با عبارت تخلف اضافه بنا در ساخت و ساز بیشتر آشنا شوید

تخلف اضافه بنا

آیا تا به حال از کنار خانه‌هایی گذشته‌اید که علامت پلمپ بر سر در آن‌ها بوده است؟ علامت پلمپ به این معنی است که از سازنده بنا خطایی سر زده است و شهرداری با این علامت مانع پیشرفت پروژه شده است. از مهم‌ترین این تخلفات می‌توان به تخلف اضافه بنا اشاره کرد؛ اما اینکه این تخلف چیست و چگونه باید مانع از به وجود آمدن چنین تخلفی شویم را در ادامه مقاله توضیح خواهیم داد. با زومیلا همراه شوید.

اضافه بنا چیست؟

اگر هنگام ساخت و ساز یک بنا، بنای اضافه‌ای در نظر بگیریم این مورد اضافه بنا نامیده می‌شود و در صورتی که از طرف شهرداری مجوزی برای ساخت آن در نظر گرفته نشده باشد، جزو یکی از تخلفات ساختمانی دسته بندی می‌شود. انواع مختلف اضافه بنا شامل اضافه بنای مسکونی، اضافه بنای اداری، اضافه بنای نمازخانه، اضافه بنای کارگاهی و … می‌باشد.

برای ساخت اضافه بنا بر روی هر ملک لازم است از شهرداری پروانه ساخت دریافت کنید تا تخلف اضافه بنا شامل حال شما نشود. در حقیقت لازم است قبل از اقدام برای ساخت هر بنا مجوز یا پروانه ساخت داشته باشید. اگر برای گرفتن پروانه ساخت اقدام کرده باشید و عوارض مربوطه را نیز پرداخت کرده باشید اما مجوز کتبی نداشته باشید و شروع به ساخت بنای خود نمایید، در این صورت ملک شما فاقد پروانه می‌باشد. هر ملک علاوه بر پروانه ساخت، لازم است پلاک ثبتی نیز داشته باشد. در صورتی که ملکی پلاک ثبتی نداشته باشد و بنای اضافه روی آن ساخته شود، تخلف اضافه بنا برای آن ملک در نظر گرفته می‌شود.

تخلف اضافه بنا

 

تخلف اضافه بنا چیست؟

با توجه به جمعیت، عرض خیابان و بسیاری از معیارهای دیگر، شهرداری پارامتری به نام تراکم را در نظر گرفته است. تراکم یعنی تعداد طبقاتی که هر شخص می‌تواند در زمین خودش بنا احداث کند. تنها در صورت رعایت تراکم به شخص پایان کار ساختمان تعلق می‌گیرد و در غیر این صورت، شهرداری طبق قانون او را مجازات می‌کند. این مورد را تخلف اضافه بنا می‌نامند.

بیایید با استفاده از عبارت دیگری به تعریف تخلف اضافه بنا بپردازیم. به درصدی از زمین که ملک شما آن را اشغال کرده است سطح اشغال میگویند. هر مالک تنها اجازه دارد در 60 درصد از طول زمین خود ملک مسکونی بسازد. در صورتی که مالک، بیش از درصد مجاز، اقدام به ساخت ملک مسکونی کند، دچار تخلف اضافه بنا می‌شود.

جریمه اضافه بنا چیست؟

شهرداری برای تخلفات اضافه بنا دو نوع جریمه در نظر گرفته است: جریمه مالی و جریمه قلع بنا یا تخریب بنا.

اگر هنگام ساخت اضافه بنا، اصول ایمنی و بهداشتی رعایت نشود، مالک ملزم به پرداخت جریمه قلع بنا می‌باشد؛ به این معنا که شهرداری موظف است اضافه بنای ساخته شده را تخریب کند.

در صورت رعایت اصول ایمنی و بهداشتی هنگام ساخت اضافه بنا، شهرداری جریمه‌ای را به خاطر تخلف ساخت بنا در نظر می‌گیرد.

تخلف اضافه بنا

میزان جریمه نقدی تخلفات اضافه بنا چگونه تعیین می‌شود؟

طبق قانون، میزان جریمه نقدی تخلف اضافه بنا به صورت زیر تعیین می‌شود:

جریمه نقدی تخلف اضافه بنا برای زمین‌های مسکونی: حداکثر برای هر متر مربع سه برابر ارزش معاملاتی زمین و حداقل یک دوم ارزش معاملاتی آن.

جریمه نقدی تخلف اضافه بنا برای زمین‌های تجاری و اداری: حداکثر برای هر متر مربع سه برابر ارزش معاملاتی زمین و حداقل یک دوم ارزش معاملاتی آن.

مسئول رسیدگی به تخلفات اضافه بنا چه کسی است؟

بر اساس قانون شهرداری‌ها، کمیسیون ماده 100، وظیفه رسیدگی به تخلفات مربوط به ساخت و سازهای غیرقانونی را بر عهده دارد. اعضای این کمیسیون را نماینده وزارت کشور به انتخاب وزیر کشور، یکی از قاضی‌های دادگستری به انتخاب وزیر دادگستری، نماینده شورای اسلامی شهر به انتخاب شورا و نماینده شهرداری که البته حق رأی ندارد و برای دفاع از شکایت شهرداری در جلسات حضور خواهد داشت تشکیل می‌دهند.

 

از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید سپاس گذاریم. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با این مقاله، در بخش نظرات که در پایین همین مقاله گنجانده شده است با ما در میان بگذارید.

نویسنده: رویا سهرابی/ تیم تحریریه وب‌سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید