پارکینگ مزاحم به چه نوع پارکینگی گفته می‌شود؟

این روزها در هر منزلی حداقل یک خودرو شخصی وجود دارد؛ بنابراین، پارکینگ دار بودن خانه، یکی از ملاک‌های اصلی هنگام خرید خانه است. پارکینگ به‌طور کامل امنیت خودرو را تضمین می‌کند؛ به همین دلیل قیمت واحدهایی که پارکینگ دارند به نسبت سایر واحدها کمی بیشتر است. در برخی از ساختمان‌ها، از فضای اضافه پارکینگ به‌عنوان پارکینگ مزاحم استفاده می‌کنند.

حال در این مقاله از zoomila.com قصد داریم به بررسی پارکینگ مزاحم، ضوابط پارکینگ مزاحم، قیمت پارکینگ مزاحم و ضرورت قید آن در سند بپردازیم. با ما همراه باشید.

پارکینگ مزاحم چیست؟

در پارکینگ علاوه بر فضایی که به پارک خودروها اختصاص داده می‌شود، فضایی هم مختص رفت‌وآمد خودروها برای پارک یا خارج شدن از پارک می‌باشد. برخی از مالکین مجتمع‌های مسکونی که دارای محدودیت پارکینگ هستند، این فضای رفت‌وآمد را به‌عنوان پارکینگ مزاحم یا پارکینگ اضافی استفاده می‌کنند.

برای مثال، فرض کنید بعد از خرید آپارتمانی در تهران، متوجه شده‌اید هیچ پارکینگی به مجتمع شما تعلق نگرفته است. این در حالی است که فضای کافی برای پارک خودرو وجود دارد اما به‌عنوان فضای پارکینگ تعریف‌نشده است. در این حالت می‌توانید با توافق سایر ساکنین، پارکینگی اضافی به نام پارکینگ مزاحم داخل آن ایجاد کنید.

پارکینگ اضافی یا مزاحم به معنای پارک کردن دو خودرو پشت سر هم می‌باشد؛ به‌گونه‌ای که هر زمان که یکی از خودروها بخواهد از پارکینگ خارج شود، خودروی دیگر موظف به جابجایی است.

 

دلیل نام‌گذاری آن، ایجاد مزاحمت در رفت‌وآمد برای سایر اشخاص است و همین امر موجب شده قیمت پارکینگ اضافی نسبت به سایر پارکینگ‌ها پایین‌تر باشد. پارکینگ اضافی با دردسرهایی همراه است که در ادامه مقاله برخی از مشکلات داشتن چنین پارکینگی را توضیح خواهیم داد.

پارکینگ مزاحم

ضوابط پارکینگ مزاحم

مسلماً پارک کردن خودرو در پارکینگ اضافی، از لحاظ امنیت، بسیار بهتر از پارک کردن آن در کوچه و خیابان می‌باشد؛ اما هنگام استفاده از پارکینگ اضافی، باید به‌اندازه کافی صبر و حوصله داشته باشید؛ زیرا لازم است هر زمان که خودروهای دیگر قصد خروج از پارکینگ را داشتند، ماشینتان را بدون هیچ شکایتی جابجا کنید. شما ممکن است چند بار در روز موظف به جابجا کردن خودرویتان شوید؛ بنابراین بهتر است قبل از خرید خانه، حتماً از وجود یا عدم وجود پارکینگ اضافی مطلع شوید.

 قیمت پارکینگ مزاحم

به دلیل دردسرهای زیادی که پارکینگ اضافی دارد، قیمت آن نسبت به پارکینگ‌های عادی کمتر است. پارکینگ اضافی یا با توافق همه اعضای ساختمان تقسیم می‌شود یا شهرداری و اداره ثبت، پارکینگ را تقسیم می‌کنند که در این صورت این پارکینگ نصیب فردی می‌شود که آخرین قرارداد به نام اوست.

پارکینگ مزاحم

 

آیا پارکینگ مزاحم در سند قید می‌شود؟

بله. پارکینگ اضافی، جزو بخش‌های مشاعی ساختمان محسوب می‌شود؛ بنابراین حتماً باید در سند ذکر شود، در غیر این صورت ساکنین ساختمان نسبت به دریافت حق خود می‌توانند شکایت کنند.

نحوه حذف پارکینگ اضافی یا مزاحم چگونه است؟

افرادی که از پارکینگ‌های اضافی ناراضی هستند به دو روش می‌توانند آن را حذف کنند:

درصورتی‌که پارکینگ مزاحم در سند مالکیت آن‌ها قیدشده باشد:

درصورتی‌که پارکینگ اضافی جزء جدایی‌ناپذیر آپارتمان محسوب شود، تنها از طریق مراجعه به مراجع قانونی مانند شهرداری و اداره ثبت‌اسناد می‌توان نسبت به حذف آن اقدام کرد که در اکثر موارد حتی این مراجع هم به قوانین گماشته شده در قرارداد اولیه آپارتمان پایبند هستند.

درصورتی‌که پارکینگ مزاحم در سند مالکیت آن‌ها قید نشده باشد:

این در صورتی است که با توافق اهالی ساختمان، چنین پارکینگی ساخته‌شده باشد. در این صورت به‌راحتی با توافق اهالی ساختمان یا از طریق مراجعه به مراجع قانونی می‌توانید نسبت به حذف پارکینگ اقدام نمایید.

نتیجه گیری

توصیه ما این است که قبل از خریدن خانه، حتماً از وجود یا عدم وجود پارکینگ اضافی آگاه شوید و در صورت امکان مجتمع‌هایی را که دارای پارکینگ اضافی هستند خریداری نکنید. اینکه خودروی شما بتواند به‌راحتی در پارکینگ رفت‌وآمد کند بسیار مهم است.

نویسنده: رویا سهرابی/تیم تحریریه وب‌سایت زومیلا

3 نظرات

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید