مقدمه ای کوتاه بر خرید خانه مشاعی

خرید خانه مشاعی

وقتی به دنبال خرید یک خانه میگردید، گزینه های زیادی موجود است. یکی از این گزینه ها خرید خانه مشاعی است. خانه مشاعی، خانه بزرگی است که بین چند نفر مشترک است و در واحدهای شخصی تقسیم و فروخته می‌شود. در مقایسه با یک خانه تک واحده، مالکیت خانه مشاعی شامل مالکیت جزئی در “خانه مشترک” است. اگر شما در حال خرید یک خانه مشاعی هستید، این مقاله را بخوانید تا کمی بیشتر در این باره بدانید.

مشاع یا مالکیت مشترک چیست؟

در مشاع، برخی از قسمتها مانند محل اقامت شما خصوصی بوده در حالیکه بخشهای دیگر از جمله مناطق مشترک(راهرو، پشت‌بام و…) متعلق به همه ساکنین میباشد.

تفاوت عمده بین خانه تک واحده و خانه مشاعی این است که در خانه‌های مشاعی، زمین ساختمان در مالکیت فردی کسی نیست. کل زمین در مالکیت مشترک همه صاحب خانه هاست.

چرا خرید خانه مشاعی؟

دلایل بی‌شماری وجود دارد مبنی بر اینکه چرا خرید خانه مشاعی از خرید یک واحد آپارتمان یا یک خانه تک واحده بهتر است و پول به‌طور یقین مهم‌ترین دلیل است. قیمت خانه مشاعی در مقایسه با خانه‌های تک واحده کمتر است و این امر موجب می‌شود خرید خانه‌های مشاعی گزینه بهتر و مناسب‌تری باشد. هم‌چنین خرید خانه مشاعی در مقایسه با اجاره یک آپارتمان عاقلانه‌تر است زیرا در صورت خرید، شما مالک محسوب می‌شوید و می‌توانید از مزایای کسر مالیات مانند وام مسکن بهره‌مند شوید.

در خانه‌های مشاعی، حق بیمه و برخی از تسهیلات رفاهی نیز می‌تواند ارزان‌تر باشد.

بدیهی است که همه‌چیز پول نیست. خانه مشاعی چشم‌اندازهای وسیع‌تری را برای بسیاری از خریداران آینده‌نگر فراهم می‌کند. خانه‌های مشاعی به‌ویژه برای بازنشستگانی که می‌خواهند از مزایای خدمات تأمین اجتماعی در جوامعی که به‌طور خاص به سالمندان می‌پردازد استفاده کنند بسیار مناسب است.

خرید خانه مشاعی

 

درنهایت اینکه خانه‌های مشاعی می‌توانند به‌عنوان خانه‌ای برای تعطیلات در نظر گرفته‌شده و بسیار مقرون‌به‌صرفه باشند. در آمریکا، خرید خانه‌های مشاعی معقولانه‌ترین راه برای خرید قطعه کوچکی از بهشت در مکان‌هایی مانند فلوریدا و هاوایی هستند. اگر می‌خواهید کنار ساحل استراحت کنید، اما نمی‌خواهید هزینه‌های هنگفتی را بابت خرید یک خانه گران‌قیمت آفتاب‌گیر بپردازید، خانه‌های مشاعی جایگزین‌های مقرون‌به‌صرفه تری هستند.

نحوه خرید خانه مشاعی به‌صورت مرحله‌به‌مرحله

مرحله اول: تأمین مالی

در صورت نداشتن پول، برای خرید خانه مشاعی باید درخواست وام مسکن دهید. وام‌دهنده به‌احتمال‌زیاد، مستندات هیئت‌مدیره و عملیات ساختمانی را بررسی خواهد کرد.

مرحله دوم: بیمه

بیمه صاحب‌خانه، از خانه شما در برابر تلفات ناشی از بلایای طبیعی مانند آتش‌سوزی یا سرقت محافظت می‌کند. در بیمه خانه مشاعی، تنها لازم است واحد مسکونی خود را بیمه کنید نه کل ساختمان را.

مرحله سوم: تصویب هیئت‌مدیره خانه مشاعی

برای خرید برخی از خانه‌های مشاعی لازم است هیئت‌مدیره با خریدار مصاحبه کند. این مصاحبه می‌تواند مشابه فرآیند تائید همکاری باشد.

نویسنده: رویا سهرابی/ تیم تحریریه وب‌سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید