آلودگی هوای تهران از چیست و عوامل اصلی آن کدامند؟

آلودگی هوای تهران

آلودگی هوا چیست و چه عواملی باعث تشدید یا به وجود آمدن این آلودگی می‌شوند؟ ممکن است این سوال ذهن افرادی را که در کلان شهرهایی مانند تهران زندگی می‌کنند درگیر کرده باشد. پیشرفت علم و فناوری سبب ازدیاد کارخانه‌ها، صنایع و شرکت‌های مختلف شده است و همین امر، آلودگی هوای تهران را به دنبال داشته است. اگر قصد شما آشنایی بیشتر در این مورد است، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان همراه ما بمانید.

منظور از آلودگی هوا چیست؟

به هوایی که در آن انواع آلاینده‌ها وجود داشته باشند آلودگی هوا میگویند. این آلاینده‌ها ممکن است هم فضای باز را درگیر کنند و هم فضای بسته را. حال اگر هوای پاک و قابل استنشاق دچار آلودگی شود می‌تواند سلامتی کل موجودات روی کره زمین را به خطر بیندازد و برای حفظ و بقای نسل این موجودات بسیار مضر باشد.

شاخص آلودگی هوای تهران

شاخص‌های مربوط به آلودگی هوا به صورت روزانه ثبت می‌شوند؛ اما مناطق ۱۰،۱۱،۱۵،۱۷ و ۲۰ آلوده‌ترین مناطق شهر تهران به حساب می‌آیند که زندگی در این مناطق به علت آلودگی زیاد هوا بسیار سخت است.

بررسی شاخص آلودگی هوای تهران از ابتدای سال ۹۸ تا به امروز

۱-هوای پاک در تهران: از اوایل سال ۹۸ تا به امروز ۲۵ روز هوای پاک در تهران داشته‌ایم.

۲-هوای سالم در تهران: می‌توان گفت از ابتدای سال ۹۸ مجموع هوای سالم شهر تهران ۱۹۴ روز بوده است

۳-هوای ناسالم: در تاریخ ۲۶ آذر ۹۸ شاخص آلودگی هوا در تهران ۱۵۳ بوده و این روز جزو یک از شاخص‌های ناسالم شهر تهران محسوب شده است.

۴-هوای بسیار ناسالم: در تاریخ ۲۵ آذر ۹۸ میزان آلودگی هوای تهران ۲۱۱ بوده است. این میزان آلودگی به حدی شدید بوده است که مردم به سختی می‌توانستند چند قدمی خود را ببینند. این روز جزو هوای بسیار ناسالم تهران محسوب شده است.

انواع آلودگی هوا

۱-آلودگی هوا داخل محیط باز

۲-آلودگی هوا داخل محیط بسته

آلودگی هوای تهران

چند مورد از عوامل آلودگی هوای تهران داخل محیط باز

۱-گازهای حاصل از دود کارخانه‌ها و صنایع

کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدکننده مانند شرکت‌های خودروسازی، مقدار زیادی مونوکسید کربن و مواد شیمیایی را وارد هوا می‌کنند و چون این مواد در هوا پخش نمی‌شوند معلق می‌مانند و به صورت آلودگی هوا ظاهر می‌شوند.

۲-برخی از فعالیت‌های کشاورزی

آمونیاک از جمله موادی است که استفاده از آن در کشاورزی بسیار شایع است. استفاده از آمونیاک در حشره‌کش‌ها، سم‌ها و کودهای شیمیایی بسیار فراوان است. استفاده از این ماده در کشاورزی، علاوه بر آلودگی هوا سبب آلودگی آب نیز می‌شود.

۳-سوزاندن سوخت‌های فسیلی

استفاده از آلاینده‌های ناشی از آلودگی وسایل نقلیه مانند کامیون، تریلی، قطار، هواپیما و…سبب ایجاد آلودگی شدید هوا می‌شوند. بیشتر ما انسان‌ها با عوارض این نوع از آلودگی‌ها آگاه هستیم اما برای برطرف کردن نیازهای روزانه خود از وسیله نقلیه شخصی استفاده می‌کنیم و باعث تشدید آلودگی هوای تهران می‌شویم. گازهای مضر حاصل از دود ماشین‌ها علاوه بر آلودگی هوا، سبب آلودگی و تخریب محیط زیست نیز می‌شوند.

عوامل آلودگی هوا داخل محیط بسته

انواع پاک‌کننده‌های خانگی و مواد مربوط به نقاشی خانه و ساختمان از جمله مواد شیمیایی محسوب می‌شوند. پخش شدن این مواد سمی در هوا موجب آلودگی هوا می‌شود. همچنین استفاده مکرر از مواد مربوط به نقاشی خانه سبب ایجاد بیماری‌های تنفسی خطرناکی می‌شود.

تأثیرات آلودگی هوا بر سلامتی

ریه‌های کودکان به آلودگی هوا بسیار حساس است؛ به خصوص در آلودگی هوای تهران بسیاری از کودکان دچار برونشیت و گوش درد می‌شوند.

افرادی که مبتلا به بیماری قلبی هستند نیز در مقابل آلودگی هوا واکنش نشان می‌دهند. این افراد به توجه و مراقبت‌های بیشتری نیاز دارند و برای این منظور باید:

– از ماسک‌های بهداشتی و استریل استفاده کنند

-حتی‌الامکان از خانه بیرون نروند

-از قرص‌های ویتامین E و ویتامین C که سبب از بین رفتن اثرات آلودگی هوا بر روی بافت‌های انسان می‌شوند استفاده کنند.

آلودگی هوای تهران

نتیجه گیری

آلودگی هوای تهران امروزه به مسئله بسیار مهمی تبدیل شده است که نیاز به برنامه ریزی و توجه خاصی دارد. همچنین هر یک از افرادی که در تهران زندگی می‌کنند با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به جای ماشین‌های شخصی، صرفه جویی در مصرف انرژی و استفاده از دستگاه‌هایی که انرژی کمتری مصرف می‌کنند، می‌توانند میزان آلودگی هوا را به حداقل برسانند. به امید آنکه هریک از افراد بتوانند با کمک و همیاری هم تهرانی زیبا و به دور از آلودگی هوا را به وجود بیاورند. اگر قصد دارید با محله های خوش آب و هوای تهران آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم سری به مطلب خوش آب و هواترین محله های تهران کدامند؟ بیندازید. به نظر شما از دیگر عوامل آلودگی هوای تهران به چه مواردی می‌توان اشاره کرد؟ نظرات خود را با ما و سایر مخاطبان زومیلا به اشتراک بگذارید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید