تبدیل رهن به اجاره و نحوه محاسبه آن به چه صورت است؟

تبدیل رهن به اجاره

خیلی از افراد هستند که به جای پرداخت پول برای خرید خانه ترجیه می دهند پولشان صرف رهن و اجاره خانه کنند. سوالی که در این پیش می آید این است که صاحب خانه ها به سلیقه شخصی خودشان میزان رهن و اجاره ملکشان را مشخص می کنند یا قانونی در این زمینه وجود دارد؟ یا گاهی مالکان تمایل ندارند خانه‌شان را رهن کامل بدهند و تصمیم می گیرند برای ملکشان مدل رهن + اجاره در نظر بگیرند.حال از کجا بفهمیم اجاره و رهنی که مالک تعیین کرده منصفانه است؟ فرمول محاسبه رهن و اجاره چیست؟ با زومیلا همراه باشید تا نحوه محاسبه و تبدیل رهن به اجاره را برای شما عزیزان به زبان ساده شرح دهیم.

نحوه تبدیل رهن به اجاره 

تبدیل کردن رهن و اجاره در عرف جامعه این گونه است که به ازای هر یک میلیون تومان رهن باید تقریبا معادل 30 هزار تومان اجاره پرداخت کرد. یا به عبارت دیگر در برابر پرداخت هر 10 میلیون تومان رهن، 300 هزار تومان هم بابت اجاره باید پرداخت.

این روش محاسبه رهن و اجاره معمولا در بیشتر نقاط کشور یکسان است.

این مسئله را برای درک ساده تر با ذکر یک مثال برای شما بازگو می کنیم:

فرض کنید فردی بخواهد خانه ای را اجاره‌ کامل کند بدون آن که پولی بابت رهن پرداخت کند. این شخص لازم است برای به دست آوردن اجاره، مبلغ رهن کامل را در 30 هزار تومان ضرب کند. مثلا اگر رهن کلی 75 میلیون تومان باشد تقریبا باید ماهیانه 2 میلیون و 250 هزار تومان اجاره بپردازد.

2250000 = 30000 * 75

اما اگر مستاجر بخواهد مقداری پول هم به عنوان رهن بدهد باید مقدار ما‌به‌تفاوت پرداختی با رهن کامل را به اجاره تبدیل کند.

برای درک این مسئله فرض کنید رهن کامل خانه ای 75 میلیون تومان است و مشتری بخواهد 25 میلیون تومان از آن را بابت رهن بپردازد و بقیه را اجاره دهد.

مابه‌تفاوت 25 میلیون با 75 میلیون تومان، 50 میلیون تومان می شود که باید این مبلغ را با همان فرمول به ازای هر یک میلیون 30 هزار تومان به اجاره تبدیل کرد.

در نتیجه پنجاه میلیون تومان را باید در 30 هزار تومان ضرب کرد.

پس اجاره‌ ماهیانه‌ مشتری یک میلیون و پانصد هزار تومان می‌شود.

1500000 = 30000 * 50 

چند نکته در محاسبه رهن و اجاره خانه

  • این که به ازای یک میلیون تومان رهن، 30 هزار تومان اجاره پرداخت شود عرف کلی بازار بوده و امکان دارد در شهر‌ها و مناطق مختلف تغییر کند.
  • عوامل متعددی مانند منطقه قرارگیری خانه و امکانات ملک بر قیمت رهن یک واحد مسکونی تاثیرگذار است. مثلا در مناطق مرفه‌تر ممکن به ازای هر متر مربع تقریبا 7 میلیون تومان رهن در نظر گرفته شود.

این مطلب را از دست ندهید: تفاوت رهن و اجاره ؛ کدام بهتر است؟!

چند نکته‌ مهم در تبدیل رهن و اجاره

در محله‌های خوب، برای محاسبه اجاره ممکن است نرخ تبدیل رهن و اجاره به جای هر یک میلیون 30 هزار تومان، هر یک میلیون 35 هزار تومان باشد، و این مسئله را نمی توان با قطعیت گفت.

نکته‌ بعد که اهمیت زیادی دارد این است که نرخ رهن و اجاره ملک به میزان نرخ سود بانکی بستگی دارد.

برای نمونه اگر نرخ سود بانکی افزایش یابد و اگر مالک پول رهن را در بانک بگذارد سود بیشتری به دست می آورد، می‌تواند نرخ تبدیل رهن و اجاره را بالاتر در نظر بگیرد.

بنابراین افزایش یا کاهش سود بانکی بر افزایش یا کاهش نرخ تبدیل رهن و اجاره موثر است.

تبدیل رهن به اجاره

قیمت رهن چگونه محاسبه می شود؟

قیمت رهن کامل هر خانه به دو مورد زیر بستگی دارد:

  1. قیمت هر متر مربع آن خانه ( مبلغ کلی ملک)
  2. سال ساخت خانه (قدمت ملک)

طبق عرف بازار مسکن، رهن کامل یک خانه بر اساس سال ساخت خانه و مدت زمانی که از ساختش می‌گذرد تعیین می شود. اگر دقیق تر بخواهیم این مسئله را بگوییم معمولا مبلغ رهن کامل برای یک خانه، یک ششم تا یک چهارم قیمت فروش خانه در نظر گرفته می شود.

در صورتی که خانه‌ نوساز باشد یک چهارم قیمت کلی آن را باید به عنوان رهن کامل پرداخت کرد.

هرچه که عمر خانه بالاتر باشد و از سال ساخت آن گذشته باشد، ضریب به یک ششم نزدیک تر می ‎شود و باید قیمت کلی خانه را شش تقسیم کرد.

برای درک بهتر این قضیه به مثال ساده زیر توجه کنید:

خانه‌ ای صد متری و نوساز داریم که قیمت هر متر آن 3 میلیون تومان است. پس قیمت کلی خانه 300 میلیون تومان ارزش گذاری می شود. اگر صاحب خانه بخواهد این خانه نوساز را رهن کامل دهد باید مبلغ کلی را بر عدد 4 تقسیم کند تا مبلغ رهن کامل به دست بیاید.

بنابراین رهن کامل این خانه صد متری نوساز حدودا 75 میلیون تومان خواهد شد.

75=4/(3*100)

حالا فرض کنید که چند سال از ساخت این خانه می گذرد و عمر آن مثلا در حدود 10 سال است. برای به دست مبلغ رهن کامل شما باید 300 میلیون تومان که قیمت کلی خانه است را بر عدد 6 تقسیم کنید.

بنابراین رهن کامل این خانه صد متری ده سال ساخت 50 میلیون تومان خواهد شد.

50=6/(3*100)

نسبت اجاره به قیمت ملک

نکات کلی در مورد نحوه تبدیل رهن به اجاره

  • هرچند مبناهایی که در این مطلب به آن اشاره شد عرف فعلی بازار است، اما باید به این توجه داشته باشید که ممکن است این نسبت‌ها منطقه به منطقه و شهر به شهر با هم تفاوت داشته باشد. مثلا ممکن است در محله‌های خوب، نرخ تبدیل رهن و اجاره به جای هر یک میلیون ۳۰ هزار تومان، هر یک میلیون ۳۵ هزار تومان باشد.
  • نکته‌ بعد این است که نرخ محاسبه رهن و اجاره به نرخ سود بانکی وابسته است. مثلا اگر نرخ سود بانکی افزایش پیدا کند مالک با توجه به اینکه سود دریافتی‌اش از خواباندن پول رهن در بانک بیشتر می‌شود، می‌تواند نرخ تبدیل رهن و اجاره را بالاتر در نظر بگیرد.
  • در پایان مدنظر داشته باشید گاهی اوقات ممکن است هرچقدر هم که چانه بزنید مبلغ پیشنهادی مالک به اندازه‌ عرف بازار کم نشود. در این صورت پایتان را در یک کفش نکنید که حتما باید اجاره یا رهن را تا عرف بازار کاهش دهید. گاهی اوقات شرایط شما یا خانه به گونه‌ای است که پرداخت مبلغی بیشتر به چیزی که تحویل می‌گیرید می‌ارزد. پس همیشه به جز قیمت‌های معمول بازار، شرایط خودتان و ملک را هم در نظر بگیرید.

جمع بندی

  • برای آن که بتوانید قیمت رهن کامل هر ملک را محاسبه کنید کافیست قیمت کلی خانه مورد نظر را با توجه به قدمت ساختمان، تقسیم بر 4 یا 6 کنید.
  • برای تبدیل کردن قسمتی از رهن به اجاره، لازم است مبلغ رهن قابل تبدیل را بر یک میلیون تومان تقسیم کرده و نتیجه را در 30 هزار تومان ضرب کنید. یعنی به ازای هر یک میلیون تومان رهن، باید سی هزار تومان اجاره پرداخت کرد.
  • افزایش یا کاهش سود بانکی بر نحوه محاسبه میزان رهن و اجاره موثر است.

3 نظرات

  1. ,,میخواهم‌‌ مبلغ بیست ملیون کرایه در یکو دویست رو بدونم که با سی تومن پیش دادن چقد پول کرایه خونم میشه

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید