خرید خانه در قائمشهر و نکاتی که باید قبل از خرید بدانید!

خرید ویلا در قائمشهر

از شهرهای شمال کشور که در استان مازندران واقع شده، قائمشهر است. قائم‌شهر از شهرهای بزرگ و پرجمعیت مازندران است که در ناحیه البرز مرکزی و میان دو شهر بابل و ساری ساخته شده است. اهمیت این شهر شمالی کشورمان به دلیل نزدیکی به دریای خزر موقعیت خوبی برای خرید خانه در قائمشهر ایجاد کرده است. در این مقاله زومیلا با این شهر معتدل و مرطوب شمال ایران آشنا می‌شوید تا برای خرید خانه شناختی از قائمشهر داشته باشید.

 

خرید خانه در قائمشهر

خرید خانه در قائمشهر مستلزم شناخت تاریخچه آن

قبل از سال 1357 نام این شهر، شاهی بود؛ بنابراین در متون تاریخی اسمی از قائمشهر پیدا نخواهید کرد و باید به دنبال شهری به نام علی آباد باشید.

قائمشهر در مسیر جاده فیروزکوه قرار گرفته و همین موقعیت استراتژیک باعث شده تا برای تهرانی‌ها مکان خوبی برای خرید خانه باشد. بسیاری از تهرانی‌هایی برای خرید خانه در قائمشهر به سراغ محله‌های شلوغ اما دارای خانه کلنگی ارزان می‌روند. در این صورت می‌توانند ویلای جدیدی به جای خانه قدیمی در یک شهر شمالی برای خود بسازند و هزینه کمتری برای زمین و خانه بپردازند. قیمت زمین در قائم شهر به نسبت شهرهای دیگر مازندران مانند چمستان ارزان‌تر است. چرا که قائمشهر تا دریا بیشتر از شهرهای اطرافش فاصله دارد و بیشتر به جنگل و رشته‌کوه البرز نزدیک‌تر است. برای رسیدن به دریا از قائم شهر می‌بایست به شهر بابل و از آنجا به ساحل یا فریدونکنار بروید.

مهم‌ترین منطقه برای خرید ویلا در قائمشهر، روستای جویبار است که تا ساحل تنها یک ربع رانندگی دارد. قیمت ویلا در جویبار قائمشهر بیشتر از دیگر مناطق روستایی اطراف این شهر است.

 

موقعیت جغرافیایی قائمشهر

موقعیت جغرافیایی قائم‌شهر ۳۶ درجه و ۲۸ دقیقه عرض شمالی و ۵۲ درجه و ۵۳ دقیقه طول شرقی است. اگر به نقشه قائم شهر نگاهی بیندازید، خواهید دید که این شهر از شمال و شمال غرب به جویبار و در نهایت دریای خزر، از غرب به بابل، از شرق به ساری و از جنوب به شهرستان سوادکوه محدود شده است. شهرستان‌های سوادکوه، جویبار، سیمرغ و بخش‌هایی از شهمیرزاد در ابتدا متعلق به این شهرستان بودند که در طول زمان از آن جدا شدند.

 

جاذبه های قائمشهر

 

نام‌های قدیم قائمشهر

نام‌های متعددی برای این شهر در طول تاریخ عنوان شده است. عشق‌آباد، قصر شیرین، چمنو، علی آباد و شاهی نام‌هایی هستند که در طول تاریخ به قائمشهر اطلاق می‌شده است.

چمنو که از ترکیب دو کلمه چمن و آب است، به این خاطر به قائمشهر گفته می‌شد که چمنزارهای فراوان، سبز و آب گوارای بسیار داشت. حتی در متون تاریخی طبرستان به رودی اشاره شده که پل آن را پادشاه طبرستان به نام اسپهبد نصیرالدوله رستم شاه غازی باوندی تعمیر می‌کند. شاید یکی از قدیمی‌ترین محله‌های قائم شهر محله‌ای به نام جمنان باشد. جمنان از چمنو گرفته شده است.

در دهه اول سال 1300 هجری شمسی به دستور رضاشاه، شهر جدیدی در همین منطقه چمنو بنا شد که به آن نام شاهی دادند. این محل زادگاه رضاشاه بود و بعد از انقلاب اسلامی نامش به قائمشهر تغییر یافت. رضاشاه در سفرنامه‌اش به علی آباد از این شهر مفصل نام برده است. تمام این تغییرات باعث کاهش محبوبیت این شهر نشد و همچنان خرید خانه در قائمشهر توسط دیگر مهاجرین ادامه داشت. به طوری که به جمعیتش روز به روز افزوده می‌شود.

 

پراکندگی جمعیت در قائمشهر

قبل از خرید خانه در قائمشهر بیایید کمی راجع به مردم ساکن در آن بخوانیم. جمعیت این شهر براساس آمار سال 1395 در حدود 309199 نفر بوده که احتمالا در طی این سال‌ها افزایش یافته است. از این جمعیت 215 هزار و 280 نفر در خود قائم شهر زندگی می‌کنند و مابقی ساکن روستاها هستند.

 

شهرستان قائمشهر، پر تراکم‌ترین شهر مازندران

شهرستان قائمشهر از دو شهر قائمشهر، ارطه و یک بخش مرکزی تشکیل شده و لقب پرتراکم‌ترین شهر مازندران را دارد. در صورتی که قصد خرید خانه در قائمشهر را دارید، همسایه شما ممکن است سوادکوهی‌، شهمیرزادی‌، سمنانی‌، گرمساری یا محلی باشد. چرا که این شهر در میان شهرهای شمالی بسیار مهاجرپذیر است. بیشتر مردم قائمشهر به زبان مازندرانی صحبت می‌کنند.

 

آب و هوای قائم شهر برای زندگی

همانند دیگر شهرهای شمالی، اینجا نیز آب و هوایی معتدل و مرطوب داشته و میزان بارندگی سالانه آن بالاست. رطوبت بالا در کنار مناطق کوهپایه‌ای جنوبی شهر با پوشش درخت فراوان و ارتفاع زیاد، آب و هوای کوهستانی و سرد برفی را هم به این منطقه آورده است. چرا که این شهر درست در میان کوه و دریا قرار گرفته است.

 

فاصله تا تهران و دیگر شهرها

قائمشهر تا شهر تهران 237 کیلومتر فاصله دارد. همچنین می‌توان از مسیر آمل نیز به جای فیروزکوه از تهران به قائمشهر رسید. فاصله آن تا ساری 21 کیلومتر و تا شهر بابل 15 کیلومتر است.

 

این مطلب را از دست ندهید: فروش خانه کلنگی در قائمشهر و نکاتی که باید قبل از خرید بدانید!

 

قائمشهر در یک نگاه برای خریداران خانه

 

مهم‌ترین خیابان‌های قائمشهر برای خرید خانه

از مهم‌ترین و اصلی‌ترین خیابان‌های این شهر که برای پیش خرید آپارتمان در قائمشهر یا خرید خانه مناسب هستند می‌توان به نام‌های زیر اشاره کرد:

  • خیابان امام خمینی یا بابل
  • خیابان شهید مسعود دهقان (همان خیابان 16 متری)
  • خیابان صالحی مازندرانی معروف به خیابان تهران
  • خیابان ساری یا کارگر
  • خیابان جویبار یا شریعتی
  • خیابان کفشگرکلا
  • خیابان کوچکسرا
  • خیابان سید نظام الدین

از بین این خیابان‌ها، خیابان کارگر یا همان ساری لقب بلندترین خیابان شمال کشور را دارد. این خیابان یکی از صنعتی‌ترین خیابان‌های خاورمیانه هم هست.

 

دسترسی آسان با راه‌آهن به قائمشهر

یکی از بهترین مزیت‌ها برای خرید خانه در قائمشهر داشتن ایستگاه راه‌آهن است. راه‌آهن سراسری شمال که تا گرگان و بندرترکمن ادامه دارد و در زمان رضاشاه کشیده شد، از این شهر عبور می‌کرد. اولین قطار در سال 1308 با عبور از این خط وارد ایستگاه راه‌آهن قائمشهر شد و این ماجرا تا به امروز ادامه دارد. یکی از جذابیت‌های خط راه‌آهن در این شهر، دسترسی آسان و بدون ساعت‌ها رانندگی در ترافیک روزهای تعطیل جاده فیروزکوه است. همین ایستگاه یکی از دلایلی بوده که باعث افزایش جمعیت و تراکم‌پذیری بیشتر خانه‌ها در قائمشهر است. از تهران برای تماشای جاهای دیدنی قائمشهر تورهای بسیاری وارد این ایستگاه قطار می‌شوند.

تمامی این اطلاعات برای خرید خانه در قائمشهر راهنما بوده که مهاجران می‌بایستی از قبل راجع به آن بدانند. به هر حال با شناخت کافی راهی این شهر شوید. زومیلا نه تنها شما را در این باره راهنمایی می‌کند، بلکه به هر پرسشی که در کامنت‌ها بپرسید، پاسخ می‌دهد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید