انواع کفپوش های ساختمانی

کفپوش های ساختمانی اهمیت بالایی در دکوراسیون منزل دارند و بسیاری از دکوراتورها بر مبنای آن دکوراسیون اتاق را انجام می دهند. لذا داشتن دانش درباره انواع کفپوش ها کمک بسیاری در انتخاب کفپوش مناسب با مکان مورد نظر ما می کند. و ویژگی هایی نظیر میزان مقاومت کفپوش، میزان عایق بودن آنها دربرابر صدا و میزان راحتی در نظافت کفپوش و … را باید در نظر گرفت.

در این مقاله درباره ی انواع کفپوش های ساختمانی و متریال آنها و مزایا و معایب هرکدام از آنها صحبت می کنیم.

انواع کفپوش های ساختمانی

کفپوش یک پوشش تقریباً دائمی برای کف طبقه یا یک ساختمان است. کفپوش های ساختمانی از جنس سنگ، سرامیک، لمینیت، موزائیک، مرمر، پارکت، موکت، پلاستیکی و یا چوبی و … هستند

پارکت و کفپوش های چوبی

این نوع کفپوش ها از جنس چوب درختانی مثل کاج و صنوبر یا افرا و بلوط ساخته می شوند و نوع چوب آنها تعیین کننده قیمت کفپوش می باشد.

پارکت ها از انواع قدیمی کفپوش بوده که همیشه زیبایی را از طبیعت به خانه شما می آورد البته اگر از دوستداران محیط زیست و طبیعت هستید به این نوع کفپوش فکر نکنید.

معایب:

پارکت ها را به کف اتاق می چسبانند وبعد از نصب روی آن را ساب و سپس لاک می زنند تا صاف و صیقلی شوند. لذا بعد از چند سال دوباره نیاز به ساب و لاک دارند.

رطوبت باعث آسیب به پارکت و باد کردن آن می شود. و نیز ممکن است که پارکت ها در موقع راه رفتن صدای جیر جیر ناخوشایندی دهند که دلیل آن کشیده شدن یک چوب بر روی چوب دیگر است. محکم کردن قطعات به یکدیگر می توان تا حدی این مشکل را از بین برد.

یک مشکل نسبتا آزاردهنده ای کفپوش ها، لرزش زمین است. کفپوش های چوبی معمولا عایق صوتی نبودند. و صدا ها را مخصوصا صدای پاهای سنگین و فرکانس های صدای بم و آهسته را انتقال می دهند. خطر آتش سوزی و تخریب توسط موریانه از دیگر معایب پارکت و کفپوش های چوبی می باشد.

کفپوش لمینیت

کفپوش لمینیت یا پارکت لمینیت یکی از کفپوش های بسیار مقاوم می باشد که طول عمر آن نزدیک به سی سال  می باشد و نصب آن بسیار راحت می باشد.

کفپوش لمینت از جنس HDF یا الیاف فشرده چوب نیز می باشد. و بسیار شبیه پارکت است ولی مستقیما از چوب درخت ساخته و تولید نمی شود.

لمینت از چهار لایه تشکیل شده که لایه اصلی آن HDFبوده و با یک لایه دکوراتیو با طرح چوب و روی آن لایه اصلی لمینت می باشد.

لمینت به کف چسبیده نمی شود و بوسیله شیارهایی که بصورت نر و ماده در هم قفل می شوند نصب می شود و در زیر آن لایه ی فوم یا موکت قرار می دهند. تعویض و جمع کردن آنها براحتی و آسان است. قیمت مناسب تری نسبت به پارکت دارد.

عدم ایحاد سر و صدا موقع راه رفتن و نداشتن خطر آتش سوزی و نم و رطوبت از مزایای آنها نسبت به کفپوش پارکت می باشد.

معایب:

این کفپوش ها نیاز به واکس زدن دارند و در صورت نفوذ رطوبت یا کثیفی به زیر آن تمیز کردنش مشکل می باشد. انبساط کفپوش که در تابستان و با هواهای گرم ممکن است اتفاق افتد به مرور سبب آسیب رساندن به آن می شود. مگر اینکه فضایی برای این قضیه در نظر گرفته شود که این موضوع هم مشکل نفوذ آب را به زیر کفپوش بدنبال خواهد داشت.

کفپوش سرامیکی

کلمه سرامیک از واژه یونانی کراموس گرفته شده است و به معنی سفال می باشد. سرامیک از محصولات عمده ی خاک و رس و سفال می باشد و روی آن با یک لایه لعاب مات یا نیمه براق و یا براق پوشیده می شود. ضخامت آن بین ۴ تا ۱۲ میلی متر می باشد. در سالهای گذشته سرامیک یکی از کفپوش های پر مصرف در ایران بوده است.

مزایا و معایب: کفپوش های سرامیکی از نظر نظافت براحتی تمیز می شوند. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که درز مابین سرامیک بعد از مدتی جرم می گیرد و بخوبی قابل تمیز شدن نیست. سرامیک به لحاظ انتقال قابلیت سرما بهتر است که همراه با فرش یا موکت استفاده شوند که هنگام راه رفتن احساس ناخوشایندی نداشته باشد و باعث سر خوردن و زمین خوردن مخصوصا برای کودکان نشود. از معایب دیگر آن ترک خوردن یا بریدگی سرامیک در اثر ضربه می باشد که این موضوع به زیبایی کف  لطمه وارد می کند.

کفپوش سنگی

سنگ از مصالح گران قیمت ساختمانی محسوب می شود. مانند سرامیک ابعاد بزرگتر آن قیمت بالاتر دارند. مناسب فضای آشپزخانه و سرویس بهداشتی است. اگر سنگ فاقد رگه یا ترک خوردگی باشد به مدت طولانی می توان از آن استفاده کرد.  برای استفاده در فضای بیرونی و محوطه ساختمان مناسب می باشد.

معایب: قیمت آن بالا می باشد و مشکلات مشابه با سرامیک را نیز دارد. این نوع کفپوش بخاطر سرد بودنش مناسب استفاده در نقاط سردسیر نبوده و گرم کردن فضایی که با سنگ مفروش شده هزینه بالاتری دارد. اصلا مناسب اتاق خواب نبوده و همچنین تمیز کردن آن از لکه و چربی بسیار مشکل است.

سنگ تنوع رنگ سایر کفپوش ها را ندارد و خود سنگ نیز رنگ یکنواختی ندارند. اگر بعد از مدتی بخواهید کفپوش ساختمانتان را تعویض نمائید برای مکانهایی که با سنگ یا سرامیک مفروش شده اند هزینه بیشتری را متحمل می شوید.

 

کفپوش سنگی

 

 

کفپوش پی وی سی یا وینیل

 

پلي وینيل كلراید (Polyvinyl Chloride) محصولی شیمیایی است  که به تدریج جای برخی مواد و مصالح را گرفته است. با استفاده از ویژگی های کم نظیر این پلیمر می توان کفپوشی نرم و انعطاف پذیر تولید کرد و نوع سخت آن یعنی U-PVC  در ساخت در و پنجره استفاده می شود.

این کفپوش ها به عنوان نسل جدید کفپوش ها امروزه مورد استقبال مردم قرار گرفته اند و از لحاظ رنگ و طرح شبیه پارکت و لمینیت هستند. قیمت مناسب تری دارند، براحتی نصب و تعویض می شوند و از مقاومت خوبی برخوردارند و بسیاری از مشکلات سایر کفپوش ها را نیز ندارند. در برابر آب مقاوم هستند و براحتی در آشپزخانه هم مورد استفاده قرار میگیرند. نیازی به واکس و ساب ندارند. خطر آتش سوزی ندارند. در زمستان گرم و عایق حرارتی بوده و تابستان کاملا خنک هستند. عدم رشد کپک و قارچ از مزایای دیگر آنهاست و حتی نمونه هایی از آنها آنتی باکتریال هم هستند.

این ویژگی های منحصر بفرد کفپوش های پی وی سی را به یک محصول مطلوب و محبوب تبدیل کرده است.

امروزه سبک سازی سازه مورد توجه قرار گرفته است و بیشترسازندگان  بدنبال استفاده از متریال هایی هستند که وزن ساختمان را کاهش دهد لذا کفپوش پی وی سی گزینه بسیار مناسبی می باشد.