روش‌های صحیح و اصولی آب بندی سازه های بتنی

روش‌های-صحیح-و-اصولی-آب-بندی-سازه-های-بتنی

آب بندی سازه های بتنی

بتن یک ماده‌ی متخلخل است که اگر به درستی آب بندی و به  اصطلاح عایق بندی نشود، در گذر زمان مقدار زیادی آب جذب می‌کند. آب جذب شده در طولانی مدت، باعث تخریب و کاهش استحکام سازه می‌شود. پس عایق بندی نقش مهمی در افزایش محکمی بتن دارد؛ اما آب بندی سازه‌ های بتنی و روش‌های آب ‌بندی بتن چیست؟ در این مطلب ساختمانی مجله بیمه دات قصد داریم به موضوع آب بندی سازه‌ های بتنی و روش‌های آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

بتن چیست؟

بتن ماده‌ی چسبنده‌ای است که در نتیجه واکنش سیمان‌های هیدرولیکی و آب به وجود می‌آید. جالب است بدانید که سیمان و بتن با هم فرق دارند. سیمان ماده‌ای است که اغلب به صورت پودری بوده و یکی از اجزای تشکیل‌دهنده بتن است. از ترکیب آب، سنگدانه‌های ریز و درشت و سیمان پرتلند و دیگر افزودنی‌ها بتن حاصل می‌شود. سنگدانه درشت معمولاً شن یا سنگ خرده‌شده و سنگدانه ریز ماسه است. در فرایند سخت‌شدن  یا عمل آمدن بتن، سیمان با آب به صورت شیمیایی ترکیب شده و بلورهای سختی را تشکیل می‌دهد. این بلورها، سنگدانه‌ها را به هم متصل می‌کند..

عایق و آب بندی سازه‌ های بتنی

عایق ‌بندی سازه ‌های بتنی یا آب‌ بندی بتن روشی است که با استفاده از آن، جلوی نفوذ آب و رطوبت به بتن گرفته می‌شود. مسئله‌ی ضد آب کردن سازه‌هایی که در مجاورت آب قرار می‌گیرند، از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به این‌که بتن یکی از پرمصرف‌ترین مصالح در ساختمان‌سازی و ساخت سازه است، به همین دلیل عایق‌کاری سطح بتن بسیار حائز اهمیت است.

عایق-و-آب-بندی-سازه‌-های-بتنی

روش های آب بندی بتن به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می شود.

روش‌های آب بندی سازه‌ های بتنی

دو روش عایق بندی سازه‌ های بتنی وجود دارد:

  • آب بندی اولیه
  • آب بندی ثانویه

آب‌بندی اولیه یا عایق کاری سطح بتن، در حین اجرا و ساخت سازه انجام می‌شود؛ اما آب بندی ثانویه پس از اجرای سازه صورت می‌گیرد. آب بندی کردن اولیه بسیار بهتر از  ثانویه است. با اینکه ما شاهد ورود آب از یک قسمت و خروج آن از قسمتی دیگر نیستیم؛ اما برای تضمین دوام سازه نیاز به انجام آب ‌بندی بتن داریم. همان‌طور که گفتیم، استفاده از روش ‌های آب بندی سازه های بتنی در زمان ساخت بسیار کارآمد است؛ زیرا در حین ساخت، می‌توان افزودنی‌هایی در بتن به کار برد که آن را ضد آب کند.

آب ‌بندی اولیه سازه ‌های بتنی

در آب ‌بندی اولیه سازه ‌های بتنی، باید سعی کرد که عواملی را که روی نفوذپذیری آب تأثیر دارند، کنترل نمود. یکی از این عوامل، کیفیت مصالح مصرفی مانند سیمان و سنگدانه‌های ریز و درشت است. عامل مهم بعدی، نسبت آب به سیمان است که عامل مهمی در تعیین فضاهای خالی در بتن سخت‌شده محسوب می‌شود.

در روش آب‌ بندی اولیه یا اصلاح ساختار بتن، از مواد افزودنی مناسب باید استفاده کرد. ذرات کریستالی این افزودنی‌ها در ساختار بتن نفوذ کرده و جلوی نفوذ رطوبت و ذرات آب را می‌گیرد. این یک روش اقتصادی و کم هزینه برای عایق بندی سازه ‌های بتنی محسوب می‌شود. با استفاده از روش‌های زیر می‌توان ساختار بتن را به منظور آب ‌بندی آن اصلاح کرد:

  • کاهش نسبت آب به سیمان
  • بالابردن نرخ هیدراتاسیون سیمان
  • اصلاح منحنی دانه‌بندی و کنترل میزان ذرات ریزدانه
  • بالا بردن دقت در اجرای بتن یعنی جلوگیری از ایجاد درزها و غیره.

برای کسب اطلاعات جامع در خصوص آب بندی سازه های بتنی به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/mag/concrete-water-proofing/

 

آب‌ بندی ثانویه سازه ‌های بتنی

آب‌ بندی ثانویه زمانی انجام می‌شود که سازه اجرا شده است. معمولاً این روش آب‌ب ندی هزینه بالایی دارد. برای آب‌بندی ثانویه هم می‌توان از پوشش‌های محافظتی و ورقه‌های عایق و هم از روش تزریق استفاده کرد.

در آب بندی سازه‌ های بتنی با استفاده از ورقه‌های عایق، عمدتاً از پلیمر، قیر و پلی اتیلن استفاده می‌شود. این ورقه‌ها به بتن کمک می‌کنند تا مقاومت بالایی در برابر شرایط نامساعد از خود نشان دهد و آسیب کمتری ببیند. در روش تزریق، مواد و محلول‌ها داخل محفظه‌ها تزریق می‌شوند.

از مزایای این روش می‌توان به آب‌بندی فشار مثبت و منفی اشاره کرد که هیچ محدودیتی برای هیچ یک از آن‌ها نیست. علاوه بر این، روش تزریق سرعت اجرا و مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد. عمده موادی که برای تزریق استفاده می‌شود شامل پلی یورتان‌های تک و دو جزئی و ژل‌های سه جزئی است. ژل کاربرد متداول‌تری دارد.

آب‌-بندی-بتن

آب‌ بندی بتن ثانویه بعد از اولیه زمانی انجام می‌شود که سازه اجرا شده است

در کل، آب‌ بندهای ثانویه شامل موارد زیر است:

  • صفحات ممبرین
  • ممبرین مایع
  • ملات ضد آب دو جزئی
  • پلاستر برای منابع آب و فاضلاب
  • آب بند پلیمری
  • آب بند آنی‌گیر
  • آب‌بند نما
  • چسب آب‌بندی
  • آب‌بند امولسیونی
  • پوشش آب‌بند مایع
  • ورقه‌های پوششی خود چسبنده
  • آب‌بند سیمانی
  • استفاده از محصولات نانو برای آب‌بندی

عایق و آب بندی سازه‌ های بتنی یکی از اقدامات مهم در امر ساختمان‌سازی است. با توجه به این‌که بتن دارای تخلخل فراوان و جاذب بالای آب بوده و از رایج‌ترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شود، اهمیت‌دادن به این موضوع در دوام و پایداری ساختمان امری ضروری است. روش‌های مختلفی برای عایق بندی سازه‌ های بتنی وجود دارد که بر حسب بودجه و کارایی، می‌توان یکی از آن‌ها را انتخاب کرد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که اصلاح ساختار بتن و آب‌بندی اولیه در حین اجرای سازه بسیار موثرتر و به صرفه اقتصادی است.

بیمه آتش سوزی و زلزله ساختمان

با توجه به این‌که استحکام متفاوت ساختمان‌ها بر حسب مصالح و روش اجرای سازه، در نتیجه آسیب‌پذیری متفاوتی هم در برابر حوادث دارند. ساخت یک ساختمان یا خرید آن هزینه بالایی دارد. با توجه به این هزینه، یکی از کارهایی که می‌تواند خیال شما را از بابت سرمایه‌ای که برای ساخت یا خرید ساختمان صرف کرده‌اید، کمی راحت کند و به شما اطمینان و دلگرمی دهد، استفاده از بیمه آتش سوزی  است.

بیمه آتش سوزی دو نوع پوشش دارد: پوشش اصلی که شامل حوادثی مانند آتش‌سوزی، انفجار و صاعقه می‌شود و پوشش‌های اختیاری که حوادثی مانند زلزله، سیل، طوفان و غیره را در بر دارد. با استفاده از بیمه آتش‌سوزی و انتخاب پوشش‌های اختیاری همچون زلزله (کشور ما در منطقه زلزله‌خیزی قرار دارد و هر ساله این حادثه باعث تخریب ساختمان‌های زیادی می‌شود)، در هنگام بروز چنین حوادثی، شرکت بیمه در کنار شماست و خسارات مالی شما را جبران می‌کند.

استحکام ساختمان و استفاده از مصالح ساختمانی باکیفیت امر مهمی در هر پروژه ساخت و سازی است. برای بالا بردن دوام و استحکام ساختمان، همان‌طور که در بالا گفته شد، یکی از کارها، آب بندی سازه‌ های بتنی است. بر این اساس، هزینه بیمه آتش سوزی برای ساختمان‌های مختلف با توجه به استحکامشان متفاوت خواهد بود. برای این‌که از هزینه بیمه آتش‌سوزی ساختمان خود، چه صنعتی و چه غیر صنعتی، اطلاع داشته باشید، می‌توانید از سامانه بیمه دات کام استفاده کنید. بیمه دات کام، معتبرترین و کامل‌ترین سامانه بیمه‌ای آنلاین کشور است که علاوه بر استعلام هزینه بیمه، خدماتی نظیر مقایسه شرکت‌های بیمه‌ای مختلف و نیز خرید بیمه به صورت آنلاین را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما به راحتی و با اطمینان کامل می‌توانید خرید بیمه آتش سوزی را از طریق این سامانه انجام دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید