بهترین روش آب بندی استخر

استخرها یکی از محیط‌هایی هستند که در تمامی فصول برای درمان بیماری‌های مختلف و برای تفریح، به کار گرفته می‌شوند. به همین دلیل باید از سازه‌های استخری به خوبی مراقبت کرد تا عمر این سازه‌ها را افزایش داد. نگهداری کردن از استخرها مانند هر سازه‌ی دیگری نیازمند این است که شما به نکات مهمی که در این زمینه وجود دارند، توجه کنید.

یکی از این نکات مهم، توجه به آب بندی استخر است. به همین دلیل امروزه بسیاری از افراد به دنبال بهترین روش آب بندی استخر هستند تا با استفاده از آن، دوام بتن‌ها و سازه‌های به کار رفته در ساختار استخر را افزایش دهند. ما در بتن شیمی خاتم در ادامه‌ی این مطلب می‌‌خواهیم روش‌هایی را که متداول‌ترین روش در راستای بهبود آب بندی و عایق بندی استخر هستند را به شما ارائه کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

اهمیت آب بندی کردن استخر

بهترین روش آب بندی استخر

آیا تا کنون به این فکر کرده‌اید که اهمیت آب بندی استخر چقدر است که افراد به دنبال بهترین روش آب بندی استخر هستند؟ آیا می‌دانید که آب بندی استخر تا چه حد می‌تواند کارایی استخر را بهبود دهد؟ عوامل زیادی وجود دارند که باعث می‌شوند که آب بندی کردن استخر اهمیت زیادی پیدا کند. جلوگیری از نشتی آب در استخر، عایق شدن استخر در برابر سرما و تغییرات جوی و پوشانده شدن درزها و ترک‌های بتن استخری از جمله‌ی این عوامل به شمار می‌آیند که اهمیت آب بندی استخر را افزایش می‌دهند.

این را بدانید که اگر به آب بندی استخر توجه نشود و مراقبتی هم در این جهت صورت نگیرد، آب به راحتی در ساختار بتنی استخر نفوذ پیدا می‌کند و پس از گذشت یک مدت کوتاه، به کف استخر یا دیواره‌های آن آسیب می‌زند. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که شما بهترین روش آب بندی استخر را بشناسید و از آن استفاده کنید.

روش‌های مختلف آب بندی استخر

آب بند استخر

روش‌های زیادی وجود دارند که عایق بندی استخر را انجام می‌دهند اما نکته‌ی مهمی که در اینجا وجود دارد این است که کدام روش می‌تواند به خوبی نیاز ما به آب بندی استخر را برطرف کند. به همین دلیل لازم است که با انواع و اقسام روش‌های آب بندی استخر آشنا شویم تا در نهایت بهترین این روش‌ها را انتخاب کرده و عمر مفید استخر را افزایش دهیم.

۱استفاده از چسب آب بندی استخر

یکی از روش‌‌های آب بندی استخر که در مواردی می‌تواند بهترین روش آب بندی استخر هم باشد، استفاده از چسب آب بندی است. چسب‌های آب بندی که به صورت گسترده به فروش می‌رسند، از ورود رطوبت به بتن‌های ساختمانی و استخری جلوگیری می‌کنند و از این طریق عمر بتن‌ها را افزایش می‌دهند. این چسب‌ها دارای دو جزء مختلف اصلاح کننده هستند و انتخابی مناسب برای استخرهای سیمانی و کاشی کاری شده به شمار می‌آیند.

۲استفاده از چسب بتن

روش دوم برای آب بندی استخر، استفاده از چسب بتن است. چسب‌های بتن به چسب‌هایی گفته می‌شود که با چسبندگی بالای خود، دوام و مقاومت بتن را بیش از پیش می‌کنند. این چسب‌ها با ملات‌های ساختمانی ترکیب می‌شوند و از این طریق در ساختار بتن‌های ساختمانی جای می‌گیرند. امروزه یکی از بهترین روش آب بندی استخر، استفاده از همین چسب‌ها است. در حال حاضر برای انجام کلیه‌ی امور مربوط به عایق بندی جکوزی، سونا و کف استخر از این چسب‌ها استفاده می‌شود.

اگر بخواهیم نگاهی گذرا به مزایای چسب‌های بتن بیندازیم، باید بگوییم که افزایش مقاومت کششی، خمشی و سایشی بتن، افزایش چسبندگی بتن به سنگ‌ها و بتن‌های قدیمی، کاهش نفوذ آب به ساختار استخر، افزایش مقاومت بتن در برابر یخ زدگی و مقاومت آنتی باکتریالی بتن همه و همه به دنبال استفاده کردن از چسب بتن میسر می‌شود.

۳استفاده از چسب کاشی

چسب کاشی هم از جمله موادی است که در عایق بندی و آب بندی استخر به کار گرفته می‌شود. در این روش از آب بندی اگر شما از چسب کاشی به تنهایی استفاده کنید، چسبندگی قابل توجهی را از آن مشاهده نخواهید کرد چرا که مواد به کار رفته در این چسب‌ها به اندازه‌ی کافی چسبنده نیستند. به همین دلیل، برای بهتر کردن چسبندگی این نوع از چسب‌ها از سیمان هم استفاده می‌کنند.

یکی از اصلی‌ترین مزایایی که چسب کاشی دارد این است که می‌تواند بر روی بتن‌های دیگر قرار بگیرد و قدیمی‌ترین بتن‌ها را با جدیدترین بتن‌ها پیوند دهد. همچنین، این چسب‌ها دوام و مقاومت بالایی دارند و می‌توانند عمر مفید استخر را افزایش دهند. جهت خرید چسب‌های کاشی یا چسب‌های بتن قدرتمند و مقاوم همین حالا با ما در بتن شیمی خاتم تماس بگیرید.

۴استفاده از ژل میکروسیلیس

ژل‌های میکروسیلیس نوعی ژل بر پایه‌ی مواد رزینی و پلیمری هستند که به صورت خمیری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ژل‌ها ساختاری منحصر به فرد دارند که می‌توانند چسبندگی عالی را از خود نشان دهند و درزها، شکاف‌ها و حتی ترک‌های بتن به کار رفته در استخر را به خوبی از بین ببرند. ژل میکروسیلیس اغلب اوقات مقاومت سایشی و پایداری استخر در برابر رطوبت و آب را افزایش می‌دهد و از این جهت هم بسیار کاربردی است. شاید دلیل این که استفاده از ژل میکروسیلیس را در میان بهترین روش آب بندی استخر به شمار می‌آورند، همین امر باشد. توجه داشته باشید که ژل میکروسیلیس در ابتدا یک ماده‌ی جامد است که با روان کننده بتن ترکیب می‌شود و همانند یک دوغاب روان، به کار گرفته می‌شود تا بتواند به خوبی در درزهای استخر نفوذ کند.

5: پودرهای پلیمری، آب بند کننده‌هایی قوی برای استخر

امروزه هر کسی که بخواهد سازه‌‌های استخری را آب بندی کند، ممکن است با پودرهای پلیمری که استفاده از آن‌ها به عنوان بهترین روش آب بندی استخر شناخته شده است، مواجه شود. این پودرها به راحتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و چسبندگی زیادی هم دارند. اکثر اوقات پودرهای پلیمری را برای کاهش نشتی استخر مورد استفاده قرار می‌دهند اما دیده شده است که از این پودرها در از بین بردن ترک‌های کف استخرهای سیمانی هم استفاده شده است. به هر حال آنچه که در اینجا اهمیت دارد، کیفیت و ماندگاری ایده آل پودرهای پلیمری است که می‌تواند نفوذ آب و رطوبت به ساختار استخر را به حداقل برساند.

استفاده از پودرهای پلیمری نیازمند این است که شما از افراد متخصصی که با اصول ترکیب این پودرها با آب آشنا هستند، کمک بگیرید چرا که در صورت عدم اطلاع از میزان ترکیبات این پودرها، ممکن است کارایی خوبی را از آن‌ها مشاهده نکنید. آب بندی استخر با استفاده از پودرهای پلیمری معمولا در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول یکبار این پودرها در ساختار بتن قرار می‌گیرند و در مرحله‌ی دوم هم بار دیگر پودرها را روی مواد قبلی قرار می‌دهند و سپس آن را خشک می‌کنند. در اینجا مقاومت استخر افزایش می‌یابد و سایش آن هم کمتر می‌شود. شما می‌توانید جهت اطلاع بیشتر از نحوه آب بندی استخر، با ما در بتن شیمی خاتم تماس بگیرید.

مراحل آب بندی استخر

آب بند بتن

  • در مرحله‌ی اول از آب بندی استخر، شما باید به بتن‌های استخری توجه داشته باشید و درزها و ترک‌های آن را با استفاده از روان کننده بتن از بین ببرید. این روان کننده‌ها بر پایه‌ی کربوکسیلاتی هستند و چسبندگی فوق ‌العاده‌ای دارند.
  • در مرحله‌ی دوم سطح مورد نظر را بررسی کنید و ملاتی را متناسب با سطح شکاف‌دار، آماده نمایید.
  • در مرحله‌ی سوم مواد را با استفاده از ماله درون درزها، شکاف‌ها و یا بر روی بتن‌های قدیمی قرار دهید و سطح را صاف کنید. پس از صاف کردن سطح اضافات را از آن خارج نمایید و فرصت خشک شدن را به ملات بدهید.
  • در این مرحله که آخرین مرحله از عایق بندی استخر است، شما باید یک لایه‌ی دیگر را بر سطح بتن‌های استخری بکشید تا مقاومت آن‌ها را افزایش دهید. توجه داشته باشید که انتخاب بهترین روش آب بندی استخر و بهترین مواد پودری، خمیری یا روان کننده در این زمینه اهمیت زیادی دارند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید