معرفی و آشنایی با جاهای دیدنی کرمان

جاهای دیدنی کرمان

آیا قصد سفر به استان کرمان را دارید؟ یا تمایل دارید در این شهر مسکنی برای خود خریداری کنید؟ پیش از آن که اقدامی کنید جالب است در مورد این شهر تاریخی کشورمان بیشتر بدانید. کرمان یکی از استان‌های پهناور جنوب شرقی ایران است که جاذبه‌های تاریخی بسیاری دارد. اگر می‌خواهید در مورد جاهای دیدنی کرمان ، این استان پهناور بیشتر بخوانید، تا پایان با این مقاله از زومیلا همراه باشید.

معرفی جاهای دیدنی کرمان

استان کرمان یکی از استان‌های کشورمان است که جاذبه‌های گردشگری زیادی را در خود جای داده است. این استان در جنوب‌شرقی ایران واقع شده و پهناورترین استان ایران به شمار می‌آید.

نزدیک به ۷ هزار جاذبه‌ تاریخی در کرمان وجود دارد که ۷۰۰ مورد آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اگر بخواهیم وضعیت جغرافیایی کرمان را شرح دهیم باید بگوییم که این استان بین استان‌های یزد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و فارس قرار گرفته است.

به خاطر جاذبه‌های تاریخی فراوان در این استان، کرمان در فهرست ۵ شهر تاریخی قرار دارد. در ادامه این نوشتار قصد داریم شما را با تعدادی از جاهای دیدنی کرمان آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

مجموعه گنجعلی‌خان

چندین بنای مختلف در مجموعه گنجعلی‌خان کرمان واقع شده‌اند که مربوط به دوره صفوی می‌باشند. این مجموعه به همت گنجعلی خان که حاکمی در دوران شاه عباس صفوی بود، ساخته شد.

این مجموعه شامل موارد زیر می‌شود:

  • میدان گنجعلی خان
  • بازار گنجعلی‌خان
  • حمام گنجعلی خان
  • ضرابخانه گنجعلی‌خان
  • آب‌ انبار
  • مدرسه
  • کاروانسرا
  • سرای گنجعلی‌خان

برای دسترسی به مجموعه گنجعلی‌خان می‌توانید به مرکز قدیمی شهر کرمان مراجعه کنید.

حمام وکیل

حمام وکیل بنای باشکوه و دیدنی کرمان بوده که از معماری دوران حکومت زندیه و قاجاریه تاثیر گرفته است.

حمام وکیل شامل دو بخش زیر می‌شود:

  1. رختکن
  2. گرمخانه

جالب است بدانید امروزه حمام وکیل کرمان تبدیل به چایخانه سنتی شده است و گردشگران در آن‌جا با فالوده کرمانی، چای و انواع نوشیدنی پذیرایی می‌شوند.

گنبد جبلیه از جاهای دیدنی کرمان

این بنای سنگی یادگار دوران ساسانی می‌باشد.

گنبد جبلیه تنها بنای سنگی موجود در کرمان است.

جاهای دیدنی کرمان

این بنا در شرق شهر کرمان و نزدیکی پارک پردیسان قرار دارد. در فضای داخلی گنبد مجموعه موزه‌ سنگ کرمان قرار گرفته که

گردشگران می‌توانند از موزه هم دیدن کنند.

ارگ بم

ارگ بم کرمان بنای مشهور این استان می‌باشد. این بنا یک بنایی خشتی و با شکوه بود که متاسفانه قسمت زیادی از آن در زلزله سال ۱۳۸۲ تخریب شد.

جاهای دیدنی کرمان

ارگ بم بزرگترین بنای خشتی در جهان بوده است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به کرمان از این اثر تاریخی زیبا هم دیدن کنید.

ارگ راین

دومین بنای خشتی بزرگ دنیا ارگ راین نام دارد که در استان کرمان واقع شده و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از آن دیدن می‌کنند.

ارگ راین در کرمان، در جنوب غربی شهر راین قرار دارد.

ارگ راین

جنگل پردیسان قائم

جنگل پردیسان قائم کرمان در کوه‌های صاحب الزمان این شهر قرار دارد.

درختان جنگل تماما دست‌کاشت بوده و از این نظر در ایران عنوان بزرگترین جنگل را دارد. این جنگل مکانی برای تفریح و سرگرمی طبیعت دوستان و خانواده‌ها است.

کوه‌های این بخش همواه پذیرای علاقه‌مندان به ورزش کوهنوردی هستند. بر بلندای این جنگل که بام کرمان است، می‌توانید چشم‌اندازی زیبا از شهر کرمان را ببینید.

باغ شازده ماهان جاهای دیدنی کرمان

از دیگر جاذبه‌های دیدنی کرمان باید باغ شاهزاده یا شازده را به شما معرفی کنیم که در دو کیلومتری شهر ماهان قرار گرفته است.

این باغ در دوران حکومت قاجاریان بر ایران ساخته شده و جزو ۹ باغ ایرانی می‌باشد که در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. جالب است بدانید که اطلاعات باغ زیبای تاریخی به ۳۵ زبان ترجمه شده و در نقشه گردشگری این سازمان قرار دارد.

باغ فتح آباد

باغ فتح آباد در روستای اختیار آباد قرار گرفته که در فاصله 25 کیلومتری شهر کرمان واقع شده است. این باغ به دوره قاجار تعلق دارد. بنای باغ یادبودی از فضل‌ علی‌ خان بیگلربیگی که یکی از حاکمان کرمان بوده، می‌باشد.

از وسط این باغ آب قنات عبور می‌کند و عمارت‌های چهار فصل، عمارت مرکزی و برج و باروی آن باعث شده این باغ به مکانی مفرح و زیبا تبدیل شود.

باید این نکته را بگوییم که باغ فتح آباد کرمان، الگوی ساخت باغ شازده بوده است.

موزه هنرهای معاصر صنعتی

موزه هنرهای معاصر صنعتی از دیگر جاهای دیدنی کرمان است. این موزه بسیاری از آثار هنرمندان مشهور جهان را در خود جای داده است.

نیمی از آثار موزه به استاد سید علی اکبر صنعتی تعلق دارد و سایر آثار مربوط به ۸۳ هنرمند معاصر ایرانی و ۱۶ هنرمند خارجی می‌باشد.

اگر می‌خواهید از این موزه هنری دیدن کنید می‌توانید از طریق خیابان شریعتی و حد فاصل میدان باغ ملی و چهار راه طهماسب آباد به این موزه دسترسی داشته باشید.

کتابخانه ملی کرمان

کتابخانه ملی کرمان در دوران حکومتی پهلوی اول ساخته شده است. این کتابخانه از یک ساختمان زیبای یک طبقه‌ با نمای آجری تشکیل شده و محوطه بسیار زیبایی دارد.

کتابخانه ملی کرمان در خیابان شهید رجایی، خیابان خورشید واقع شده است.

این اثر تاریخی در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۷۸ به ثبت ملی رسید.

کتابخانه کرمان

آبشارهای سیمک

از دیگر دیدنی‌های کرمان که لازم است آن را به شما معرفی کنیم آبشارهای سیمک می‌باشند که در ۳۵ کیلومتری شمال کرمان در روستای کوهپایه واقع شده‌اند.

اگر قصد دیدن از این آبشارها را دارید باید بگوییم که این ناحیه امکانات مناسبی از جمله اردوگاه دارد که همین مسئله باعث شده گردشگران زیادی به این ناحیه مراجعه داشته باشند.

در سیمک سیزده آبشار وجود دارد که همواره پذیرای کوهنوردان و صخره نوردان هستند. توجه داشته باشید که صعود به این آبشارها به تجهیزات و مهارت خاص نیازمند می‌باشد.

گندم بریان از جاهای دیدنی کرمان

شرق رودخانه‌ شور شهداد، منطقه گندم‌ بریان وجود دارد. این منطقه به عنوان گرم‌ترین نقطه‌ کره زمین و یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های دنیا قرار دارد. پیشنهاد می‌کنیم در صورت سفر به کرمان از این منطقه دیدن کنید.

کل منطقه گندم‌ بریان یا گندم‌ برشته از سنگ‌ها و گدازه‌های آتشفشانی پوشیده شده و سیاهی سطح زمین و شکل عجیب سنگ‌ها باعث جذب بیشتر نور خورشید و بالارفتن بیش از حد دما می‌شود.

جاهای گردشگری کرمان

این‌ نقطه از کرمان به «ماه زمین» هم شهرت دارد و در فصل زمستان و اوایل بهار به بهشتی تبدیل می‌شود که گردشگران بدون دغدغه گرمازدگی، می‌توانند از آن دیدن کنند.

یخدان مویدی

یخدان مویدی از دیگر آثار دیدنی و تاریخی شهر کرمان است.

اگر قصد دارید از این یخدان دیدن کنید باید به خیابان ابوحامد در کرمان بروید.

کرمانی‌ها در گذشته با استفاده از ابداعات و ابزارهایی جالب، زندگی بهتری را برای خود ساخته بودند. این ابدعات و ابزارها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • قنات
  • حفر کانال در عمق زمین
  • ساخت آب‌ انبارها
  • ساخت یخدان‌ ها

جاهای دیدنی کرمان

هر قنات آب مورد نیاز آب‌انبارها را تامین می‌کرد و از زیرزمین به این مکان‌ها متصل بود.

آب‌انبارها نیز آب مورد نیاز یخدان‌ها را تامین می‌کردند و یخدان‌های بزرگ نیز قنات اختصاصی داشتند.

باید بگوییم در گذشته قبل از اختراع برق، از یخچال استفاده می‌شده است. یخدان مویدی به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مقاله پیشنهادی

از سری مقالات زومیلا می‌توانید مقاله بهترین محله های کرمان برای زندگی کدامند؟ را مطالعه فرمایید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، از شما همراهان گرامی سپاسگزاریم.

نویسنده: فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید