خانه های حیاط دار و سنتی در یزد را بشناسید!

خانه حیاط دار در یزد

در این سال‌ها گزینه‌های بسیاری برای انتخاب خانه وجود دارد. شما خانه حیاط دار در یزد یا آپارتمان نشینی را می‌پسندید؟ اگر بخواهید در یک خانه حیاط دار در یزد سکونت داشته باشید، شاید در محله‌ها و خیابان‌هایی مانند امامشهر، بلوار جمهوری، آزادشهر، خیابان امام، بلوار خامنه‌ای یا نواب صفوی در یزد بتوانید گزینه‌هایی پیدا کنید. جدای از انتخاب‌های بالای امروز، مردمان گذشته همگی در خانه‌های حیاط دار زندگی می‌کردند و این سبک زندگی همگانی بود. تمامی خانه‌های بزرگان معروف یزد نه تنها یک حیاط بلکه دو الی سه تا حیاط داشتند. مهم‌ترین و معروف‌ترین خانه‌های تاریخی یزد را در این مقاله بخوانید.

 

خانه لاری های یزد

 

خانه لاری‌ها بزرگ‌ترین خانه حیاط دار در یزد

خانه لاری‌ها که نام خود را از مالکش یعنی حاج محمد ابراهیم لاری گرفته است، در محله فهادان و روبروی عمارت کلاه‌فرنگی قرار دارد. این خانه بزرگ از سه حیاط تشکیل شده که مهم‌ترین فضاهای اصلی دور تا دور آن و در دو طبقه شکل گرفته‌اند. ایوان بلند این خانه در حیاط اصلی منظره‌ای دیدنی را در جلوی چشمان شما می‌سازد. این خانه حیاط دار در یزد فضایی به عنوان بیرونی برای مهمانان، فضایی به نام اندرونی برای اهل خانه و حیاطی به عنوان بخش خدماتی دارد. این خانه بادگیر هم دارد.

 

خانه های یزد مانند ملک‌زاده

 

خانه ملک‌زاده خانه‌ای از دوران قاجار

از خانه‌های دوره قاجار با قدمتی 150 تا 160 سال می‌توان به خانه ملک‌زاده اشاره کرد. این خانه تاریخی یزد ابتدا توسط شخصی به نام حاج محمد صادق عرب ساخته شد و سپس ملک‌زاده مالک آن شد. امروز این خانه به عنوان فضایی برای معرفی هنر و صنایع دستی یزد استفاده می‌شود. این خانه دو حیاط دارد و تنها بخشی از آن به عنوان خانه هنر، کاربری پیدا کرده است. در خانه هنر یک کافه هم برای نشستن و استراحت و البته تماشای بافت یزد از نمای بالا وجود دارد. این خانه در محله فهادان، نزدیک زندان اسکندر و در کنار مسجد چهل محراب قرار دارد.

 

ملک التجار نمونه‌ی عالی طراحی خانه های یزد

 

خانه تاریخی تاجری ملقب به ملک‌التجار

خانه‌ای قاجاری متعلق به حاج علی عسگر شیرازی ملقب به ملک‌التجار و با سه حیاط است. به تمام فضاها و تزئینات درون آن‌ها با ظرافتی دو چندان دقت کنید، تا به هنر دست معماران گذشته پی ببرید. اتاق‌های سه دری و پنج دری در اطراف حیاط بیرونی شکل گرفته‌اند. یک حیاط به عنوان اندرونی محل زندگی اهل خانه بود و حیاطی هم برای خدمه در نظر گرفته شده است. در یکی از 23 اتاق این خانه نقاشی به نام آدم و حوا درون فرشی کشیده شده که نقاش آن شیرازی بوده است. اتاق آیینه و اتاق دیگر با نام یوسف و زلیخا دو اتاق معروف این عمارت هستند.

 

پلان خانه های یزد مناسب موزه

 

موزه آب یا خانه کلاهدوزها

موزه آب یکی از دیدنی‌ترین مکان‌ها برای گذر در طول تاریخ است. موزه آب را درون یکی از بهترین خانه‌های تاریخی یزد تشکیل داده‌اند. این خانه حیاط دار در یزد به خاطر داشتن قنات فعال رحیم‌آباد و بعدها قنات سارج در حیاطش شهرت دارد و به همین خاطر به عنوان موزه آب در نظر گرفته شد. سیستم آبرسانی هوشمندانه این عمارت در سرتاسر خانه کلاهدوز چرخیده و حتی تا طبقه پنجم که پشت‌بام است، نیز کشیده شده است. از دیگر جذابیت‌هایی که در این خانه خواهید دید، گچ کاری‌ها و آیینه‌کاری‌هایی با نقوش گل و حیوانات است.

 

خانه گلشن

 

خانه گلشنی نمونه‌ای از بهترین خانه‌های تاریخی یزد

خانه‌ای خشتی که در بافت قدیمی و مرکز شهر یزد ساخته شده و سه حیاط زیبا دارد. بزرگ‌ترین حیاط به عنوان حیاط بیرونی در غرب این خانه با سه ایوان بزرگ برای پذیرایی از مهمانان قرار گرفته است. یکی از حیاط‌های این خانه نارنجستان نام دارد. چرا که درختان نارنج در آن کاشته شده‌اند. زیباترین حیاط کوچک و پر از درخت یزد را در خانه گلشنی خواهید دید.

خانه آقازاده

 

زیباترین بادگیرهای دوطبقه ایران در خانه آقازاده ابرکوه

معروف‌ترین بادگیر دو طبقه در ایران متعلق به خانه آقازاده ابرکوه است. عکس این خانه  را پشت اسکناس‌های دوتومانی خواهید یافت. این خانه متعلق به حسین ابرقویی بوده که در 820 مترمربع زمین ساخته شده است. 4 خانه تاریخی یک خانه را تشکیل داده و از طریق پشت‌بام‌ها به هم مرتبط شده‌اند. این خانه هم‌اکنون هتلی سه ستاره است و می‌توانید برای بازدید به کافی‌شاپ آن بروید. بادگیر معروفش 18 متر ارتفاع داشته که در دو طبقه ساخته شده است. این خانه در شهرستان ابرکوه، خیابان شهید باهنر و کوچه نوزدهم قرار دارد.

 

خانه مرتاض در یزد

 

خانه مرتاض یا دانشکده هنر یزد

خانه شخصی که به مرتاض هندی معروف بود، هم در راسته خانه‌های تاریخی یزد قرار گرفته است. این خانه حیاط دار در یزد بیشتر به خاطر ایوان چشمگیر و ارسی‌های زیبایش مطرح شده است. این خانه نیز زیر نظر دانشگاه یزد قرار داشته و در خیابان رجایی و کوچه گلچینان واقع شده است.

 

خانه حیاط دار در یزد یعنی حاج کاظم رسولیان

 

 

خانه حیاط دار حاج کاظم رسولیان

از خانه‌های مسکونی یزد که در سال 1368 به دانشگاه فروخته شد، خانه رسولیان بود. این خانه مرمت شد و به عنوان قسمتی از دانشگاه یزد مورد استفاده قرار گرفت. دو حیاط در این خانه وجود دارد که فضاهای اصلی بیرونی و اندرونی دور آن شکل گرفته‌اند. برای دیدن این خانه رسولیان یا دانشگاه یزد باید به خیابان امام، محله سهل بن علی و کوچه شهید صدوقی بروید.

 

سخن پایانی

داشتن خانه حیاط دار در یزد در میان مردم صبور و پرتحمل در گذشته مرسوم بود. خانه‌هایی بزرگ که حیاط مرکزی داشتند و تمام اتاق‌ها در اطرافش چیده شده‌اند. با گران شدن زمین و تغییر سبک زندگی مردم، کم کم از متراژ خانه‌های حیاط دار و اجاره خانه حیاط دار در یزد کاسته شد. دقیقا اتفاقی که در تمامی شهرهای ایران افتاد. میراث فرهنگی بیشتر خانه‌های تاریخی یزد را که متراژ بالا و حیاط دارند، احیا کرده و کاربری جدید و امروزی به آن‌ها داده است. برای زندگی و خرید خانه در یزد سایت زومیلا پیشنهادهای خوبی را به شما مشتاقان ارائه می‌دهد.

 

جهت  راهنمایی و مشاهده لیست قیمت انواع ملک در یزد روی این لینک کلیک نمایید.

تا چه حد اطلاعات این مقاله برای شما مفید بود؟ دانسته‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید