تفاوت رهن و اجاره ؛ کدام بهتر است؟!

تفاوت رهن و اجاره

بسیاری از افراد هستند که در این اوضاع گرانی مسکن توانایی خرید خانه ندارند و یا ترجیح می دهند به جای صرف کردن پول خود برای خرید خانه، آن را برای مورد دیگری سرمایه گذاری کنند. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که به دنبال اجاره یا رهن خانه هستید باید تفاوت این دو مورد را بدانید. پس برای آگاهی از تفاوت رهن و اجاره و این که مزایا و معایب هر کدام چیست، با زومیلا همراه باشید.

تفاوت رهن و اجاره در چیست؟

خیلی از افراد یا خانواده‌ها معتقدند اجاره‌نشینی مزایای بیشتری نسبت به خرید خانه دارد و نیازی نیست افراد همه سرمایه خود را برای خرید خانه صرف کنند اما برخی دیگر هستند که نظری متفاوت دارند و ترجیح می دهند یک سوییت یا خانه خیلی کوچک بخرند اما اجاره نشین نباشند.

برخی دیگر از افراد هم هستند که بودجه کافی برای خرید خانه را دارند اما به رهن آپارتمان روی می‌آورند، دلیل این افراد آن است که با بودجه‌ای که در دست دارند توانایی رهن آپارتمانی را دارند که قیمت خرید آن بسیار بالاست و سال ها طول می‌کشد تا بتوانند آن خانه را بخرند، پس به رهن خانه روی می‌آورند.

برای درک بهتر بحث رهن و اجاره و آگاهی از تفاوت رهن و اجاره مسکن در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

رهن واحد مسکونی چگونه است؟

رهن کردن یک واحد مسکونی یعنی مستأجر مبلغی را به موجر یا همان مالک خانه می‌دهد و درازای آن، از واحد مسکونی مورد نظر در مدت‌زمان مشخصی که در قرارداد ذکر شده است، استفاده می‌کند. 

این مبلغ که به عنوان پیش پرداخت توسط مستاجر به موجر پرداخت می شود تا پایان قرارداد نزد موجر باقی می‌ماند و پس از اتمام قرارداد، موجر موظف است این مبلغ را به‌ صورت کامل به مستأجر برگرداند. مستأجر هم باید واحد مسکونی را تخلیه کرده و به مالک تحویل دهد.

باید این نکته را بگوییم که یکی از روش‌ها برای سکونت در یک ملک مسکونی این است که آن واحد مسکونی را بخرید و خیال خودتان را از هر پیشامدی راحت کنید.

اما متاسفانه در تهران و دیگر شهرهای بزرگ، قیمت خانه ها بالا رفته و خرید خانه در این دوره از زمان بسیار سخت شده است. به همین خاطر در بیشتر کلان‌شهرها مردم واحد مسکونی را رهن یا اجاره می‌کنند. 

ما تصمیم گرفتیم در این نوشتار در رابطه با تفاوت رهن و اجاره مسکن مطالب کاملی را برای شما بگوییم.

مزایای رهن خانه

1- از بزرگ‌ترین مزایای رهن کامل خانه، عدم نیاز پرداخت ماهانه اجاره توسط مستأجر به مالک خانه است.

2- مزیت دیگر رهن خانه این است که مبلغ رهن بعد از تمام شدن مدت‌زمان قرارداد به مستاجر بازمی گردد.

در این جا لازم است یک نکته را به شما گوشزد کنیم که ممکن است پس از پایان قرارداد، موجر پول پیشی که شما به وی داده بودید را خرج کرده باشد و نتواند آن را به شما برگرداند. در چنین شرایطی اگر شما تمایل داشته باشید می‌توانید در واحد مسکونی مورد نظر بمانید و قرارداد را تمدید کنید و نکته مهم این است که برای مشخص کردن میزان رهن و اجاره دست شما بازتر خواهد بود.

معایب رهن کردن خانه

1- در صورتی که فقط به دنبال یافتن خانه هایی با رهن کامل هستید، ممکن است به خاطر مبلغ بالای رهن کامل بعضی خانه‌ها، انتخاب‌هایتان محدود شود و سخت تر بتوانید خانه دلخواه خود را پیدا کنید.

2- مورد بعدی که از معایب رهن کامل خانه به حساب می‌آید این است که احتمال دارد مستأجر برای تهیه پول پیش یا همان رهن واحد مسکونی تحت فشار قرار بگیرد و دچار زحمت شود.

3- امکان سوءاستفاده صاحب خانه از پول پیش یا همان مبلغ رهن خانه وجود دارد. یعنی ممکن است موجر مبلغ رهن را به ‌موقع به مستأجر برنگرداند و همین مسئله سبب می شود مستأجر با مشکلات زیادی رو به رو شود.

4- علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، این را هم باید بگوییم که گزینه‌های رهن کامل در بازار مسکن کم هستند. این مسئله بدان معناست که مالکان خانه های مسکونی معمولا تمایل دارند واحد مسکونی خود را به‌ صورت اجاره یا رهن همراه با اجاره به موجر بدهند تا از این طریق ماهیانه مبلغی را از فرد موجر به عنوان اجاره بها دریافت کنند.

تفاوت رهن و اجاره

مزایا و معایب اجاره واحد مسکونی

اجاره کردن خانه به عبارت ساده به این معنی است که فرد مستأجر به ازای استفاده از واحد مسکونی که متعلق به شخص دیگری است، ماهانه به شخص صاحب خانه مبلغی را تحت عنوان اجاره بها پرداخت نماید.

اگر بخواهیم بحث اجاره را به صورت تخصصی‌تر و مطابق با ادبیات حقوقی تعریف کنیم، بدین شرح است که:

اجاره عقدی است که به‌ موجب آن مستأجر، مالک منافع عین مستاجره می‌شود. 

لازم به ذکر است در تعاریف قانونی مربوط به املاک، اجاره دهنده را موجر، اجاره‌کننده ملک را مستأجر و مورد اجاره را عین مستاجره می‌نامند.

مزایای اجاره کردن خانه

اجاره کردن یک سوئیت یا یک خانه مزایایی را برای شخص مستاجر به همراه دارد که عبارتند از:

1- اجاره بهای خانه به صورت ماه‌ به‌ ماه پرداخت می شود و همین پرداخت ماهیانه اجاره بها یک اهرم فشار علیه موجر به حساب می آید. یعنی اگر موجر یا همان صاحب خانه کارهای مربوط به منزل را انجام ندهد و از انجام وظایفش سر باز زند، مستاجر می تواند با عدم پرداخت اجاره بها، وی را تحت فشار قرار دهد.

2- مورد بعدی که از مزیت های اجاره کردن خانه محسوب می شود آن است که پرداخت اجاره به صورت ماهانه است و نیازی نیست فرد مستاجر هزینه را کامل و به صورت یکجا به موجر بپردازد. این مورد برای برخی از خانواده‌ها مهم‌ترین مزیت رو آوردن به واحد مسکونی استیجاری است.

معایب اجاره واحد مسکونی چیست؟

1- از معایب اجاره کردن خانه این است که مبلغ اجاره پس از تمام شدن قرارداد به مستاجر باز نمی گردد و این بدترین اشکال و عیب اجاره‌نشینی برای افراد مستاجر است.

2- هنگامی که فردی خانه ای را اجاره می کند، هرماه برای پرداخت اجاره‌بها تحت‌فشار قرار می گیرد و اگر یک ماه نتواند مبلغ اجاره را به دلایلی پرداخت کند، موجر می‌تواند حکم تخلیه مستاجر را بگیرد.

نتیجه گیری

با خواندن مطلب بالا در مورد تفاوت رهن و اجاره ، نتیجه می گیریم:

اگر فردی خانه ای را اجاره کند لازم است به صورت ماهانه مبلغی را به عنوان اجاره بها به صاحب خانه بپردازد و این مبلغ هیچ گاه به مستاجر برگردانده نمی شود.

اما اگر خانه ای را رهن کند، ابتدا مبلغی را به عنوان رهن کامل خانه به مالک می پردازد و بعد از آن که قرارداد تمام شد مالک موظف است مبلغ رهن را به مستاجر برگرداند.

مقاله پیشنهادی زومیلا:

از سری مقالات زومیلا می توانید به مقاله نحوه محاسبه و تبدیل رهن به اجاره چگونه است؟ مراجعه کنید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، سپاسگزاریم.

نویسنده: فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید