بهترین محله های کرمان برای زندگی کدامند؟

کلانشهر کرمان

شهر کرمان با حدود ۱۳ هزار هکتار و بیش از نیم میلیون جمعیت یکی از شهرهای تاریخی و کلانشهرهای ایران است. برای خرید و فروش خانه در کرمان بهتر است ابتدا با کلیات استان و شهر کرمان آشنا شویم. قیمت خانه و آپارتمان در کرمان مانند سایر شهرهای ایران متناسب با محله و موقعیت قرارگیری آن متفاوت است. ما در این مقاله قصد داریم پس از آشنایی با شهر کرمان و جاذبه های گردشگری آن٬ در مورد بهترین محله های کرمان صحبت کنیم و به تفکیک محله های بالاشهر و گران  قیمت و محله های متوسط شهر کرمان را نام ببریم. با ما همراه باشید.

آشنایی با شهر کرمان

استان کرمان در جنوب شرقی ایران واقع است و ۱۱ درصد مساحت ایران را تشکیل می دهد. استان کرمان متشکل از ۲۳ شهرستان، ۷۰ شهر، ۵۳ بخش و ۱۴۳ دهستان است. مجموعاً دارای آب و هوای گرم و خشک است. شهر کرمان، مرکز استان کرمان می باشد که براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ دارای جمعیت ۷۳۸۷۲۴ نفر بوده است. شهر کرمان در لیست ۵ شهر تاریخی ایران قرار دارد.

استان کرمان

دین اکثر مردم٬ اسلام و مذهب شان شیعه است. اقلیت های دینی زرتشتیان و کلیمیان نیز در کرمان زندگی و آزادانه مراسم و جشن های آیینی خود را برگزار می کنند. زبان مردم کرمان فارسی و دارای لهجه کرمانی است. به دلیل مهاجرت قوام مختلف زبان آذری لر و بلوچ سبب تنوع در لهجه و گویش مردم کرمان شده است.

غذای معروف کرمان
خورش بزقورمه از جمله غذاهای سنتی کرمان می باشد.

کرمان مانند سایر شهرهای ایران دارای انواع غذاهای سنتی، نان ها و شیرینی های محلی است. از جمله غذاهای سنتی کرمان؛ خورش بزقورمه، مجور کدو، زیره پلو، خورش آلوچه، قاتق گوشت، آش اوماج، کلمپه آبگوشت و منتجنه می باشد.

دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه علوم پزشکی کرمان و دانشگاه آزاد اسلامی از جمله معروف ترین دانشگاه های کرمان هستند.

دانشگاه شهید باهنر کرمان
تصویری از دانشگاه شهید باهنر کرمان

مکان های گردشگری کرمان

استان کرمان بیش از ۶۶۰ اثر ملی ثبت شده دارد و از استان های تاریخی ایران محسوب می شود و ۵ اثر ثبت شده در یونسکو دارد. از جمله معروف ترین مکان ها و جاذبه های گردشگری کرمان موارد زیر هستند:

  • میدان گنجعلی خان

میدان گنجعلی خان شاهکار عصر صفوی، مستطیل شکل است و  مجموعه ای شامل: بازار، حمام، میدان، کاروانسرا، آب انبار، مسجد و ضرابخانه‌ می باشد. این مجموعه در سال ۱۳۴۷ ثبت ملی شده است. حمام گنجعلی خان یکی از مهم ترین و معروف ترین بخش میدان که به موزه مردم شناسی تغییر کاربری داده است.

میدن گنجعلی خان کرمان

  • باغ شازده ماهان

باغ شازده یا شاهزاده در شهر ماهان حوالی شهر کرمان واقع شده و یکی از زیباترین باغ های تاریخی دوره قاجاریه می باشد. این باغ در تیرماه ۱۳۹۰ به ثبت جهانی یونسکو رسیده است. این باغ مثل بهشتی است که در میانه دوزخ سربرآورده باشد. معماری باغ شازده از نوع باغ تخت های ایرانی است.

باغ شازده ماهان

  • ارگ بم

ارگ بم، بزرگ ترین سازه خشتی جهان بود که در شهر بم استان کرمان قرار دارد و بر اثر زلزله سال ۱۳۸۲ تقریباً به طور کامل از بین رفت. این بنا به صورت قلعه ای محکم ساخته شده، مساحت ارگ و قلعه نزدیک به ۶ هکتار است.

ارگ بم کرمان

  • حمام وکیل

حمام وکیل کرمان حمام با شکوهی است که از معماری دوره زندیه – قاجاریه نشئت گرفته و به تقلید از حمام گنجعلی خان ساخته شده است. این أواخر پس از بازسازی به چایخانه تغییر کاربری داده است.

حمام وکیل کرمان

آشنایی با بهترین محله های کرمان

با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر کرمان، جالب است بدانید که به طور کلی محله های بالاشهر کرمان در سمت غرب و محله های اقشار ضعیف تر در سمت شرق کرمان قرار می گیرند. نام بیشتر محله های کرمان از نام اماکن و آثار مطرح در هر محله٬ حکام و پهلوانان شکل گرفته است. از جمله محله های بالاشهر کرمان می توان به:

  • هزار و یک شب‌: محله ای خوشنام و لوکس برای آپارتمان نشینی.
  • الهیه کرمان: محله ی برج های سر به فلک کشیده٬ خیابان اعیان نشین و مرفه نشین.
  • شفا: محله مجتمع های مسکونی لوکس و سرسبز، مکانی مناسب برای اجاره آپارتمان در کرمان. به نقل از ایسنا٬ این خیابان یکی از خیابان های دور دور شهر کرمان می باشد.
  • بهمنیار: محله ی خانه های لوکس در کرمان.
  • برات کرمانی
  • امام جمعه: از جمله محله های نوبنیاد شهر کرمان است و همانطور که از نامش پیداست محل زندگی امام جماعت و ولایت فقیه در کرمان می باشد. به نسبت محله های قبلی از قیمت مناسب تری برخوردار است.
  • بلوار جهاد: یکی از محله های مرکزی و مناسب برای سکونت و دسترسی آسان به مناطق مختلف شهر می باشد.

پس از شناخت محله های بالاشهر کرمان بهتر است محله های متوسط و پایین، همین طور شهرک های کرمان را بشناسیم، مناسب ترین قیمت ها برای خرید و فروش خانه در کرمان در این دسته جای می گیرند:

  • رسالت: از محله های متوسط و مرکزی شهر کرمان می باشد.
  • شهرک فرهنگیان: یکی از محلات مرکزی کرمان می باشد. در سال ۱۳۶۰ بنیان گذاری شده و ساکنان آن اغلب بازنشستگان و فرهنگیان می باشند که امکانات کمی دارد.
  • شهرک پانصد دستگاه: یکی از محله های مسکونی شهر کرمان که برای مردم جنگ زده جنوب ساخته شده است. بافت این محله قدیمی است.
  • شهرک ایران منش: بافت این محله جدید است و برای اقشار فرهنگی و نیروهای سپاه ساخته شده است. این محله از امکانات خوبی برخودار است.
  • شهرک ارتش: این شهرک به عنوان بافت جدید شهر کرمان ساخته و اکثرا برای اسکان کارکنان و کارمندان ارتشی برنامه ریزی شده است.
  • محله خواجه خضر: از محله های قدیمی دارای بافت تو در تو می باشد. قیمت مسکن در این محله متوسط می باشد.
  • خورشید: این محله از محله های معروف برای قیمت پایین خانه می باشد و در قسمت شرقی کرمان واقع شده است.

امیدواریم با استفاده از سامانه هوشمند مشاور املاک زومیلا و اطلاعات کامل این مقاله در مورد شهر کرمان و محله های مناسب آن برای زندگی، بهترین خانه مد نظرتان در کرمان را بیابید.

نویسنده : الناز اسدی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

33 نظرات

    • قبل از اینکه یه مختصر نوشته ای که دست و پا شکسته شنیدید رو جمع کنید خوب بود از چند تا کرمانی اصیل که حداقل سی سال تو این شهر زندگی کردن و رفت و آمد و برخورد با همه اقشار را داشتند و اندک دستی در کار خرید و فروش یا ساخت و ساز در شر کرمان را داشتند صحبت می‌کردید تا اینقدر نوشته شما گنگ و ناقص و بعضاً اشتباه نباشه

  1. یه مشت دهاتی و غربتی از روستا بلند شدن اومدن بالاشهر نشین شدن امثال بمی ها و برواتی ها و نرماشیریها تهرودیها

      • ارتم جان مشکل پول نیست مشکل اینجاست که اکه هرکسی پاشه بیاد تو شهر هم شهر شلوعغ میشه و بیدرو پیکر و هم روستاهامون از بین میرن کشاورزی و دامداریهامون نبابود میشن بعد همون افراد شهرنشین دیگه محصولات کشااورزی رو ندارن و به صورت کلی نظم یک کشور بگا میره

      • وگرنه روستایی و شهری نداریم اون روستایی شاید شهری رو ادم حساب نکنه و دقیقا بعضی از روستاییها وضعیت مالیشون طوری هست که ما شهریهارو ادم حساب نمیکنن

    • اول اینکه بسیاری از فرهیختگان و نام آوران هستند ک از روستاها برجسته شدند،پس روستایی بودن عیب نیست،مهم فرهنگ و شخصیت افراده.
      من نمی‌دونم شما اهل کجا هستید تا بهتر بهتون توضیح بدم.پس فعلا ب این بسنده میکنم بم و مردمانش قدمت و فرهنگی به اندازه تاریخ دارند.
      منتظر جواب سوالم میمانم.

      • بم و مردمانش قدمتی تاریخی به اندازه فروختن لطفعلی خان زند ب اقا محمد خان ،و بدبخت کردن ایران برای قرنها دارند!

  2. یک زمانی اره این محله ها درست بود الان که دیگه این خبرا نیست وبه دلیل اینکه مرکز شهر امکانات بیشتری داره اونجا هم گرون شده

  3. سلام‌میشه لطفا راجع به بلوار شیراز کرمان هم توضیح بدین، جزو محله های بالاشهر هست؟

  4. سلام
    بالای شهر و پایین شهر در کرمان معنی واقعی نداره. خوش آب و هواترین و آرامترین نقاط و البته گران شهر کرمان در منطقه شمال شرق شهر قرار دارند که البته امکانات رفاهی متوسطی دارن و شامل خیابان های آلاشت، زریسف، ناصریه(شهید باهنر) و دادبین هستند. این مناطق بیشتر ساکنان زرتشتی دارد که بسیار تمیز و بی آزار هستند. همونطور که گفتم این منطقه بسیار خوش آب و هوا بوده و آلودگی کمتری داره. خودم اگه ی روز پولدار بشم میرم اونجا میخرم. مخصوصا خیابان دادبین و میدان امام حسین.

  5. میگم آدم یه نگاهی به ریشه خودش بکنه میفهمه همه دهاتی و روستایی هستیم . حالا ما نسلای جدید که تو شهر به دنیا اومدیم دلیل نداره اصل و ریشه جد و آبادمون یادمون بره .کرمان بالا و پایین نداره . هر جا آدماش با فرهنگ باشن جای بهتری برا زندگیه .

  6. به نظر بنده اون بالا شهر وپایین شهر کرمان همش تمیزه کل شهر کرمان از لحاظ من شهری تمیز هست پول هم زیاد کارایی نداره از خیابان زریسف تا آخر کرمان که میشه بلوار جمهوری خیابانهای بسیار تمیزداره..انسانهایی هم هستن که حاضرند پول بدن بیان خیابان زریسف یا آلاشت خونه بخرن خونه هایی تاریخی وبزرگ که شایدم خیلیاشون از لحاظ آب و هوایی از بالا شهر آب و هوایی بهتر دارن…ولی اصالت کرمانی اصیل از خیابان ابوحامد و چهارراه بهار وشاهزاده محمد شروع میشه و قدمتی بالای صد سال دارن..خیلیا را میشناختم حاضر بودن پول زیاد بدن ولی یک خونه 1000متری تو خیابان آلاشت داشته باشن…ولی در کل کرمان شهری تمیز و دوست داشتنیه…چون نسبت به شهرهای دیگه خونه هاش 85تا 90در صد سند شش دانگ..

  7. بیشتر اطلاعات اشتباه بودن.کسی که اینو‌نوشته قطعا یا کرمانی نبوده یا اصلا کرمان زندگی نکرده.

  8. درود برشما نظرات دوستان و مطالعه کردم هرشخص نظر خودشو بطور ازادنه بیان کرد پس دراینجاهم آزاد هستیم نظر بدیم استان کرمان واقعا ازنظر تمدن آداب و رسوم در جهان چه قدمت تاریخی چه ازنظر مهمان نوازی وچه ازنظر شخصیتی محلی حرف اول خواهد زد پس بی شک دیارکریمان ومحلات شهر کرمان بهترین جا واسه زندگی باشرایط ووسق پولی هستش ممنون به امید روزهای بهتر

  9. به نظر من کرمان یه شهر اروم وساکت هست که مردمش نسبت به خیلی از شهرها شاید ساده تر وخالص تر باشن از روستاها وشهرستانها خیلی ها وارد مرکز استان شدن ولی دلیل نمیشه که جا برای اونا نباشه وبگیم چرا از روستا اومدن توی شهر تنها چیزی که هست بهتره اونا هم فرهنگشون رو ارتقا بدن همه جای کرمان زیباست حتی قبرستونش که نزدیک کوههای صاحب الزمان هست که فکر کنم هیچ جا قبرستونی به این با صفایی نداشته باشه قدر شهرتون رو بدونید بالاخره همیشه باید بالا وپایین شهر باشه تا بتونه همه جور سلیقه وبودجه ای رو جوابگو باشه

  10. 57سال درکرمان زندگی میکنم درجمع آدمهای باشعور مهمانواز کرمان وبافرهنگ بنده اهل بم باقدمت تاریخی چندهزارساله زنده باد ایران و ایرانی بافرهنگ

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید