از جاهای دیدنی شیراز اطلاع دارید؟

جاهای دیدنی شیراز

آیا به دنبال شهری دیدنی برای سفر می گردید؟ آیا می خواهید با آثار به جا مانده از گذشتگان بیشتر آشنا شوید؟ ما به شما سفر به شهر شیراز را پیشنهاد می کنیم. شیراز یکی از زیباترین شهرهای ایران است که نقاط دیدنی بسیاری دارد و هر ساله گردشگران زیادی از داخل و خارج ایران از این شهر دیدن می کنند. اگر می خواهید با جاهای دیدنی شیراز آشنا شوید، توصیه می کنیم تا پایان این مقاله از زومیلا با ما همراه باشید.

معرفی جاهای دیدنی شیراز

شیراز یکی از شهرهای بسیار دیدنی ایران است که به شهر شعر و عطر بهارنارنج معروف می‌باشد.

تخت جمشید بزرگترین و مشهورترین بنای تاریخی جهان نیز در نزدیکی این شهر قراردارد و هر ساله گردشگران زیادی از این مکان دیدن می کنند.

با اطمینان می‌توان گفت شیراز به تنهایی می‌تواند یکی از ارشمند‌ترین مناطق گردشگری ایران محسوب شود.

علاوه بر تمامی جذابیت‌های این شهر و جاهای دیدنی آن، مردمان آن هم از عواملی هستند که به دلیل خوش‌رویی و میهمان‌نوازی گردشگران را علاقه‌مند می‌کند تا بارها و بارها به این شهر سفر کنند. در ادامه نقاط گردشگری شیراز را به شما معرفی می‌کنیم:

حافظیه از جاهای دیدنی شیراز

حافظیه همان آرامگاه حافظ است که در شمال شهر شیراز و جنوب دروازه‌ی قرآن، در یکی از قبرستان‌های شیراز به نام «خاک مصلی» قرار دارد.

حافظیه میعادگاه عاشقان حافظ است.

جاهای دیدنی شیراز

قدمت تالار حافظیه به دوران زندیه بازمی‌گردد. معماری این مکان به سبک معماری هخامنشیان و زندیان است. اگر به شیراز سفر کردید حتما از حافظیه دیدن کنید.

سعدیه ؛ آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی یکی دیگر جاذبه‌های تاریخی و ادبی شهر شعر است. سعدیه در انتهای خیابان بوستان و در نزدیکی باغ دلگشا قرار دارد.

این مکان در ابتدا خانقاه سعدی بود و او اواخر عمر خود را در آن گذراند.

کریم‌خان زند دستور داد تا بنایی در مقبره‌ سعدی بنا کنند. پس از گذشت زمان، بنایی بر مقبره ساخته و مرمت‌هایی روی آن انجام شد.

جاهای دیدنی شیراز

آرامگاه شاه‌چراغ

آرامگاه «میر سید احمد»، پسر امام موسی کاظم، برادر امام رضا (ع) ملقب به شاه‌چراغ در سده‌ ششم هجری قمری و در دوران اتابکان فارس در شیراز ساخته شد. در زلزله ای شدید این بنا تخریب شد و اهالی دوباره شروع به ساخت این بارگاه کردند.

مردم شیراز به این آرامگاه ارادت خاصی دارند و برای زیارت و گرفتن حاجت به آرامگاه شاه‌چراغ می‌آیند. آرامگاه شاه‌چراغ در نزدیکی میدان احمدی شیراز واقع شده است.

دروازه قرآن از جاهای دیدنی شیراز

دروازه قرآن شیراز یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی این شهر است که کمتر کسی پیدا می‌شود که آن را نشناسد. دروازه‌ قرآن در شمال شرقی شیراز و میان دو کوه به نام های چهل مقام و باباکوهی واقع شده است.

این دروازه در واقع خروجی شیراز به سمت مرودشت محسوب می‌شود.

در نزدیکی دروازه‌ قرآن چند جاذبه‌ گردشگری دیگر مانند مقبره‌ خواجوی کرمانی، باغ جهان نما و حافظیه قرار دارند.

این اثر تاریخی در دوران عضدالدوله دیلمی ساخته شد و قرآنی روی آن قرار دادند تا کسانی که از شهر خارج می‌شوند، از زیر قرآن عبور کنند.

چندی بعد کریم خان زند این دروازه را بازسازی کرد و ۲ جلد قرآن بالای اتاقی که روی آن ساخته بود، قرار داد.

جاهای دیدنی شیراز

در دوران حکومت رضاشاه پهلوی، دروازه قدیمی قرآن به دستور وی تخریب شد و در سال ۱۳۲۸ دروازه‌ای جدید با فاصله‌ کمی از دروازه‌ی قدیمی ساخته شد. دروازه‌‌ جدید بزرگتر از دروازه‌ قبلی می‌باشد.

باغ نارنجستان قوام

باغ نارنجستان قوام بیشتر به نام باغ قوام شهرت دارد و در دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار، به حکم علی محمد خان (قوام‌الملک دوم) ساخته شد.

این بنا از تالار آیینه، ستون‌های مرمری، تالار شاه‌نشین و چند اتاق دیگر ساخته شده و با آیینه‌کاری، شیشه‌کاری، منبت‌کاری، سنگ‌تراشی، گچ‌کاری و مقرنس‌کاری شکیل شده است.

در سال ۱۳۳۵ باغ نارنجستان را به دانشگاه شیراز اهدا کردند و امروزه به عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر می خواهید از باغ نارنجستان قوام دیدن کنید باید به محله‌ بالاکفت شیراز در قسمت شرقی انتهای خیابان لطفعلی خان زند بروید.

باغ ارم از دیگر جاهای دیدنی شیراز

باغ ارم شیراز یکی از باغ‌های قدیمی و بسیار زیبای شیراز است و هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از زیبایی‌های تاریخی و محیط سرسبز آن، به شیراز سفر می کنند.

دقیقا مشخص نیست این باغ چه زمانی و به دست چه کسی بنا شده است. اما در سفرنامه‌ها و کتاب‌های متعلق به قرن دهم و یازدهم هجری از باغ ارم یاد شده است.

طبق اسناد تاریخی این باغ در دوران سلجوقی و آل اینجو وجود داشته و کریم‌خان زند هم در دوران حکومتش دستور به مرمت و بازسازی باغ ارم داد.

قشقایی‌ها در دوران حکومت قاجار صاحبان باغ ارم بودند و عمارتی در آن بنا کردند. پس از آن قجرها عمارتی دیگر در باغ احداث کردند که تا به امروز هم پا برجا بوده است.

امروزه باغ ارم در اختیار دانشگاه شیراز قرار دارد و انواع گیاهان و درختان از نقاط مختلف جهان در آن کاشته شده است.

چندی پیش باغ ارم شیراز به همراه هشت باغ دیگر ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند.

باغ دلگشا

باغ دلگشا یکی دیگر از باغ‌های قدیمی و جاذبه های گردشگری این شهر است که در ناحیه‌ آرامگاه سعدی قرار دارد.

قدمت این باغ به دوران ساسانی بازمی‌گردد و عمارت‌هایی در دوران قاجار در آن بنا شده است.

نارنجستان در باغ دلگشا قرار دارد و در بهار عطر بهارنارنج تمام وجود شما رو پر می‌کند. در سفر به شیراز بازدید از این باغ را فراموش نکنید.

باغ جهان نمای شیراز

باغ جهان‌نما یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز است که در ضلع شرقی خیابان حافظ و بالاتر از میدان حافظیه قرار دارد. در دوران حکومت آل مظفر و آل اینجو این باغ وجود داشت و گفته می‌شود در اشعار حافظ هم سخنی از سرسبزی آن به میان آمده است.

باغ جهان نما تا دوران صفویه سرسبز و پررونق بود اما بعد از صفویان، به علت ناامنی های موجود در کشور، این باغ رو به ویرانی رفت تا این که در زمان حکومت زندیان، کریم خان زند باغ را دوباره بازسازی کرد و عمارتی وسط آن ساخت.

با روی کار آمدن قاجار، از شکوه و رونق این باغ کاسته نشد و قجرها در آن از میهمانان حکومتی خود پذیرایی می‌کردند.

باغ جهان‌نمای شیراز در حال حاضر در اختیار صداوسیمای استان فارس قرار دارد.

باغ عفیف‌ آباد

باغ عفیف‌آباد یا باغ گلشن در غرب شیراز و جنوب خیابان قصرالدشت، بالاتر از باغ رحمت‌آباد واقع شده است. میرزا علی محمدخان قوام‌الملک دوم عمارت باغ را در سال ۱۲۸۴ هجری قمری بنا کرد.

در باغ عفیف‌آباد می‌توانید شاهد گل‌کاری‌های بسیار زیبای ایرانی باشید.

باغ عفیف‌آباد امروزه در اختیار ارتش قرار دارد و یکی از بزرگترین موزه‌های سلاح خاورمیانه در آن قرار دارد. اگر به شیراز سفر کردید حتما از این باغ دیدن کنید.

ارگ کریم خان

ارگ کریم خان یکی از یادگاری‌های دوران زندیه است که در مرکز شهر شیراز قرار دارد. کریم خان زند پس از آن که شیراز را پایتخت خود اعلام کرد، این ارگ را برای زندگی برگزید و به همین دلیل این ارگ به ارگ کریم خانی مشهور شد.

ارگ کریم خان در سال‌های ۱۷۶۶ و ۱۷۶۷ میلادی بنا شد و کریم خان بهترین معماران و همچنین بهترین مصالح را برای ساخت آن به کار گرفت.

در دوران قاجار این ارگ به عنوان محل زندگی فرمانداران محلی به کار گرفته می شد اما در زمان پهلوی از آن به عنوان زندان استفاده کردند و همین علت سبب شد خسارات زیادی به ارگ وارد شود.

حمام وکیل

حمام وکیل از دیگر یادگاری‌های کریم خان زند در شهر زیبای شیراز است.

این حمام در مرکز شهر و نزدیک بناهایی همچون بازار وکیل و مسجد وکیل قرار دارد.

در ساخت این حمام از پیشرفته‌ترین اصول معماری آن دوران بهره گرفته شده است.

حمام وکیل

ورودی حمام کوچک است و شما را با شیب ملایمی، به هشتی ورودی هدایت می‌کند که پایین‌تر از سطح زمین قرار دارد. ورودی رختکن هم زاویه‌دار است و دلیل تمامی این موارد این است که گرما از حمام خارج نشده و از ورود سرما نیز جلوگیری شود.

مسجد وکیل

مسجد وکیل هم در مجموعه‌ بناهای زند و در نزدیکی بازار وکیل و حمام وکیل قرار گرفته که به دستور کریم خان ساخته شده است.

این مسجد معماری بسیار ویژه‌ای دارد و دارای دو ایوان و شبستان جنوبی و شرقی است.

مسجد وکیل منبری ۱۴ پله‌ای از سنگ یکپارچه‌ مرمر دارد که گفته می‌شود کریم خان دستور داده بود این سنگ را از مراغه به شیراز بیاورند.

این بنا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازار وکیل

بازار وکیل هم به دستور کریم خان زند ساخته شده است و یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین بازارهای سنتی ایرانی است.

این بازار در مرکز شهر شیراز قرار گرفته است و معماری آن بسیار زیبا می باشد.

امروزه تمام قسمت‌های این بازار سالم باقی مانده و خریدوفروش هنوز هم در رگ‌های بازار وکیل جریان دارد.

بازار وکیل قلب تپنده‌ تجارت شیراز است.

مانند دیگر بازارهای قدیمی، هر بخش از بازار وکیل بسته به صنعت و کالاهایی که در آن فروخته می‌شود، نام‌های مختلفی دارد. به شما پیشنهاد می کنیم اگر به شیراز سفر کردید از این بازار دیدن کنید.

این مقاله را از دست ندهید:  بهترین محله های شیراز برای خرید یا اجاره خانه

عمارت کلاه فرنگی شیراز

عمارت کلاه‌فرنگی که نام دیگر آن آرامگاه وکیل است مربوط به دوران حکومت زندیه می‌شود. این عمارت میان باغی سرسبز در شهر شیراز قرار گرفته است.

در دوران حاکمیت زندیان، از میهمانان و سفیران خارجی در این عمارت زیبا پذیرایی می‌شده و مراسمات رسمی و اعیاد مختلف در آن برگزار می‌شده است.

کریم خان زند در وصیت نامه خود نوشته بود که پس از مرگش، او را در شاه‌نشین شرقی عمارت به خاک بسپارند و به همین علت آن را آرامگاه وکیل هم می‌نامند.

اما چند سال بعد آقا محمد خان قاجار دستور داد آرامگاه وی را نبش قبر کنند و استخوان‌های کریم خان به کاخ گلستان منتقل شد. اما در زمان پهلوی دوباره آن استخوان‌ها را از کاخ گلستان به این باغ آوردند.

در سال ۱۳۱۵ عمارت کلاه‌فرنگی به موزه و یکی از جاهای دیدنی شیراز تبدیل شد. امروزه می‌توانید در این موزه به تماشای اشیای مربوط به ماقبل تاریخ و دوران اسلامی بروید.

خانه زینت الملوک شیراز

خانه‌ زینت‌الملوک یکی از خانه‌های تاریخی است که متعلق به دوره قاجاریه می باشد.

سقف خانه چوبی است و تصاویری از حیوانات، پرندگان و گل و بوته روی آن نقاشی شده است.

خانه زینت الملوک در خیابان لطفعلی خان زند شیراز قرار دارد.

زینت‌الملوک قوامی، دختر قوام‌الملک چهارم در این خانه زندگی می‌کرده و به همین دلیل است که نام آن را خانه‌ زینت‌الملوک گذاشته‌اند.

جاهای دیدنی شیراز

این خانه تاریخی در ۱۰ آذر سال ۱۳۵۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مسجد جامع عتیق

قدیمی‌ترین مسجد شیراز عتیق نام دارد و از جاهای دیدنی شیراز به شمار می آید. به این مسجد، مسجد جمعه یا مسجد آدینه نیز می‌گویند.

به گفته عده ای از تاریخ نویسان، بنای این مسجد روی عبادتگاهی ساخته شده است اما این که این عبادتگاه متعلق به کدام دوران است، معلوم نیست.

مسجد عتیق شیراز در ۱۵ دی ماه سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تخت جمشید از جاهای دیدنی شیراز

یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی فارس، تخت جمشید است. تخت جمشید در ۵۵ کیلومتری شیراز قرار دارد.

این جاذبه گردشگری مجموعه‌ای از کاخ شاهان هخامنشی است که به ارگ پارسه هم شهرت دارد و بزرگترین بنای سنگی ایران می باشد.

این بنا بیش از صد و بیست و پنج هزار مترمربع وسعت دارد و درون جلگه‌ی مرودشت است.

ساخت تخت‌جمشید که شهرت جهانی هم دارد، در حدود دو هزار و پانصد سال پیش به دستور داریوش بزرگ شروع شد.

مرودشت در فاصله‌ ۴۰ کیلومتری شیراز به سمت اصفهان قرار دارد.

جاهای دیدنی شیراز

پاسارگاد ؛ آرامگاه کوروش کبیر

مجموعه دیدنی پاسارگاد در استان فارس کشورمان، بدون شک یکی از زیباترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری و تاریخی ایران به شمار می‌آید. این مجموعه‌ از سازه‌های باستانی به‌جامانده از دوران هخامنشی تشکیل شده است و با شیراز حدود ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

آرامگاه کوروش کبیر، مسجد پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی در این مجموعه واقع اند و می توانید از آن ها دیدن کنید.

مقاله پیشنهادی

از سری مقالات زومیلا می توانید مقاله محله عفیف آباد شیراز ؛ محله‌ای پر از باغ را مطالعه فرمایید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، از شما همراهان گرامی سپاسگزاریم.

نویسنده: فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید