برای از بین بردن چربی روی سطوح آشپزخانه چکار کنیم؟

از بین بردن چربی روی سطوح آشپزخانه

لکه‌های زشت روغن که پشت اجاق گاز و روی دیوار سرامیکی آشپزخانه نقش بسته‌اند، یکی از منزجر کننده ترین منظره‌هایی است که هر فرد می‌تواند با آن مواجه شود. این لکه‌ها معمولا پشت سینک و روشویی توالت‌ها هم دیده می‌شوند. بیشترین عاملی که باعث ایجاد لکه روی دیوار آشپزخانه می‌شود، سرخ کردن مواد است. تمیز کردن و خشک‌کردن دیوارهای آشپزخانه، در زیباسازی آن نقش بسزایی دارد. در ادامه این مطلب قصد داریم ترفندهای جالبی را برای از بین بردن چربی روی سطوح آشپزخانه با شما به اشتراک بگذاریم؛ با ما همراه باشید.

از بین بردن چربی روی سطوح آشپزخانه با جوش شیرین

یکی از موثرترین راه‌های از بین بردن چربی روی سطوح آشپزخانه، استفاده از جوش شیرین است. تنها کافی است به مقداری جوش شیرین، اندکی آب ولرم بیفزایید تا به شکل خمیر درآید. سپس خمیر را روی لکه‌های چربی بمالید و با یک دستمال آن را پاک کنید. خواهید دید که لکه‌های چربی چقدر راحت از روی دیوار پاک می‌شوند. از این روش می‌توانید برای پاک کردن لکه چربی از روی دیوارهای گچی و کابینت آشپزخانه نیز استفاده کنید. از بین بردن خط و خش میز شیشه‌ای، یکی دیگر از کاربردهای جوش شیرین در خانه داری است.

از بین بردن چربی روی سطوح آشپزخانه

از بین بردن چربی روی دیوار آشپزخانه با بخار آب

حتما می‌دانید که روغن در گرما نرم و روان می‌شود؛ بنابراین آب داغ یا بخار آب می‌تواند به راحتی قدیمی‌ترین لکه‌های چربی را از روی دیوار و حتی درز کاشی‌ها تمیز کند. پس در صورتی که یک دستگاه بخار شور در منزل دارید، حتما از آن برای تمیز کردن لکه چربی از روی دیوار استفاده کنید. می‌توانید پدهای پاک کننده خود دستگاه را روی لکه‌های چربی روی دیوار بکشید تا ضمن ایجاد بخار، تمامی لکه‌ها را بزداید. یا اینکه بخار داغ دستگاه را روی لکه‌های چربی هدایت کنید و پس از نرم شدن لکه‌ها، با یک دستمال یا اسفنج آن‌ها را پاک کنید. بسیار مراقب باشید که حین کار دست خود را با بخار آب داغ نسوزانید.

از بین بردن لکه چربی روی گاز آشپزخانه

برای از بین بردن لکه چربی گاز آشپزخانه که محل تجمع چربی‌ها است و عمل سرخ کردن غذا روی آن انجام می‌شود دقت بسیاری لازم است. برای پاک کردن گاز، اول از همه میله‌ها و شعله‌های گاز را حداقل ۲ الی ۳ ساعت در مخلوط آب جوش و مایع ظرف‌شویی و سرکه (آمونیاک هم برای این قسمت خوب است) قرار دهید. سپس با یک اسکاج زبر یا سیم ظرف شویی چربی‌ها و سوختگی‌ها را پاک کنید. برای تمیز کردن سوراخ‌های شعله گاز می‌توان از مسواک استفاده کرد.

در آخر برای از بین بردن لکه چربی صفحه گاز آشپزخانه، ابتدا غذای باقی مانده را با دستمال از روی سطح آن پاک می‌کنیم سپس با محلول جوش شیرین و آب جاهایی که سفت شده و چربی گرفته را تمیز می‌کنیم و در آخر به کمک دستمال و یا پارچه سطح مورد نظر را پاک می‌کنیم.

از بین بردن چربی روی سطوح آشپزخانه

 

از بین بردن چربی روی سطوح آشپزخانه با سرکه

سرکه سفید یک ماده تمیزکننده عالی است که می‌تواند با دیوارهای چرب شما مقابله کند، آن را ضدعفونی کند و بوی نامطبوع آن را نیز از بین ببرد. سرکه سفید یک عامل طبیعی بسیار خوب است که می‌تواند از لکه‌های ایجاد شده توسط دود نیز جلوگیری کند. می‌توانید به‌طور مستقیم از سرکه بر روی دیوار استفاده کنید و دیگر جای برای نگرانی نخواهد بود. همچنین می‌توانید ترکیبی از سرکه و آب را در بطری خالی و تمیز نگه‌داری کرده و به‌طور منظم از آن برای پاکیزگی استفاده کنید. روش استفاده از این ترکیب بسیار ساده است کافی است این محلول را روی دیوار اسپری کرده و با اسفنج نرم یا پارچه‌ای یا حوله‌ای روی سطح را پاک کنید. استفاده از سرکه سفید برای رفع لکه‌های روغن در آشپزخانه یکی از راه‌های طبیعی و بی‌خطر برای نظافت است.
برای لکه‌های سقفی و جاهایی که ممکن است دسترسی به آن سخت باشد استفاده از طی‌های حوله‌ای با دسته‌بلند می‌تواند راهگشا باشد. برای این منظور پوشش حوله‌ای طی را به محلول آب و سرکه آغشته کرده و سپس با استفاده از دسته‌بلند آن نقاط موردنظر را تمیز کنید. از بین بردن بوی بد فاضلاب آشپزخانه، یکی دیگر از کاربردهای سرکه در خانه داری است.

چگونه سینک ظرف‌شویی را برق بیندازیم؟

برای تمیز کردن سینک ظرفشویی، مخلوطی از مقادیر مساوی نمک با جوش‌شیرین تهیه کنید و با مقداری آب آن را به صورت خمیر دربیاورید. با این خمیر و با کمک یک دستمال نرم، سینک ظرف‌شویی را تمیز و براق کنید. اگر رسوب سفید آهکی به جامانده از آب شستشوی ظروف، منظره بدی به ظرف‌شویی استیل شما داده است، آخر شب یک دستمال یا حوله کاغذی را روی محل‌های مورد نظر پهن کنید و آن را با سرکه خیس کنید و صبح روز بعد، با آب بشویید. اگر فرصت صبر کردن ندارید،‌ خمیری از سرکه و نمک درست کنید و با آن رسوب را بسابید تا به طور کامل پاک شوند. همچنین نصف لیموترش تازه آغشته به نمک نیز برای ساییدن و براق کردن وسایل استیل مناسب است.

از بین بردن چربی روی سطوح آشپزخانه با نوشابه گازدار

نوشابه‌های گازدار یکی دیگر از مواردی هستند که می‌توانند در از بین بردن چربی روی سطوح آشپزخانه موثر باشند. فقط کافی است مقدار کمی سودا را روی یک اسفنج یا هر پارچه نرم دیگری ریخته و با آن سطح چربی دیوارهای آشپزخانه را پاک‌کنید. پس از تمیز کردن دیوارها به‌آرامی، آن را با یکپارچه خشک تمیز کنید تا بقایای این ماده از سطح دیوارها پاک شوند.

از بین بردن چربی روی سطوح آشپزخانه

 

از بین بردن لکه چربی هود آشپزخانه

در هنگام آشپزی و سرخ کردن غذا، چربی‌های بسیاری در اطراف گاز پخش می‌شود و از آنجایی که هود خاصیت مکندگی دارد این چربی‌ها را به خود جذب می‌کند. یکی از ساده‌ترین مواد برای پاک کردن هود استفاده از محلول‌های گاز پاک کن به همراه اسفنج است. فیلتر آلومینیومی هود را می‌توانید با استفاده از پاک کننده چربی هود مانند تترا یا پودر ماشین لباسشویی در مقداری آب بخوابانید. از برس نرم هم برای تمیز کردن فیلتر فلزی هود می‌توانید استفاده کنید.

نکته پایانی

به هیچ عنوان برای تمیز کردن سطوح فلزی از برس‌های سخت و سیمی و حتی اسفنج‌های زبر استفاده نکنید. این کار باعث خراشیده شدن سطوح فلزی می‌شود. در این گونه موارد استفاده از پارچه نرم بهترین راه حل است. توجه داشته باشید سطوحی را که با سرکه تمیز می‌کنید ابتدا با یک پارچه نم‌دار تمیز کنید، سپس با استفاده از یک پارچه خشک سطوح فلزی را پاک کنید. استفاده از پارچه نم‌دار به خاطر آن است که سطوح فلزی از وجود سرکه به طور کامل پاک شود. موادی مثل سرکه قادرند سطوح فلزی را در درازمدت نابود کنند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید