چگونه صاحب خانه شویم

تو این گرونی چطور خانه بخریم

این روزها که قیمت خانه سر به فلک کشیده و مدام هم قیمت‌ها بالا می‌رود، خرید خانه و صاحب‌خانه شدن برای بسیاری از افراد جامعه تبدیل به آرزویی محال شده است. مردم به سختی می‌توانند پس‌انداز کنند و اغلب میزان درآمدشان آن‌قدری نیست که با پس‌انداز از حقوق کارمندی و کارگری بتوانند سرمایه قابل‌توجهی برای خرید خانه جمع کنند. زوج‌های جوان، خانواده‌هایی که سال‌هاست اجاره‌نشین هستند و مجردهایی که می‌خواهند برای آینده‌شان سرمایه‌گذاری کنند و… خلاصه همه ما به نوعی در پی یافتن پاسخ این سوال هستیم که واقعا چگونه صاحب خانه شویم و در این وضعیت اقتصادی نامطلوب خانه بخریم. چطور خودمان را از شر اسباب‌کشی و نقل مکان سالانه، دویدن از این بنگاه به آن بنگاه برای پیدا کردن خانه، افزایش اجاره‌بها و فکر رسیدن به موعد اجاره خلاص کنیم؟ آیا خرید خانه واقعا این‌قدر غیرممکن است؟ در این مطلب زومیلا به بررسی روش‌های خانه‌دار شدن می‌پردازیم.

چگونه صاحب خانه شویم

مدیریت مالی گامی مهم برای خانه‌دار شدن است

قبل از هر چیز این نکته را بگوییم که اگر پول بادآورده هنگفت یا ارث کلانی به شما نرسد و صاحب شغل‌هایی با درآمد چند ده و چند صد میلیونی در ماه نباشید؛ پروسه خرید خانه برای شما مثل اکثر افراد جامعه طولانی و زمانبر و نیازمند صبر و حوصله فراوان است. پس باید کفش آهنی بپوشید و قدم به قدم برای رسیدن به آرزوی خانه‌دار شدن گام بردارید. حقیقت این است که وقتی آرزویی مثل صاحب‌خانه شدن را در سر می‌پرورانید، حتی کم‌ترین مبالغ هم اهمیت پیدا می‌کنند؛ پس باید مدیریت مالی را یاد بگیرید. مدیریت مالی یعنی هزینه‌ها را کنترل کرده و از منابع مالی که در اختیارتان است به صورت بهینه استفاده کنید تا به افزایش سرمایه و سود مالی برسید.

در این راستا باید کلیه مخارج و هزینه‌های خود را ثبت کرده و هزینه‌های ضروری و غیرضروری را مشخص کنید. این کار باعث می‌شود حواستان به دخل و خرج‌تان باشد و با احتیاط بیش‌تری تصمیم به خرید بگیرید.

پس‌انداز کردن را فراموش نکنید

می‌پرسید چگونه صاحب خانه شویم و از مستاجری نجات پیدا کنیم، جواب این است که پس‌انداز کردن را جدی بگیرید. حتی اگر درآمدتان چندان زیاد نیست باز هم هر ماه مقداری از آن را پس‌انداز کنید و یادتان نرود که قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود؛ دریا هم نشود یک بشکه ۲۰ لیتری که می‌شود. از شوخی گذشته برای خرید خانه پول زیادی لازم است و این مبلغ در مدت زمان کوتاه به دست نمی‌آید؛ پس باید برای آن تلاش کنید. برای مثال می‌توانید  هر ماه مقداری از حقوق و درآمد خود را (مثلا ۲۰ درصد) در حساب‌هایی بگذارید که به صورت سالانه سود مشارکت روی آن‌ها محاسبه می‌شود.

در این رابطه بخوانید : چگونه آپارتمان پیش فروش بخریم؟

خرید خانه با کمترین پول

اگر واقعا می‌خواهید به جواب سوال چگونه صاحب خانه شویم برسید و مبلغ مورد نیازتان را تامین کنید، باید سختی‌های این راه را تحمل کرده و خودتان را مجبور کنید که از خرج‌های اضافه بزنید؛ مثلا به جای اسنپ با مترو و اتوبوس به سرکار بروید، به جای این که هر روز از بیرون ناهار بخرید در خانه غذا درست کنید و به محل کارتان ببرید، بی‌خیال خریدها و سفرهای غیرضروری شوید و…

سرمایه‌گذاری کنید

با توجه به افت ارزش پول ایران خیلی از افراد ترجیح می‌دهند به جای این که پول خود را در بانک پس‌انداز کنند، آن را در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری کنند. برای مثال خرید طلا یکی از روش‌های خوب سرمایه‌گذاری به‌خصوص در بلندمدت است. اگر سکه و طلا بخرید و بخواهید دو سه ماه دیگر بفروشید بله ممکن است افت قیمت داشته باشد؛ اما در بلندمدت ارزش آن بیش‌تر می‌شود و سود قابل‌توجهی می‌کنید. خرید دلار و یورو هم انتخاب برخی از افراد برای سرمایه‌گذاری و کسب سود است. طی سال‌های اخیر هم بسیاری از افراد در بازار بورس و ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند که اتفاقا خیلی‌ها به سود کلانی رسیده‌اند. البته برای سرمایه‌گذاری در این بازارها نباید بی‌گدار به آب بزنید و باید دانش و تجربه کافی در این زمینه داشته باشید که بدانید بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری چه وقتی است.

در این رابطه بخوانید : خرید خانه با کمترین پول چطور ممکن است؟

چگونه خانه قسطی بخریم

به آپارتمان کوچک‌تر نقل مکان کنید

چگونه صاحب خانه شویم و خانه‌ای حتی کوچک برای خودمان بخریم؟ باید در دوران اجاره‌نشینی به متراژ پایین رضایت دهید و به آپارتمان کوچک‌تر نقل مکان کنید. این که هم بخواهید خانه‌ای با متراژ بالا در منطقه‌ای خوب و گران اجاره کنید، هم بخواهید خانه‌دار شوید با هم در تضاد است. وقتی مجبور شوید بیش‌تر درآمدتان را برای کرایه خانه بدهید، دیگر پولی برای پس‌انداز کردن و صاحب‌خانه شدن نمی‌ماند. بله زندگی در خانه کوچک در منطقه‌ای ارزان‌تر شاید چندان باب میل شما نباشد؛ اما یادتان باشد شما هدف بزرگ‌تری دارید و آن هم خانه‌دار شدن است.

وام مسکن بگیرید

این روزها برای اکثر افراد جامعه خانه خریدن بدون گرفتن وام تقریبا غیر ممکن است. حتی فقط با وام هم نمی‌توانید خانه بخرید؛ زمانی که مقدار قابل قبولی پول پس‌انداز کرده‌اید و با سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف به مبلغ خرید خانه نزدیک شده‌اید؛ می‌توانید بقیه پول مورد نیازتان را از طریق وام تامین کنید. وقتی شخصی می‌پرسد چگونه صاحب خانه شویم اولین جوابی که به ذهن هر کس می‌رسد گرفتن وام مسکن است. بانک‌ها برنامه‌های مختلفی برای تخصیص وام به مردم دارند؛ شرایط دریافت هر کدام از آن‌ها را دارید وام بگیرید و در خرید خانه تعلل نکنید. این که بخواهید منتظر بمانید تا پول‌تان برای خرید خانه بیش‌تر شود و خانه‌ای بزرگ‌تر در منطقه‌ای بهتر بگیرید ریسک بالایی دارد؛ چون قیمت مسکن روز به روز بالاتر می‌رود.

میزان قسطی که بانک‌ها تعیین می‌کنند معمولا منطقی است اما باز هم زمانی وام بگیرید که محل درآمدی تقریبا ثابت و مطمئن دارید؛ چون بانک‌ها و موسسات مالی درباره پرداخت اقساط وام سخت‌گیر هستند و اگر برای مدتی پرداخت قسط‌تان عقب بیفتد و از موعد اخطار بگذرد، ملک شما توقیف می‌شود.

در این رابطه بخوانید : ۵ مورد از روش‌های پرداخت پول در معاملات مسکن

چگونه با وام مسکن خانه بخریم

به پیش خرید خانه هم فکر کنید

در پاسخ به سوال چگونه صاحب خانه شویم باید بگوییم که یکی از گزینه‌هایی که می‌توانید در نظر بگیرید پیش خرید خانه‌هایی است که هنوز ساخت آن‌ها تکمیل نشده و قرار است در آینده به شما تحویل داده شوند. البته با توجه به این که در این مورد کلاهبرداری هم زیاد صورت می‌گیرد، حتما از طریق قانون و مبادی رسمی از قانونی بودن فعالیت‌های شخص یا بنگاهی که خانه را پیش‌فروش می‌کند اطمینان حاصل کنید.

مشارکت در ساخت، خرید خانه قولنامه‌ای و خانه‌های اقساطی هم روش‌های دیگری برای خرید خانه هستند.

در این رابطه بخوانید : اوراق تسهیلات مسکن چیست و چگونه خریداری می‌شود؟

قانون پیش خرید آپارتمان

سخن پایانی

در نهایت این را بگوییم که در حال حاضر رهن و اجاره خانه هم امری دشوار شده چه برسد به خرید خانه که پروسه‌ای زمان‌بر و طولانی است و صبر و طاقت زیادی می‌طلبد؛ پس پشتکار داشته باشید و اراده خود را برای پس‌انداز و خرید خانه از دست ندهید. در رابطه با این سوال که چگونه صاحب خانه شویم این نکته مهم را هم باید بگوییم که اگر بودجه نسبتا قابل‌قبولی دارید که برای خرید خانه کفاف می‌دهد، شده حتی فعلا خانه‌ای ارزان با متراژ کم و در منطقه و محله‌ای ارزان بخرید تا پول از دستتان نرود.

به این امید که پول بیش‌تری جمع کنید و خانه‌ای بزرگتر در منطقه‌ای بهتر بخرید، خرید خانه را به تعویق نیندازید که هر روز قیمت مسکن بالاتر می‌رود و پول ما هم بی‌ارزش‌تر می‌شود. می‌توانید در آینده اگر بودجه بیش‌تری داشتید خانه را عوض کنید و آن‌چه که به ایده‌ال‌تان نزدیک‌تر است را بخرید. ما در زومیلا کنار شما هستیم تا با پاسخگویی به سؤالات، ارائه پیشنهادها و معرفی گزینه‌های ارزشمند، یک تجربه خرید خوب و سرمایه‌گذاری موفق و پرسود را برایتان رقم بزنیم. کارشناسان ما در زومیلا در سراسر کشور آماده ارائه برترین خدمات در حوزه املاک به شما عزیزان هستند.

جهت ورود به سایت زومیلا روی این لینک کلیک نمایید.

نویسنده: صدف فرزانه

4 نظرات

  1. سلام و درود
    میخواستم بگم که بر فرض مثال در حالت نرمال یک زوج هر کدام شاغل باشن و 20 میلیون درآمدشون باشه قیمت خونه در حال حاضر یک میلیارد میباشد بعد از 10 سال اگر نصف پولشون رو جمع کنند و تورم هم با افزایش حقوق سالیانه پیش بره شاید توانست خونه ی یک میلیاردی خرید.

    • سلام امیرحسین عزیز بله درست میفرمایید و متاسفانه در چندسال اخیر با توجه به تورم بالا و افزایش شدید قیمت مسکن خرید مسکن برای خیلی از مردم تبدیل به رویا شده است.

  2. خانه؟!!!! ایران.خخخخخ تنها کشوری که به فکر ملتش نیست ‌.چقدر واسه خودم متاسفم که اینجا زندگی میکنیم و انقد دغدغه داریم

  3. سلام وعرض ادب مهندس مهدی ظفریاری ( املاک سعادت مشهد) از نظر بنده که هم مشاور املاک هستم و هم مهندس و سالها دربازار اجاره و فروش و بحث ها مثل مشکلات گرانی مسکن کلاهبرداری ملکی نکات مهم قراردادها و عرفه های جامعه و… فعال بودم لازم دانستم موارد زیر را بیان کنم، باید مالکان مستاجران را به چشم دوست و خانواده و امین مال خود بدانند ، نه به عنوان منبع در آمدی و حلال مشکلات و گرفتاری های مال خود و ای مالکان عزیز چشمتان به روزی خداوند و تلاش و کار خود باشد نه چشمتان به دریافت اجاره و گذر عمر ، در نهایت اگر امروز من و شما مالک هستیم و یا مستاجر مطمعن در آینده اگر برای خودمان اتفاق نیفتد برای فرزندانم مستاجر بودن اتفاق می افتد، پس بهتر مسائل زیر را رعایت کنیم و کمی هوای هم دیگر را داشته باشیم، هر فردی درک و توانایی مالی خودش دارد و نمیتوان یک مبلغ مشخص رو برای همه درنظر گرفت ،چه اجاره و چه فروش، مالکان می توان جهت کمک به مستاجران ایتمهای کمکی انجام بدهند ، مثلا تاخیر و یا عدم پرداخت اجاره در فصل 12 و فصل 1 که معمولا فشار اقتصادی زیادی بر مستاجران است مهلت بشتری جهت پرداخت اجاره داده شود تا مستاجران هم هر سال عید خوبی داشته باشند و یا برای تمدید قرار در سال دوم از انچه عرفه منطقه است حتما 20 تا 30 درصد تخفبف به مستاجر قبلی بدهد و نه اینکه دنبال مستاجر با مبالغ بروز باشند و طمع کنید ، چرا که نسبت به مستاجر قبلی آشنایی دارد و میداند چگونه از منزل استفاده و مراقبت کرده است و رفتار و اخلاق و حساب کتاب مالی چگونه بوده است و از سلامت معامله کاملا اطلاع دارد، ایتم بعد تعمیرات اساسی ملک با مالکان است و تعمیرات مصرفی با مستاجران درنهایت سعی نکید تعمیرات اساسی رو هم از مستاجر بگیرد چون چنین روش های وجود دارد ولی انسانی نیست و باید اون مستاجر تا آخر عمرش خسارات منزل مردم بدهد و کی برود خانه خودش بخرد ، و نکته بعدی گاهی مستاجران و مخصوص خانم خانواده که صاحب اصلی انتخاب خانه است و کودکان نسبت به خانه ای که اجاره کردن خوشحال هستند و رضایت دارند و میخواهد چند سال قرارداد اجاره تمدید کنند در نهایت اگر مبلغ رهن و اجاره میخواهید اضافه کنید سعی کنید اجاره 30 درصد از عرفه روز کمتر کنید و حتی مبلغ رهن رو هم با توجه به شرایط امروز به صورت قسطی و در چند قسط دریافت کنید نه یک جا ( متاسفانه امروز بسیاری از املاک و مالکان نه تنها هیچ مبلغی رو هم برای تمدید تخفیف نمی دهند بله کل مبلغ همون روز میخواهند به صورت نقد و حتی جدید اجاره یک سال کامل روز اول قرارداد دریافت میکنند و حتی گاهی اجاره ها رو با دلار و سکه محاسبه میکنند و حتی خسارات و تعمیرات اساسی و حتی بحث ارتقا لوازم و امکانات رو هم از مستاجران میگیرند و حتی برای یک روز تاخیر پرداخت اجاره اظهارنامه و یا جریمه دیرکرد دریافت میکنند!! وکه بسیار ناراحت کنند و جای تاسف دارد است حالا گاهی این وسط بعضی از بنگاه نیز به جای نصف کمیسیون برای تمدیداجاره نامه کمیسیون کامل دریافت میکنند و یا دو سر کمیسیون فقط از مستاجر میگیرند تا همیشه مالک بیاد بنگاه انها و.. و یا حتی اول قرارداد دست نویس مینویسند و بعد به بهانه ی قرارداد کد رهگیری یک کمیسیون و مبلغ اضافه میگیرند و هزینه و خسارات عجیب و غریب میگیرند و با مالکان میخورند و یا در صورت تمایل شدیدمستاجر ،مالک ترغیب میکنند اجاره بسیار زیاد کنندو… که واقعا چنین افرادی باعث نابودی اعتماد مردم میشوند ، سوالبسیاری از مستاجران و ده 7060 80 90 ازبنده چگونه صاحب خانه بشویم با حقوق بسیار کم ، در نهایت بهترین راهکاری برای صاحب خانه شدن مستاجران امروز خرید زمین در اطراف و بافت حاشیه شهرهاست و ساخت ان توسط خود افراد با بوجه مالی کم و به صورت کم کم حالا با مجوز و یا غیر مجوز چرا که امروز با این حقوق و دستمزدها خرید یک خانه آماده بسیار سخت و حتی گاهی کیفیت و امکانات و رضایت لازم برای زندگی رو ندارد و یک انسان هم مگر تا چند سال میتواند کار کند و اجاره پرداخت کند همهی ما پیری ،کوری و عدم کاهش درامد خواهیم داشت و باید برای خودمان خانه از خودمان در این کشور غنی از زمین امکانات و مصالح ومهندس و.. باید داشته باشیم حالا یکی در بهترین منطقه منزل دارد من و شما ته شهر یک خانه زمین همان زمین است ولی ما انسانه باعث این اختلافات و گرافتاری در زندگی و.. شده ایم بهتر است قانع باشیم و زندگی سالم و با آرامش فکری و مالی داشته باشیم مگر چند سال میخواهید زندگی کنید 100 سال و ان 100 سال همیشه و هر سال دنبال اجاره خانه باشیم که هر سال جهش قیمت دارد و لی دستمزد ریالی من شما مثل یخی است در بیابان در نهایت راهکار خرید زمین در حاشیه شهر و ساخت خانه بهترین راهکار است که بنده یشنهاد میکنم، امیدوار مطالب مفید باشد

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید