آیا با جاهای دیدنی همدان آشنایی دارید؟

استان همدان نام یکی از استان‌های بسیار زیبا و معروف در غرب کشور است. جاذبه‌های گردشگری فراوانی در همدان دیدن می‌شود که همین مسئله سبب شده هر ساله عده زیادی از گردشگران داخلی و خارجی این شهر را مقصد سفر خود قرار دهند. اگر تمایل دارید با جاهای دیدنی همدان آشنا شوید، با این مقاله از زومیلا همراه باشید.

معرفی جاهای دیدنی همدان

همدان، استانی در غرب کشور است که لقب پایتخت تاریخ و تمدن ایران را به خود اختصاص داده است.

موقعیت جغرافیایی این استان به این شکل است که از طرف شمال با استان‌های زنجان و قزوین، از سمت جنوب با استان لرستان، از طرف شرق با استان مرکزی و از سمت غرب با استان‌های کردستان و کرمانشاه همسایگی دارد.

انواع گوناگونی از جاذبه‌های مذهبی، طبیعی و تاریخی در این استان دیده می‌شود که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

مرکز این استان شهر همدان است. این شهر در زمان مادها بنا شده و در آن زمان به نام هگمتانه معروف بود و پایتخت ایران به شمار می‌رفت.

این استان مساحت نزدیک به ۱۹۴۹۳ مترمربع دارد و جمعیتی در حدود ۱،۷۵۰،۰۰۰ نفر را در خود جای داده است.

از دیگر شهر‌های این استان می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • ملایر
  • نهاوند
  • تویسرکان
  • اسدآباد

غار علیصدر از جاهای دیدنی همدان

غار علیصدر بلندترین غار آبی جهان است و به همین خاطر در سطح دنیا شهرت دارد.

غار علیصدر یکی از بخش‌های جذاب و به‌یادماندنی در سفر گردشگران به همدان است.

این غار در نزدیکی روستای علیصدر شهرستان کبودرآهنگ قرار دارد.

ارتفاع غار از سطح دریا ۲۱۰۰ متر گزارش شده و محوطه داخلی این غار از دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی تشکیل شده است.

جالب است بدانید که دمای داخل غار ثابت بوده و همواره ۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

غار علیصدر

دریاچه و سد اکباتان

تنها دریاچه‌ این شهر، اکباتان نام دارد که در یازده کیلومتری شرق همدان قرار گرفته است. فضای سبز و امکانات تفریحی و گردشگری اطراف این دریاچه، برای بسیاری از مسافران جذاب است.

ورزش‌های آبی مانند قایقرانی و اسکی روی آب از تفریحات این دریاچه هستند.

برای راحتی مسافران و گردشگران، رستوران‌ها و مهمانسراهای متعددی در این منطقه‌ در نظر گرفته شده است.

دشت میشان

دشت میشان یکی دیگر از جاهای دیدنی همدان است که در دامنه‌های کوه الوند قرار دارد. این دشت یکی از جاذبه‌های طبیعی و مقاصد طبیعت‌گردی همدان به شمار می‌آید.

چندین سال پیش برای رسیدن به دشت میشان، لازم بود یک کوه‌پیمایی نیمه سنگین داشته باشید اما امروزه با ساخت تله کابین رفتن به این دشت ساده تر شده است.

دشت میشان همه روزه پذیرای بسیاری از طبیعت گردان و کوه‌پیمایان می‌باشد.

این دشت در نزدیکی گنجنامه قرار دارد و پیش از شروع کوهنوردی برای رسیدن به این دشت لازم است از گنجنامه گذر کنید.

جاهای دیدنی همدان

مسیری که کوهپیمایان برای رسیدن به دشت میشان طی می‌کنید همان راه کاروان‌رویی است که در زمان هخامنشیان هم وجود داشته و پادشاهان و همراهان‌شان از آن عبور می‌کرده‌اند.

گنج‌ نامه یکی دیگر از جاهای دیدنی همدان

مجموعه‌ تفریحی، توریستی و ورزشی گنج‌نامه‌ همدان در میدان گنج‌نامه و در ۵ کیلومتری غرب شهر همدان و کوه‌های الوند واقع شده است.

این مجموعه شامل چندین جاذبه‌ گردشگری است که برای دیدن همه آن‌ها لازم است یک روز کامل را برای بازدید اختصاص دهید. امکان گردشگری این مجموعه عبارتند از:

  • سنگ‌ نوشته‌های گنج‌نامه
  • آبشار گنجنامه
  • تله‌کابین گنجنامه
  • پیست اسکی تاریک‌ دره
  • تله‌ سیژ
  • تله‌ اسکی
  • ورزش تعادل هوایی در ضلع غربی مجتمع گنج‌نامه
  • پیاده‌روی بر روی پل معلق ۲۰۰ متری
  • تیرول یا پرواز فردی بر روی کابلی به طول ۵۲۰ متر

گنج نامه

آرامگاه باباطاهر عریان

باباطاهر عریان، عارف، شاعر و دوبیتی سرای ایرانی بود که در اواخر سده چهارم و اواسط سده پنجم می‌زیسته است. آرامگاه این شاعر بزرگ در همدان قرار دارد.

آرامگاه بابا طاهر در میدانی به همین نام در شمال همدان واقع شده است. 

اشعار باباطاهر با لهجه ملايری یا با لهجه‌ای از زبان لری سروده شده‌اند. در محوطه داخلی این آرامگاه، ۲۴ دوبیتی روی ۲۴ قطعه سنگ زیبا حک شده و توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

در کنار این آرامگاه، موزه‌ صنایع دستی استان همدان هم قرار دارد که می توانید از آن نیز دیدن کنید.

آرامگاه بوعلی سینا

ابوعلی سینا طبیب، شاعر و عارف ایرانی بود که شهرت بسیاری نیز در میان جهانیان داشت. آرامگاه وی در میان میدانی به همین نام واقع است.

میدان بوعلی همدان بیضوی بوده و درختان چنار کهنسال و آب‌نماهایی در آن تعبیه شده اند، به همین خاطر تفرجگاه زیبایی را به وجود آورده است.

طرح این بنا از روی قدیمی‌ترین بنای تاریخ‌دار اسلامی یعنی برج قابوس بن وشمگیر در شهر گنبد کاووس گرفته شده است.

جاهای دیدنی همدان

باید بدانید که تالار جنوبی آرامگاه به عنوان موزه، محل نگهداری سکه، سفال و اشیای کشف‌شده‌ی مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد است.

در تالار شمالی این بنا، مجموعه‌ای بسیار نفیس از کتاب‌های خطی و آثار بوعلی سینا گردآوری شده و بازدیدکنندگان می‌توانند از آن‌ها دیدن کنند.

توصیه می‌کنیم اگر به همدان سفر کردید حتما از این آرامگاه دیدن کنید.

آرامگاه حیقوق نبی

آرامگاه حیقوق نبی که در شهرستان تویسرکان قرار گرفته یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری واقع در استان همدان است.

این آرامگاه یکی از قدیمی‌‌ترین آثار تاریخی ایران به شمار می‌آید.

اگر قصد بازدید از این آرامگاه را دارید باید بگوییم که در خیابان شهید اشرفی اصفهانی در انتهای خیابان حیقوق نبی تویسرکان قرار دارد.

ساختمان آرامگاه حیقوق نبی (ع) در دوره حکومت سلجوقیان بر ایران و در قرن هفتم هجری قمری بنا شده است.

ساختمان این آرامگاه هشت‌ضلعی می‌باشد و شامل هشت ترکه‌ آجری به عنوان ستون‌های اصلی بنا و سقفی مخروطی‌شکل می‌شود.

ارتفاع این بنا از سطح زمین، ۱۲ متر است و سقف آن که گنبدی با انحنای کم است.

تپه هگمتانه از جاهای دیدنی همدان

این شهر کهن، نخستین پایتخت ایران بوده و به همراه آتن در یونان و رم در ایتالیا، از معدود شهرهای باستانی جهان است که همچنان زنده و مهم مانده است.

در حفاری‌های باستان‌شناسی سال‌های اخیر در تپه‌ هگمتانه مشخص شده است که محل کاخ‌های باشکوه این ناحیه‌ باستانی، در تپه هگمتانه کنونی واقع بوده است.

نکته‌ جالب و قابل توجه این شهر باستانی، شبکه‌ منظم و پیشرفته‌ آب‌رسانی آن بوده است.

گنبد علویان

این بنا در میان نمونه‌های به‌ جا‌ مانده‌ی معماری دوره اسلامی بی‌نظیر و از نمونه‌های منحصر به‌ فرد معماری ایران‌زمین است. گنبد علویان در چهار باغ علویان در نزدیکی میدان امامزاده عبدالله شهر همدان قرار دارد.

این گنبد از سمت شمال در خیابانی که میدان عین‌القضات را به میدان امامزاده عبدالله وصل می‌کند، قرار گرفته و ازسمت جنوب با خیابان باباطاهر و از شرق با خیابان اکباتان محصور شده است. این اثر یکی از شاهکارهای معماری و گچبری بعد از اسلام در همدان است.

جاهای دیدنی همدان

بازار سنتی همدان

مجموعه تاريخی بازار همدان در محدوده خيابان‌های باباطاهر، اکباتان و شهدا قرار دارد و عمده بناهای آن مربوط به دوره قاجاريه است. مانند بازارهای اغلب شهرهای قدیمی ایران، بازار سنتی همدان نیز مسقف است.

بعضی بخش‌های آن پوششی گنبدی شکل دارد. بازار همدان به لحاظ وجود راسته‌های مختص به اصناف مختلف معماری ویژه‌ای دارد. برخی مورخان قدمت این بازار را به دوره سامانیان نسبت می‌دهند، اما اکثر این مجموعه بازمانده از دوره قاجاریه است.

برج قربان

برج قربان یکی از آثار تاریخی قرون هفتم یا هشتم هجری است که در شهر همدان بین چهار باغ شهید مدنی و خیابان طالقانی جنب دبیرستان ابن سینا قرار دارد.

برج قربان مدفن حسن بن عطار حافظ ابو العلا همدانی و امرای سلجوقی است.

درمورد علت نامگذاری این بنا به نام برج قربان، گفته می‌شود که در زمان شورش افغان‌ها در دوره صفویه، این محل سنگرگاه فردی به اسم قربان بوده است. این شخص از اهالی محل بوده و تلاش بسیاری می‌کرده که شورشیان را دفع کند. به همین علت مسجد و بقعه به نام این فرد مشهور شده است.

حمام تاریخی قلعه

حمام قلعه نام یک حمام سنتی در همدان است. این حمام در یکی از محله‌های قدیمی و اصیل شهر همدان به نام محله قاشق‌تراشان یا محله قلعه قرار، درخیابان شریعتی قرار دارد.

حمام بزرگ قلعه در دوران حکومت قاجاریان ساخته شده و مساحتی حدود ۱۵۰۰ مترمربع دارد.

در سال ۱۳۸۷ خورشیدی، حمام تاریخی قلعه بازسازی شد. بعد از آن این حمام تغییر کاربری داد و امروزه از آن به عنوان موزه مردم شناسی همدان، استفاده می‌شود.

داخل حمام نیز سفره‌خانه سنتی راه‌اندازی شده که گروه‌های موسیقی در آن‌جا برنامه‌های مختلفی اجرا می‌کنند.

اگر می‌خواهید از جاهای دیدنی همدان بازدید کنید، حمام تاریخی قلعه را فراموش نکنید.

موزه تاریخ طبیعی همدان

در انتهای چهارباغ آزادگان در شهر همدان، در زیربنای تقریبی ۲۰۰۰ مترمربعی، موزه تاریخ طبیعی همدان قرار دارد. موزه تاریخ طبیعی همدان به همت جعفر محمد علیزاده تاسیس شده و تمامی نمونه‌ها با تلاش ایشان و دانشجویان جمع‌اوری شده‌اند.

این موزه در داخل دانشکده کشاورزی قرار دارد.

این موزه موزه‌ای کم‌نظیر از انواع گونه‌های حیوانی، گیاهی و طبیعی مربوط به اقلیم ایران و جهان. موزه تاریخ طبیعی همدان در حال حاضر به عنوان سرمایه‌ای گرانبها است که به بستری برای مطالعه و تحقیق دانش‌پژوهان تبدیل شده است.

در این موزه نمونه‌های زنده، سنگواره و تاکسی‌درمی شده از گونه‌های مختلف جانداران نگهداری می‌شود.

شیر سنگی

سنگ شیر از دیگر جاذبه‌های گردشگری استان همدان است. این بنا در انتهای خیابان ۱۲ متری و در یک میدان در سمت شرق شهر همدان قرار دارد.

از این مجسمه‌ سنگی در گذشته دو تا وجود داشته که یکی از آنها در دروازه‌ همدان واقع بوده و در زمان حمله‌ اعراب به باب الاسد یا دروازه شیر معروف شده است.

جاهای دیدنی همدان

جالب است بدانید که بخشی از این محوطه در زیر منازل مسکونی مدفون شده و بخشی از آن هم به میدان تبدیل شده است.

آرامگاه عارف قزوینی

ابوالقاسم عارف قزوینی از شاعران و تصنیف‌سازان ایرانی در زمان مشروطه بوده است.

این شاعر ایرانی در سال ۱۲۵۹ خورشیدی در شهر قزوین چشم به جهان گشود.

جالب است بدانید که قبر این شاعر بزرگ یکی دیگر از جاهای دیدنی همدان است که در خیابان بوعلی همدان و در آرامگاه بوعلی سینا واقع شده است. 

مسجدجامع

مسجدجامع از دیگر دیدنی‌های همدان است که یک اثر به جا مانده از دوره قاجار به شمار می‌آید. قدمت این مسجد به زمان فتحعلی شاه و محمد شاه از پادشاهان قاجار می‌رسد.

امروزه در معماری مسجد تغییراتی به وجود آمده و گچ‌بری‌های ایوان جنوبی آن از بین رفته‌اند به همین خاطر مصالح جدیدی برای آن ها در نظر گرفته شده است. باید در مورد این مسجد این را هم اضافه کنیم که مناره‌های مسجد نیز از بخش‌های الحاقی و جدید به حساب می‌آیند.

موزه هگمتانه

موزه‌ هگمتانه نام یکی از موزه‌های شهر تاریخی همدان است. این موزه که یکی از جاهای دیدنی همدان است در میدان هفت تیر، شرق تپه هگمتانه و نزدیک به گودال معروف به فرانسوی‌های در داخل شهر قرار دارد.

ساختمان این موزه ابتدا مدرسه‌ پرورش بوده که امروزه تغییر کاربری داده و به موزه تبدیل شده است.

جاهای دیدنی همدان

آثار و اشیای به دست آمده از تپه هگمتانه در این موزه نگهداری می‌شوند و علاوه بر آن دیگر آثار باستانی از سراسر استان هم در موزه هگمتانه دیده می‌شوند.

مقاله پیشنهادی

از سری مقالات زومیلا می‌توانید مقاله معرفی محله های خوب همدان برای اجاره را مطالعه فرمایید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، از شما همراهان گرامی سپاسگزاریم.

نویسنده: فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید