نکات کلیدی در خرید خانه نوساز

خرید خانه نوساز

خرید خانه نوساز به دلیل به روز بودن مصالحی که در آن به‌کاررفته، حس خوبی را به خریدار منتقل می‌کند، با این وجود مشکلاتی را نیز به دنبال دارد که بسیاری از خریداران از آن آگاه نیستند. در این مقاله قصد داریم رایج‌ترین مشکلات خرید خانه‌های نوساز را بیان کنیم و توصیه‌هایی را برای اجتناب از این مشکلات داشته باشیم.

توصیه‌هایی برای خرید خانه نوساز

قبل از خرید خانه نوساز لازم است موارد زیر را موردتوجه قرار دهید:

آشنایی با سازنده خانه

از آنجا که پول بیشتری را برای خانه نوساز پرداخت می‌کنید، مسلماً دلتان می‌خواهد خدمات بهتری را نیز دریافت کنید. برای اطمینان کامل از اینکه خانه موردنظر شما هیچ‌گونه عیب و ایرادی ندارد لازم است در مورد سازنده تحقیق کنید (اگر سازنده فردی مشهور است به صورت آنلاین در موردش تحقیق کنید؛ در غیر این صورت از همسایه‌ها سؤال بپرسید). بهتر است به محل ساخت خانه بروید و منطقه را از نزدیک مشاهده کنید. امکانات محلی را در نظر بگیرید و مسیر رفت‌وآمد را بررسی کنید. حتی می‌توانید به سراغ ساخت‌وسازهای قبلی سازنده بروید و آن‌ها را از نزدیک ببینید.

تعیین قیمت

قیمت خانه نوساز بعد از استفاده کاهش می‌یابد؛ بنابراین اگر قصدتان فروش خانه بعد از چند سال است بهتر است بدانید آن خانه دیگر نو محسوب نمی‌شود. هنگام تعیین قیمت خانه به نکات زیر توجه داشته باشید:

قیمت هر مترمربع خانه نوساز را با قیمت خانه‌های قدیمی همان منطقه مقایسه کنید تا متوجه شوید به ازای هر مترمربع باید چه مبلغی را بپردازید.

بهتر است قبل از بستن قرارداد، از آژانس املاک‌های مختلف قیمت بگیرید.

آینده‌نگر باشید و آینده خود را در آن خانه در نظر بگیرید. اگر فرزندی به جمع شما اضافه شود آیا فضای لازم را برای او دارید؟

پیش‌خرید خانه

قبل از پیش‌خرید خانه لازم است نقشه و مشخصات خانه‌ای که قرار است ساخته شود را ببینید. با این کار متوجه می‌شوید سازنده چه خانه‌ای را به شما تحویل خواهد داد. همچنین می‌توانید اطلاعاتی را در مورد کیفیت مصالح بکار رفته و پوشش‌های تزئینی به دست آورید.

صحبت با سازنده در مورد جزئیات خانه

اگر خانه در مراحل پایانی ساخت‌وساز قرار دارد، از سازنده سؤال کنید کدام تجهیزات را او نصب خواهد کرد؛ زیرا برخی از سازندگان بعد از نوشتن قولنامه، از انجام ادامه وظایف خود شانه خالی می‌کنند و خانه نوساز را کامل تحویل نمی‌دهند.

ترجیح برخی از خریداران این است که خانه را تکمیل‌نشده یا خام (خانه رنگ نشده، بدون کابینت و کمد، بدون کولر و پکیج) تحویل بگیرند تا دکوراسیون خانه را مطابق سلیقه خودشان بچینند. اگر پول کافی در اختیار ندارید توصیه می‌کنیم خانه را تکمیل‌شده تحویل بگیرید، زیرا هم هزینه کمتری را برای متریال موردنیاز می‌پردازید و هم وقت خود را صرف پیدا کردن افراد تأسیساتی نخواهید کرد.

همچنین می‌توانید با سازنده توافق کرده و از او بخواهید متریال را مطابق با سلیقه شما انتخاب کند و در پایان کار هزینه‌های اضافه را به او بپردازید.

کمک گرفتن از افراد متخصص

توصیه ما این است که قبل از خرید خانه نوساز از یک متخصص تأسیساتی کمک بگیرید و از او بخواهید کیفیت موارد فنی را بررسی کند. ایراداتی که ممکن است در ساختمان‌های نوساز وجود داشته باشد عبارت است از سیستم تهویه نامناسب به خصوص در واحدهای با متراژ کم، کم بودن فشار آب، مشکلات موتورخانه، نحوه سیم‌کشی برق و غیره.

مطمئن شدن از مالکیت قطعی خانه نوساز

از شایع‌ترین مشکلات هنگام خرید خانه نوساز می‌توان به آماده نبودن پروانه ساخت و سند اشاره کرد. قبل از امضای قرارداد خرید حتماً از پروانه ساخت، سند تفکیکی و زمان قطعی انتقال سند مطمئن شوید. اگر خانه‌ای پروانه ساخت نداشت به‌هیچ‌عنوان آن را نخرید چون متراژ دقیق ساختمان مشخص نیست و ممکن است هزینه‌های جدیدتری اعمال شود.

نویسنده: رویا سهرابی/ تیم تحریریه وب سایت زومیلا

2 نظرات

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید