اردکان کجاست؟ معرفی خانه‌های مشهور و جاذبه‌های تاریخی در اردکان یزد

خرید خانه در اردکان یزد

اردکان شبیه زیباترین موزه از معماری و فرهنگ باستانی ایران است. این شهر کویری در استان یزد به خاطر مردم مهربان‌نوازش شناخته می‌شود. شهری با معماری بومی مناطق کویری و خشک و قنات‌های معروف که امروز به خاطر وجود صنایع متعدد همچنان پررونق باقی مانده است. برای خرید خانه در اردکان یزد نیاز به شناخت بیشتر این شهر دارید. زومیلا تلاش دارد تا شما را با ویژگی‌های اصلی شهر اردکان همانند جاذبه‌ها، صنایع، خیابان‌ها و حتی تاریخ این شهر آشنا نماید.

نمایی مختصر از اردکان یزد

اردکان حدود 1 میلیون نفر جمعیت دارد و در متون پهلوی جزو شناخته‌شده‌ترین شهرهای ایران است. این شهر موطن عالمان، نوابغ و ادیبان بسیاری است. اردکان با آنکه در کویر قرار گرفته ولی شهر سبزی است. وجود قنات‌های چند صد و شاید هزار ساله و بودن مردم شریف کویری اردکان را زنده و سبز نگه داشته است. رستوران‌های اردکان به دلیل داشتن غذای باکیفیت و محلی شهرت دارند و نمی‌توان بدون خوردن غذای محلی به این شهر رفت.

این مطلب را از دست ندهید: گرانترین خانه های یزد در کدام خیابان‌ها هستند؟

اجاره خانه در اردکان

 

اردکان یزد کجاست

برای رفتن به اردکان باید به بخش مرکزی استان یزد سفر کنید. این شهر در مرکز ایران قرار گرفته و دارای مسیر ریلی و قطار هر روزه نیز هست. در فاصله 568 کیلومتری تهران و پس از طی حدود 6 ساعت مسیر زمینی به اردکان وارد می‌شوید.

مختصری از تاریخ اردکان

خرید خانه در اردکان یزد شما را ناخودآگاه وارد فضایی با حال و هوای کویری و کهن می‌کند. ارد مترادف واژه مقدس و کان مترادف سرزمین است. مردم اردکان به قدرت در گفتگو و لبخند شهرت دارند. در اردکان می‌توان مساجد زیبای کهن و پرستشگاه‌های باشکوه زرتشتیان را دید. خانه‌های اردکان دور از طوفان و سیل پابرجا باقی مانده‌اند و نیاکان این شهر، شهری ایرانی با معماری خاص را برای ما یادگار گذاشته‌اند که ارزشی برایش نمی‌توان تخمین زد. سراهای قدیمی، بازار و کوچه‌های کهن، حمام و قنات‌هایی که در هیچ جای ایران یافت نمی‌شوند را در اردکان می‌توانید دست نخورده و به شکوه زمان ساختشان ببینید.

این مطلب را از دست ندهید: آشنایی با بهترین محله های یزد برای زندگی

خرید خانه در اردکان یزد

 

خانه‌های مشهور و جاذبه‌های تاریخی در اردکان یزد

خانه تقدیری که بهترین و پربیننده‌ترین عمارت شهر است متعلق به شخص تاجری بوده و در زمان قاجاریه ساخته شده است. این عمارت در دو طبقه ساخته شده که هنوز به همان صورت موجود است. یک حیاط مرکزی و اتاق‌های عریض با 3 و 5 در دور تا دور حیاط را زینت داده‌اند. نمونه‌ای کامل از بادگیرهای خانه‌های کویری را می‌توان در خانه تقدیری‌ها مشاهده کرد که هنوز می‌تواند در تابستان چندین درجه هوای داخل خانه و دیوارها را خنک کند.

آتشکده های معروف اردکان که پابرجا مانده‌اند پیر سبز، پارس بانو و نارسون هستند.

خانه سروری در محله چرخاب، دربندالفضلا، محله‌های زین الدین، ضیایی، کملاق، آب انبارهای احمدآباد، قنات عیش آباد احمدآباد، جنگل‌های کویری حسن اباد انارکی و منارجنبان خرانق معروف‌ترین نام‌های اردکان هستند. کوچه مسقف یا ساباط در تابستان خنک و دیدنی هستند. مسجد جامع اردکان به سبک معماری دوره تیموری بنا شده است.

خیابان‌های مناسب برای خرید خانه در اردکان یزد

زمین‌های پسته و زراعی مسیر منصورآباد اردکان ارزش زیادی دارند و می‌توان آن‌ها را در اطراف شهر یافت. برای یافتن ملک می‌توانید این مناطق را جستجو کنید. شهرک طوس، شهرک ولیعصر، خیابان مروتی، بلوار جمهوری، بلوار آیت الله خاتمی، خیابان و بلوار شریعتی، بلوار پیامبر اعظم، خیابان سیدالشهدا، صدرآباد، کوچه مسجد قبا، خیابان باهنر، خیابان جعفرخان، میلشبار، خیابان مروتی، شهرک قدس، خیابان حضرت ابوالفضل، خیابان پیروزی، بلوار بهشتی، بلوک‌های مسکن مهر مناطق مختلف شهر برای خرید خانه در اردکان یزد هستند.

 

چک چک در اردکان

این مطلب را از دست ندهید: آزادشهر یزد کجاست و چه امکاناتی دارد؟

جاذبه ‌های اردکان یزد

نخل گردانی در ماه‌های محرم هر سال و نحوه عزاداری مخصوص و ویژه مردم اردکان جزو میراث ارزشمند فرهنگی ایران هستند.

پارک ملی سیاهکوه و غار شگفت یزدان و روستاهای کویری با قنات‌هایشان مهم‌ترین اماکنی هستند که زیبایی‌های طبیعی اردکان را معرفی می‌کنند. پارک ملی سیاهکوه 80 هزار هکتار مساحت دارد و می‌توان گونه‌های جانوری و گیاهی منحصر به فردی را در آن دید. موزه اردکان را می‌توان از غنی‌ترین موزه‌های ایران دانست.

آتشکده پیر چک چک در محلی که یک دیواره آن کوه است. ریزش آب از کوه در این آتشکده باعث جذابیت و معروفیت این آتشکده شده است که به پیر چک چک هم شهرت دارد.

هتل خالو میرزا و کاریز و مهمانسرای جهانگردی اردکان و رستوران‌های هتل باغسرا، ترنج، شیستان با غذای عالی میزبان جهانگردان و مهمانان ایرانی هستند و هر کدام ویژگی‌هایی دارند که خاطرات بازدید از اردکان را برای مسافرین زیباتر می‌کنند.

در پهنه کویر، مزارع بزرگ پسته در احمدآباد، چاه افضل و حسین آباد انارکی از دیدنی‌های اردکان هستند. کویر سیاه کوه مهمترین کویر مرکز کشور است. این کویر به شکل نعل اسب با جهت شمال غربی-جنوب شرقی در شمال اردکان قرار گرفته است. کویر سیاه کوه بین دو کوه سیاه کوه با ارتفاع 2050 متر در شمال و هریشت به ارتفاع 1939 متر در جنوب واقع شده است.

 خرید و فروش زمین اردکان یزد

این مطلب را از دست ندهید: محله صفائیه یزد از محله های اعیان نشین

صنایع متعدد دلیلی برای خرید خانه در اردکان یزد

معادن سنگ آهن چادرملو و باریت، سیلیس، سنگ‌های ساختمانی باعث ساخت و رشد کارخانجات تولید سفال و کاشی و فولاد مهمترین صنایع اردکان باشد و خاک ارزشمند کویر اردکان ایران سازنده خانه‌های همه ایرانیان شده است. اردکان با تلاش متخصصین و نبوغ مردمش در سال‌های اخیر به شهری صنعتی تبدیل شده و دارای کارخانه فولاد عظیم و سری کارخانه‌های ساخت و صادرات کاشی و چینی است. خاک بی نظیر یزد در اردکان به سنگفرش دیوار و خانه‌های میلیون‌ها ایرانی تبدیل می‌شود. صنایع غذایی اردکان نیز با تکیه بر کنجد و پسته گسترش یافته است.

 

سخن پایانی

هدف از نوشتن این مقاله آشنایی بیشتر با فرهنگ، معماری و تاریخ شهر زیبای اردکان است. امید است با دانستن مزیت‌های این شهر برای خرید خانه در اردکان یزد ترغیب و علاقمند شوید. راجع به قیمت ملک و خانه در یزد و دیگر مناطق این استان هم میتوانید به زومیلا مراجعه نمایید.

جهت مشاهده قیمت و مشاور خرید ملک در اردکان یزد روی این لینک کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید