب این استان شود. البته این موضوع ترافیک داخل شهری بیش‌تری را هم برای شهرهای مازندران رقم می‌زند. در ضمن این را هم در نظر بگیرید که اقتصاد گیلان به شدت در حال رشد است و وجود تنها منطقه آزاد شمال کشور در گیلان، دلیلی برای مناسب بودن سرمایه‌گذاری در این استان و افزایش سود به‌خصوص در زمینه املاک است.

در این رابطه بخوانید : خرید ویلا ارزان در شمال؛ از رؤیا تا واقعیت

گیلان یا مازندارن

آپدیت شده در 1 اردیبهشت 1403

حضور افراد غیربومی در گیلان بیشتر است یا مازندران؟

این یک قانون کلی است که هر چه امکانات یک شهر و شرایط زندگی آن بهتر باشد افراد از شهر‌های دیگر به این منطقه مهاجرت می کنند. در چند سال اخیر مناطق شمالی کشور با استقبال زیادی از جانب مردم ایران مواجه شده‌اند. به خصوص در مناطقی همانند اصفهان، تهران و خوزستان که آلودگی هوا بسیار اوج گرفته است، ما شاهد مهاجرت افراد به استان‌های شمالی هستیم. در این بین به دلیل اینکه عمده مردم مازندران را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند به همین دلیل افراد غیر بومی در مازندران بیشتر ساکن هستند.  از طرف دیگر وقتی یک خانواده وارد مازندران می‌شود دوستان و آشنایان خود را نیز برای سرمایه‌گذاری در این منطقه ترغیب کرده و همین موضوع باعث می‌شود که هر ساله جمعیت افراد غیر بومی در مازندران نسبت به گیلان بالاتر برود.

سخن پایانی

به عنوان سخن پایانی در پاسخ به سوال خرید ویلا در گیلان بهتر است یا مازندران باز هم می‌گوییم که این به سلیقه و معیارهای شما بستگی دارد. البته میزان بودجه شما هم در این انتخاب بی‌تاثیر نیست؛ معمولا خرید ویلا در مازندران گران‌تر از گیلان است و مازندران تورم بیش‌تری نسبت به گیلان دارد. به هر حال هر کجای شمال کشور که قصد دارید ویلا بخرید، امیدواریم این مطلب در انتخاب درست و منطقی به شما کمک کند.

نویسنده: صدف فرزانه

جهت مشاهده قیمت و خرید ویلا و مشاوره رایگان با معتبرترین آژانس های املاک در شمال کشور روی این لینک کلیک کنید 

4 نظرات

  1. قطعا مازندران. گیلان اصلا ویلا نداره گیلان هیچ اهمیتی برای سرمایه گذاران نداشه و نداره و نخواهد داشت چون هیچ برتری در مقابل مازندران نداره

  2. مردم گیلان از نظر روابط اجتماعی و محبت به هم وطنان غیرقابل مقایسه با سایر نقاط هستند، مثلی هست میگه قبل از خرید مسکن همسایه اش را بشناس بعد ملک را. مردم گیلان نمره ۲۰. آسایش مردمی فقط گیلان.

    • سلام دوست عزیز ممنونیم که مقاله ما رو با دقت خوندید و نظرات خودتون رو بیان کردید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید