مراحل قانونی اضافه کردن به طبقات ساختمان

اضافه کردن به طبقات ساختمان

تا به حال واژه “اضافه اشکوب” به گوشتان خورده است؟ اضافه اشکوب به ساختن طبقه اضافی روی ساختمان گفته می شود. امروزه بسیاری از مالکان تصمیم گرفته اند روی خانه های خود طبقات بیشتری اضافه کنند. لازم است بدانید اضافه کردن طبقه به دریافت مجوز احتیاج دارد. برای پاسخ به سوالاتی مانند مرجع صدور مجوز برای اضافه اشکوب کجاست؟ قوانین اضافه اشکوب چیست؟ و مراحل درخواست اضافه کردن به طبقات ساختمان چگونه است؟ با زومیلا همراه باشید.

ساخت طبقات روی ساختمان قدیمی

گاهی اوقات مالکان و سازنده ها به دلایل مختلفی مانند سودآوری مالی تصمیم می گیرند به ساختمان ساخته شده، طبقات بیشتری اضافه کنند. اضافه کردن طبقات به ساختمان در اصطلاح اضافه اشکوب نام دارد. به عبارتی دیگر می توان گفت به توسعه دادن بنا در ارتفاع اضافه اشکوب گفته می شود.

برای اضافه اشکوب لازم است از شهرداری مجوز گرفته شود. اگر مالک بدون دریافت مجوز و اطلاع به شهرداری اقدام به اضافه کردن طبقات کند، عملی غیرقانونی انجام داده است و ساخت و سازش غیرمجاز تلقی می شود. در این صورت شهرداری طبق قانون موظف است جلوی این ساخت و ساز غیرمجاز را در هر مرحله ای که هست، بگیرد.

پس از متوقف کردن ساخت و ساز، شهرداری اقدام به تخریب طبقات اضافی ساخته شده می کند.

نمونه ای از ساخت و ساز غیر قانونی و اضافه اشکوب غیرمجاز، پاساژ معروف “علاءالدین” در تهران می باشد که شهرداری پس از فرستادن اخطاریه های فراوان از طریق قانون وارد شد و طبقه بالایی پاساژ را که غیر مجاز ساخته شده بود، تخریب کرد.

پس برای اینکه به این دردسرها دچار نشوید، پیشنهاد می کنیم برای آگاهی از روند قانونی اضافه اشکوب با ما همراه باشید.

صدور پروانه برای اضافه کردن به طبقات ساختمان

گاهی پس از اتمام ساخت یا در حین ساخت ساختمان مالک تصمیم می گیرد طبقات بیشتری را به سازه اش اضافه کند. ساخت این طبقات اضافی به همین سادگی ها نیست و مراحل قانونی خاص خودش را دارد.

در دهه های گذشته شهرداری‌ مجوز ساخت طبقه اضافی را به سادگی صادر می کرد اما پس از مدتی متوجه شد تعدادی از این خانه‌ها نکات مهم سازه‌ای را رعایت نمی کنند. به دنبال آن شورای شهر تهران تصمیم گرفتند ساخت طبقه اضافی را ممنوع کنند و فقط به تعداد محدودی از در خواست کننده ها كه تعداد طبقات ساخته شده در ساختمان آن ها كمتر از تعداد طبقاتی كه در پروانه ساخت قيد شده بود، اجازه تکمیل کردن ساختمان داده شد.

دلایل شورای شهر برای ممنوعیت صدور مجوز اضافه اشکوب

شورای شهر تهران به دلایل زیر صدور مجوز اضافه اشکوب را لغو کرد:

  • بعضی از ساختمان‌هایی که تقاضای دریافت مجوز برای ساختن طبقه اضافه را داشتند، دچار ضعف در مقاومت سازه‌ای بودند و فاقد ایمنی لازم بودند.
  • با توجه به تلاش‌های شهرداری تهران برای کاهش مهاجرت به این شهر، مجوز دادن به ساخت طبقات اضافی در تضاد با این موضوع بود.

رئیس کمسیون توسعه و عمران شورای اسلامی تهران در آن زمان، معتقد بود مجوز دادن به ساخت طبقه اضافه، خطرات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

سرانجام در سال 1387 ممنوعیت صدور پروانه مجوز اضافه اشکوب صادر شد. اما در سال 1388 دوباره با رای دیوان عدالت اداری رای صادر شده لغو گردید و شهرداری موظف شد مجور ساخت طبقه اضافی را به درخواست کنندگان بدهد.

شرایط و مقررات اضافه کردن به طبقات ساختمان

  • در مرحله اول باید مقاومت ساختمان توسط مهندسان مشاور بررسی شود که آیا قابلیت لازم برای ساخت طبقه جدیدی روی خود را دارد یا خیر.
  • پس از تایید مقاومت ساختمان از نظر سازه ای، گواهی تقویت و مقاوم سازی بنا صادر می شود.
  • باید به تعداد واحدهایی که به ساختمان اضافه می شود، پارکینگ در نظر گرفته شود.
  • برای صدور پروانه اضافه اشکوب رعایت کردن اصلاحیات و رعایت تراکم مجاز پهنه طبق طرح تفصیلی ضروری است.
  • فاصله درز انقطاع با ساختمان مجاور برای جلوگیری از خطرات احتمالی زلزله، باید رعایت شود.
  • برای صدور پروانه ساخت ، همه نقشه های معماری، تاسیسات الکتریکی و تاسیسات مکانیکی باید توسط شهرداری بررسی شوند و صحت آن محقق شود. برای اضافه اشکوب هم بازبینی نقشه های معماری و تاسیسات مکانیکی و الکتریکی لازم است.

در این رابطه بخوانید : مراحل ساخت ساختمان با عکس

اضافه کردن به طبقات ساختمان

مراحل درخواست اضافه اشکوب

1- مالک باید با داشتن سند مالکیت خانه و همچنین اصل و فتوکپی شناسنامه، درخواست گرفتن مجوز اضافه اشکوب را به شهرداری بدهد.

2- مالک باید به واحد تاییدیه استحکام ساختمان در شهرداری رفته و پرونده‌ای در این واحد تشکیل دهد.

3- پرونده تشکیل شده در واحد تاییدیه ساختمان به سازمان نظام مهندسی کشور فرستاده می شود تا استحکام سازه‌ مربوطه بررسی شود.

4- کارشناسان به بازدید از ساختمان می پردازند و  مساحت، عرض کوچه، وضعیت ملک و … را بررسی می کنند.

5- بعد از تکمیل شدن بررسی کارشناسان، نظر نهایی درباره وضعیت استحکام سازه‌ای بنا داده می شود.

6- همه نقشه‌های ساختمان مورد بررسی کارشناسان قرار می‌گیرند. اگر از طرف خیابان، بالکنی موجود باشد، شهرداری از اداره برق در مورد آن استعلام می‌گیرد و در صورتی که از سمت آن ها مانعی نباشد و مجوز بدهند، مراحل بعدی تکمیل می گردند.

7- درخواست کننده اضافه اشکوب باید برای طی شدن ادامه مراحل کاری، عوارض مربوطه را پرداخت کند.

8- فرم بیمه و مبلغ پرداختی آن مشخص می شود.

9- بعد از آن که تمامی مراحل بالا انجام شد، تنظیم درخواست اضافه کردن به طبقات ساختمان صورت می گیرد و پس از شماره گذاری و ثبت در دبیرخانه شهرداری، مجوز صادر می‌گردد.

نتیجه گیری

  1. با افزایش بی رویه قیمت مسکن، بعضی از صاحبان ملک برای رسیدن به سود بیشتر تصمیم می گیرند طبقه اضافی روی ملک خود بسازند.
  2. ساختن طبقه‌ای روی طبقه دیگر اضافه اشکوب نام دارد.
  3. ساخت طبقه جدید بدون گرفتن مجوز از شهرداری، ساخت و ساز غیر مجاز تلقی می شود.
  4. رسیدگی به ساخت و ساز غیر مجاز وظیفه شهرداری است.
  5. شهرداری با ساخت و ساز غیرمجاز برخورد کرده و بنای ساخته شده را تخریب می کند.
  6. در صورت درخواست اضافه اشکوب دارد باید نقشه های مربوط به معماری و تاسیسات ساختمان دوباره مورد بررسی قرار گیرند.
  7. مدارک لازم برای درخواست صدور پروانه اضافه اشکوب، سند خانه و اصل و فتوکپی شناسنامه مالک است.
  8. مالک باید درخواست اضافه اشکوب را شهرداری تحویل دهد.
  9. چون پس از ساخت طبقه اضافی، ارتفاع ساختمان بیشتر می‌شود، باید فاصله قانونی درز انقطاع رعایت شود.

توصیه مهم:

این مقاله صرفا جهت آگاهی رساندن به مخاطبان گرامی بوده است. نکات و قوانین ذکر شده در متن در زمان نوشتن مقاله مورد تایید بوده و توصیه می شود پیش از اضافه کردن به طبقات ساختمان به مراجع ذیربط قانونی مراجعه شود.

مقاله پیشنهادی زومیلا:

از سری مقالات زومیلا می توانید به قوانین بازسازی ساختمان مراجعه کنید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، سپاسگزاریم.

نویسنده: فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید