راهنمای جامع تغییر کاربری ساختمان مسکونی به اداری

تغییر کاربری ساختمان مسکونی به اداری

هر ساختمان دارای شناسنامه‌ای است که در آن مشخصات مهم ساختمان اعم از پروانه ساخت، متراژ، تعداد طبقات و نوع کاربری ساختمان (مسکونی، اداری یا تجاری) نوشته می‌شود. از آنجا که ارزش ملکی با کاربری تجاری از ملکی با کاربری مسکونی بیشتر است بسیاری از مالکان به دنبال راهی برای تغییر کاربری ملک خود هستند. در این مطلب درباره تغییر کاربری ساختمان مسکونی به اداری صحبت می‌کنیم.

 کاربری ساختمان چیست؟

به نحوه استفاده از یک ملک، کاربری ساختمان میگویند. به بیان واضح‌تر اگر از ملکی برای زندگی و سکونت استفاده شود به آن کاربری مسکونی و اگر از آن برای کسب درآمد و به عنوان محلی برای کسب و کار استفاده شود به آن کاربری اداری یا تجاری میگویند.

انواع کاربری ساختمان

کاربری ساختمان انواع مختلفی دارد که در ادامه به ۲ نوع پرکاربرد آن اشاره می‌کنیم.

کاربری مسکونی

کاربری مسکونی خود به ۳ دسته تقسیم می‌شود:

کاربری مسکونی آپارتمانی

به ملکی گفته می‌شود که دارای طبقه، پارکینگ، انباری، راه پله و غیره است.

کاربری مسکونی ویلایی

ملکی یک یا چند طبقه که هر طبقه دارای زمین یا حیاط مستقل و از دیگر واحدهای ساختمان جدا است. (ساختمان‌های راه جدا)

کاربری مسکونی کلنگی

ملکی که نیاز به تخریب یا بازسازی دارد. در این صورت باید روند قانونی برای اخذ و گرفتن مجوز تخریب یا بازسازی طی شود. اگر قصد ساخت مجدد املاک کلنگی خود را دارید نگاهی به مطلب نکاتی که باید هنگام خرید و ساخت املاک کلنگی بدانید! بیندازید.

کاربری اداری یا تجاری

برای املاکی در نظر گرفته می‌شود که دارای اهداف تجاری یا اداری هستند. هدف استفاده از این ساختمان‌ها برای کسب و کار یا به عنوان محل کار است. به عنوان مثال دفاتر بیمه، مغازه داران، رستوران‌ها و غیره دارای کاربری تجاری هستند.

هزینه تغییر کاربری ساختمان مسکونی به اداری

چه مدارکی برای تغییر کاربری مورد نیاز است؟

از مهم‌ترین مدارکی که برای تغییر کاربری ساختمان مسکونی به اداری نیاز است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سند مالکیت
  • نقشه
  • تقاضانامه مالک

مراحل تغییر کاربری ساختمان مسکونی به اداری

این مراحل شامل موارد زیر می‌شوند:

مراجعه به دفاتر خدمات نوسازی برای ثبت درخواست

برای انجام این کار باید فرد متقاضی ابتدا درخواست خود را ثبت کرده و برای پر کردن فرم مورد نظر اقدام کند. این فرم شامل پر کردن مشخصات مالک و ملک مورد نظر است. همچنین در این فرم لازم است علت درخواست متقاضی برای تغییر کاربری ثبت شود. مالک باید بعد از ارسال تمامی این مراحل منتظر گرفتن جواب باشد.

بازرسی از محل

از دیگر مراحل تغییر کاربری ساختمان مسکونی به اداری می‌توان به بازرسی از محل اشاره کرد. بازرسان از سوی دفاتر نوسازی در محلی که متقاضی درخواست داده است حاضر می‌شوند و موقعیت ملک را نسبت به موقعیت کوچه، خیابان، همسایه‌ها مورد بررسی قرار می‌دهند.

 صادر کردن نقشه

بعد از بررسی کامل ملک توسط بازرسان، در صورت نبود هیچ گونه مشکل خاص در ملک، دستور تهیه نقشه و کاربری جدید برای ملک صادر می‌شود.

انجام دستورالعمل‌ها مطابق نقشه و مجوزهای لازم

بعد از صادر کردن نقشه، مالک موظف است تمامی مراحل نقشه را مو به مو مطابق نقشه انجام دهد و برای کسب مجوزهای لازم اقدام کند.

نوسازی ملک

بعد از طی کردن مراحل قانونی و کسب مجوز، مالک ملک می‌تواند نسبت به نوسازی ملک خود اقدام کند. توصیه می‌شود تغییر کاربری به درستی و مطابق دستور العمل مربوطه انجام شود تا بعدها مالک مجبور به بازسازی مجدد ملک نباشد.

هزینه تغییر کاربری ساختمان مسکونی به اداری چقدر است؟

هزینه تغییر کاربری به عوامل متعددی از جمله موقعیت ملک، محله، شهر، متراژ خانه و غیره بستگی دارد. با توجه به اینکه هر ساله نرخ جدیدی برای این موضوع در نظر گرفته می‌شود می‌توان گفت که هزینه مشخصی برای تغییر کاربری املاک وجود ندارد. البته بخشی از هزینه‌های مربوط به عوارض نوسازی و مالیات ملک، قابل تشخیص است. با مراجعه به شهرداری می‌توان از میزان این هزینه‌ها مطلع شد.

تغییر کاربری ساختمان مسکونی به اداری

طبق مصوبه جدید، هزینه‌های مربوط به تغییر کاربری تا حدودی تعيين شده‌اند و برای منظور هزینه حداقلی يا حداکثري در نظر گرفته شده است. افرادي که شرايط خاصی دارند مانند خانواده شهدا، خانواده‌های بی‌سرپرست و فرزندان يتيم حداقل هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند. اگر شهردار منطقه بیشتر یا کمتر از مصوب شورا وجهی را دريافت کند تخلف محسوب می‌شود.

همچنین در تهران هزینه تغییر کاربری ساختمان مسکونی به اداری در هر منطقه با منطقه ديگر، هر خیابان با خیابان دیگر، هر کوچه با کوچه دیگر و در نهایت هر ملک با ملک دیگر متفاوت است،

سخن پایانی

در حال حاضر به دلیل شرایط اقتصادی که در کشور وجود دارد می‌توان جهت تغییر کاربری زمین و ساختمان‌های کلنگی اقدام کرد. تنها کافی است فرد متقاضی کمی حوصله به خرج داده و نسبت به بازسازی یا تبدیل ملک به موقعیتی دیگر، اقدامات لازم را زیر نظر اداره شهرداری و شهرسازی انجام دهد.

11 نظرات

  1. با سلام , توضیحاتتون در مورد تغییر کاربری بسیار مفید و امیدوار کننده بود قبلا توضیحات دیگری خوانده بودم که خیلی ناامید شده بودم که آیا میتوانم ملک خود را تغییر کاربری دهم یا نه . با تشکر – عزیزی منش 09161145957

    • سلام دوست عزیز و گرامی خیلی ممنونیم بابت بیان نظرات زیباتون و انرژی خالصانه ای که به ما میدید عارضم که بله در شرایط استثنا به ویژه تغییر کاربری مسکونی به اداری امکان پذیره به عنوان مثال طبق تبصره بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری، ایجاد دفتر وکالت، مطب (پزشک یا دندان‌پزشک)، دفتر اسناد رسمی، دفترثبت ازدواج و طلاق، دفتر روزنامه و مجله و دفتر مهندسی در ملک مسکونی امکان‌پذیره.

    • سلام دوست گرامی، با توجه به سوالتون که در حالت کلی بیان شده این موضوع دست خوش تاثیرپذیری از یک سری عوامل بیرونیه مانند بافت منطقه، مجوز کاربری پیشین شرایط جانمایی ملک و.. که می بایست نظر نهایی توسط کارشناس مربوطه اعلام بشه.

  2. ایا ساختمان موجودبا موقعیت اداری که کاربری مسکو نی دارد وعمر ساختمان 15 سال است وتمام واحد های مستق در ان واح های مجازی هستند مثل مطب وکالت و…. بدون نقشه جد ید می توان کاربری اداری گرفت با هان ساخت قبلی ؟//

    • سلام دوست عزیز بابت سوالتون می بایس عرض کنم گرفتن کاربری اداری نیازمند یک سری شرایط جدا از قدمت ساخته و می بایست کارشناس مربوطه نظر نهایی رو بده و مد نظر داشته باشید تغیر کاربری در بسیاری از موارد ممنوع بوده بجز در موارد خاص برای کاربری های اداری خاص. بطور مثال طبق تبصره بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری، ایجاد دفتر وکالت، مطب (پزشک یا دندان‌پزشک)، دفتر اسناد رسمی، دفترثبت ازدواج و طلاق، دفتر روزنامه و مجله و دفتر مهندسی در ملک مسکونی امکان‌پذیره.

  3. با سلام و روز بخیر
    میخواستم بدونم هنوز برای اداری کردن نیاز به گرفتن رضایت اکثر واحدهای ساختمان هست یا نه؟ و ما از چند سال پیش رضایت یکی از اعضا رو گرفتیم؛ آیا هنوز اون رضایت نامه محضری مورد تاییده؟

    • بله، استناد به ماده 30 قانون مدنی در صورتی که از این اقدام شما ضرری به هر جهت به همسایگان وارد شود، ایشان حق شکایت و ممانعت از تغییر کاربری را دارند. بنابراین گرفتن رضایت‌نامه الزامی است. در این مورد هم شهرداری ها بخشنامه های داخلی دارند و باید به شهرداری مراجعه نمایید. آیا در رضایت نامه تاریخ و مدت زمان ذکر شده؟

  4. با سلام ،در یک ساختمان مسکونی ۸ واحده که ۴ واحدآن از مسکونی به اداری تغییر کاربری داده اند و۲واحد هم اجازه محضری تغییر کاربری به واحد ۷را داده اند ،کسب رضایت واحد هشتم هم ضروری است واگر رضایت نداد چه باید کرد؟

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید