پیش بینی آماری بازار مسکن سال ۹۸ نسبت به ۹۷

آمار معاملات مسکن در سال ۹۸

براساس آمار منتشر شده از منابع معتبر بازار مسکن و ایسنا، نرخ معاملات مسکن در ماه های فروردین و اردیبهشت در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ با مقدار ۳۷ درصد کاهش پیدا کرده است. از آنجایی که تسهیلات  پرداخت شده در فروردین ماه ۱۳۹۸ برای خرید و ساخت مسکن از سوی دولت، نسبت به زمان مشابه در سال ۱۳۹۷ برای کل کشور کاهش یافته، یکی از دلایل کاهش معاملات در بازار مسکن سال ۹۸ می تواند همان کاهش تسهیلات دولتی باشد. در بین تمام شهرهای کشور تهران در صدر ورود به رکود بازار مسکن قرار گرفته است.

حجم معاملات بازار مسکن کل کشور در سال ۹۸

به گزارش ایسنا، خرید و فروش مسکن تا ۲۱ اردیبهشت سال ۹۸ بالغ بر ۳۷ درصد در شهر تهران کاهش داشته اما در کل کشور ۱ درصد افزایش داشته است. آمار گویای آن است که به علت عقب‌نشینی مالکان از خرید و فروش، معاملات در فروردین ماه سال ۹۸ تا ۳۲ درصد و از یکم تا ۲۱ اردیبهشت ماه نیز ۳۷ درصد نسبت به ماه مشابه سال ۹۷ کاهش یافته است.

رکود مسکن در بهار ۹۸

کارشناسان مربوطه، علت اصلی این مساله را به التهاب شدید قیمت‌ها مربوط می‌دانند که برخی آگهی‌های کذایی نیز به این جو دامن زده است. معاملات مسکن شهر تهران به عنوان شهر پیشتاز در بازار مسکن سال ۹۸ به مقدار ۳۷ درصد کاهش یافته و به تبع  آن کلان شهرها نیز در حال ورود به دوران رکود قرار دارند. هر چند در شهرهای کوچک هنوز جریان خرید خانه به شکل نسبتا مناسبی استمرار دارد اما حجم معاملات این شهرها در بازار مسکن به قدری نیست که بتواند رشد معاملات بازار مسکن سال ۹۸ را افزایش دهد.

برای آشنایی با نرخ رونق و رکود بازار مسکن در دهه ی اول ۹۰ این مقاله را مطالعه کنید : بعد از یک دوره کوتاه رونق، رکود بازار مسکن حاکم شد

آمار معاملات مسکن اریبهشت ماه ۹۸ نسبت به ۹۷

به گزارش ایسنا بر اساس آماری که اتحادیه املاک ارائه داده از یکم تا ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ در کل کشور ۵۲ هزار و ۹۷ قرارداد خرید و فروش امضا شده که نسبت به زمان مشابه سال قبل یک درصد افزایش نشان می‌داد. اجاره‌ نامه نیز ۳۰ هزار و ۷۴۷ مورد بوده که از کاهش ۱۳ درصدی نسبت به زمان مشابه سال گذشته حکایت دارد.

معاملات مسکن در اردیبهشت ۹۸

آمار معاملات بازار مسکن تهران در دو ماه اول سال ۹۸

در شهر تهران برخلاف رونق نسبی معاملات مسکن در اسفندماه ۱۳۹۷ بازار اردیبهشت ماه ۹۸ همانند فروردین ماه کساد است. طبق آمار از نرخ معاملات مسکن تهران از یکم تا ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۹۷۲۹ قرارداد خرید و فروش خانه در تهران امضا شده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۳۷ درصد کاهش یافته است. هم‌چنین ۸۹۶۵ اجاره‌ نامه در تهران به امضا رسیده که از کاهش ۲۲ درصدی قراردادها در بازار اجاره حکایت دارد.

معاملات مسکن در تهران

مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره علت کسادی بازار مسکن شهر تهران می‌گوید: قیمت‌های پیشنهادی پرت از سوی برخی مالکان در سایت‌های اینترنتی به نابسامانی بازار مسکن منجر شده است. امیدواریم با ساز و کار جدید که ما روزانه قیمت‌ها را از وزارت راه و شهرسازی دریافت و در اختیار سایت‌های اینترنتی قرار می‌دهیم، شاهد ثبات بازار مسکن باشیم.

آمار تسهیلات مسکن از سوی دولت و بانک در فروردین ۹۸

جدیدترین اطلاعات درباره میزان پرداخت تسهیلات مسکن که برای ماه فروردین ۹۸ است نشان می‌دهد: در این ماه تعداد کل تسهیلاتی که به متقاضیان ساخت، خرید و تعمیر واحد مسکونی در بخش مسکن و سایر بخش‌ها پرداخت شد، ۱۵.۸ درصد کاهش داشته است. این کاهش یکی از دلایل کاهش معاملات بازار مسکن سال ۹۸ در کل کشور و تهران محسوب می شود. بانک مسکن در فروردین ۹۸ به دلیل رکود مسکن و کاهش تقاضای دریافت انواع تسهیلات، ۱۲ هزار و ۳۹۵ فقره انواع تسهیلات به متقاضیان مانده در بازار مسکن پرداخت کرد. فروردین سال ۹۷ که هنوز معاملات خرید مسکن و همچنین ساخت و سازهای مسکونی رونق داشت، ۱۴ هزار و ۷۱۴ فقره انواع تسهیلات توسط این بانک به مشتریان پرداخت شده بود.

تسهیلات بانکی فروردین ۹۸

ارزش ریالی کل تسهیلات پرداختی توسط بانک مسکن طی فروردین امسال رقمی معادل ۵۳۱.۶ میلیارد تومان بوده است که این میزان تسهیلات به طور کلی از لحاظ مبلغ کاهش هفت درصدی نسبت به پرداختی‌های فروردین ۹۷ پیدا کرده است. از بین انواع تسهیلاتی که بانک مسکن پرداخت می‌کند، تقاضا برای تسهیلات خرید مسکن بیشترین متقاضی و تسهیلات سازنده‌های مسکن و تسهیلات احداث یا همان تسهیلات مشارکت مدنی کمترین متقاضی را داشت. طوری که تسهیلاتی که به متقاضیان خرید مسکن پرداخت شد رشد ۷.۶ درصدی داشت برخلاف تسهیلات پرداختی در حوزه مشارکت مدنی که ۸۱ درصد نسبت به فروردین سال گذشته کاهش پیدا کرد.

 نتیجه گیری از پیش بینی آمار معاملات مسکن در سال ۹۸

با مقایسه تسهیلات پرداختی بین ماه‌های فروردین ۹۷ و ۹۸، می توان گفت مقایسه نقطه‌ای تسهیلات پرداختی در فروردین حکایت از همان افت تقاضای خرید و ساخت مسکن در مناطق شهری بزرگ دارد. تهران در خط مقدم ورود به رکود سنگین معاملات مسکن قرار دارد و بعد از آن بازار مسکن کلان شهرهای دیگر کشور جای گرفته‌اند. بعضی از کارشناسان، براساس آمارها و پیش بینی ها برای بازار مسکن سال ۹۸، تابستان سال ۹۸ و بعضی دیگر پایان سال ۹۸ را اتمام دوره رکود تورمی بازار مسکن می‌دانند.

نویسنده : الناز اسدی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا
برگرفته از : ایسنا 

1 نظر

  1. ممنون برای این مقاله ارزشمند واقعا اطلاعات بسیار خوب و مفیدی به دست آوردم.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید