ایل گلی تبریز از گرانترین محله های تبریز

ائل گلی تبریز

محله ایل‌گلی تبریز از قدیمی ترین محله های تبریز است  و به عنوان یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری تبریز به حساب می آید. ایل گلی یا ائل گلی تبریز در زمان های قدیم به شاه گلی مرسوم بوده که به معنای استخر شاهی می باشد. گول در زبان ترکی به معنی استخر است. در دوران قبل از صفویان محله ایل گلی تنها یک استخر بزرگ و عمیق بوده که جهت آبیاری بیشتر باغ های تبریز از از منبع این استخر استفاده می شده. ایل گلی به خاطر داشتن جاذبه های بکری مانند استخر، کاخ ایل گلی، پارک، شهربازی، دریاچه و … بسیار محبوب شده و مورد توجه اهالی تبریز و گردشگران قرار گرفته است. استخر ائل گلی در زمان پادشاهان تبریزی به نام قویونلوها احداث شد و بعد از به کار آمدن حکومت قاجاریان، در اطراف این استخر خیابان کشی شد و با انواع درختان زیبایی مانند بید مجنون و گل های رنگارنگ مانند یک نگین آبی رنگ بیشتر از همیشه به چشم آمد. در حال حاضر محله ایل گلی تبریز با رونق گرفتن ساخت و ساز و بهبود راه و شهرسازی دیگر از یک معنا و مفهوم یک روستای کوچک فاصله گرفته و حالا تبدیل به یک محله لوکس در تبریز شده و قیمت خانه و آپارتمان در ائل گلی نسبت به سایر مناطق بالاتر می باشد.

ائل گلی تبریز

پارک ایل گلی تبریز

پارک ایل گلی یکی از مهم ترین گردشگاه های تبریز به شمار می رود و دارای بخش های متعدد تفریحی مانند: لونا پارک و شهربازی و پیست اسکیت و مینی گلف و … می باشد . جالب است بدانید اولین پارک اینترنتی کشور همین پارک ایل گلی است که با داشتن اینترنت  رایگان بسیاری از گردشگران ومسافران را به خود جلب می کند . این پارک بزرگ به دو قسمت تقسیم می شودکه عبارتند از کاخ ایل گلی و استخر ایل گلی.

ائل گلی تبریز

امکانات پارک ایل گلی:

پارک ایل گلی با درختان سر به فلک کشیده خود و جای گرفتن باغ دلگشا در دل این پارک و بوی خوش فینگرفودهای ساده ای مثل لقمه های تخم مرغ و خیار گوجه همیشه باعث شده وقتی یک گردشگری بعد از مدتها یادی از پارک ایل گلی کند، تمامی این حس های خوب و شیرین و قدم زدن های کنار استخر ایل گلی و کاخ ایل گلی را به یادآورد.

دریاچه ایل گلی تبریز

دریاچه ایل گلی  با ظرفیت هفتصد و بیست هزار متر مکعب و عمق 12 متر به دریاچه بزرگ مشهور است و  پس از پیروزی انقلاب اسلامی نام این دریاچه به ائل گلی به معنای دریاچه مردم تغییر یافت . آب این دریاچه از رودخانه لیقوان سرچشمه می گیرد. در ضلع جنوبی دریاچه یک تپه جنگلی وجود دارد که آبشارهای مصنوعی زیادی از تپه به دریاچه سرازیر می شود. همچنین از دریاچه تا کاخ ایل گلی خیابان کشی شده که سبب شده عمارت کلاه فرنگی همانند یک جزیره کوچک نمایان شود.

ائل گلی تبریز

کاخ ائل گلی تبریز

عمارت  زیبای کلاه ‌فرهنگی تبریز که یک بنای 8 ضلعی در نقطه مرکزی دریاچه ایل گلی قرار دارد و معروف به کاخ ایل گلی است. که در زمان حکومت پهلوی این بنا مرمت و بازسازی شد و از یک ساختمان یک طبقه به ساختمان دو طبقه محکم تری تغییر یافت. کاخ ائل گلی تبریز در دوران حکومت پادشاه آق‌قویونلو احداث شده است.

ائل گلی تبریز

ساعت آفتابی ایل گلی

یکی دیگر از دیگر جاذبه های دیدنی ایل گلی ساعت آفتابی بزرگ است. ساعت های آفتابی بیشتر زمان محلی را نمایش میدهند. اما بر اساس خواسته شهرداری تبریز این ساعت، ساعت رسمی کشور را نمایش می دهد.

ساندویچ های یرالما یومورتا

اگر به تبریز سفر کنید و سری به بوفه های خیابانی اطراف کاخ ایل گلی نزنید فرصت بزرگی را برای تست انواع غذاهای ساده اما خوشمزه را از دست داده اید.

ساندویچ های سیب زمینی و تخم مرغ آب پز به همراه کره آب شده یا به زبان ترکی “یرالما یومورتا” از معروف ترین ساندویچ های ایل گلی به حساب می آید که در عین سادگی بسیار دلچسب و لذیذ هستند.

ائل گلی تبریز

امکانات ایل گلی تبریز:

داشتن انواع جاذبه های گردشگری نظیر پارک، باغ، استخر، کاخ و …

داشتن های هتل های معروفی نظیر هتل پارس ایل گلی

ایستگاه مترو ایل گلی

انواع کافی شاپ های های اطراف کاخ ایل گلی

چرا باید ائل گلی را ببینیم؟

محله ائل گلی یکی از محبوبترین مکانها برای پیک نیک و مسافرت های کوتاه خانوادگی است.  می توانید در پارک بساط نهار و چای خود را پهن کنید و از هوای پاک و همیشه خنک تبریز لذت ببرید. یا اینکه دل به دریا بزنید و قایق سواری کنید . یا اگر کودک دلبندتان هوس شهربازی کرده او را به لونا پارک ائل گلی ببرید و سوار وسایل بازی مانند قطار برقی کنید و در آخر هم نگران جایی برای استراحت خود نباشید، چون هتل هایی نظیر هتل پارس (تبريز – اتوبان شهید کسائی – جنب پارك ائل گلي)  هتل شهریار(تبريز – اول جاده ائل گلی) هتل گسترش (تبريز – چهارراه آبرسان) میزبان شما هستند.

قیمت آپارتمان در ائل گلی چند؟

اگر دوست دارید در محله ائل گلی تبریز خانه بخرید ما توسط آگهی های موجود در سایت زومیلا که برای این محله است، تخمینی از رنج قیمت خانه و آپارتمان در ائل گلی را خدمتتان اعلام می کینم:

قیمت خرید آپارتمان در ائل گلی:

1- قیمت آپارتمان با متراژ حدودی 100 متر : تقریبا بین 300 تا 600 میلیون تومان

2-قیمت آپارتمان با متراژ حدودی 180 تا 200 متر : تقریبا 600 تا 1 میلیارد تومان

قیمت اجاره در ائل گلی:

1- قیمت اجاره آپارتمان با متراژ حدودی 100 متر: مبلغ اجاره تقریبی : 30 تا 70 میلیون تومان

2- قیمت اجاره آپارتمان با متراژ حدودی 200 متر: مبلغ اجاره تقریبی: 60 تا 120 میلیون

نظرات شما از ائل گلی تبریز:

تیم تحریریه زومیلا در تلاش است در وبلاگ خود مطالب مفیدی جهت اطلاع شما عزیزان منتشر کند. اما به قول بزرگترها یک دست صدا نداره! ما خیلی دوست داریم نظرات و تجربیات شما از ائل گلی تبریز رو بدونیم! از کیفیت و خوبی های این محله تا هر چیز دیگه . راستی نظرتون درباره کاخ ائل گلی رو هم برامون پست کنید.

4 نظرات

  1. بابا تورو خدا جمع کنید این حرفارو ائل گلی فقط شده پارک ودوروبرنمیدونم کوی دادکستری .سهند .فردوس ویلاشهر .یکی نیس بگه اون محله خود ائل گلی که ۴۰ ساله همون مدلی مونده رو چیکار میکنید یه بار برف بیاد نمیشه رانندگی کرد من به شخصه از ۶ ماهگی تو این محل بزرگ شدم الان ۳۷ سالمه از اون موقع میگن اینجا طرح داره قراره خیابوناشو بزنن بابا بخدا من پیر شدم ولی کو کجاست نمیدونیم .

  2. ایل گلی یکی از بهترین پارک های تبریزه که پنت هاوس های مشرف به این پارک واقع در کوی فردوس مبالغ فوق نجومی به خوداختصاص میدهند باید یادآورباشم که پنت هاوس معروف فردوس قیمتی بین 100 تا 150 میلیارد را به خوداختصاص داده

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید