بهترین محله های تهران برای زندگی کدامند؟

بهترین جای تهران برای خرید آپارتمان

تهران، پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر ایران است. در کنار مساله بودجه که بسیار اهمیت دارد، یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای هر فردی هنگام خرید خانه در این شهر مطرح می‌شود، این است که بهترین محله های تهران برای زندگی کجاست؟ احتمالا اولین جوابی که در پاسخ به این سوال به ذهن هر کدام از ما می‌آید مناطق شمالی تهران یا به اصطلاح همان بالاشهر تهران است که البته جواب غلطی هم نیست؛ اما محله‌های خوب تهران که برای سکونت شرایط مناسب و ایده‌آلی دارند، صرفا به نیاوران و تجریش و قلهک ختم نمی‌شوند. در این مقاله زومیلا به بررسی محله­ های خوب تهران برای سکونت می‌پردازیم تا اگر قصد اجاره خانه و آپارتمان در تهران یا خرید خانه و آپارتمان در تهران این کلان‌شهر را دارید بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

بهترین محله های تهران

بهترین محله ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

قبل از این که بهترین محله­ های تهران را برای زندگی و سرمایه‌گذاری بررسی کنیم، می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که اصلا بر اساس چه معیاری به محله‌ای صفت بهترین می‌دهیم و ویژگی‌های چنین محله‌هایی چیست.  برای سنجش وضعیت یک محله مهم‌ترین مواردی که باید در نظر گرفته شوند عبارت‌اند از:

  • تراکم جمعیت
  • آب و هوای محله
  • زیبایی بصری محله
  • دسترسی به زیرساخت‌های شهری
  • میزان استفاده از تکنولوژی روز
  • سطح سواد و تحصیلات مردم آن محله
  • امنیت منطقه و فرهنگ ساکنین آن
  • سطح امکانات آن محله مانند: امکانات آموزشی، درمانی، تفریحی، فرهنگی و…

بهترین محله تهران برای زندگی

مزایا و معایب زندگی در تهران

اگر قصد زندگی در پایتخت و بهترین محله­ های تهران را دارید باید مزایا و معایب آن را بدانید. حقیقتی که خیلی از افراد به آن توجه نمی‌کنند این است که تهران با همه امکانات و خوبی‌هایی که برای ساکنان خود دارد، سختی‌ها و معایبی هم دارد که هرکسی نمی‌تواند و نمی‌خواهد که با آن‌ها کنار بیاید. اگر این موارد را بدانید بهتر و منطقی‌تر می‌توانید برای انتخاب محل زندگی خود تصمیم بگیرید.

مزایای پایتخت‌نشینی

تهران پایتخت است و نسبت به سایر شهرها امکانات بسیار بیش‌تری برای زندگی دارد. این امکانات شامل مراکز تفریحی، آموزشی، فرهنگی، مراکز درمانی، مراکز خرید، فرصت‌های شغلی و… می‌شود که به طور محسوسی در تهران بیش‌تر از سایر شهرهاست. با این حساب زندگی در تهران با رفاه بیش‌تری همراه است؛ اما بهترین شهر برای زندگی است؟ این دیگر به معیارهای شما بستگی دارد.

معایب پایتخت‌نشینی

همان‌طور که گفتیم زندگی در تهران با وجود همه مزایا و خوبی‌هایش معایبی هم دارد. تهران شهر شلوغ و پر ازدحامی است و اگر اهل زندگی آرام هستید و به‌هم ریختن آرامش‌تان را دوست ندارید، تهران شهر مناسبی برای سکونت‌تان نیست. نکته دیگر گرانی قیمت مسکن در تهران نسبت به سایر شهرهاست. همچنین گرانی و بالا بودن مخارج زندگی، ترافیک زیاد و آلودگی هوا از دیگر مشکلات این شهر است.

در این رابطه بخوانید : بهترین منطقه تهران برای خرید آپارتمان و سرمایه گذاری کجاست؟

نکات مهم در خرید خانه در تهران

بهترین محله های شمال شهر تهران

وقتی صحبت از بهترین محله­ های تهران می‌شود، مناطق شمالی تهران که به بالاشهر هم معروفند در صدر لیست قرار می‌گیرند. این محله‌ها شامل تجریش، نیاوران، ولنجک، فرمانیه، زعفرانیه، الهیه، قیطریه و… می‌شود، که در ادامه درباره هر کدام توضیح می‌دهیم.

تجریش

تجریش جزء محبوب‌ترین، پرخاطره‌ترین و البته بهترین محله­ های تهران است که قدمتی دیرینه دارد. تجریش یکی از خوش آب‌وهواترین محله‌هاست و به لحاظ گردشگری و جاهای دیدنی نیز حرف زیادی برای گفتن دارد. بازار سنتی تجریش، امامزاده صالح، باغ فردوس، دربند، مراکز خرید مانند ارگ و تندیس و رستوران‌های متنوع و زیاد، گوشه‌ای از جاذبه‌های این محله است.

جاذبه های گردشگری شمال تهران

نیاوران

نیاوران محله‌ای خوش‌آب‌وهواست که به علت ارتفاع بیش‌تر، سهم کمی از آلودگی دارد و شمالی‌ترین محله تهران محسوب می‌شود. بافت محله ترکیبی از خانه‌های ویلایی و آپارتمان‌های لوکس است و البته که قیمت خانه در نیاوران سر به فلک می‌کشد. این محله دارای جاذبه‌های گردشگری و تفریحی زیادی مانند کاخ نیاوران، فرهنگسرای نیاوران و پارک نیاوران است.

ولنجک

ولنجک محله اعیان‌نشین و بلند قامت پایتخت است که در منطقه ۱ شهرداری تهران قرار دارد. این محله امکانات رفاهی مناسبی دارد و اکثر آپارتمان‌های آن نوساز و مدرن هستند؛ بنابراین قیمت خرید آپارتمان در ولنجک بالاست. ولنجک به خاطر آب‌وهوای خوبش قبل از هر کسی توجه شاه عباس اول صفوی را جلب کرده بود. از امکانات و مراکز معروف این محله می‌توان به بام تهران و دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد.

فرمانیه

فرمانیه جزء لوکس‌ترین و بهترین محله های تهران است که با وجود بافت مدرن قدمتی حدودا ۲۰۰ ساله دارد. این محله اعیان‌نشین نام خود را از خانواده فرمانفرمائیان، یکی از ثروتمندترین و پرنفوذترین خانواده‌های دوره قاجار گرفته است و امروزه هم باید ثروتمند باشید تا بتوانید خانه‌ای در فرمانیه بخرید.

در این رابطه بخوانید : مناطق رو به رشد تهران | مناطق مناسب سرمایه گذاری در تهران

قیمت خانه ویلایی در فرمانیه

زعفرانیه

زعفرانیه محله گران تهران است که به دلیل قرارگیری در ارتفاعات آب‌وهوای بسیار خوبی دارد. اغلب بافت این محله شامل آپارتمان‌های لوکس و خانه‌های ویلایی می‌شود و اگر به لحاظ مالی محدودیتی ندارید، محلی عالی برای زندگی و سرمایه‌گذاری است. یکی از جذابیت‌های این محله کاخ سعدآباد است و به لحاظ وجود مراکز آموزشی، مراکز درمانی، مراکز خرید و دیگر امکانات، محله‌ای با امکانات خوب محسوب می‌شود.

الهیه

الهیه محله‌ای شیک و گران‌قیمت در شمال تهران به حساب می‌آید که امکانات آن محبوبیت زیادی برایش به ارمغان آورده است. ساختمان‌های مدرن و پنت‌هاوس‌های الهیه امکانات بسیار مناسبی دارند و برای کسانی که از نظر بودجه مشکلی ندارند، الهیه محله‌ای رویایی و ایده‌آل است.

قیطریه

قیطریه یکی از بهترین محله­ های تهران و بسیار خوش آب‌وهواست و جزء محله‌های مرفه‌نشین محسوب می‌شود. قیطریه از محلات گران‌قیمت تهران است و مسلما برای خرید آپارتمان در آن باید هزینه زیادی کنید. این محله قدمت زیادی هم دارد و روزی محل زندگی بزرگان حکومت قاجار بوده است. ایستگاه متروی قیطریه و خطوط اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی دسترسی به این محله را آسان کرده و به لحاظ امکانات آموزشی، امکانات درمانی، مراکز تفریحی و مراکز خرید محله‌ای مناسب است.

در این رابطه بخوانید : خوش آب و هواترین محله های تهران کدامند؟

لاکچری ترین منطقه تهران

بهترین محله های غرب و شمال غرب پایتخت

محله‌های غرب و شمال غرب تهران اغلب دارای بافت نوساز هستند و به دلیل دارا بودن خانه‌های نوساز و شیک، دسترسی خوب و نزدیکی به بزرگراه‌های اصلی، برای زندگی و همچنین سرمایه‌گذاری بسیار مناسبند. برخی از بهترین محله‌های غرب و شمال غرب عبارت‌اند از:

سعادت آباد

سعادت آباد محله‌ی لوکس شمال غرب تهران و واقع در منطقه ۲ است و امکانات شهری مناسب مانند وفور مراکز تجاری و بوستان و فضای سبز، دسترسی راحت به بزرگراه‌ها و معماری خانه‌های آن، از ویژگی‌های شاخص این محله محسوب می‌شود. سعادت آباد جزء محلات گران‌قیمت است و برای خرید خانه در آن باید بودجه زیادی داشته باشید.

شهرک غرب

شهرک غرب محله‌ای جوان با آپارتمان‌های نوساز و خانه‌های ویلایی است که در شمال غرب تهران و منطقه ۲ واقع شده و یکی از بهترین محله های تهران برای سکونت و سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. این محله محله‌ای گران‌قیمت است و خرید خانه در آن بودجه زیادی نیاز دارد. شهرک غرب به لحاظ امنیتی در شرایط پایدار و مطلوبی قرار دارد و اگر طرفدار آرامش هستید و تحمل شلوغی و جمعیت زیاد را ندارید، این محله انتخاب خوبی برایتان است.

در این رابطه بخوانید : محله اندرزگو تهران ؛ محله تفریحی قشر جوان

خرید آپارتمان در غرب تهران

پونک

بخشی از پونک در منطقه ۲ و بخشی از آن در منطقه ۵ واقع شده و به خاطر وجود آپارتمان‌های نوساز، مراکز خرید متعدد، بوستان نهج‌البلاغه و از همه مهم‌تر سکوت و آرامش این محله، یکی از بهترین محله های تهران محسوب می‌شود.

شهران

شهران در غرب تهران و منطقه ۵ واقع شده و به خاطر امکانات و هوای خوبی که دارد محله‌ای محبوب است. قیمت خانه در شهران شمالی بالاتر است؛ اما آپارتمان در شهران جنوبی ارزان‌تر است و دسترسی شهری مناسب‌تری دارد. پارک جنگلی کوهسار نیز در محله شهران واقع شده است.

ستارخان و گیشا از دیگر محله‌های خوب غرب تهران هستند که نسبت به شهرک غرب و سعادت آباد قیمت آپارتمان در آن‌ها مناسب‌تر است. همچنین شهرک اکباتان، تهرانسر و شهرآرا محله‌های مناسبی برای سکونت محسوب می‌شوند.

محله های محبوب شرق

اگر قصد خرید خانه دارید و انتخاب محله‌ای مناسب برای زندگی به دغدغه این روزهای‌تان تبدیل شده، لازم است که با محله‌های معروف و محبوب شرق تهران هم آشنا شوید.

تهرانپارس

یکی از بهترین محله های تهران در قسمت شرق آن، تهرانپارس است. به دلیل دسترسی خوب و امکانات مطلوب تهرانپارس یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق پایتخت برای زندگی است و به دو بخش تهرانپارس شرقی و تهرانپارس غربی تقسیم می‌شود. تهرانپارس غربی جمعیت و هیاهوی بیش‌تری دارد و اگر سکوت و آرامش را ترجیح می‌دهید باید به دنبال آپارتمان در تهرانپارس شرقی باشید.

بهترین منطقه در شرق تهران

نارمک

نارمک محله خوش آب‌وهوا و سرسبز شرق تهران است و به دلیل دسترسی مناسب، محله‌ای پرطرفدار برای سکونت به حساب می‌آید. قیمت خرید خانه در این محله با توجه به خیابان و نوساز یا قدیمی بودن آپارتمان متفاوت است. در رابطه با امکانات هم باید گفت که نارمک با توجه به قدمتش امکانات خوبی هم دارد.

حکیمیه

این روزها حکیمیه به عنوان یکی از بهترین محله های تهران تلقی می‌شود و قیمت خانه در آن متوسط رو به بالا است. همچنین حکیمیه به دلیل قرارگیری در مجاورت سرخه حصار، باغ‌های لواسان و لویزان آب و هوای بسیار خوبی دارد.

محله های مناسب در مرکز شهر

منطقه ۶ در مرکز شهر تهران قرار دارد و به نوعی می‌توان آن را پیشرو و اولین در امر توسعه‌یافتگی دانست. بلوار کشاورز، امیرآباد، یوسف‌آباد، محله ساعی، کریم‌خان، جهاد و جمالزاده از بهترین محله‌های این منطقه و همچنین بهترین محله های تهران برای سکونت هستند، به‌خصوص اگر به فرهنگ و هنر علاقه‌مند باشید. در ضمن قیمت خانه در این منطقه به‌طور میانگین کمتر و معقول‌تر از سایر مناطقی است که تا این‌جا نام بردیم. از جمله مهم‌ترین اماکن و جاذبه‌های این منطقه می‌توان به پارک لاله، موزه هنرهای معاصر، پارک ساعی، کلیسای سرکیس مقدس و همچنین دانشگاه‌های تهران و امیرکبیر و کتابفروشی‌های معروف اشاره کرد.

در این رابطه بخوانید : پرمعامله ترین مناطق تهران کدامند؟

سرسبزترین محله تهران

منطقه ۲۲ تهران

منطقه ۲۲ تهران نیز که شامل محله‌های دهکده المپیک، شهرک راه آهن، شهرک هوانیروز، شهرک کوهستان و… می‌شود طی چند سال اخیر حسابی رونق گرفته است. در این منطقه سرعت رشد ساخت‌وساز مسکن، امکانات شهری و تفریحی بالاست و به همین خاطر منطقه خوبی برای سکونت و سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم بهترین محله های تهران برای سکونت را به شما معرفی کنیم؛ اما حقیقت این است که محله‌ای وجود ندارد که از نظر همه بهترین باشد. نه تهران بلکه هیچ شهر دیگری در هیچ کجای دنیا بهترین محله برای همه جور سلیقه نیست. بهترین محله برای زندگی به بودجه شما، سلیقه شما، ترجیح شما به سکوت و آرامش محل زندگی یا پرهیاهو بودن آن، نزدیکی یا دوری به مراکز خرید و بسیاری موارد دیگر بستگی دارد.

نویسنده: صدف فرزانه

جهت مشاهده قیمت و خرید خانه انواع ملک در سراسر تهران و مشاوره رایگان با معتبرترین و مطمئن ترین آژانس های املاک در تمام مناطق تهران روی این لینک کلیک کنید.

 

5 نظرات

  1. قیمت مسکن در منطقه 6 و کریم خان و امیر آباد و یوسف آباد نجومی هستش بعد مقایسه با گیشا و مرزداران میشه؟!!!وانگهی شهرک غرب بهترین محله منطقه دو هستش اما داون توون حساب میشه.از نظر گرونی مناطق بالای کریم خان و یوسف آباد و امیر آباد قیمتهاش حتی بیشتر از خیلی از محله های منطقه سه و رقیب پاسداران و شهرک غرب هستش.در ضمن عباس آباد هم جزء مناطق با قیمتهای نجومی حساب میشه.خود پاسداران هم همینطوربا تشکر.

  2. سلام.
    محله ی دروس رو باید در این لیست آن هر در رتبه های بالا قرار میدادید.هم از لحاظ زیبایی و لوکس بودن این منطقه هم از لحاظ قیمت خانه که بشدت فضایی هستند و حتی از محله نیاوران هم بیشتر است.
    من به شخصه به عنوان کسی که اطلاع دقیق دارم محله دروس از لحاظ قیمت خانه ها در ایران از همه جا بیشتر است.

  3. جای تعجب داره محله پاسداران با قیمت های نجومی و لوکس بودنش رو در این لیست قرار ندادید. به نظر میرسه این متن رو یه ناآگاه تهیه کرده و بقیه سایتها هم از اون کپی پیست کرده باشند!

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید